روسیه اپل و گوگل را به کاهش کارمزد اپ استور و پلی استور مجبور می‌کند؟

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
تیم کوک / Tim Cook لباس مشکی درحال فکر کردن
طبق لایحه‌ی جدیدی که در مجلس نمایندگان روسیه ثبت شده، فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور باید مبلغ کارمزد را تا حد مشخصی کاهش دهند. این لایحه فعلا پذیرفته نشده است.
تبلیغات

اپل و گوگل، صاحبان فروشگاه‌های آنلاین اپ‌استور و پلی‌استور، در چند وقت اخیر با فشار فراوان کاربران و شرکت‌های مختلف روبه‌رو شده‌اند. دلیل اصلی انتقاد از اپل و گوگل‌ سیاست آن‌ها برای دریافت کارمزد به‌ازای خرید اپلیکیشن‌ها است. در‌این‌بین، اکثر انتقادات به اپل وارد شده؛ زیرا ۳۰ درصد از سهم از خرید را برای خودش برمی‌دارد. کوپرتینویی‌ها اعتقاد دارند سیاست‌هایشان درقبال اپ‌استور عادلانه هستند. بنابر گزارشی جدید، به‌زودی احتمالا ازطریق نهادهای قانون‌گذار روسیه فشار واردشده بر اپل و گوگل افزایش پیدا خواهد کرد. 

خبرگزاری روئیترز در گزارشی اختصاصی می‌نویسد فدوت توموسوف، یکی از سیاست‌مداران روسی، به‌تازگی لایحه‌ای جدید از مجلس نمایندگان روسیه ثبت کرده است که درصورت اجرایی‌شدن، می‌تواند حداکثر کارمزد دریافتی فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور را کاهش ‌دهد. روئیترز می‌نویسد فعلا پیش‌نویس این قانون سه‌شنبه‌ی گذشته نوشته شده است. طبق این لایحه‌ی جدید، کمیسیون فروش اپلیکیشن‌ها باید حداکثر به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. درحال‌حاضر، اپل به‌ازای هر خرید ۳۰ درصد از مبلغ را برای خودش برمی‌دارد و این یعنی طبق لایحه‌ی جدید روسیه، کارمزد اپ‌استور باید یک‌سوم کاهش یابد. 

اگر لایحه‌ی یادشده پذیرفته شود، فروشندگان اپلیکیشن را ملزم می‌کند یک‌سوم از کمیسیونشان را به صندوق آموزش ویژه برای متخصصان حوزه‌ی IT پرداخت کنند. طبق این لایحه، فروشندگان اپلیکیشن باید مبلغ یادشده را به‌صورت فصلی پرداخت کنند.

فدوت توموسوف در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «کاهش مبلغ کمیسیون و توانایی ارائه‌دادن محصولات به کاربران، فرصت رشد برای توسعه‌دهندگان IT محسوب می‌شود.» این خبر در حالی منتشر می‌شود که تولیدکنندگان اپلیکیشن نظیر اپیک‌گیمز به‌طور جدی حق اپل و گوگل برای گرفتن کمیسیون از فروش اپلیکیشن‌ها را نقد کرده‌اند. اپیک‌گیمز در اتفاقی غیرمنتظره درگاه پرداخت مستقیم به بازی فورتنایت اضافه کرد و همین موضوع درنهایت به حذف‌شدن بازی از فروشگاه‌های اپ‌استور و پلی‌استور منجر شد. 

هفته‌ی گذشته، یکی از قاضی‌های فدرال ایالات متحده اعلام کرد که اپل اجازه ندارد دسترسی به ابزار آنریل‌انجین شرکت اپیک‌گیمز را مسدود کند؛ زیرا امروزه، صدها تولیدکننده‌ی دیگر اپلیکیشن به این ابزار متکی هستند. سرویس ضدانحصار روسیه ماه گذشته‌ی میلادی اپل را به سوءاستفاده از موقعیتش در بازار متهم کرد و گفت قوانین وضع‌شده‌ی این شرکت برای اپ‌استور عادلانه نیستند. سرویس ضدانحصار روسیه از اپل خواست که مشکلات موجود را رفع کند. در آن زمان، اپل گفت که این تصمیم را فرجام‌خواهی می‌کند. 

هیچ تضمینی وجود ندارد که لایحه‌ی ثبت‌شده‌ی فدوت توموسوف پذیرفته شود؛ بااین‌حال، اگر این اتفاق رنگ حقیقت به‌خود بگیرد، اپل و گوگل باید تصمیمات سختی اتخاذ کنند و مجبور خواهند شد کارمزد فروشگاه‌هایشان را کاهش دهند. درصورت ردشدن این قانون، احتمالا روسیه اقداماتی نظیر مسدودسازی اپ‌استور و پلی‌استور را در دستورکار قرار دهد که البته اتفاقی دورازانتظار است. همچنین درصورت پذیرش لایحه، احتمالا مبلغ کارمزد اپل و گوگل صرفا در روسیه کاهش پیدا کند. روسیه یکی از بازارهای بزرگ دنیا را برای گوشی‌های هوشمند دارد و قطعا اپل و گوگل دوست ندارند از آن خارج شوند؛ زیرا از‌دست‌دادن بازار روسیه می‌تواند به این دو شرکت ضرر مالی بزند. اپل و گوگل فعلا به درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر پاسخ نداد‌ه‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات