به‌دلیل مشکلی در مایکروسافت اکسل، نام ۲۷ ژن تغییر پیدا کرد

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمیته‌ی نام‌گذاری ژن‌ها موسوم‌به هیوگو در اطلاعیه‌ای می‌گوید به‌دلیل اشتباه اکسل در شناسایی نام ژن‌ها به‌عنوان تاریخ، تصمیم گرفته نام ۲۷ ژن را تغییر دهد.
تبلیغات

مایکروسافت اکسل (Microsoft Excel)‌ قابلیتی جالب برای قالب‌بندی تاریخ به‌صورت خودکار دارد که به‌لطف آن می‌توان اعمال تغییر روی صفحات را با سرعتی بیشتر از حالت عادی انجام داد. با این‌حال همین قابلیت برای متخصصان حوزه‌ی ژنتیک تبدیل به کابوس شده است.

خبرگزاری ورج در گزارشی اختصاصی می‌گوید کمیته‌ی نام‌گذاری ژن‌ها موسوم‌به هیوگو (HUGU) دستورالعملی جدید برای نام‌گذاری ژن‌های انسانی ارائه کرده تا مایکروسافت اکسل، نام ژن‌ها را به‌اشتباه به‌عنوان فرمت تاریخ نخواند و داده‌ها را خراب نکند. برای مثال طبق قانون جدید، MARCH1 (مخفف Membrane Associated Ring-CH-Type Finger 1) از این پس با نام MARCHF1 شناخته می‌شود تا اکسل به‌صورت خودکار آن را به 1-Mar تغییر ندهد.

السپت برافورد، از اعضای کمیته‌ی نام‌گذاری ژن‌ها، می‌گوید طی سال گذشته‌ی میلادی به‌دلیل مشکل موردبحث در سرویس اکسل،‌ نام ۲۷ ژن تغییر پیدا کرده است. به‌لطف این تغییر نام، اکسل از این پس ژن‌ها را به‌عنوان فرمت تاریخ شناسایی نمی‌کند. در نظر داشته باشید که خطای موردبحث، نادر نبود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد اکسل به‌دلیل همین مشکل روی تقریبا یک پنجم از مقالات حوزه‌ی ژنتیک که در سال ۲۰۱۶ بررسی شدند، تأثیر منفی گذاشته است. کمیته‌ی هیوگو گفته است فهرستی شامل نام‌های کنارگذاشته‌شده را ارائه می‌دهد تا از هرگونه سردرگمی برای فهمیدن نام ژن‌ها جلوگیری کند. 

مشکل مایکروسافت اکسل / Microsoft Excel در شناسایی نام ژن به‌عنوان تاریخ

جامعه‌ی علم پیش‌تر سابقه‌ی تغییر نام ژن‌ها را دارد، با این‌حال تغییر نام ژن‌ها عموما با هدف کم کردن میزان نتایج مثبتِ کاذب در صفحه‌ی نتایج جست‌و‌جو انجام شده‌اند. این نخستین باری است که نام ژن‌ها به‌دلیل خطایی که در نرم‌افزار ایجاد می‌شود تغییر پیدا می‌کند. به‌نظر می‌رسد حداقل در این مورد، فناوری به‌جای تسریع روند انجام تحقیقات علمی، برای آن چالش ایجاد کرده است. مایکروسافت تاکنون ترجیح داده است به گزارش منتشرشده ازسوی ورج واکنش نشان ندهد.

فکر نمی‌کنیم مشکل اکسل چیزی باشد که مایکروسافت بخواهد آن را با به‌روزرسانی نرم‌افزاری رفع کند. السپت برافورد در بخشی از مصاحبه‌ی جدید خود با سایت ورج می‌گوید داده‌های ژنتیک به‌میزان کمی در اکسل استفاده می‌شوند؛ بنابراین اضافه کردن قابلیتی برای خاموش کردن قالب‌بندی تاریخ تنها برای شمار بسیار کمی از کاربران کاربرد دارد. بدین ترتیب توجیهی برای مایکروسافت وجود ندارد که بخواهد آن را رفع کند. با این همه،‌ مشکلی که اکسل با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند باری دیگر نشان می‌دهد قالب‌بندی خودکار تاریخ و موارد مشابه گاهی اوقات می‌تواند مشکل‌ساز شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات