«گوگل پلی موزیک» اواخر پاییز رسماً از دسترس خارج می‌شود

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در بیانیه‌ای رسمی می‌گوید سرویس پلی موزیک دسامبر امسال از دسترس خارج و یوتیوب موزیک جایگزین آن می‌شود. تا چند هفته‌ی دیگر امکان خرید موسیقی جدید در پلی موزیک غیرممکن خواهد شد.
تبلیغات

گوگل روز گذشته بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که قصد دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور به کار سرویس گوگل پلی موزیک (Google Play Music) پایان دهد. براساس آنچه گوگل اعلام کرده، دسترسی به سرویس پلی موزیک در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور و مهر ۱۳۹۹) برای کاربران ساکن در نیوزیلند و آفریقای شمالی غیرممکن می‌شود. سپس در ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) گوگل پلی موزیک به‌طور کلی به فعالیت خود در تمامی مناطق دیگر پایان خواهد داد. در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) گوگل پلی موزیک رسما از دسترس خارج خواهد شد. پس از گذر ماه دسامبر، دیگر نخواهید توانست محتوایی را که در پلی موزیک دارید به جایی دیگر منتقل کنید و آن‌ها را از دست خواهید داد.

اهالی مانتین‌ویو گفته‌اند به‌مرور زمان تا فرا رسیدن ماه دسامبر، برخی قابلیت‌های سرویس را از دسترس خارج می‌کنند. گوگل گفته است طی ماه جاری میلادی، پذیرش خرید موسیقی‌ها را در فروشگاه گوگل پلی متوقف خواهد کرد. کاربران همچنین نخواهند توانست موسیقی‌ها را پیش‌خرید کنند. مدتی پیش برخی گزارش‌ها از تمایل گوگل به غیرفعال‌سازی پلی موزیک خبر داده بودند. بدین ترتیب براساس بیانیه‌ی رسمی، در پایان بازه‌ی زمانی یادشده اشتراک کاربران لغو خواهد شد. گوگل تاکنون تاریخ دقیق اعمال تغییرات را اعلام نکرده.

گوگل از مدت‌ها پیش سرویس موسیقی دیگری تحت عنوان یوتیوب موزیک راه‌اندازی کرده که امروزه محبوبیت بسیار زیادی دارد و شمار درخورتوجهی از کاربران را سمت خود کشانده است. از قرار معلوم گوگل با تعطیلی پلی موزیک قصد دارد از این پس جدی‌تر از قبل روی یوتیوب موزیک متمرکز باشد.

گوگل از چند ماه پیش به‌صورت غیرمستقیم نشان داده بود که می‌خواهد تمرکز خود را از روی پلی موزیک بردارد؛ از چند ماه پیش امکان انتقال تمامی فایل‌های موجود در کتاب‌خانه‌ی موسیقی گوگل پلی موزیک به یوتیوب موزیک فراهم شده است، این یعنی کاربران می‌توانند موسیقی‌ها، پلی‌لیست‌ها، هنرمندان، آلبوم‌ها،‌ محتواهای خریداری‌شده، محتواهای پیشنهادشده و محتواهای آپلودشده را به یوتیوب موزیک منتقل کنند. انتقال تمامی آن داده‌ها به‌سادگی انجام می‌گیرد و مثل این است که اپلیکیشن یوتیوب موزیک را برای نخستین بار باز کرده باشید. به‌منظور انتقال فایل‌ها راه سختی در پیش ندارید؛ به‌علاوه هنگام مراجعه به یوتیوب موزیک تصویری شبیه به آنچه در تصویر اصلی این مقاله می‌بینید را مشاهده خواهید کرد.

انتقال از گوگل پلی موزیک / Google Play Music به یوتیوب موزیک

گوگل می‌گوید قصد دارد به‌دفعات درباره‌ی تعطیلی پلی موزیک اطلاع‌رسانی کند تا کاربران به یک‌باره با از دسترس خارج‌شدن سرویس مواجه نشوند. تا زمانی‌که گوگل پلی موزیک از دسترس خارج می‌شود می‌توانید از آن برای گوش‌فرا‌دادن به موسیقی استفاده کنید. از این پس اگر گوشی اندرویدی مجهز به اندروید ۱۰ را تهیه کنید خواهید دید که به‌جای گوگل پلی موزیک، به‌صورت پیش‌فرض روی آن یوتیوب موزیک نصب شده است. 

گوگل به‌منظور ترغیب کردن کاربران به مهاجرت به یوتیوب موزیک، این سرویس را با برخی بهبودها همراه کرده است تا تجربه‌ی کاربری بهتری ارائه دهد. صفحه‌ی پخش‌ موسیقی در نسخه‌ی جدید یوتیوب موزیک بازطراحی شده است. یوتیوب موزیک درکنار داشتن تب Explore از این پس می‌تواند به‌شکلی هوشمندانه‌تر پلی‌لیست‌ها را خلق کند و با پلتفرم‌هایی نظیر اندروید TV و گوگل اسیستنت ارتباط بگیرد.

گوگل شرایط را برای مهاجرت کاربران از پلی موزیک به یوتیوب موزیک فراهم کرده است تا چالش خاصی پیش‌روی آن‌ها قرار نگیرد. افرادی که از پلی موزیک استفاده می‌کنند کم نیستند و به‌همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی شاهد برخی انتقادها نسبت‌به گوگل بودیم. منتقدان می‌گویند گوگل بیش از حد روی یوتیوب متمرکز شده. به‌علاوه گروهی دیگر از منتقدان معتقد هستند یوتیوب موزیک در زمینه‌ی ارائه‌ی موسیقی‌های پیشنهادی عملکردی ضعیف دارد و از برخی نقص‌های دیگر رنج می‌برد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات