معرفی بهترین اپلیکیشن های کتابخوان

پنج‌شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
تاکنون اپلیکیشن‌های کتابخوان ایرانی و بین‌المللی زیادی توسعه یافته‌اند که می‌توان به کمک آن‌ها کتاب‌های فارسی و غیرفارسی زیادی را مطالعه کرد.
تبلیغات

با توجه به اینکه امروزه هر کاری را می‌توانیم با گوشی‌های هوشمند انجام دهیم، اینکه به‌جای ورق‌زدن کتاب چندصد‌صفحه‌ای آن را در گوشی‌های هوشمند حمل و مطالعه کنیم، موضوع عجیبی نیست. البته خیلی‌ها معتقدند ورق‌زدن و مطالعه کتاب‌های فیزیکی حس‌و‌حال دیگری دارد؛ اما باید این موضوع را مدنظر گرفت که کتاب‌های دیجیتالی از چند لحاظ مانند قیمت، دسترسی و شخصی‌سازی بهتر به‌صرفه‌تر هستند.

این مقاله ۸ مرداد ۱۳۹۹ توسط امیرحسین والی نوشته و در ۱۰ آذر ۱۴۰۱ توسط مصطفی عسگری به‌روزرسانی شد

در بین اپلیکیشن‌هایی که برای تهیه‌ی کتاب دیجیتالی و مطالعه‌ی آن‌ها وجود دارد، کدام گزینه از همه بهتر است؟ درادامه، چند اپلیکیشن اندروید و ‌iOS را معرفی خواهیم کرد که می‌توانید از آرشیو بزرگ کتابخانه‌ی آن‌ها، آثار دلخواه خود را تهیه و مطالعه کنید.عناوین این مقاله:بهترین اپلیکیشن های کتابخوان ایرانی

بهترین اپلیکیشن های کتابخوان غیرانی

بهترین اپلیکیشن‌های کتابخوان ایرانی

در میان انبوهی از برنامه‌های کتابخوان، چندین گزینه‌ی ایرانی نیز وجود دارند که با کتابخانه‌های عظیم خود می‌‎توانند کاربران را راضی نگه دارند. در ادامه چند اپلیکیشن کتابخوان ایرانی معروف و کاربردی از جمله فیدیبو، کتابراه، طاقچه و ... معرفی شده است.

برای بررسی بهترین اپلیکیشن کتاب رایگان تا انتهای این بخش همراه زومیت باشید.

فیدیبو

محیط اپلیکیشن فیدیبو و قابلت های مخلتف آن

اگر کتاب‌خوان باشید، به‌احتمال زیاد فیدیبو را می‌شناسید که یکی از بهترین اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان است. فیدیبو از سال ۱۳۹۲ رسما کار خود را شروع کرد و با دریافت حق انتشار دیجیتالی کتاب‌، کتاب‌های مختلف و محبوبی دراختیار کاربرانش قرار داد. فیدیبو از زمانی محبوبیت بیشتری پیدا کرد که در سال ۱۳۹۵ گروه دیجی‌کالا آن را خرید و بعد از تبلیغات و مارکتینگ قدرتمند، امروزه به پایه‌ی قدرت اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی تبدیل شده است.

در فیدیبو می‌توانید به آرشیو بزرگی از کتاب‌های دیجیتالی دست پیدا کنید و آن‌ها را با قیمتی ارزان‌تر از نسخه‌های چاپی بخرید. این اپلیکیشن قابلیت‌های مختلفی دراختیار کاربرانش قرار می‌دهد. ازجمله‌ی این قابلیت‌ها عبارت‌اند از: ۱. ارائه‌ی بیش از ۴۰ هزار کتاب دیجیتالی؛ ۲. وجود حالت شب برای مطالعه در تاریکی؛ ۳. تغییر اندازه و فونت متن کتاب؛ ۴. اجازه‌ی ورود هم‌زمان سه دستگاه به یک حساب کاربری؛ ۵. قفسه‌بندی و شخصی‌سازی کتاب‌ها.

اگر اهل کتاب‌های صوتی هستید، فیدیبو یکی از تولیدکنندگان برتر کتاب و محتوای صوتی است که به‌صورت اختصاصی این کتاب‌ها را ضبط می‌کند و برای خرید قرار می‌دهد؛ پس اگر وقت خواندن کتاب فیزیکی یا دیجیتالی ندارید، بد نیست به بخش کتاب‌های صوتی فیدیبو سر بزنید و حین کارکردن آن‌ها را گوش دهید.

در سال ۱۳۹۷، فیدیبو اولین دستگاه کتاب‌خوان فارسی را روانه‌ی بازار کرد که مستقیم به حساب کاربری فیدیبو متصل است و کتاب‌ها را در شکل و شمایلی جمع‌و‌جور، اما خوانا دراختیار کاربران قرار می‌دهد و برای افرادی مناسب است که نمی‌خواهند دائما از گوشی همراه خود برای خواندن کتاب استفاده کنند. اگر اهل کتاب خواندن هستید، حتماً اپلیکیشن فیدیبو را نصب و از آن استفاده کنید.

نوار

تصاویر محیط اپلیکیشن کتابخوان صوتی نوار

به گفته‌ی توسعه‌دهندگان نوار، با نصب اپلیکیشن مذکور می‌توان به گنجینه‌ی عظیمی از کتاب صوتی، سریال صوتی، خلاصه کتاب و پادکست و دیگر محتواهای صوتی دسترسی داشت.

هنگامی که کاربر اپلیکیشن نوار را روی گوشی هوشمند خود نصب می‌کند، می‌تواند به‌راحتی به جدیدترین کتاب‌ها، سریال‌ها و خلاصه کتاب‌های صوتی دسترسی داشته باشد؛ همچنین بهترین پادکست های روز نیز در آن به‌روز می‌شوند و آماده گوش داده شدن هستند.

برای اینکه محتوای موجود در این اپلیکیشن بهترین کیفیت ممکن را داشته باشد، تیمی حرفه‌ای وظیفه‌ی ضبط، ویرایش و انتشار کتاب‌های صوتی اختصاصی و سریال‌های صوتی اورجینال را دارند.

می‌توانید به صورت رایگان به بعضی از بخش‌های اپلیکیشن نوار دسترسی داشته باشید. اما اگر می‌خواهید آیتم‌های بیشتری در اختیارتان گذاشته شود، باید اشتراک خریداری کنید.

طاقچه

اسکرین شات معرفی کتابخوان ایرانی طاقچه

طاقچه یکی از اولین اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان بود که در ایران و با نام «کتاب من» عرضه شد؛ اما بعدها به طاقچه تغییرنام داد. طاقچه از همان ابتدا با استقبال چشمگیر کاربران روبه‌رو شد و در مدت کوتاهی به شهرت نسبی رسید و در سال ۱۳۹۳، به‌عنوان یکی از اپلیکیشن‌های برتر در جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال انتخاب شد.

طاقچه امکان ارائه‌ی حدود ۵۰ هزار کتاب را فراهم کرده است و این می‌تواند تقریباً بزرگ‌ترین آرشیو کتاب دیجیتالی در تمامی اپلیکیشن‌های ایرانی باشد. این اپلیکیشن در ارائه‌ی کتاب‌های رایگان یکی از گزینه‌های برتر ممکن است و به‌صورت هفتگی، کتاب‌های رایگان زیادی دراختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

ویژگی مهم اپلیکیشن طاقچه را می‌توان قابلیت «طاقچه‌‌ی بی‌نهایت» دانست. این سرویس درحقیقت همان خرید اشتراک است و با پرداخت‌ هزینه‌ای اندک، می‌توانید در مدت تعیین‌شده به همه‌ی کتاب‌های کتابخانه طاقچه دسترسی داشته باشید که این موضوع موردپسند کاربرهای طاقچه واقع شد و تا امروز، یکی از قابلیت‌هایی است که طاقچه را در جایگاه یکی از اپلیکیشن‌های برتر کتاب‌خوان قرار می‌دهد.

طاقچه شبکه‌ای اجتماعی داخل اپلیکیشنش دارد که به‌کمک آن، کاربران می‌توانند تجربه‌های خود را از خواندن کتاب بنویسند و سایر افراد هم از آن تجربه‌ها استفاده و کتاب بعدی خود را با توجه به نوشته‌های دیگر کاربران انتخاب کنند.

شنوتو

اپلیکیشن کتابخوان ایرانی شنوتو

شنوتو تقریباً عملکردی مشابه نوار دارد. با نصب اپلیکیشن مذکور به کامل‌ترین آرشیو صوتی فارسی دسترسی خواهید داشت. اگر مایل به گوش دادن به هر فایل صوتی مانند کتاب صوتی، پادکست یا حتی موسیقی هستید، شنوتو انتخاب مناسبی خواهد بود.

بیش از هفت هزار سازنده محتوا در شنوتو فعال هستند و پادکست، کتاب صوتی یا محتوای موسیقی در این پلتفرم منتشر می‌کنند. همچنین دسته‌بندی‌های مختلف برای محتواهای موجود وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به هنر، فناوری، موفقیت و موارد دیگر اشاره کرد.

باید به خاطر داشت که همه‌ی محتواهای موجود در شنوتو رایگان نیست و کاربران برای دسترسی به تمامشان باید اشتراک (ماهیانه و سالیانه) خریداری کنند. البته تعداد موارد رایگان در این اپ کم نیست.

کتابراه

محیط نرم افزار کتاب‌راه که بخش های مختلف آن را به نمایش گذاشته شده است

اپلیکیشن کتابراه قطعاً محبوبیت دیگر رقیب‌های بزرگش، یعنی فیدیبو و طاقچه را ندارد؛ اما قابلیت‌‌ها و ویژگی‌های مناسبی که این اپلیکیشن دارد، باعث می‌شود نتوانیم به‌راحتی از آن بگذریم و در فهرست اپلیکیشن‌های برتر کتاب‌خوان قرار دهیم. این اپلیکیشن طراحی کاربری بسیار قدرتمندی دارد که هر کاربری می‌تواند به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کند و از آن خسته نشود. همچنین سازندگان این اپلیکیشن به رضایت کاربر اهمیت بسیار زیادی می‌‌دهد.

کتابراه درمقایسه‌با رقیب‌های دیگرش کتاب‌های کمتری در آرشیو دارد و همین موضوع باعث شده است کمتر افرادی به‌سراغش بروند؛ اما کتاب‌هایی که در این بستر قرار گرفته،‌ بسیار جذاب و مهم هستند که می‌توانید تا مدت‌ها از مطالعه آن لذت ببرید.

سبکتو

اسکرین شات اپلیکیشن سبکتو

شاید شما جزو آن دسته از افراد باشید که زمان کافی یا حوصله مطالعه‌ی کل کتاب را ندارد؛ اگر این طور است، سبکتو گزینه‌ی خوبی برایتان به نظر می‌رسد. اپلیکیشن مذکور به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان به کمک آن در کمترین زمان ممکن خلاصه‌ای از کتاب مورد نظر را متوجه شد.

حتی میکروکتاب‌های موجود در سبکتو می‌توانند به شما کمک کنند کتاب‌هایی که پیش‌تر به‌طور کامل خوانده‌اید را دوباره و در زمان بسیار کمتری مرور کرده و نکات مهم آن را به خاطر بیاورید. با نصب اپلیکیشن کتابخوان مذکور می‌توان به تعداد زیادی میکروکتاب متنی و صوتی، میکرو مقاله، پادکست و حتی میکرومقاله دسترسی داشت.

برای دستیابی به تمامی آثار خلاصه‌شده سبکتو می‌توانید اشتراک ماهانه یا سالانه خریداری کنید. همچنین اپ مذکور دارای نسخه‌ی iOS، اندروید و تحت وب است درنتیجه راه‌های زیادی برای استفاده از آن وجود دارند.

خلاصه

اپلیکیشن کتابخوان ایرانی خلاصه

خلاصه نسبت به دیگر گزینه‌های معرفی شده در فهرست کمتر شناخته شده اما می‌تواند با قابلیت‌های جالب خود کاربران زیادی را راضی نگه دارد. با نصب اپلیکیشن کتابخوان مذکور به فایل‌های ۲۰ دقیقه الی یک ساعتی دسترسی خواهید داشت که به صورت خلاصه و صوتی کتاب مورد نظرتان را شرح می‌دهند تا متوجه شوید در ذهن نویسنده چه می‌گذشته است.

کارایی اپ خلاصه به سبکتو که پیش‌تر معرفی شد شباهت دارد و تفاوت آن‌ها در متنی و صوتی بود فایل‌های ارائه شده است.

هدف خلاصه این است که اپلیکیشن ساده‌ای باشد تا عادت خوب گوش دادن به کتاب را در زندگی مردم ایجاد و ارتقا دهد. این برنامه همیشه با جدیدترین کتاب‌های صوتی به‌روز می‌شود. همچنین باید به این مسئله اشاره کرد که کاربران با خرید اشتراک با کمترین هزینه به بسیاری از کتاب‌های صوتی موجود دسترسی خواهند داشت.

بهترین اپلیکیشن‌های کتابخوان غیرایرانی

حال که چندین اپلیکیشن کتابخوان ایرانی را به شما معرفی کردیم، نوبت به نسخه‌های غیرایرانی می‌رسد که کتا‌ب‌هایی با زبان‌های غیرفارسی در خود جای داده‌اند.

در ادامه چند نمونه از بهترین اپلیکیشن‌های کتابخوان غیرایرانی از جمله آمازون کیندل، اپل بوکس و کوبو را بررسی می‌کنیم.

Amazon Kindle

اسکرین شات محیط اپلیکیشن Google Play Books

کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای حتماً نام برنامه‌ی کیندل را شنیده‌اند. در سال ۲۰۰۷، آمازون برنامه‌ی کیندل را برای انتشار کتاب‌های الکترونیکی برای گوشی‌های هوشمند منتشر کرد و تا امروز، پشتیبانی خیره‌کننده‌ای از این اپلیکیشن کرده است. امروزه، کیندل در جایگاه یکی از اپلیکیشن‌های برتر کتاب‌خوان و در بین سه اپلیکیشن پردانلود و محبوب و قدرتمند کتاب‌خوان قرار دارد.

اپلیکیشن کیندل تقریباً هر کتابی که دوست دارید، در بایگانی و کتابخانه‌اش برایتان قرار داده است و با هوش مصنوعی فوق‌العاده‌ا‌ش، سبک و سیاق شما را شناسایی و بعد از آن چندین کتاب دیگر به شما معرفی می‌کند تا بتوانید مدام در حال خواندن کتاب‌‌هایی باشید که دوست دارید و از آن‌‌ها لذت می‌برید.

از اپلیکیشن کیندل می‌توانید به دو شکل کتاب‌های خود را تهیه کنید: ۱. کتاب دلخواهتان را بخرید و مستقیماً آن را ازطریق کتابخانه‌ی خود دانلود و مطالعه کنید؛ ۲. اشتراک Prime کیندل را تهیه کنید که به اکثر کتاب‌های این برنامه دسترسی خواهید داشت. کتاب‌هایی که در محدودیت اکانت Prime قرار می‌گیرند، فقط کتاب‌هایی هستند که به‌تازگی منتشر شده‌اند و هنوز برای قرار‌گرفتن در فهرست کتاب‌های پرایم هنوز داغ هستند. در بین تمام اپلیکیشن‌های فروش کتاب که برای کاربران جهانی ساخته شده است، شاید کیندل بهترین آن‌ها باشد. این اپلیکیشن کتاب رایگان ios و اندروید را پلتفرم‌ مقصد خود قرار داده است و می‌توانید هم‌اکنون برای گوشی هوشمند خود دانلود کنید.

Google Play Books

اسکرین شات معرفی بخش های مختلف Amazon Kindle

اینکه گوگل در هر صنعت و موضوعی اپلیکیشنی کاربردی دارد، موضوع جدیدی نیست. برای خرید و مطالعه‌ی کتاب، گوگل با Google Play Books یکی از پشتیبانی‌های قدرتمند ممکن از ایجاد کتابخانه و آرشیو قدرتمند کتاب‌های دیجیتال را فراهم کرده است. با این اپلیکیشن و سرویس، می‌توانید کتاب‌های دلخواهتان را بخرید و در کتابخانه‌ی شخصی دیجیتالی نگه‌دارید. این اپلیکیشن قابلیتی ایجاد می‌کند که کتابخانه‌ی دیجیتالی خود را قفسه‌بندی و براساس ژانر و موضوع دلخواه آن‌ها را دسته‌بندی کنید.

این اپلیکیشن قابلیت سینک‌کردن با دیگر دستگاه‌ها را دارد که ازطریق آن می‌توانید آخرین ذخیره‌های کتاب‌خواندن خود را در دستگاه‌های دیگر اجرا کنید و کتاب را ادامه دهید. اپلیکیشن گوگل پلی‌بوک قابلیت‌های زیادی همچون تنظیمات خروجی تصویر و اندازه‌ی فونت دارد. گوگل پلی‌بوک بیش از چهارمیلیون کتاب مختلف را در خود جای داده است تا یکی از اپلیکیشن‌های قدرتمند ممکن برای مطالعه‌ی کتاب باشد. توصیه می‌کنیم حتماً این اپلیکیشن را امتحان کنید.

Apple Books

محیط اپلیکیشن apple books که بخش های مختلف آن را نشان می دهد

در ژانویه‌ی ۲۰۱۰، اپل سرویس خرید و مطالعه‌ی کتاب خود، یعنی Apple Books را رونمایی کرد؛ البته در آن زمان، این سرویس iBooks نام داشت. بعدها، این اپلیکیشن برای آیپد و مک‌بوک هم عرضه شد و استقبال درخورتوجه کاربران آی او اس را همراه داشت. اپل بوک هم از آرشیو بسیار قدرتمند و فهرست مفصلی بهره‌مند است که این اپلیکیشن را به یکی از اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان برتر و رایگان iOS تبدیل می‌کند. البته اپل بوک را می‌توان یکی از اپلیکیشن برتر کتاب صوتی iOS هم دانست؛ چراکه آرشیو کتاب‌های صوتی این بستر بسیار کامل و جذاب است.

اپل بوک با رابط کاربری قدرتمندش، می‌تواند همان اپلیکیشن محبوبی باشد که ساعت‌ها وقت خود را در آن بگذرانید. با طرح اضافه‌شدن کتاب‌های رایگان به این بستر، کاربران بیشتری به اپل بوک پیوستند و دلیل این اتفاق هم به‌خاطر کتاب‌های بسیار مناسبی بود که هر هفته رایگان در اپل بوک اضافه می‌شدند.

Barnes & Noble NOOK

محیط اپلیکیشن Barnes & Noble NOOK

برنامه رایگان Barnes & Noble NOOK را برای تلفن هوشمند یا تبلت خود دانلود کنید تا بتوانید از تمام محتوای دیجیتال مورد علاقه خود لذت ببرید. در کتابخانه آنلاین عظیم این اپ بیش از ۴ میلیون کتاب الکترونیکی، رمان‌های گرافیکی، کمیک، مانگا و مجلات مختلف وجود دارند که تنها چند کلیک با آن‌ها فاصله دارید. علاوه‌براین، بیش از ۳۰۰ هزار کتاب صوتی در Nook آپلود شده که منتظر هستند توسط شما کشف شوند.

درضمن می‌توانید تجربه‌ی مطالعه‌ی خود را با چندین استایل فونت و صفحه، قفسه‌های کتاب سفارشی و ابزارهای اشتراک‌گذاری اجتماعی بهتر کنید. یکی از نکات جالب Nook این است که می‌تواند در تمام دستگاه‌های شما همگا‌م‌سازی شود تا دیگر نگران جابه‌جا شدن آخرین صفحه‌ای که خواندید نباشید.

در نهایت باید گفت، توسعه‌دهندگان Nook ادعا می‌کنند که مجموعه‌ی موجود به کمک توصیه‌های کتابفروشان متخصص و با تجربه جمع‌آوری شده است.

FBReader

محیط داخلی اپلیکیشن اپ FBReader یا Favorite Book Reader

اپ FBReader یا Favorite Book Reader برنامه کتابخوان الکترونیکی است که می‌تواند کتابخانه، نشانک‌ها و دیگر موارد را با سرویس ابری مبتنی بر گوگل درایو خود همگام کند.

FBReader اپلیکیشن محبوبی است که بیش از ۳۰ میلیون‌بار نصب شده و روی لینوکس، اندروید، iOS، ویندوز و مک‌او‌اس کار می‌کند. اپ مذکور از بسیاری از فرمت‌های کتاب الکترونیکی از جمله ePub ،mobi ،fb2 ،HTML ،RTF و متن ساده پشتیبانی می‌کند. فرمت‌های اصلی ePub و fb2 هستند. درضمن، این برنامه کتابخوان از موتور رندر سبک، سریع و بسیار قابل تنظیم خود بهره می‌برد.

از ویژگی بسیار خوب FBReader می‌توان به امکان تنظیم فونت و روشنایی صفحه، پشتیبانی از ۳۴ زبان و فرمت‌های متعدد اشاره کرد. می‌توانید همین حالا آن را برای سسیتم‌عامل‌های مختلف دانلود و نصب کنید.

Scribd

اسکرین شات معرفی اپلیکیشن Scribd

کتابخانه دیجیتالی Scribd حاوی هزاران عنوان پرفروش از تقریباً هر ژانر قابل تصوری، از جمله جنایی، سفر، عاشقانه و سیاسی، است. اپلیکیشن مذکور به قدری خوب عمل کرده که فوربس از آن به‌عنوان «نتفلیکس برای کتاب‌ها» یاد کرده است. همچنین نباید فراموش کرد که می‌توانید برای ۳۰ روز به صورت رایگان در برنامه مذکور مطالعه کنید.

بخش کتاب‌های صوتی Scribd به‌گونه‌ای توسعه یافته که می‌توان سرعت راوی را کم یا زیاد کرد. همچنین دکمه‌ای نیز برای تنظیم تایمر خواب تعبیه شده است. مانند بسیاری از اپلیکیشن‌های کتابخوان دیگر، در این برنامه نیز می‌توانید کتاب مورد نظر خود را دانلود و به صورت آفلاین بخوانید. همچنین ابزارهایی نیز برای یادداشت‌برداری، حاشیه‌نویسی و علامت‌گذاری دراختیار کاربران قرار می‌گیرد.

از دیگر ویژگی‌های Scribd می‌توان به امکان شخصی‌سازی سایز فونت و پس‌زمینه صفحه اشاره کرد و هر کاربری می‌تواند آن‌ها را مطابق با سلیقه‌ی خود تغییر دهد.

Kobo

اپلیکیشن Kobo

با بیش از ۶ میلیون عنوان مختلف، Kobo برای هر دسته از خوانندگان خود کتاب خاص خود را دارد که می‌تواند ارائه کند. هنگامی که کتاب‌های الکترونیکی یا صوتی خود را از این اپ خریداری می‌کنید، آن‌ها مستقیماً داخل آن به نمایش درمی‌آیند و فایل جداگانه‌ای به دستگاهتان اضافه نمی‌شود.

از امکانات آن‌ می‌توان به رابط کاربری دوستانه، وجود پیش‌نمایش کتاب پیش از خرید آن و امکان ویرایش اندازه و استایل متن اشاره کرد. همچنین می‌‌توانید از دقیقاً همان‌جایی که خواندن را موقف کردید، ادامه دهید و نیازی نیست برای پیدا کردن صفحه مورد نظر زمان بگذارید. درضمن، حالت شب به کاربر اجازه می‌دهد در فضای تاریک با فشار بسیار کمتری نسبت به حالت عادی مطالعه کند.

از ویژگی‌های جذاب دیگر Kobo می‌توان به دیکشنری داخلی اشاره کرد. همچنین می‌توانید به کمک ابزارهای موجود در آن یادداشت برداری کرده و حتی نکات مهم را هایلایت کنید.

در ادامه می‌توانید اپلیکیشن Kobo را برای دستگاه خود دانلود کرده و از آن‌ استفاده کنید.

در این مطلب، به چند اپلیکیشن برتر خرید و مطالعه‌ی کتاب اشاره کردیم که امیدواریم برایتان مناسب بوده باشد. اگر اپلیکیشن دیگری می‌شناسید که در این فهرست اضافه نشده است، حتماً در بخش دیدگاه به ما معرفی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات