اپلیکیشن Prosit سلامت روان کاربر را با بررسی زمان استفاده از گوشی هوشمند ردگیری می‌کند

یک‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپلیکیشن گوشی هوشمندی با قابلیت ردگیری سلامت روان طراحی شده است که با محاسبه‌ی زمان استفاده‌ی کاربر از گوشی هوشمند کار می‌کند.
تبلیغات

گوشی هوشمند شما شاید بتواند سلامت روحی و روانی را ردگیری و محاسبه کند. محققان دانشگاه دالهاوزی کانادا اپلیکیشنی به‌نام PROSIT توسعه داده‌اند که مشکلات روانی همچون اضطراب و افسردگی را براساس چگونگی کار با گوشی هوشمند شناسایی می‌کند. برای محاسبه، فعالیت‌های ساده‌ای مانند ورزش‌کردن، خواب، تعداد و زمان تماس‌ها، تاریخچه‌ی پیام‌ها، علاقه‌ی موسیقایی و... بررسی می‌شوند. برخی عوامل ظریف دیگر نیز در محاسبات این اپلیکیشن تأثیرگذار است. به‌عنوان مثال، سرعت تایپ کردن با صفحه‌کلید یا حتی تغییر در فشار واردشده به صفحه‌ی لمسی گوشی، شاید نشان‌دهنده‌ی تغییر وضعیت روانی باشد.

کاربر برای ردگیری داده‌های خود باید مجوز کاملی برای اپلیکیشن صادر کند

کاربرانی که از اپلیکیشن سلامت روان جدید استفاده می‌کنند، باید اطلاعات تکمیلی هم به اپلیکیشن ارائه کنند. به‌عنوان مثال، آن‌ها باید کلیپ صوتی ۹۰ ثانیه‌ای با شرح‌حال هفته‌ی گذشته‌ی خود ضبط کنند. همچنین، کاربران نظرسنجی هم برای اعلام نظر درباره‌ی وضعیت سلامت در هفته‌ی گذشته تکمیل می‌کنند. درحال‌حاضر، حدود ۳۰۰ نفر اپلیکیشن Prosit را آزمایش می‌کنند که حدود نیمی از آن‌ها بیمارهای روحی روانی هستند.

قطعا با نگاهی به توضیحات اپلیکیشن مذکور، نگران بحران‌های مرتبط با حریم خصوصی در آن خواهید شد. نکته‌ی مهم این است که محققان از خطر‌های حریم خصوصی کاملا اطلاع دارند و پیش از هرگونه اجرای اپلیکیشن، مجوز کامل از از کاربر دریافت می‌کنند. به‌علاوه، ادعا می‌شود داده‌ها در محلی امن نگه‌داری خواهند شد.

اپلیکیشن‌هایی مانند Prosit با وجود نگرانی‌ها درباره‌ی حریم خصوصی، درصورت اجرای صحیح، می‌توانند در شناسایی مشکلات سلامت روان مفید باشند. اپلیکیشن مذکور تصویر کاملی از سلامت روانی افراد نمایش نمی‌دهد؛ اما به‌هرحال متخصصان می‌توانند با استفاده از آن، روند پیشرفت بیماران خود را خارج از جلسه‌های درمانی و مشاوره‌ای ردگیری کنند. به‌هرحال، چنین ابزارهایی شاید به ردگیری و تشخیص‌های دقیق‌تر سلامت روان کمک کنند؛ هرچند در ابتدا به تأیید ردگیری کاربران و اشتراک اطلاعات آنان نیاز دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات