شاپ لوپ گوگل معرفی شد؛ سرویس ویدئومحور خرید محصول

شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شاپ‌لوپ سرویس جدید گوگل است که امکان پیداکردن محصولات جدید و مشاهده‌ی بررسی و سپس خرید آن‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند و در پی رقابت با اینستاگرام است.
تبلیغات

شبکه‌های اجتماعی به‌لطف کاربران پرشمارشان، از قابلیت بسیار خوبی برای خرید‌و‌فروش آنلاین برخوردار هستند. امروزه، معمولا در شبکه‌های اجتماعی محصولات جدید را می‌بینیم. اگر به محصول مدنظر علاقه‌مند شویم، منطقی‌ترین کار این است که نخست سراغ یوتیوب یا رسانه‌های معتبر برویم و بررسی محصول را تماشا کنیم تا بهتر با آن آشنا شویم. اگر پس از مشاهده‌ی بررسی کارشناسانه‌ی محصول همچنان به آن علاقه‌مند بودیم، وارد فروشگاه‌های آنلاین می‌شویم و محصول را بخریم. این یعنی معمولا از زمان دیدن محصول تا خرید آن، بین شبکه‌ی اجتماعی و یوتیوب و فروشگاه آنلاین جابه‌جا می‌شویم.

گوگل تیمی ویژه به‌نام Area 120 برای تحقیق‌و‌توسعه دارد که بسیاری از ایده‌های جدید شرکت از آنجا نشئت می‌گیرد. Area 120 ایده‌های جدید را در قالب پروژه‌هایی هیجان‌انگیز اجرا می‌کند و به‌طورعمومی آزمایش می‌کند. به‌تازگی، این تیم سرویسی جدید با نام شاپ‌لوپ (Google Shoploop) راه‌اندازی کرده است که پلتفرمی ویدئو‌محور برای خرید محصول به‌حساب می‌آید. شاپ‌لوپ گوگل امکان پیداکردن و‌ سنجیدن و خریدن محصولات را یک‌جا ارائه می‌دهد و با هدف رقابت با اینستاگرام کار خود را آغاز کرده است. 

شاپ‌لوپ گوگل امکان پیداکردن و ارزیابی و خرید محصول را در قالب یک سرویس ارائه می‌دهد

شاپ‌لوپ پروژه‌ی آزمایشی گوگل به‌حساب می‌آید. لکس پوجری، بنیان‌گذار شاپ‌لوپ، پیش‌تر سابقه‌ی کار روی سرویسی آنلاین برای برنامه‌ریزی سفر را دارد. این سرویس که با نام Touring Bird شناخته می‌شود، توانست کاربران زیادی را به‌سمت خود بکشاند. این پروژه نیز در تیم Area 120 گوگل راه‌اندازی شد. پروژه‌ی Touring Bird یکی از معدود پروژه‌های تحقیق‌و‌توسعه‌ی گوگل بود که سال گذشته به بهره‌برداری نهایی رسید و به بخشی از خود این شرکت تبدیل شد.

پوجری می‌گوید ایده‌ی اصلی راه‌اندازی سرویس شاپ‌لوپ را از نحوه‌ی رفتار مردم در شبکه‌های اجتماعی برای خرید محصول جدید الهام گرفته است. همان‌طورکه در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، کاربر معمولا بین شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های آنلاین جابه‌جا می‌شود؛ ازاین‌رو، لکس پوجری تصمیم گرفته است ایده‌ی سرویسی را ارائه دهد که همه‌ی خدمات لازم را یک‌جا دارد.

البته خرید ویدئویی ایده‌ای کاملا جدید نیست. برخی از استارتاپ‌ها و حتی شرکت‌های بزرگ پیش‌تر سراغ ترکیب پلتفرم ویدئویی با تجارت الکترونیکی رفته‌اند. برای مثال، آمازون که مالکیت سرویس استریم آمازون لایو را دراختیار دارد، از این سرویس در فروشگاه آنلاین خود استفاده می‌کند. چند ماه پیش، یوتیوب فرمت جدیدی برای تبلیغات معرفی کرد که امکان خرید مستقیم را فراهم می‌کند. فیسبوک امکان خرید آنی محصولات را فراهم کنید و در سال ۲۰۱۹ نیز، شرکتی در این حوزه خرید. اینستاگرام نیز بخشی مجزا برای خرید محصول دارد. 

تاکنون، چندین استارتاپ فعال در حوزه‌ی خرید محصول ازطریق موبایل نیز تصمیم گرفته‌اند وارد حوزه‌ی ویدئو شوند که از بین آن‌ها می‌توانیم به Dote اشاره کنیم. سال گذشته، این استارتاپ موفق شد ۱۲ میلیون دلار سرمایه جذب کند. Popshop Live دی سال گذشته سه‌میلیون دلار سرمایه جذب کرد. NTWRK استارتاپ دیگری است که فروشگاهی آنلاین درکنار بخش رویدادهای زنده راه‌اندازی کرده است. استارتاپ‌های دیگری نیز نظیر Depop و Yeay و Spin هم در این حوزه وجود دارند. همچنین، استارتاپ‌های دیگری تلاش کرده‌اند فناوری لازم برای دستیابی به فروشگاه آنلاین ویدئومحور را دراختیار برخی شرکت‌ها بگذارند. تمامی این توضیحات را به‌ این دلیل ارائه دادیم که بگوییم شاپ‌لوپ گوگل وارد حوزه‌ی کاملا جدیدی نشده و صرفا به سرویس‌هایی ملحق شده است که پیش‌تر فعال بوده‌اند. 

براساس اعلام رسمی گوگل، تمامی ویدئوهایی که در شاپ‌لوپ به‌نمایش درمی‌آیند، کمتر از ۹۰ ثانیه زمان دارند و به شما امکان می‌دهند محصولات جدید را به‌طور سرگرم‌کننده پیدا کنید. شاپ‌لوپ سرویسی است که بررسی محصولات را از زبان کاربران واقعی نشان می‌دهد تا تجربه‌ی آن‌ها را از داشتن محصول، بهتر درک کنید. نحوه‌ی خرید محصول در شاپ‌لوپ تعاملی است. در این سرویس، کاربران صرفا مشغول دیدن عکس و متن نمی‌شوند؛ بلکه ویدئوهایی را مشاهده می‌کنند که محصول را بررسی می‌کنند. 

شاپ‌لوپ گوگل در حوزه‌ای کاملا جدید ورود نکرده است

افرادی که ویدئوهایشان را می‌بینید، درباره‌ی محصولِ مدنظر اطلاعات کافی دارند. وقتی محصول دلخواهتان را پیدا کردید،‌ می‌توانید آن را ذخیره کنید و بعدا بخرید یا اینکه در همان لحظه محصول را بخرید. با کلیک روی محصول، وارد وب‌سایت فروشنده می‌شوید و می‌توانید به‌راحتی مراحل خرید را تکمیل کنید. همچنین، می‌توانید فروشندگان محبوب خود را در شاپ‌لوپ فالو کنید و ویدئوهای مدنظرتان را با دوستان و خانواده به‌اشتراک بگذارید.

به‌منظور کار با سرویس جدید گوگل، می‌توانید همین حالا ازطریق گوشی هوشمند خود وارد وب‌سایت shoploop.app شوید. گوگل می‌گوید از مدتی پیش تلاش‌های خود را آغاز کرده است تا شاپ‌لوپ را برای کاربران دسکتاپ نیز دردسترس قرار دهد. گوگل فعلا در شاپ‌لوپ روی محصولات حوزه‌ی زیبایی (در دسته‌های میکاپ، مراقبت از پوست، مراقبت از موی سر و مراقبت از ناخن) متمرکز شده است. اگر خالق محتوا هستید یا اینکه فروشگاه آنلاین در حوزه‌ی محصولات آرایشی دارید، می‌توانید ازطریق وب‌سایت گوگل برای اضافه‌شدن به شاپ‌لوپ درخواست دهید. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات