گوگل میلیون‌ها نظر منفی اپلیکیشن تیک تاک در هند را پاک کرد

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کاربران پرشماری در هند از چندی پیش نظرهای منفی برای اپلیکیشن تیک‌تاک ارسال می‌کنند که واکنش گوگل و حذف نظرها را در پی داشته است.
تبلیغات

اپلیکیشن تیک‌تاک (TikTok) از شرکت ByteDance کاربران بسیار زیادی در سرتاسر جهان دارد. قابلیت‌های ضبط و ویرایش ویدیوی جذاب در آن، منجر به افزایش سریع و شدید تعداد کاربران در ماه‌های گذشته شده است. هند، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خارجی اپلیکیشن شناخته می‌شود و صدها میلیون کاربر تیک‌تاک، در این کشور ساکن هستند. چندی پیش ویدئو‌های نامناسبی در تیک‌تاک منتشر شد که واکنش شدید کاربران هندی را به‌همراه داشت و خیل عظیم انتقادها را به تیک‌تاک روانه کرد.

استفاده از عبارت‌هایی همچون BanTikTok، DeleteTikTok و BlockTikTok از چندی پیش در میان کاربران هندی توییتر اوج گرفت. در هفته‌های گذشته، کاربران بسیار زیادی از هند، از ویدیوهای منتشرشده در اپلیکیشن تیک‌تاک ابراز ناراحتی و ناخشنودی کردند. ویدیوهایی که خشم آن‌ها را نیز در برخی موارد به‌همراه داشت و منجر به دعوت از یکدیگر برای پاک کردن و تحریم کردن اپلیکیشن محبوب شد. کاربران هندی، ویدیوهایی را دلیل انتقاد و خشم خود می‌دانستند که قوانین اجتماعی مرسوم را زیر پا می‌گذاشتند. آن‌ها ویدیوهای ناراحت‌کننده از تیک‌تاک را در توییتر برای اثبات نظر خود به اشتراک گذاشتند که شامل رفتارهای هنجارشکنانه همچون خشونت، آزار حیوانات، نژادپرستی، سوءاستفاده از کودکان و آزار و اذیت زنان بود.

انتشار محتوای غیراخلاقی و آزاردهنده، منجر به انتقاد شدید کاربران هندی از تیک‌تاک شد

انتشار ویدیوهای ناراحت‌کننده از تیک‌تاک باعث شد تا صدها میلیون کاربر هندی، در مارکت اپلیکیشن پلی، به این اپلیکیشن امتیاز یک ستاره بدهند. آن‌ها همچنین نظرهای منفی و انتقادهای شدیدی نسبت به تیک‌تاک منتشر کردند که با پایین آمدن رتبه‌بندی جمعی اپلیکیشن همراه بود. امتیاز منفی کاربران بی‌شمار هندی باعث شد تا امتیاز میانگین تیک‌تاک از ۴/۵ در ابتدای ماه جاری، به ۱/۲ برسد. همین تغییر باعث شد تا گوگل وارد عمل شود.

سخنگوی گوگل می‌گوید شرکت برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ی اسپم در مارکت اپلیکیشن، وارد عمل شد. آن‌ها میلیون‌ها نظر منفی درباره‌ی تیک‌تاک را حذف کردند تا سیستم امتیازدهی به‌نوعی تعدیل شود. پس از اصلاح نظرات، امتیاز اپلیکیشن کمی بالاتر آمد در رتبه‌بندی جهانی به ۱/۶ رسید. طبق آمار و بررسی‌های شرکت تحلیل‌گر بازار موبایل Apptopia، در یک مرحله از هجوم نظرهای منفی به تیک‌تاک، فاکتور رضایت (sentiment) آن که براساس نظر کاربران، رضایت آن‌ها از اپلیکیشن را نشان می‌دهد، از ۸۶ به ۳۹ درصد کاهش یافت.

امتیاز تیک تاک در هند

هجوم نظرهای منفی به یک اپلیکیشن، رخداد تازه‌ای در دنیای موبایل نیست. خصوصا در هند بارها شاهد چنین رفتارهایی بوده‌ایم. به‌عنوان مثال، چندی پیش به‌خاطر انتشار یک اظهارنظر احتمالی هم‌بنیان‌گذار اسنپ‌چت، کاربران هندی با نظرهای منفی به آن‌ها هجوم بردند. تعداد زیادی از آن‌ها، اپلیکیشن تجارت الکترونیک این شرکت، ‌Snapdeal را پاک کرده یا نظرهای منفی برای آن منتشر کردند.

اپلیکیشن تیک‌تاک سال گذشته به آمار ۲۰۰ میلیون کاربر در هند رسید. رخداد جدیدی که منجر به ناراحتی و خشم هندی‌ها نسبت به اپلیکیشن شد، به انتشار یک ویدئو توسط یکی از اینلفوئنسرهای مجازی ارتباط داشت. Faizal Siddiqui اخیرا ویدیویی طنز از فریب مردم به اسیدپاشی منتشر کرد که البته به‌سرعت مجبور به عذرخواهی شد. همین ویدئو باعث شد تا سیستم مدیریت محتوای تیک‌تاک در هند مورد توجه و انتقاد جدی قرار بگیرد.

مانکا سانچای گاندی، از سیاست‌مداران هند، ادعا می‌کند که تیک‌تاک روند مناسبی در پاسخ به بازخوردهای منتشر شد در پلتفرم نداشته است. او می‌گوید تیک‌تاک و مدیر اجرایی آن در هند، واکنشی به نظرها و بازخوردهای منفی نداشته‌اند و اقدامی علیه ویدیوهای بحث‌برانگیز و موهن انجام نداده‌اند. این سیاست‌مدار هندی می‌گوید که گزارش‌هایی را هم برای اپلیکیشن ارسال کرده است، اما باز هم اقدامی انجام نشد و افراد منتشرکننده‌ی ویدیوها نیز بازخواست یا جریمه نشدند. 

سخنگوی تیک‌تاک در پاسخ به رخدادهای پیش‌آمده و انتقادهای شدید می‌گوید:

حفظ ایمنی و امنیت مردم در تیک‌تاک، در بالاترین اولویت‌های ما قرار دارد. ما در بخش چارچوب‌های قوانین و اصول سرویس خود ‌به‌روشنی این اولویت را اعلام می‌کنیم. قوانینی که محتوای غیر قابل قبول در پلتفرم را با شفافیت کامل نشان می‌دهند. ما طبق همین قوانین و چارچوب‌ها، محتوایی که امنیت دیگران را به خطر بیندازد، آسیب فیزیکی را تشویق کند یا موجب تشویق خشونت علیه زنان شود را نمی‌‌پذیریم. رفتار مذکور، چارچوب‌های ما را زیر پا می‌گذارد. ما محتوا را حذف و حساب کاربری مرتبط را مسدود کرده‌ایم. اکنون نیز درحال همکاری با مقام‌های قانونی هستیم تا اقدام مناسب انجام شود.

شرکت بایت‌دنس در پاسخ‌های خود به انتقادهای مطرح‌شده، هیچ‌گونه توضیحی از چگونگی مدیریت محتوا اعلام نکرد. به‌علاوه آن‌ها نگفتند که چه تعداد مدیر و ناظر محتوا در هند دارند و چگونه محتوای آسیب‌زننده را حذف می‌کنند. به‌هرحال، رخداد پیش‌آمده اولین مرتبه‌ای نیست که اقدام‌های مدیریت محتوای بایت‌دنس تحت فشار و انتقاد قرار می‌گیرند. سال گذشته، دادگاهی در هند، اپل و گوگل را ملزم کرد تا اپلیکیشن تیک‌تاک را به‌خاطر انتشار محتوای هرز‌نگاری مسدود کند. مسدودیت و محدودیت اپلیکیشن درهند، چند هفته بعد لغو شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات