نسخه جدید بلد با بهبود‌های متعدد منتشر شد

پنج‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
روز گذشته، سرویس نقشه و مسیریاب بلد نسخه‌ی چهارم خود را منتشر کرد که قابلیت‌های جدید زیادی به‌همراه دارد.
تبلیغات

بلد یکی از سرویس‌های نقشه و مسیریابی مطرح بومی کشور است که به‌گفته‌ی مدیران کافه‌بازار، بیش از چهار میلیون نفر کاربر فعال دارد. پیش‌تر، شاهد افزودن قابلیت‌های جذابی مانند مکان‌های پرتردد و آدرس مراکز درمانی کرونا در این سرویس بودیم. حال پیش از آغاز سال جدید، شاهد ارائه‌ی به‌روزرسانی نسخه‌ی جدیدی از این مسیریاب هستیم که درکنار بهبود‌های عملکردی، تحول بزرگی در بخش رابط کاربری به‌خود دیده است. برای آشنایی با نسخه‌ی جدید بلد همراه زومیت باشد.

نسخه ۴ نقشه و مسیریاب بلد

طراحی جدید صفحه‌ی اول و حذف پین Persist

اگر پیش‌تر از بلد استفاده کرده باشید، بلافاصله پس از ورود به اپلیکیشن متوجه تغییرات رابط کاربری خواهید شد. توسعه‌دهندگان بلد در این قسمت تلاش زیادی برای بهبود راحتی کار با این اپلیکیشن کرده‌اند. منو، نوار جست‌وجو، چیپ‌های بیشترین جست‌وجو‌ها در بالا، کلید‌های نحوه‌ی نمایش، مکان فعلی و مسیریابی در پایین نقشه تمام آن چیزی است که بلد در نگاه اول به کاربر ارائه می‌دهد.

حذف پین Persist نیز دیگر تغییر بلد بوده است تا عملکرد آن اکنون به گوگل‌مپز شباهت زیادی پیدا کند. همان‌گونه که احتمالا حدس زده‌اید، برای انتخاب نقطه‌ای خاص فقط کافی است برای چند ثانیه انگشت خود را روی آن نگه دارید تا آیکون پین ظاهر شود.

طراحی بهتر و قابلیت‌های جدید بخش تنظیمات

ظاهر و رابط کاربری تنظیمات اپلیکیشن نیز همانند سایر بخش‌های آن تغییرات زیادی به خود دیده است. این بخش اکنون شامل چهار دسته‌ی اصلی زیر است:

  • دستیار صوتی
  • مسیر و طرح‌های ترافیک
  • نشانگر مسیریابی
  • نقشه‌ها و لایه‌ها

شاید این بخش را بتوان یکی از اقدامات مهم بلد دانست. اکنون، مهندسان بلد ساختار و چیدمان تنظیمات را بسیار مرتب‌تر از گذشته قرار داده‌اند تا کاربران به‌راحتی بتوانند تغییرات مدنظرشان را اعمال کنند. علاوه‌بر تغییر در چیدمان و طراحی، برخی قابلیت‌های جدید نیز به بخش تنظیمات اضافه شده است که می‌توان به سخن‌گوی دستیار صوتی اشاره کرد. افزایش تعداد سخن‌گو‌ها با قابلیت بیان خلاصه‌ی مسیریابی و صدای کامپیوتری ۲، از قابلیت‌های جدید بخش تنظیمات بلد است. 

نسخه ۴ نقشه و مسیریاب بلد

طراحی جدید روز و شب در مسیریابی

صفحه‌ی مسیریابی بلد نیز تغییرات زیادی به‌‌خود دیده است تا سهولت و کاربردپذیری بیشتری به‌ارمغان آورد. چینش آیکون‌ها و صفحه‌های پیشنهاد مسیر‌های مختلف و حالت شب جدید نیز کمک زیادی به افزایش تسلط و تمرکز کاربران برای نقشه‌خوانی می‌کند. تیم تجربه‌ی کاربری بلد هدف از این کار را ایجاد یکپارچگی و دسترس‌پذیری بیشتر اعلام کرده است. قابلیت یافتن مکان‌های عمومی مانند رستوران و پمپ بنزین و گاز و سرویس بهداشتی در طول مسیر نیز همچنان دردسترس است.

تغییر در تنظیمات انتخاب نشانگر

یکی از تغییرات جذاب نسخه‌ی جدید بلد، امکان تغییر نشانگر آن به آیکون خودروهای مختلفی اعم از پژو ۲۰۶، دنا، نیسان، ژیان، سمند و پراید است که در نوع خود جالب است.

دستیار صوتی و طرح ترافیک هنگام مسیریابی

همان‌طورکه پیش‌تر نیز مطرح شد، قابلیت‌های زیادی به گوینده‌ی بلد اضافه شده است که شخصیت‌های مختلف و نوع بیان و حتی صدای کامپیوتری ۲ از این تغییرات به‌شمار می‌روند. همچنین، امکان انتخاب مسیر سرراست یا درنظرگرفتن طرح ترافیک برای شهر‌هایی مانند تهران نیز فراهم است که کمک زیادی به کاربران خواهد کرد. 

امکان جست‌و‌جو هنگام تغییر مبدأ و مقصد

یکی از مشکلات نسخه‌ی قبلی بلد، در نمونه‌ی فعلی رفع شده است که شاید راحتی کار زیادی به‌ارمغان آورد. اکنون کاربران برای تغییر مبدأ یا مقصد به یافتن آن روی نقشه و جابه‌جایی پین نیازی ندارند و به‌راحتی می‌توانند آن را جست‌وجو و مکان مدنظر خود را انتخاب کنند. 

نسخه ۴ نقشه و مسیریاب بلد

طراحی جدید مسیریابی حمل‌و‌نقل عمومی

بخش مسیریابی حمل‌و‌نقل عمومی نیز تغییرات زیادی کرده است که نه‌تنها در سادگی و زیبایی اپلیکیشن مؤثر بوده؛ بلکه قابلیت‌های آن اکنون کمک بیشتری به کاربران برای رسیدن به مقصد خواهد کرد.

یکی از قابلیت‌های جدید مسیریابی حمل‌ونقل عمومی، امکان استفاده از سرویس ترکیبی اتوبوس، مترو، تاکسی و پیاده‌روی است. بدین‌ترتیب، کاربران می‌توانند برای رسیدن به مقصد و به پیشنهاد بلد از ترکیبی از حمل‌ونقل عمومی بهره ببرند که پیش‌تر، فقط پیشنهادهایی برای رسیدن به مقصد، تنها با یک سرویس حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌شد. برای استفاده از این قابلیت کافی است با کلیک روی گزینه‌ی «جزئیات بیشتر»، اطلاعات کامل‌تری درباره‌ی مسیر و راه‌های مختلف رسیدن به مقصد دریافت کنید. 

نسخه ۴ نقشه و مسیریاب بلد

طراحی جدید صفحه‌ی POI

نقاط پرمراجعه یا POIها (Point of Interest) از ویژگی‌های مهم‌ سرویس‌های نقشه به‌شمار می‌رود و بلد نیز از نسخه‌های ابتدایی خود تمهیدات گسترده‌ای برای غنی‌تربودن داده‌های خود در‌این‌زمینه اندیشیده بود. حال در آخرین نسخه‌ی این سرویس بازطراحی صفحه‌ی POIها را شاهد هستیم که کاربران می‌توانند عکس نقاط دلخواهشان را به‌صورت اسلاید ببینند. همچنین، دکمه‌ها نیز برای دسترسی آسان‌تر جابه‌جا شده و رابط کاربری بهبود یافته است. 

طراحی جدید صفحه مکان‌های منتخب

مکان‌های منتخب در نسخه چهارم بلد، اکنون از نظم بیشتری بهره می‌برد. اما قابلیت جدید در این خصوص که کمک زیادی به تجربه‌ی کاربری می‌کند، امکان افزودن هر مکان پس از جستجو و مشاهده یا مسیریابی به فهرست نقاط منتخب است.

نسخه ۴ نقشه و مسیریاب بلد

دستیار صوتی کامپیوتری ۲ 

تیم فنی بلد دستیار صوتی کامپیوتری ۲ این سرویس را نقطه‌ی جدیدی در عملکرد اپلیکیشن می‌دانند. این دستیار صوتی به پشتوانه‌ی دانش فنی تیم هوش مصنوعی ایجاد شده است که به‌گفته‌ی مدیران بلد، نام فارسی خیابان‌ها را صحیح و دقیق بخواند. اگر در نظر دارید از این دستیار صوتی استفاده کنید یا عملکرد آن را بیازمایید، حتی حین مسیریابی می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات دستیار صوتی، به نمونه‌ی فعال تغییر دهید. برای دانلود و استفاده از آخرین نسخه‌ی مسیریاب بلد، می‌توانید به کافه‌بازار مراجعه کنید.

دیدگاه شما درباره‌ی مسیریاب بلد و قابلیت‌های جدیدش چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات