غول‌های چینی سازنده گوشی‌های هوشمند برای مقابله با فروشگاه گوگل پلی متحد می‌شوند

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل سال‌ها است که به‌کمک فروشگاه گوگل‌پلی توانسته بر بازار تولید و ارائه‌ی اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند اندرویدی مسلط باشد. حال شرکت‌های چینی برای پایان‌دادن به این سلطه باهم متحد شده‌اند.
تبلیغات

به‌گزارش رویترز، شرکت‌های بزرگ چینی از قبیل هواوی، شیائومی، اُپو و Vivo در حال همکاری برای ایجاد پلتفرمی‌ هستند که به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان خارج از چین اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های خود را به‌طور هم‌زمان در همه‌ی فروشگاه‌ها بارگذاری کنند. این شرکت‌ها با عنوان اتحادیه‌ی جهانی خدمت‌رسانی به توسعه‌دهندگان (GDSA) با هم متحد شده‌اند که به‌نظر می‌رسد تلاشی برای رقابت‌کردن با فروشگاه گوگل‌پلی است.

gdsa02

ازآنجاکه گوگل‌پلی در چین مسدود است، کاربران اپلیکیشن‌های موردنیاز خود را از فروشگاه‌های دیگری که دریافت می‌کنند که شرکت‌هایی مانند هواوی و اُپو اداره می‌کنند. بااین‌حال در خارج از چین، این فروشگاه گوگل‌پلی است که مکانی مناسب برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ایجاد کرده تا بتوانند محصولات خود را روی آن بارگذاری کنند. این انحصارطلبی به‌معنای آن است که فروشگاه‌های ثالث اپلیکیشن با توسعه‌دهندگان بین‌المللی در تقابل هستند و این امتیازی است که می‌تواند پلتفرم GDSA‌ با آن رقابت کند.

در نسخه‌ی اولیه‌ی وب‌سایت GDSA اعلام شده است خدمات این وب‌سایت برای ۹ کشور و منطقه ازجمله هند، اندونزی، روسیه و مالزی برنامه‌ریزی شده است. به‌گزارش رویترز، شرکت‌های قدرتمند حاضر در این اتحادیه در نقاط مختلف جهان مانند شیائومی در هند یا هواوی در اروپا در سه‌ماهه‌ی آخر سال گذشته، در کنار هم توانسته‌اند ۴۰ درصد از تولید گوشی‌های هوشمند در جهان را کنترل کنند. پلتفرم جدید این امکان را به‌راحتی به توسعه‌دهندگان می‌دهد که اپلیکیشن‌های خود را در هر فروشگاهی یک‌بار بارگذاری کنند؛ درحالی‌که در تمام فروشگاه‌های اپلیکیشن میزان برابری ارزش آن را تضمین می‌کند.

تسلط بین‌المللی گوگل‌پلی به مشکل حادی برای هواوی تبدیل شده است که مجوز عرضه‌ی برنامه‌ها و خدمات گوگل را سال گذشته از دست داده است. این مسئله باعث شد این غول فناوری چینی تصمیم گرفت با عرضه‌ی رسمی آخرین پرچم‌دار خود، یعنی گوشی هواوی Mate 30، در سطح جهانی مخالفت کند. همچنین، اعلام کرده است روی سیستم‌عامل خود، یعنی هارمونی، کار و یک‌میلیارد دلار برای توسعه و رشد کاربری و بازاریابی خدمات تلفن‌همراه هواوی و جایگزینی آن با خدمات گوگل سرمایه‌گذاری می‌کند.

شایان ذکر است فروشگاه گوگل‌پلی درآمد چشمگیری برای گوگل میسر ساخته که ۳۰ درصد از فروش‌های انجام‌شده ازطریق فروشگاه را شامل می‌شود‌. به‌گفته‌ی تحلیلگران، فروشگاه گوگل‌پلی در سال گذشته ۸/۸ میلیارد دلار در سطح جهان درآمد کسب کرده است و حالا شرکت‌های چینی سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند می‌خواهند قسمتی از این بازار را ازآنِ خود کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات