اپ استور اپل ۱۰ ساله شد

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
این هفته، اپ‌استورِ اپل ۱۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد؛ جشنی که علاوه بر اپل، توسعه‌دهندگان نیز به برپایی آن خواهند پرداخت.
تبلیغات

این هفته برای اپل و توسعه‌دهندگان هفته‌ی خاصی است؛ زیرا فروشگاه نرم‌افزاری کوپرتینویی‌ها که با نام اپ‌استور شناخته می‌شود، در روز ۱۰ جولای ۲۰۰۸ کار خود را با ۵۰۰ اپلیکیشن آغاز کرد و راه جدیدی را به وجود آورد که امروزه توسعه‌دهندگان بسیاری از طریق آن‌ به درآمد‌های میلیون دلاری دست پیدا کرده‌اند.

با وجود اینکه در آغاز فعالیت اپ‌استور، برنامه‌های چندانی در این فروشگاه قرار نداشت؛ اما درست یک‌سال پس از رونمایی آن، تعداد اپلیکیشن‌های موجود در اپ‌استور از ۵۰۰ به ۵۰ هزار رسید که رشد خیره‌کننده‌ای محسوب می‌شود. طبق داده‌های آماری، هم‌اکنون این فروشگاه میزبان بیش از ۲ میلیون اپلیکیشن است؛ در حالی که اندروید با فروشگاه گوگل‌پلی، از ۳.۸ میلیون اپلیکیشن و بازی میزبانی می‌کند. با این حال، مقدار پولی که کاربران iOS برای خرید برنامه‌ها هزینه می‌کنند نسبت به کاربران اندرویدی بیشتر است و طبق آمار در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷ میلادی، اپ‌استور درآمدی ۱۱.۵ میلیارد دلاری داشته است؛ تقریباً ۲ برابر بیشتر از گوگل‌پلی!

آمار گوگل پلی / آمار اپ استور

تعداد اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه‌های نرم‌افزاری مطرح (سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸)

حال اپل به‌ مناسبت دهمین سالگرد فعالیت اپ‌استور بیانیه‌ای را از توسعه‌دهندگان مطرح اپ‌استور منتشر کرده است:

روز انتشارِ اپ‌استور و قرارگیری اپلیکشن MLB At Bat در بین ۵۰۰ اپلیکیشن موجود، حسی آمیخته با هیجان و انتظار را در ما به وجود آورده بود؛ اما فکر نمی‌کنیم که کسی در آن زمان به تأثیر عظیم این اپلیکیشن‌ها در تغییر تجربه‌ی طرفدران ورزشی باور داشت. از اینکه بخشی از رشد تاریخی اپ‌استور در طی ۱۰ سال گذشته بودیم، حس خشنودی و خوش‌شانسی می‌کنیم. وقتی به این امر فکر می‌کنیم که چه فرصت‌هایی در طول ۱۰ سال آینده از طریق همکاری با اپل برای ارتباط نزدیک‌تر طرفداران با تیم‌های موردعلاقه‌شان و ورزش بیسبال به‌وجود خواهد آمد، هیجان‌زده می‌شویم. ـ چاد ایوانز، معاون ارشد، توسعه‌ی محصول از روز نخست، اپ‌استور آسان‌ترین راه برای دستیابی توسعه‌دهندگان به توده‌ی مردم توسط اپلیکیشن‌هایشان بود. این بستر نیاز به توسعه‌ی عذاب‌آور سیستم پرداخت و توزیع شخصی را از بین برد و با آسان‌سازی توسعه برای همه‌ی افراد، به ما اجازه داد تا بر شور و اشتیاق حقیقی خود تمرکز کنیم؛ شور و اشتیاقی که هدفی جز ساخت بهترین اپلیکیشن ممکن در آن معنا نداشت. در تمام این ۱۰ سال، اپ‌استور مدام در حال توسعه بوده است تا غنی‌ترین، متنوع‌ترین و در دسترس‌ترین اکوسیستم نرم‌افزاری جهان را در اختیار قرار مردم دهد.ـ مارکو آرمنت، توسعه‌‌دهنده‌ی با سابقه‌ی iOSاپ‌استور و آیفون زندگی ما را تغییر دادند. نخستین بازی ما با نام Imangi در نخستین روز فعالیت اپ‌استور منتشر شد. حال با گذشت ۱۰ سال از آن تاریخ، ما بیش از ده بازی خلق کرده‌ایم که تِمپِل‌ران که بیش از ۱ میلیارد بار دانلود شده‌ است، شاخص‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. استودیوی ما رشد کرده و از تیم دو نفره به تیمی متشکل از ۳۵ نفر تبدیل شده است. بدون اپ‌استور هیچ‌کدام از این اتفاقات ممکن نبود.ـ کیث شپرد و  ناتالیا لاکیونوا، هم‌بنیان‌گذاران استودیو Imangiدر نخستین دهه، اپ‌استور از بالاترین انتظارات ما نیز گذر کرد؛ از اپلیکیشن‌های نو‌آورانه‌ای که توسعه‌دهندگان رؤیای ساختشان را در سر داشتند تا برنامه‌هایی که امروزه تبدیل به بخشی از زندگی ما‌ شده‌اند؛ با این حال، این تازه آغاز راه است. آنچه که توسعه‌دهندگان خلق کرده‌اند و هرآنچه که در طول ۱۰ سال آینده خواهند ساخت، افتخار بی‌‌حد و حصر ما را به دنبال دارد.ـ فیل شیلر، مدیر بخش بازاریابی جهانی و معاون ارشد اپل

دیدگاه خود را در این باره با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید. به‌نظر شما اپ‌استوردر طول ۱۰ سال گذشته چه تأثیری در زندگی‌ بشر گذاشته است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات