اسپاتیفای از نسخه جدید این اپلیکیشن با تمرکز بر کاربران رایگان رونمایی کرد

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سرانجام کاربران رایگان اسپاتیفای در نسخه‌ی جدید این اپلیکیشن می‌توانند از محدوده‌ی پخش شافل فراتر روند و فهرست‌های پخش اختصاصی خود را داشته باشند.
تبلیغات

اسپاتیفای روز گذشته در جریان رویدادی در شهر نیویورک، از نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی این اپلیکیشن پخش موسیقی برای ۹۰ میلیون مشتری رایگان خود رونمایی کرد. این نخستین تغییر عمده در سطح رایگان اسپاتیفای از سال ۲۰۱۴ تاکنون محسوب می‌شود. با این به‌روزرسانی جدید، از این پس دسترسی آنی به ۱۵ فهرست پخش منتخب در اختیار شنوندگان رایگان قرار خواهد گرفت. این دسته از کاربران می‌توانند از بین این فهرست‌ها هر آهنگی را که می‌خواهند پخش کنند و انتخاب آن‌ها دیگر به دنیای پخش شافل یا تصادفی محدود نخواهد بود. هرچند کاربران رایگان فراتر از این ۱۵ فهرست پخش همچنان باید با حالت شافل سروکار داشته باشند؛ اما این به‌روزرسانی کماکان یک بهبود قابل توجه در مقایسه با شرایط فعلی محسوب می‌شود.

با این حال، خودتان نمی‌توانید این ۱۵ فهرست پخش را بسازید. در واقع این ۱۵ فهرست پخش با آنکه در اختیار کامل کاربر قرار دارند؛ اما توسط اسپاتیفای و براساس عادات شنیداری شما ساخته و اغلب آن‌ها پیوسته و به صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شوند. این ۱۵ فهرست که در مجموع ۷۵۰ آهنگ را دربرمی‌گیرند، شامل فهرست‌های کشف هفتگی، رادار آزاد و میکس روزانه خواهند بود. در نتیجه، انعطاف‌پذیری آن‌ها قطعا کاربران را راضی خواهد کرد.

اسپاتیفای می‌گوید کاربران تاکنون بیش از ۲ میلیارد فهرست پخش ساخته‌اند. اکنون نسخه‌ی به‌روزشده‌ی این اپلیکیشن با پیشنهاد آهنگ‌های مشابه با آنچه قبلا به قسمت زیرین نوار جستجو افزوده شده‌اند، به کاربران در فرآیند ساخت فهرست پخش کمک خواهد کرد.

Spotify Event

علاوه بر این، اسپاتیفای به محض آغاز کار با اپلیکیشن از کاربران رایگان می‌خواهد تا هنرمندان مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند. این مسئله به این سرویس کمک می‌کند تا بلافاصله فهرست‌های پخش سفارشی را متناسب با دلخواه کاربران فراهم کند. اسپاتیفای جدید همچنین از یک حالت «صرفه‌جویی در داده» برخوردار است. این ویژگی برای افرادی که از بسته‌های محدود داده در گوشی‌های همراه خود استفاده می‌کنند، قابلیت کاربردی و مفیدی خواهد بود.

اسپاتیفای می‌گوید که نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی اسپاتیفای فعلا در مرحله‌ی آماده‌سازی قرار دارد و در هفته‌های پیش‌رو به صورت جهانی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

Spotify Event

در شروع رویداد روز گذشته، گوستاو سادشتروم، مدیر ارشد بخش تحقیق و توسعه‌ی اسپاتیفای از سه ویژگی که در موفقیت اسپاتیفای تاثیرگذار بوده‌اند، صحبت کرد. اول فراگیری یعنی دسترس‌پذیری در میان تمام دستگاه‌های محبوب. دوم شخصی‌سازی و ارائه‌ی انواع فهرست‌های پخش متنوع و سوم مدل کسب‌وکار فری‌میوم (رایگان‌پایه). وی در ادامه گفت: « اسپاتیفای هم ایستگاه رادیویی و هم فروشگاه محصولات موسیقی است.» در این میان، جنبه‌ی فری‌میوم بسیار مهم است؛ زیرا نزدیک به ۶۰ درصد از کاربران اسپاتیفای را شنوندگان رایگان تشکیل می‌دهند. در نتیجه هدف این شرکت این است که کاربران رایگان را راضی نگه دارد و این حس را به آن‌ها القا نکند که شنونده‌ی درجه‌ی دوم هستند.

اما این شرکت به‌خوبی می‌داند که در سال‌های اخیر مشترکان ماهانه را به شنوندگان رایگان ترجیح داده است. سادشتروم در این باره می‌گوید: «در طول سال‌های گذشته، ما تجربه‌‌ی پولی موبایل اسپاتیفای را در سطح بالایی قرار داده‌ایم. [در حالی که] که سطح رایگان موبایل از سال ۲۰۱۴ تاکنون هیچ تفاوتی نکرده است.» وی در ادامه افزود که «کشف موسیقی در حالت شافل یک پیشنهاد فریبنده محسوب می‌شود.» اما شرایط با این تجربه‌ی جدید در حال تغییر است.

Spotify Event

یکی از موضوعاتی که اسپاتیفای چندان در مورد آن صحبت نکرد، کنترل صوتی بود. این شرکت از چندی پیش مشغول آمایش فرمان‌های صوتی داخلی برای اپلیکیشن موبایل خود بوده است تا مسیری را پیش‌روی کاربران قرار بدهد که با استفاده از آن سریع‌تر از قبل به آنچه می‌خواهند دست پیدا کنند. سادشتروم گفت اسپاتیفای در حال سرمایه‌گذاری روی صوت است؛ اما فعلا اخبار چندانی از آن برای انتشار در دست نیست. اسپاتیفای در ابتدای سال جاری میلادی اپلیکیشن مستقلی به نام Stations منتشر کرد که منحصرا برای استفاده از فهرست‌های پخش طراحی شده است. با این حال، در این مراسم هیچ کدام از مدیران این شرکت اشاره‌ای به سخت‌افزار اختصاصی و بلندگوی هوشمند نکردند. همچنین از پخش‌کننده‌ی داخلی خودرو اسپاتیفای که پیش از این درباره‌ی آن گمانه‌زنی می‌شد نیز هیچ صحبتی به میان نیامد. البته اسپاتیفای قبلا اشاره کرده بود که تمرکز این رویداد تنها روی نرم‌افزار خواهد بود؛ در نتیجه به‌نظر می‌رسد که برای انتشار جزئیات بیشتر درباره‌ی پروژه‌های سخت‌افزاری و همچنین دستیار صوتی این شرکت باید در انتظار رویداد دیگری باشیم.

Spotify
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات