گوگل ابزاری رایگان برای کمک به هکرهای آیفون منتشر کرد

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پروژه‌ی صفر گوگل نام ابزاری است که به کمک هکرهای آیفون برای آشکارسازی سریع‌تر و کارآمدتر باگ‌های سیستم عامل این دستگاه می‌آید.
تبلیغات

گوگل ابزاری قوی برای محققان امنیتی ارائه داده است که بتوانند سیستم عامل آی‌اواس ۱۱.۱.۲ را هک و باگ‌های آن را پیدا کنند. این نسخه از سیستم‌عامل آیفون، جدیدترین نسخه آن است.

این اکسپلویت (کدهای مخرب) توسط یان بیر، یکی از زبده‌ترین افراد در عرصه‌ی یافتن باگ‌های آیفون و یکی از اعضای تیم پروژه‌ی صفر گوگل ایجاد شده است. تیم پروژه‌ی صفر گوگل روی یافتن تمامی باگ‌های نرم‌افزارهای دیگر (به جز نرم‌افزارهای ساخت گوگل) کار می‌کند. یان بیر روز دوشنبه با انتشار این ابزار اشاره کرد که سیستم فوق روی تمامی دستگاه‌ها جواب می‌دهد. البته این ابزار تنها روی دستگاه‌هایی مثل آیفون ۷، ۶ اس و آی‌‌پاد تاچ نسل ششم امتحان شده؛ ولی یان بیر معتقد است:

شما می‌توانید روی بقیه دستگاه‌ها نیز امتحان کنید و این کار آسانی است.

بیر هفته‌ی گذشته به جامعه‌ی هکرهای آیفون (که به نام جیل‌بریکر یا قفل‌شکنان آی‌اواس شناخته می‌شوند) اعلام کرد که به‌زودی یک اکسپلویت برای سیستم عامل آی‌اواس ۱۱.۱.۲ عرضه خواهد کرد. این گفته‌ی او باعث خوشحالی و هیجان پژوهشگران این عرصه شد. آن‌ها می‌دانستند که با اکسپلویت جدید می‌توانند به‌آسانی عمل قفل‌شکنی را انجام دهند.

البته جای تعجب ندارد که شرکت گوگل درصدد عرضه‌ی ابزاری برآید تا دستگاه شرکت رقیب خود را از طریق آن هک کند. آیفون جزو سخت‌ترین دستگاه‌ها از نظر هک شدن و داشتن باگ است و محققانی که موفق به یافتن باگی در آیفون می‌شوند، به‌ندرت آن را به‌صورت عمومی منتشر می‌کنند یا ابزاری برای آن عرضه می‌کنند؛ چرا که این ابزارها بسیار با ارزش قلمداد می‌شوند و انتشار آن‌ها به‌صورت رایگان و عمومی مد نظر نیست. اما محققان تیم پروژه‌ی صفر گوگل به پول نیازی ندارند و مأموریت آن‌ها این است که تمامی نرم‌افزارها را به محیطی امن‌تر تبدیل کنند.

نمایندگان گوگل در گفتگو با پایگاه مادربورد اظهار کرده‌اند که هدف بیر از کار اخیر، فراهم ساختن زمینه برای سایر محققان امنیتی بوده است تا به این روش بتوانند لایه‌های امنیتی سیستم عامل آیفون را بدون اینکه اکسپلویت‌های جدید خودشان را به‌ وجود آورند، امتحان و بررسی کنند. به‌عبارت دیگر، شرکت گوگل به سایر محققان این عرصه کمک کرده و یک نقطه‌ی آغاز برای آن‌ها فراهم آورده است. گوگل منبعی در اختیار آن‌ها قرار داده است تا تحقیقات‌شان را راحت‌تر پیگیری کنند. برپایه‌ی اعلام گوگل، هدف نهایی این است که محققان امنیتی با یافتن باگ‌، آن‌ را به شرکت اپل گزارش دهند تا باگ‌ برطرف شود. شرکت اپل به‌سرعت به یک درخواست واکنش نخواهد داد؛ اما این اکسپلویت آن‌ها را مجبور خواهد کرد که برای سیستم عامل خود یک آپدیت ارائه دهند، چراکه قطعا دوست ندارند قفل دستگاهشان شکسته شود. 

لوکا تودسکو، یکی از معروف‌ترین هکرهای آیفون در دنیا می‌گوید ابزار بیر قطعا می‌تواند به محققانی که باگی کشف نکرده‌اند کمک کند. سایر محققان سیستم عامل اندروید مثل مارکو گراسی یا رایان استورتز معتقدند که اکسپلویت بیر می‌تواند به یک قفل‌شکن تمام‌عیار تبدیل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات