اسپارتان در برابر رقبا؛ مرورگر جدید مایکروسافت چه سرنوشتی خواهد داشت؟

دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
مطالعه 6 دقیقه
مایکروسافت در جریان مراسم ویندوز 10 اعلام کرد که مرورگر جدیدی را که در حال حاضر با عنوان پروژه‌ی اسپارتان شناخته می‌شود به همراه نسخه‌ی دگرگون شده‌ی ویندوز روانه‌ی بازار خواهد کرد. این مرورگر ساختار متفاوتی داشته و مایکروسافت آن را مستقل از اینترنت اکسپلورر که قرار است بازنشسته شود، توسعه می‌دهد. اسپارتان پس از عرضه در برابر رقبا چه جایگاهی خواهد داشت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در حال حاضر مرورگرهای مختلفی برای استفاده‌ی کاربران در دسترس قرار دارند. از جمله‌ی مهم‌ترین و محبوب‌ترین نمونه‌های موجود می‌توان به کروم گوگل، فایرفاکس موزیلا و اینترنت اکسپلورر مایکروسافت اشاره کرد. در کنار این مرورگرها سهم اندکی نیز در اختیار اپرا و سافاری است. مایکروسافت در نظر دارد تا به جای اینترنت اکسپلورر که این روزها نقاط ضعف بسیاری را در برابر رقبا دارد، بازیگر تازه نفسی را روانه‌ی میدان رقابت کند.

در حال حاضر روایت‌های مختلفی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین مرورگر مورد استفاده در اینترنت وجود دارد. W3Schools، StatCounter و NetmarketShare که معتبرترین آمار را در مورد جنبه‌های مختلف وب ارائه می‌دهند، هر یک رویکرد متفاوتی در قبال محبوب‌ترین مرورگر مورد استفاده دارند که این موضوع نیز برگرفته از منابع متفاوتی است که این سه نهاد برای ارائه‌ی آمار خود استفاده می‌کنند. آمار ارائه شده توسط NetMarketShare نشان از این دارد که در سال 2014 میلادی، کروم موفق شده تا از فایرفاکس عبور کند، اما هر دوی این مرورگرها همچنان پس از اینترنت اکسپلورر با در اختیار داشتن 60 درصد سهم از مرور وب قرار دارند. البته NetMarketShare آمار استفاده از اینترنت اکسپلورر را از ماه دسامبر رو به افول خوانده است.

در مقابل، W3Schools، کروم گوگل را به‌عنوان یکه تاز بلامنازع رقابت مرورگرها می‌خواند. براساس آمار ارائه شده توسط این نهاد، کروم در سال 2011 اینترنت اکسپلورر را پشت سر گذاشته و در حال حاضر با در اختیار داشتن 62.5 درصد از دنیای اینترنت، در رتبه‌ی نخست جا خوش کرده و فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر نیز با در اختیار داشتن 22.9 و 8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. StatCounter نیز آمار متفاوتی را ارائه می‌کند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط این کمپانی، اینترنت اکسپلورر با در اختیار داشتن 19.5 درصد پس از کروم با در اختیار داشتن 52.3 درصد در جایگاه دوم قرار دارد. در این بین فایرفاکس با در اختیار داشتن 18.4 درصد شانه به شانه‌ی اینترنت اکسپلورر حرکت می‌کند.

شاید از خود بپرسید که دلیل اختلاف فاحش موجود در بین آمارهای ارائه شده توسط این سه نهاد آماری چیست؟ علت تفاوت آمارهای ارائه شده توسط این سه کمپانی به دلیل تفاوت در معیار آمار‌گیری است که این سه کمپانی استفاده می‌کنند. اما نکته‌ای که می‌توان آن را در هر سه آمار ارائه شده مشترک خواند، روند رو به صعود کروم است، در حالی که دو مرورگر رقیب با مشکل کاهش اقبال عمومی کاربران روبرو هستند.

اسپارتان

 اسپارتان مرورگر جدید مایکروسافت است که از ظاهر بسیار ساده‌‌ای برخوردار بوده و ضمنا امکانات و قابلیت‌های آن در مقایسه با اینترنت اکسپلورر بسیار بیشتر شده است. شماری از کارشناسان، اسپارتان را نسخه‌ی ساده شده‌ای از اینترنت اکسپلورر خوانده‌اند. اما همین سادگی را باید دلیل جذابیت و محبویت مرورگری نظیر کروم خواند که با وجود سادگی قابلیت‌های کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

040615-spartan-6-100577013-large

همانطور که اشاره کردیم دلیل محبوبیت مرورگری نظیر کروم گوگل در کنار ظاهر ساده، کاربردی بودن و در اختیار داشتن قابلیت‌های متنوع است. اسپارتان نیز همچون کروم با مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جورواجور قدم به میدان خواهد گذاشت. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کارشناسان، موتور جاوا اسکریپت مورد استفاده در اسپارتان که Chakra نام دارد، سریع‌ترین موتور جاوا اسکریپت در میان مرورگر‌های اینترنتی است. بسیاری قدرت رندرینگ این موتور را بسیار عالی و عملکرد آن را فوق‌العاده خوب توصیف کرده‌اند.

آیا اسپارتان دوباره قدرت مایکروسافت را در کامپیوتر‌های دسکتاپ به این کمپانی باز خواهد گرداند؟ مطمئنا نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد بازگشت کاربران به سمت اسپارتان باشیم، اما مشخصات این مرورگر نشان از این دارد که رقیب سرسختی برای سایر مرورگر‌ها خواهد بود.

کروم

 کروم در حال حاضر یک سر و گردن از سایر مرورگر‌های موجود بالاتر است، چراکه این مرورگر ویژگی‌های کاربردی متعددی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به عملکرد فوق‌العاده خوب و همچنین هماهنگی آن با سرویس‌های کاربردی ارائه شده توسط گوگل نظیر جی‌میل اشاره کرد. کروم در کنار کاربردی بودن از ظاهر بسیار ساده و زیبایی نیز برخوردار است که کار با آن را همراه با امکان تعویض تم‌های این مرورگر بسیار لذت بخش می‌کند.

chrome-100578528-large

به نظر می‌رسد چنین ویژگی‌هایی همچنان باعث حفظ روند صعودی کروم خواهند شد. توسعه‌دهندگان این مرورگر بیکار ننشسته و به پیشرفت هر چه بیشتر آن می‌اندیشند. برای مثال می‌توان به پشتیبانی از پروتکل HTTP/2 اشاره کرد که نتیجه‌ی آن بالا رفتن عملکرد این مرورگر خواهد بود. هرچند ارتباط تنگاتنگ کروم با سرویس‌های گوگل را می‌توان به ‌عنوان نکته‌ی مثبت این مرورگر تعبیر کرد، اما این چاقوی دو لبه برای گوگل، از نظر برخی کاربران به خطری برای حفظ حریم خصوصی تبدیل شده است.

شاید منازعات گوگل در کشورهای اروپایی که مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران است، شماری از کاربران را از بکار بردن این مرورگر باز دارد، اما همچنان بخش عمده‌ای از آنها ترجیح می‌دهند از مرورگر کروم این کمپانی استفاده کنند.

فایرفاکس

 فایرفاکس از ابتدای پیدایش به یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین محصولات دنیای متن باز در میان کاربران تبدیل شد، اما با وجود شروع بسیار خوب در یک دهه‌ی گذشته، این مرورگر هیچگاه نتوانست سهم خود را به سهم عمده‌ی بازار تبدیل کند.

firefox-100578529-large

به جرات می‌توان گفت که گوگل با انتشار مرورگر کروم خود موج مربوط به فایرفاکس را از آن خود کرد و به سرعت خود را به‌عنوان جایگزینی برای اینترنت اکسپلورر مطرح ساخت. فایرفاکس همچنان از پایداری، انعطاف‌‌‌پذیری و خیل عظیم افزونه‌ها برخوردار است، اما کارکرد آن در برخی مواقع دچار مشکلاتی بوده که نام فایرفاکس را زیر سایه‌ی رقیب گوگلی خود قرار داده است.

اما این کمپانی راه خود را دوباره بازیافته و می‌توان نشانه‌های این بازگشت را از انتشار نسخه‌ی جدید در ابتدای سال جاری میلادی به عینه دید.

اینترنت اکسپلورر

 سرنوشت اینترنت اکسپلورر چه خواهد شد؟ در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که مرورگر آینده‌ی مایکروسافت، محصولی است که از دل پروژه‌ی اسپارتان بیرون خواهد آمد. اما اینترنت اکسپلورر همچنان در میدان رقابت حاضر خواهد بود.

ie-100578530-large

اینترنت اکسپلورر پس از آنکه برای مدت طولانی بدون تغییر باقی مانده بود، در چند سال اخیر با پشتکار بالایی توسط مایکروسافت بروز شده و شماری از مشکلات آن نیز برطرف شده است و از این‌رو می‌توان همچنان از آن در کارهای روزانه استفاده کرد.

اینترنت اکسپلورر هیچ گاه نمی‌تواند جایگاهی را در بین توسعه‌دهندگان پیدا کند، اما این مرورگر را باید همچنان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مرورگرهایی خواند که در میان کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و نمی‌توان انتشار و عرضه‌ی اسپارتان را حتی در صورت تبدیل شدن به مرورگر اصلی مایکروسافت، به‌عنوان یک عامل موثر برای تغییر شرایط عنوان کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات