آموزش استفاده از بلیط الکترونیکی مترو و اتوبوس به عنوان NFC TAG

جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
در این مقاله آموزشی از زومیت یاد خواهید گرفت تا چطور از کارت‌های اعتباری مترو یا اتوبوس، به عنوان برچسب‌ NFC استفاده کنید و از قابلیت NFC گوشی خود بهره‌مند شوید. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

NFC‌ها یکی از جدیدترین روش‌های اتصال و برقراری ارتباط است که بر خلاف بلوتوث و وای‌فای با هدفی جز انتقال اطلاعات ساخته شده است. NFC‌ها بیشتر در اتصال دو ابزار الکترونیکی به کار می‌روند. برای مثال شما می‌توانید اطلاعات کارت بانکی خود را در گوشی ثبت کنید و در هنگام خرید، به جای کشیدن کارت خود در دستگاه کارتخوان، تنها گوشی خود را نزدیک آن کنید تا بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور یا... پرداخت خود را انجام دهید. که البته همان‌طور که می‌دانید فعلا در داخل ایران، این روش پرداخت به کار گرفته نشده است. اما اگر بخواهیم ساده‌ترین مثال را برای شما بزنیم باید به کارت‌های مترو و اتوبوس اشاره کنیم. با کمک این کارت‌ها، تنها کافی است تا هنگام عبور از گیت‌های ورودی مترو، یا هنگام سوار شدن اتوبوس، کارت خود را روی اسکنر آن قرار دهید تا با شنیدن صدای بوق کوتاهی، اعتبار لازم از کارت شما کم شود. این امر نیز به کمک NFC‌ها انجام می‌شود که دستگاه اصلی آن یعنی NFC Reader در گیت‌های ورودی مترو جاگذاری شده است و برچسب‌های آن نیز که به NFC TAG معروف هستند و وظیفه‌ی ذخیره‌ی اطلاعات شما را برعهده دارند نیز در کارت‌های شما قرار دارند. به طوری که با گذاشتن کارت روی NFC Reader‌ گیت‌های مترو یا اتوبوس، بین کارت شما و دستگاه، ارتباطی لحظه‌ای برقرار می‌شود و از اعتبار موجود در حساب شما، مبلغ لازم را کم می‌کند.

استفاده از NFC Tag

البته استفاده از NFC تنها به همین موارد ختم نمی‌شود و می‌توان از آن استفاده‌های شخصی و جالبی کرد. NFC TAG یا برچسب NFC، تراشه‌های کوچکی هستند که معمولا در اشکال دایره‌ای شکل و در حد و اندازه‌های یک سکه‌ی 500 تومانی ساخته می‌شوند و وظیفه‌ی ذخیره‌ی اطلاعات را دارند. شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها دستورات مورد نظر خودتان را ذخیره کنید تا با نزدیک کردن گوشی به آن، عملیات مشخص شده‌ای، انجام شود. تصور کنید قصد دارید تا هر هنگام از محل کار خود به منزل رسیدید، Wifi را روشن، قفل صفحه‌ی گوشی و GPS را نیز غیر فعال کنید. با کمک برچسب‌های NFC، تنها کافی است تا یک بار این امور را برای آن‌ها تعریف کنید و بعد از آن تنها با نزدیک کردن گوشی خود به این برچسب‌ها، امور مشخص شده را به صورت خودکار و تنها در یک ثانیه انجام دهید.

اکنون چند وقتی است که با ورود گوشی‌های دارای NFC به بازار ایران، بسیاری از کاربران از این امکان سخت‌افزاری در گوشی‌های خود برخوردارند اما به دلیل عدم گسترش آن در داخل ایران، تنها استفاده‌ی آن‌ها به همین تگ‌های NFC خلاصه شده است که البته در این موضوع هم شاید کمتر کاربری حاضر به پرداخت 20 الی 30 هزار تومان برای این تگ باشد. امروز اما در زومیت به شما آموزشی خواهیم داد که به کمک آن می‌توانید کارت‌های مترو یا اتوبوس خود را که بعد از مدتی اعتبار آن‌ها تمام می‌شود، به جای دور انداختن تبدیل به تگ‌های NFC کنید و از آن‌ها، درست مانند برچسب‌های nfc که بالای 20 هزارتومان قیمت دارند، با همان امکانات استفاده کنید. قبل از شروع آموزش باید به این چند نکته توجه داشته باشید که؛

1. برای این آموزش باید گوشی شما از NFC پشتیبانی کرده و اپلیکیشن NFC ReTag نیز در گوشی شما نصب باشد.2. تنها بلیط‌های الکترونیکی قابل استفاده برای این آموزش هستند. (مسلم است که بلیط‌های کاغذی(!) این قابلیت را ندارند)3. بعد از انجام این کار، ممکن است بلیط مورد نظر دیگر قابل استفاده برای مترو یا اتوبوس نباشد. بنابراین ترجیحا از کارتی استفاده کنید که موجودی آن صفر یا رو به اتمام باشد.4. اینکار نیازی به دسترسی روت نخواهد داشت.

روش انجام کار:

ابتدا به تنظیمات گوشی خود رفته و گزینه‌ی NFC را به حالت روشن (ON) تغییر دهید.سپس برنام ه‌ی NFC Retag را نصب و اجرا کنید تا با محیطی مانند تصویر شماره‌ی یک رو به رو شوید.

tag1

حال گوشی خود را در همان حالت به کارت مترو نزدیک کنید تا با ویبره‌ی ضعیف گوشی مواجه شوید. گوشی شما به صورت خودکار اقدام به شناسایی این برچسب می‌کند و به شما پیغام می‌دهد که قصد دارید تا دستورات جدیدی را روی آن ثبت کنید یا خیر؟ با تایید این پیام، با عکس شماره‌ی 2 روبه‌رو می‌شوید که از شما درخواست نام‌گذاری این برچسب را می‌کند. برای مثال ما نام آن را Zoomit قرار داده‌ایم.

tag2

بعد از گذر از این مرحله همان‌طور که در تصویر شماره 4 قابل مشاهده است، تگ ما ساخته شده اما هنوز هیچ دستوری برای آن به ثبت نرسیده است. با کلیک روی گزینه‌ی مشخص شده در این عکس، به بخش نرم‌افزارها و تمام امکاناتی که می‌توانید توسط تگ NFC انجام دهید منتقل می‌شوید. (عکس 5 و 6)

tag3

برای مثال تصمیم دارید تا با نزدیک کردن گوشی به این تگ NFC، مرورگر موبایل به صورت خودکار اجرا شده و وب‌سایت زومیت بارگذاری شود. برای این امر گزینه‌ی Website در تصویر شماره‌ی 6 را انتخاب کنید و مانند تصویر 7 و 8 آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید و روی گزینه‌ی OK کلیک کنید.

tag4

در عکس شماره‌ی 9 نیز مشاهده می‌کنید که این دستور جدید، به بخش دستوری Tag اضافه شده است.

tag5

کار تمام است و می‌توانید از این اپلیکیشن خارج شوید. از این پس کافی است تا کارت مترو یا اتوبوس که دستورات جدیدی روی آن ثبت کردید را در مکانی در دسترس قرار دهید تا هرگاه نیاز به انجام دستورات مشخص شده (در اینجا باز کردن سایت زومیت) داشتید، تنها گوشی خود را به آن نزدیک کنید تا در عرض یک ثانیه عملیات مورد نظر شروع به کار کند. برای دانلود اپلیکیشن NFC Retag از لینک‌های زیر استفاده کنید.

 

اپلیکیشن‌های محبوب خود را از طریق ایمیل app@zoomit.ir با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات