فون پی؛ پرداخت آنلاین و موبایلی کرایه تاکسی

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
اپلیکیشن PhonePay برنامه‌ای برای اندروید است که به کمک آن می‌توانید کرایه‌ی تاکسی خود را آنلاین و بدون نیاز به اسکناس پرداخت کنید.
تبلیغات

با هرچه فراگیرتر شدن تکنولوژی و گجت‌های هوشمند، زندگی روتین ما نیز در حال ارتقاء یافتن است. تا همین چند سال پیش هرگاه قصد رفتن به خرید یا یک رستوران داشتید، باید مقدار زیادی اسکناس همراه خود حمل می‌کردید تا اینکه دستگاه‌های کارت‌خوان وارد زندگی ما شدند و پول‌های نقد جای خود را به یک کارت بانکی هوشمند دادند؛ اما آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که ای کاش راهی هم برای جایگزینی پول‌ خرد به‌خصوص در کرایه‌ی تاکسی‌ بود؟ اگر از افرادی هستید که مسیر کاری خود را با تاکسی‌ طی می‌کنید، بدون شک با مشکلاتی از قبیل نداشتن پول خرد مواجه شده‌اید. اپلیکیشن فون‌پی (PhonePay) به‌منظور حذف اسکناس‌ و پرداخت دیجیتال کرایه تاکسی طراحی و منتشر شده است که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم. با کمک این اپلیکیشن که در ۲ نسخه‌ی مجزا (برای مسافر و راننده) طراحی شده است، می‌توانید تنها با اسکن یک بارکد، کرایه را پرداخت کنید.

فون پی (مسافر)

ثبت‌نام: در اولین اجرا، اپلیکیشن فون‌پی از شما درخواست شماره تلفن می‌کند تا با ارسال کد تأیید، ثبت‌ نام شما در برنامه را به انجام برساند. بعد از وارد کردن کد تأیید نوبت به وارد کردن اسم و فامیل می‌رسد که با وارد کردن آن، به محیط اصلی برنامه وارد خواهید شد. کار تمام است و فون‌پی هم‌اکنون آماده‌ی کار است.

آشنایی با محیط برنامه: فون‌پی فوق‌العاده ساده و خلوت طراحی شده است و همین موضوع باعث می‌شود کار با آن به راحت‌ترین شکل ممکن قابل انجام باشد‌. شما در صفحه‌ی اصلی برنامه با ۵ بخش مواجه خواهید شد. تاریخچه‌ی پرداخت (آیکون ساعت)، افزایش اعتبار از طریق پرداخت آنلاین و ایمن، اطلاعات پروفایل (عکس، اسم و ‌.‌..) سه بخش بالایی برنامه هستند. در بخش پایین نیز میزان موجودی فعلی شما و دکمه‌ی پرداخت قابل رؤیت هستند. فون‌پی به مناسبت عضویت شما ۲ هزار تومان اعتبار هدیه به شما اهدا خواهد کرد. برای خرید شارژ بیشتر کافی است دکمه‌ی خرید اعتبار را لمس کنید و پس از مشخص کردن مبلغ دلخواه، مانند یک خرید اینترنتی ساده حساب خود را شارژ کنید.

روش استفاده: نحوه‌ی کار با فون‌پی بسیار ساده‌تر از چیزی است که تصور کنید. کافی است روی دکمه‌ی پرداخت لمس کنید تا مستقیم به صفحه‌ی اسکن بارکد وارد شوید. بارکد راننده را اسکن کنید تا نام او را مشاهده کنید. در صورت تأیید، مبلغ کرایه را وارد و روی پرداخت لمس کنید تا در عرض چند ثانیه مبلغ از حساب دیجیتالی شما کسر و به حساب دیجیتال راننده واریز می‌شود.  توجه داشته باشید که برای استفاده از این ویژگی و انجام شدن پرداخت، متصل بودن شما به اینترنت ضروری است؛ اما راننده نیازی به ارتباط اینترنتی نخواهد داشت.

تذکر: واحد کرایه در هنگام پرداخت تومان است و باید دقت کافی داشته باشید تا بر حسب عادت دستگاه‌های کارت‌خوان، مبلغ را به ریال وارد نکنید.

فون پی تاکسی (راننده)

فون‌پی تاکسی اپلیکیشن دوم این تیم است که برای رانندگان منتشر شده است. اگر راننده‌ی تاکسی هستید و قصد استفاده از سرویس فون‌پی دارید، باید این نسخه را دانلود و در آن ثبت نام کنید. توجه داشته باشید که به عنوان راننده، شما دارای یک مرحله‌ی اضافه در ثبت‌ نام یعنی اسکن بارکد تاکسی خود خواهید بود. بعد از انجام صحیح این مرحله، کار تمام است و تنها هنگام پرداخت، بارکد خود را در اختیار مشتری بگذارید تا با اسکن آن، مرحله‌ی پرداخت را انجام دهد.

به گفته‌ی فون‌پی، مبلغ کرایه‌هایی که به این شکل وارد حساب دیجیتال شما در فون‌پی شده است، در پایان هر روز به حساب بانکی (شبا) که هنگام ثبت‌ نام در برنامه وارد کرده‌اید، واریز خواهد شد.

نکات مثبت

حذف پول‌ کاغذی و مشکلاتی همچون نداشتن پول خرد، امکان کار کردن آسان با برنامه و همچنین پرداخت سریع کرایه از نکات مثبتی هستند که در فون‌پی مشاهده خواهید کرد. در صورت رشد گستردگی این اپ در بین رانندگان و مسافران، می‌توانیم شاهد تحول جالب و مفیدی در این زمینه باشیم.

نکات منفی

هنگام کار برنامه متوجه ضعف‌هایی شدیم که خوشبختانه تیم توسعه‌دهنده به تمام آن‌ها آگاه بود و وعده‌ی رفع آن‌ها در نسخه‌های آینده را داد. از این موارد می‌توان به فعال نشدن خودکار فلش در ساعات تاریکی برای اسکن بارکد، نبود امکان بازگشت دادن وجه در صورت پرداخت اشتباه و نبود بخشی برای پشتیبانی مشکلات اشاره کرد. 

برای دانلود برنامه اندروید فون‌پی از لینک‌های زیر استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن فون پی از مایکت

دانلود اپلیکیشن فون پی تاکسی از مایکت

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات