اپلیکیشن‌ هایی که بعد از هربار تعویض رام باید نصب کنید: لانچرها

سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
سری مقاله‌های "اپلیکیشن‌هایی که بعد از هربار تعویض رام باید نصب کنید" به بررسی اپلیکیشن‌هایی که وجود آن‌ها روی هر گوشی هوشمندی ضروری است، می‌پردازد و در هر مطلب به بررسی یک موضوع و چند اپلیکیشن پیشنهادی در آن زمینه خواهد پرداخت.
تبلیغات

اپلیکیشن‌هایی مانند فایل‌منیجر، پلیر موسیقی، مرورگر و ... از مواردی هستند که روی تمامی گوشی‌های هوشمند وجود دارند اما اپلیکیشن‌هایی مانند اسکایپ، برش زدن ویدئو یا ... را تنها افرادی که به این اپلیکیشن‌ها نیاز دارند نصب می‌کنند. ما در این سری مقاله‌ها، به بررسی اپلیکیشن‌های دسته‌ی اول می‌پردازیم. اپلیکیشن‌هایی که بعد از هر بار تعویض رام یا خرید یک گوشی جدید باید روی آن نصب شوند. برای مثال در مطلب لانچرها، به معرفی چندین لانچر معروف و صاحب نام می‌پردازیم. در پایان این مقاله‌ها نیز با هم‌فکری شما در بخش نظرات، از بین اپلیکیشن‌های معرفی شده در هر بخش، بهترین را انتخاب می‌کنیم و در انتها مطلبی جامع با عنوان "اپلیکیشن‌های پیشنهادی زومیت که بعد از هر بار تعویض رام باید نصب کنید" منتشر خواهیم کرد تا لیستی کامل و حرفه‌ای از اپلیکیشن‌هایی که باید روی هر گوشی هوشمندی نصب باشند در اختیار کاربران مختلف و به خصوص تازه‌کارها، قرار دهیم.

قسمت اول : لانچرها

کلیدی‌ترین و اولین موردی که بعد از روشن کردن گوشی و تنظیم تاریخ اولیه با آن رو‌به‌رو می‌شوید محیط کاربری گوشی یا همان لانچر است که به صفحه‌ی اصلی و منوی برنامه‌ها خلاصه می‌شود. لانچر‌ها از اپلیکیشن‌هایی هستند که هر شرکت نسخه‌ی مخصوص به خود را روی گوشی‌هایش نصب می‌کند. برای مثال لانچر تمامی گوشی‌های سامسونگ شبیه به هم هستند و در عین حال با لانچر گوشی‌های سونی یا HTC نیز متفاوت‌اند. بسیاری از کاربران لانچر پیش‌فرض گوشی را می‌پسندند و طرفدار سادگی و روانی آن خواهند شد و شاید هرگز به لانچر‌های دیگر نیاز پیدا نکنند. اما اگر از افرادی هستید که لانچر پیش‌فرض گوشی خود را دوست ندارید یا امکانات کافی مانند Hidden کردن آیکون‌های اضافه را با استفاده از آن در اختیار ندارید، پس در ادامه‌ همراه ما باشید تا چند لانچر معروف و صاحب نام را معرفی کنیم. ترتیب معرفی لانچر‌ها اتفاقی بوده و هیچ رتبه‌بندی خاصی برای آن‌ها وجود ندارد. لانچرهای اختصاصی شرکت‌ها از جمله تاچ ویز، Xperia Home یا ... و لانچرهایی که به نوعی محیط جدیدی را به ارمغان آورده‌اند مانند Aviate در این لیست قرار ندارند.

Apex Launcher

apexoo

Apex، لانچری است که ضمن این که محیطی سبک و بسیار روان را در اختیار شما قرار می‌دهد، انبوهی از امکانات و شخصی‌سازی‌های مختلف را نیز برای شما فراهم می‌کند. این لانچر از تم‌های مختلف و بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند که با استفاده از هر کدام از آن‌ها، می‌توانید فونت، آیکون‌ها و تصویر‌زمینه‌ی گوشی خود را تغییر دهید. با چشم‌پوشی از چند مورد خاص، تقریبا تمام تم‌های موجود از لانچر Apex پشتیبانی می‌کنند که این امر باعث شده صد‌ها تم مختلف برای این لانچر محبوب به وجود بیاید.از امکانات خوب Apex که آن را به یک لانچر کامل تبدیل کرده، می‌توان به امکان مخفی‌سازی آیکن‌های اضافی، پوشه‌بندی آیتم‌های دلخواه، ترتیب چیدمان آیکون‌ها در چند حالت مختلف از جمله حالت انتخابی و امکان تهیه‌ی فایل پشتیبان از تنظیمات انجام شده در آن اشاره کرد. امکان تعریف ژست‌های حرکتی نیز ویژگی بسیار جالبی است که Apex را بیش از پیش به یک نرم‌افزار بدون نقص تبدیل کرده است. بنابراین می‌توانید مشخص کنید که وقتی در صفحه‌ی اصلی گوشی خود قرار دارید و انگشت خود را از مرکز صفحه به سمت‌های مختلف می‌کشید، کارهای خاصی که از قبل مشخص کرده‌اید انجام شود. برای مثال شما می‌توانید مشخص کنید که با کشیدن انگشت خود به سمت پایین، Notification Bar باز شود یا با کشیدن انگشت به سمت بالا، اپلیکیشن‌های در حال اجرا نمایش داده شوند. این لانچر روی ضعیف‌ترین گوشی‌های موجود در بازار که به لطف رام‌های سفارشی، از‌ اندروید 4 بهره‌مند هستند نیز روان اجرا می‌شود و به عقیده‌ی بسیاری از کاربران حتی از لانچر اصلی که شرکت‌های تولید‌کننده روی گوشی‌های خود قرار می‌دهند سریع‌تر و زیبا‌تر است.

Nova Launcher

novaoo

Nova را شاید بتوان نزدیک‌ترین لانچر به Apex دانست به طوری که در نود درصد موارد این دو لانچر هیچ تفاوتی با هم ندارند. این لانچر که مانند Apex از امکانات بسیاری همچون ژست‌های حرکتی، پنهان‌سازی آیکون‌های بی‌استفاده، پشتیبانی از تمامی تم‌های موجود و روان بودن محیط کاربری برخوردار است به تازگی امکانات و ظاهر‌ اندروید 5 را نیز به خود اضافه کرده است به طوری که علاوه بر شبیه‌سازی منوی سفید‌ اندروید آب‌نبات‌چوبی، امکان استفاده از انیمیشن‌های فوق‌العاده‌ی‌ اندروید 5 را نیز برای شما فراهم کرده است. شما کافی است به منوی تنظیمات این لانچر رفته و System Animation را روی Slide Up قرار دهید .

یکی از تفاوت‌های کوچکی که در این لانچر نسبت به Apex وجود دارد امکان شخصی‌سازی رنگ‌ها در لانچر است. برای مثال در صفحه‌ی برنامه‌ها خطوط جدا کننده‌ی تب‌ها از لیست برنامه‌ها به طور پیش‌فرض آبی رنگ است که شما در لانچر Nove می‌توانید آن را به رنگ‌های دلخواه تغییر دهید. افزایش تعداد صفحات خانگی تا ۹ صفحه، امکان جای‌گذاری ده‌ها نرم‌افزار در dock گوشی، تنظیم تعداد آیکون‌ها در طول و عرض صفحه، دارا بودن ۸ افکت متنوع در جابجایی بین صفحات هوم‌اسکرین، تعیین میزان شفافیت منوی مشکی یا سفید پشت برنامه‌ها، امکان مخفی کردن اسم آیکون‌ها و ... از موضوعاتی هستند که Nova را به یک لانچر دوست‌داشتنی برای‌اندروید 4 به بالا تبدیل کرده‌اند.

KK Launcher

kklaoo

KK Launcher یکی از با سابقه‌ترین لانچر‌های‌ اندروید به حساب می‌آید که بعد از منتشر شدن‌ اندروید کیت‌کت، با هدف شبیه‌سازی محیط و امکانات لانچر پیش‌فرض آن با نام مخفف (KK (KitKat منتشر شد. از همان ابتدای کار این لانچر با تکیه بر تعداد امکانات بالایی که از Apex و Nova هم بیشتر بود مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت و بعد از منتشر شدن‌ اندروید 5، تنها با یک تغییر نام جزئی یعنی (KK Launcher (Lollipop &KitKat به فعالیت خود ادامه داد و بسیاری از امکانات‌ اندروید آب‌نبات‌چوبی را به خود اضافه کرد. سازنده‌ی نرم‌افزار می‌گوید که به جرات می‌توان KK را یکی از سه لانچر برتر دنیا دانست که این حرف او خیلی هم بی‌راه نیست چرا که این لانچر علاوه بر دارا بودن تمام امکانات Apex و Nova، از امکانات دیگری نیز برخوردار است که لانچر‌های دیگر از آن‌ها محرومند.

دارا بودن تم زیبای‌ اندروید 5، پشتیبانی از آیکون‌های بسیار زیبا با بیش از ۱۰۰۰ تم مختلف در گوگل‌پلی، سفارشی‌سازی بسیار گسترده با دارا بودن ده‌ها حالت مختلف، دارا بودن چینش‌های مختلف برای لیست کردن برنامه‌ها از جمله نام، زمان و ...، امکان تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از تنظیمات انجام شده در آن و دارا بودن امتیاز فوق‌العاده‌ی 4.4 از 5 در پلی‌استور، ویژگی‌هایی هستند که KK Launcher را به یکی از محبوب‌ترین و البته موفق‌ترین لانچرها تبدیل کرده‌اند.

 

Go Launcher

golauoo

Go launcher را شاید بتوان یکی از قدیمی‌ترین لانچرهای موجود برای گوشی‌های‌ اندروید دانست که با تعداد 200.000.000 دانلود می‌توان لقب پیش‌کسوت لانچرها را به آن داد. لانچری که انبوهی از امکانات را در کنار ویژگی‌های بسیار کاربردی در اختیار کاربر قرار می‌دهد اما هیچ‌وقت نتوانست برچسب سنگین بودن را از روی خود بردارد. بر خلاف لانچرهای قبلی که تم‌های آن‌ها تنها به عوض شدن آیکون و فونت خلاصه می‌شد، این لانچر از تم‌های پیشرفته‌تری برخوردار است بنابراین با استفاده از تم‌های این لانچر نه تنها آیکون‌ها و فونت‌ها، بلکه محیط گوشی به کل شامل تغییرات می‌شود .

دارا بودن ویدجت‌های مختلف تقویم، آب و هوا و ...، دارا بودن تم‌های متعدد و جذاب، امکان سفارشی کردن بخش‌های مختلف لانچر و دارا بودن چندین نرم‌افزار جانبی از جمله Ram Clenaer و Task MAnager و ... از ویژگی‌های منحصر به فرد این لانچر به حساب می‌آیند که در دو نسخه‌ی معمولی و HD منتشر شده است.

TSF Shell

tfsoo

TSF Shell لانچری بسیار خاص به حساب می‌آید که شاید تعداد کاربران آن به لانچرهایی نظیر Apex و Nova نرسد اما از طرفداران بسیار سخت‌پسندی برخوردار است. از قیمت عجیب این لانچر که هم‌اکنون در پلی استور با قیمت بالای 11 دلار به فروش می‌رسد گرفته تا سه‌بعدی بودن محیط کاربری آن همگی خبر از حرفه‌ای بودن این لانچر می‌دهند که معمولا یا کسی آن را نمی‌شناسد یا طرفدار همیشگی آن است و حد وسطی برای آن وجود ندارد. در واقع این لانچر با تمام لانچرهای معرفی شده در این مطلب متفاوت است و بر خلاف ظاهر تکراری و یک‌نواخت لانچرهای دیگر، این لانچر از محیطی متفاوت و نوآوری‌های خلاقانه‌ای بهره می‌برد به طوری که مطمئنا در اولین استفاده از آن احساس خوبی نسبت به این لانچر پیدا خواهید کرد.

شاید مهم‌ترین خصوصیت این لانچر را بتوان افکت‌های آن دانست که در کنار تنوع خاصی که به گوشی شما می‌دهند گاهی باعث سرگرم شدن شما هم می‌شوند. برای مثال ممکن است در حال کار با گوشی باشید که یک‌باره مشاهده کنید یکی از ویدجت‌ها آتش گرفته است(!) و شما مجبورید برای خاموش کردن آن گوشی خود را تکان دهید. این افکت‌های خاص در کنار ویژگی‌هایی همچون شخصی‌سازی صفحات هوم‌اسکرین و قرار دادن ویدجت‌های متعدد و یادداشت‌های دلخواه در صفحه‌ی اصلی از مواردی هستند که به هرچه خاص‌تر شدن این لانچر کمک بسیاری کرده‌اند.

 

جمع‌بندی

در کل می‌توان گفت که تمامی لانچرهای معرفی شده از نقاط قوت فراوان و همچنین نکته‌های منفی کوچکی برخوردارند و نمی‌توان هیچ‌کدام را یک لانچر تمام عیار معرفی کرد و انتخاب از بین این لانچرها بیشتر به سلیقه‌ی کاربران بر می‌گردد. نظر شما درباره‌ی این لانچرها چیست؟ کدام را برای قرارگیری در لیست نهایی پیشنهاد می‌کنید؟

 

اپلیکیشن‌های محبوب خود را از طریق ایمیل app@zoomit.ir با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات