زوم‌اپ: بیسفون، یک پیام‌رسان خوب ایرانی

جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
مطالعه 5 دقیقه
اپلیکیشن بیسفون، یک پیام رسان ایرانی است که همه اصول طراحی و توسعه یک اپلیکیشن خوب را رعایت کرده و در سطح استانداردهای جهانی ساخته شده است. چیزی که بیسفون را از نمونه‌های خارجی متمایز می‌کند، استیکرهای بسیار جذاب و بومی آن است.
تبلیغات

اکثر ما روی تلفن هوشمند خود حداقل یک اپلیکیشن پیام‌رسان اینترنتی داریم که با استفاده از آن با دوستان خود چت می‌کنیم، با آنها مکالمه کرده و حتی عکس و ویدیو به اشتراک می‌گذاریم. این اپلیکیشن‌ها ابزارهایی برای چت و گفتگو با دوستان هستند، ولی در کشور ما به دلیل محدودیت‌هایی که بر روی شبکه‌های اجتماعی بزرگ اعمال شده، کاربران سعی می‌کنند با تشکیل گروه‌های مکالمه جای خالی شبکه‌های اجتماعی را در اپلیکیشن‌های پیام رسان پر کنند. حتی برخی از این اپلیکیشن‌ها امکاناتی اجتماعی‌تر را ارائه داده‌اند تا بتوانند تا حدی جای شبکه‌های اجتماعی را بگیرند.

کلمه Google امروز در بسیاری از زبان‌ها دیگر به عنوان یک فعل به معنای «جستجوی اینترنتی» شناخته می‌شود و حتی در فیلم‌های هالیوودی نیز از جملاتی چون «Let's Google It» استفاده می‌شود! با فراگیر شدن پیام‌رسانی چون وایبر در کشور ما نیز مشاهده می‌کنیم که کلمه «وایبر» به عنوان یک فعل استفاده می‌شود: «عکس‌ها را بعدا برایم وایبر کن!». وقتی نام یک سرویس یا یک اپلیکیشن وارد فرهنگ زبانی یک جامعه می‌شود، بدین معنا است که این اپلیکیشن تا چه حد در نفوذ در آن جامعه موفق بوده است. در کشور ما اپلیکیشن پیام رسان وایبر را نه تنها از منظر فناوری و قدرت شبکه‌های اجتماعی، بلکه به عنوان یک پدیده اجتماعی از زاویه دید علوم اجتماعی نیز می‌توان مورد بررسی قرار داد.

ایرانی‌ها نشان داده‌اند که عاشق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان هستند و از گفتگو با دوستان و جُک و سرگرمی و جملات آموزشی تا عکس و کلیپ خنده‌دار را از طریق این اپلیکیشن‌ها به اشتراک می‌گذارند. اصلا هدف بسیاری از کاربران از خرید تلفن هوشمند این است که روی آن وایبر، لاین، واتس‌اپ، کیک مسنجر، کاکائو تاک، تانگو و... را نصب کنند تا با دوستان‌شان گپ بزنند.

اما در بین این اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بد نیست نگاهی هم به برخی نمونه‌های ایرانی بیاندازید. یکی از این اپلیکیشن‌ها بیسفون نام دارد. بیسفون یک پیام‌رسان بسیار جذاب و پیشرفته است که به دور از اغراق می‌تواند تنه به تنه نمونه‌های خارجی زده و با آنها رقابت کند.

ساختار رابط کاربری این اپلیکیشن تفاوت خاصی با نمونه‌های خارجی ندارد ولی از نظر طراحی با یک اپلیکیشن زیبا و مدرن روبرو هستیم که بر پایه اصول طراحی UI توسعه داده شده است. اپلیکیشن سه برگه اصلی دارد؛ در برگه اول لیست مخاطبینی که بیسفون را روی تلفن خود دارند می‌بینیم، در برگه دوم لیست پیام‌ها و در برگه سوم لیست گروه‌هایی که در آنها عضو هستید را مشاهده خواهید کرد. شما با کشیدن انگشت روی صفحه می‌توانید بین این برگه‌ها حرکت کنید. 

bisphone-1

چت کردن با این اپلیکیشن بسیار راحت و لذت‌بخش است. علاوه بر پیام متنی، شما می‌توانید تصویر یا ویدیو را نیز از طریق این اپلیکیشن ارسال کنید. همچنین امکان اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی‌تان نیز وجود دارد که در مواقع اضطرار می‌تواند یاری‌گر شما باشد تا گم نشوید! قابلیت جذاب دیگری که این اپلیکیشن دارد، امکان مکالمه صوتی به صورت واکی تاکی است. یعنی شما با نگه داشتن یک دکمه صحبت کرده و فایل صوتی ضبط شده برای دوستتان ارسال می‌شود؛ چیزی شبیه به دستگاه بی‌سیم نظامی.

بسیاری از این قابلیت‌ها در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دیگر نیز وجود دارند، اما چیزی که بیسفون را به عنوان یک اپلیکیشن بومی از سایر رقبا متفاوت می‌کند، استیکرهای آن است. اصلی‌ترین منبع درآمد اپلیکیشن‌های پیام‌ران فروش استیکرهای متنوع در داخل اپلیکیشن است. در مورد استیکرهای بیسفون همین کافی است که بگوییم طراح آنها بزرگمهر حسین‌پور، کارتونیست مشهور کشورمان است. استیکرهایی که حسین‌پور برای بیسفون طراحی کرده آنقدر زیبا و بامزه هستند که قطعا با مشاهده آنها بسیاری از استیکرهای وایبر و لاین را فراموش می‌کنید و این دقیقا همان موضوعی است که من را مجبور کرد که بیسفون را از روی تلفن خودم پاک نکنم!

مهم‌ترین ایرادی که اپلیکیشن‌های ایرانی داشتند، این بود که بسیاری از آنها علی‌رغم دقت در طراحی رابط کاربری و توجه به امکانات متنوع به مسایل بومی برای ایجاد وفاداری در کاربر توجهی نداشتند. بیسفون ضمن بهره‌گیر از همه اصول در توسعه یک اپلیکیشن، با بکارگیری بزرگمهر حسین‌پور برای طراحی استیکرهایش دقیقا این ایراد بزرگ را برطرف کرده است. استیکرهای این اپلیکیشن بومی شده‌اند و احتمالا برای ما ایرانیان بسیار جذاب‌تر از نمونه‌های خارجی خواهند بود. در واقع من دلیلی نمی‌بینم وقتی اپلیکیشن همه‌گیری چون وایبر با همه امکاناتش وجود دارد، اپلیکیشن بیسفون را که همان امکانات مشابه را ارائه می‌دهد نصب کنم، اما با وجود استیکرهای بسیار جذاب بیسفون، دوست دارم این پیام رسان را هم روی تلفن خود داشته باشم و حتی برای خرید استیکرهای آن پول خرج کنم.

bisphone-2

بیسسفون یک پیام‌رسان است. یک پیام رسان ساده با تمام آن امکاناتی که از پیش می‌شناختیم. آنچه این اپلیکیشن را از رقبای خارجی مجزا می‌کند، استیکرها بسیار جذاب آن است که برای بسیاری از ما ایرانیان جذابیت‌های خاصی دارند. از طرفی این اپلیکیشن خوب و زیبا برای دو پلتفرم اندروید و iOS طراحی شده است و مختص به یک پلتفرم خاص نیست. شاید انتظار زیادی نباشد اگر بخواهیم بیسفون اندروید در نسخه بعدی از اصول طراحی متریال پیروی کند. بیسفون را امتحان کنید؛ توصیه می‌کنم که حتما به استیکرهای آن نگاهی بیندازید.

 

اپلیکیشن‌های محبوب خود را از طریق ایمیل app@zoomit.ir با ما در میان بگذارید.

تهیه شده توسط زومیت‌

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات