برنامه های دسکتاپ ویندوز در ویندوز استور منتشر می شوند

جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به نظر می‌رسد مایکروسافت شرایط انتشار برنامه‌های دسکتاپ را در ویندوز استور فراهم کرده است.
تبلیغات

مایکروسافت در هفته‌ی جاری بروزرسانی سالیانه‌ای را برای ویندوز ۱۰ ارائه داده است که گفته می‌شود زمینه‌ی لازم برای تبدیل بسیاری از برنامه‌های کاربردی نسخه‌های قدیمی ویندزو به برنامه‌های سازگار با ویندوز ۱۰ و قابل ارائه در ویندوز استور را فراهم خواهد کرد.

کاربران دستگاه‌های ویندوز ۱۰ می‌توانند با دریافت بروزرسانی سالیانه یا (Anniversary Update) برخی برنامه‌های کاربردی همانند اورنوت را نیز روی سیستم خود دانلود کنند. توسعه‌دهندگان هم اکنون می‌توانند برنامه‌های ویندوز دسکتاپ خود را از طریق ویندوز استور در ویندوز ۱۰ و پس از آپدیتی که روز چهارشنبه‌ی این هفته از سوی مایکروسافت منتشر شد، برای کاربران خود در این فروشگاه ارائه دهند.

این فرایند در واقع حرکتی است که با پروژه‌‌ای موسوم به پروژه‌ی سنتنیال (Centennial Project) پشتیبانی می‌شود و به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد که برنامه‌های کاربردی قدیمی‌تر ویندوز (که در گفتمان محاوره‌ای این کمپانی، آنها را با نام برنامه‌های Win32 می‌شناسیم) را دریافت کرده و آنها را به پلتفرم یونیورسال ویندوز (UWP) منتقل کرده و در ادامه نیز آنها را در استور مایکروسافت به فروش برسانند. در روزهای آتی نخستین گروه از این برنامه‌ها منتشر خواهند شد و توسعه‌دهندگان در حال حاضر می‌توانند برنامه‌های تبدیل شده‌‌ی سنتنیال خود را برای انتشار در آینده به ثبت اولیه برسانند.

آسان‌تر شدن روند انتقال این برنامه‌ها به ویندوز استور برای توسعه‌دهندگان ممکن است به رشد و گسترش برنامه‌های موجود در استور بیانجامد. این در حالی است که مایکروسافت همواره تلاش کرده تا روش‌های جدیدتر و بهتری را برای دریافت برنامه‌های مورد نیاز دستگاه‌های ویندوز ۱۰ از طریق استور ارائه دهد. در این میان چندین کمپانی مطرح تصمیم دارند تا در چند روز آینده برنامه‌های خود را به مناسبت این بروزرسانی سالیانه منتشر کنند. برای نمونه می‌توانیم به اورنوت اشاره کنیم که برنامه‌ی دسکتاپ خود را به استور مایکروسافت انتقال داده است. شیث هیچینگز (Seth Hitchings)، نایب‌رییس بخش مهندسی اورنوت در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی گفت:

ما از ارائه‌ی برنامه‌ی کامل اورنوت به ویندوز استور بسیار هیجان‌زده و خرسند هستیم. دسکتاپ بریج (Desktop Bridge) به طور گسترده‌ای روند نصب و همچنین بازگردانی را ساده‌تر می‌کند.

اورنوت پیشتر نیز یک برنامه‌ی کاربردی را برای ویندوز استور ارائه داده بود، اما نسخه‌ی قبلی تمامی امکانات برنامه‌ی دسکتاپ Win32 را در خود نداشت. پروژه‌ی سنتنیال مایکروسافت برای نخستین بار در اوایل سال جاری میلادی و در کنفرانس بیلد مایکروسافت در سان‌فرانسیسکو معرفی شد. در آن زمان، مدیران مایکروسافت اعلام کردند که ۱۶ میلیون برنامه‌ی کاربردی Win32 در حال حاضر در بازار موجود هستند و آغاز این پروژه‌ی جدید می‌تواند نویدبخش یک توسعه‌ی بزرگ برای پلتفرم یونیورسال ویندزو باشد.

مایکروسافت به منظور کمک به توسعه‌دهندگان در طی این روند، تبدیل‌کننده‌ی خود موسوم به (Desktop App Converter) را در ویندوز استور در دسترس توسعه‌دهندگان قرار داده است و به این ترتیب به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان از نظر همگام بودن و بروز بودن با پروژه‌ی سنتنیال مشکلی نداشته باشند.

خبر مهم دیگر این است که کمپانی مایکروسافت هم اکنون در حال همکاری با کمپانی‌های مرتبط با InstallShield، Wix و Advanced Installer است تا بتواند به این کمپانی‌ها در زمینه‌ی تبدیل برنامه‌های قدیمی به UWP در پروژه‌ی سنتنیال کمک کرده و این روند را به یک روند متداول و دائمی در کنار روند تولید برنامه‌های فرم قدیمی ویندوز بدل کند. علاوه بر ساخت یک نصب‌کننده‌ی MSI برای نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز، به نظر می‌رسد که این ابزارها به توسعه‌دهندگان در ساخت برنامه‌های کاربردی متناسب با UWP که قابلیت ارائه در استور را نیز داشته باشند، کمک بسیاری خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات