تجربه‌ی بهتر در نمایشگاه کتاب تهران با اپلیکیشن‌ها (معرفی و مقایسه) - زوم‌اپ

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بیست و نهمین نمایشگاه کتاب چند روزی است که آغاز شده و امسال نیز به کمک اپلیکیشن‌های جانبی تولید شده می‌توانید به غرفه‌ی کتب و ناشرین مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. با زوم‌اپ همراه باشید.
تبلیغات

امسال شاهد دو برنامه‌ی مجزا برای نمایشگاه کتاب بودیم که با نام‌های "نمایشگاه کتاب تهران" و "پینش" برای گوشی‌های موبایل منتشر شده‌اند. در ادامه به معرفی بخش‌های اصلی این اپلیکیشن‌ها، و مقایسه‌ای جزئی بین آن‌ها خواهیم پرداخت تا مطابق سلیقه و اولویت‌های خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و برای مراجعه به نمایشگاه کتاب از آن استفاده کنید. بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از ۱۵ اردیبهشت در شهر آفتاب آغاز به کار کرده است و تا ۲۵ اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت.

سرعت اجرا و رابط کاربری برنامه

هر دو اپلیکیشن از رابط کاربری بسیار جذاب و استانداردی برخوردارند، اما اگر نوآوری و سلیقه را اولویت قرار دهیم، اپلیکیشن پینش در این مقایسه پیروز خواهد شد. اپلیکیشن نمایشگاه کتاب تهران با وجود آن که از محیط کاربری گویا و ایده آلی برخوردار است؛ اما فاقد نوآوری بوده و سبکی تکراری را که در اپلیکیشن‌های مختلفی شاهد آن بوده‌ایم، مورد استفاده قرار داده است. در مقابل اما اپلیکیشن پینش با طراحی جذاب و استفاده از منو در پایین برنامه اقدام به انتشار اپلیکیشن متفاوتی از لحاظ ظاهر کرده است و با توجه به تجربه‌ی کوتاهی که از کار با آن‌ها داشتیم، کار با اپلیکیشن پینش روان‌تر و لذت‌بخش‌تر از کار با همتای آن بود. نکته‌ی بسیار عجیبی نیز که در رابطه با اپلیکیشن نمایشگاه کتاب تهران مشاهده کردیم سرعت بارگذاری فوق‌العاده پایین آن بود؛ به طوری که در هر نوبت که آن را اجرا کنید، حداقل ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا تصویر ورودی برنامه کنار رفته و وارد محیط برنامه شوید و عجیب‌تر آنکه حتی اگر برای چند ثانیه از برنامه خارج شوید و مجددا روی آیکن آن لمس کنید، برنامه از نو بارگذاری شده و مجددا باید ۳۰ ثانیه منتظر بمانید. این امر در حالی است که پینش به محض لمس آیکن و بدون هدر دادن حتی یک ثانیه، آماده‌ی استفاده خواهد بود.

نقشه

نقشه‌ی نمایشگاهی که در اپلیکیشن "نمایشگاه کتاب تهران" وجود دارد کاملا برتر از نمونه‌ی آن در اپلیکیشن "پینش" است. علاوه بر اینکه نقشه‌ی موجود در "نمایشگاه کتاب تهران" از جزئیات بسیار بالایی در طراحی برخوردار است، دارای حالت Google Earth نیز بوده و می‌تواند جزییات بیشتر و دقیق‌تری را از محل نمایشگاه کتاب در اختیار شما قرار دهد. در عکس بالا تصویر این دو حالت را، در کنار نقشه‌ی موجود در "پینش" مشاهده می‌کنید.

البته با وجود آنکه دسترسی به موقعیت اماکن رفاهی مانند سرویس بهداشتی و ... در نقشه‌ی "پینش" سریع‌تر از نقشه‌ی "نمایشگاه کتاب تهران" امکان‌پذیر است، اما چینش کامل‌تر و منظم‌تر "نمایشگاه کتاب تهران" باعث شده است تا نقشه‌ی نمایشگاه این برنامه، از همه لحاظ بهتر از نقشه‌ی "پینش" شود.

جستجوی کتاب یا ناشر

اما مهمترین بخشی که در نمایشگاه کتاب به آن نیاز خواهید داشت جستجو و دسترسی به محل فروش کتاب مورد نظر خواهد بود. در سال‌های گذشته برای پیدا کردن کتابی که به دنبال آن بودیم، دانستن نام ناشر کتاب نیز لازم بود تا با استفاده از بنرهایی که در ابتدا و انتهای هر سالن نصب شده بود بتوانیم به غرفه‌ی ناشر مراجعه کنیم که با توجه به فضای بسیار بزرگ نمایشگاه، پیدا کردن غرفه‌ی مورد نظر بسیار زمان گیر و خسته‌کننده انجام می‌شد. اما به لطف اپلیکیشن‌های معرفی شده در این پست، آرشیو کاملی از کتاب‌ها و ناشرین موجود در نمایشگاه کتاب سال ۹۵ جمع‌آوری شده است و تنها با یک جستجوی ساده، می‌توان کتاب، ناشر و آدرس غرفه‌ی مورد نظر را پیدا کرد. در هر دو برنامه کادر جستجو در صفحه‌ی اول قرار گرفته است تا بتوانید به سرعت عملیات جستجو را آغاز کنید. تا پیش از این هنگامی که نام کتاب یا ناشری را جستجو می‌کردید تنها با آدرس متنی آن مواجه می‌شدید؛ اما نکته‌ی جالبی که امسال در این دو برنامه شاهد آن بودیم نمایش موقعیت مکانی نتایج جستجو روی نقشه‌ی نمایشگاه است. برای مثال اگر کتاب یا ناشر "A" را جستجو کنید، می‌توانید محل غرفه را روی نقشه پیدا کنید و به طور ساده و سریع‌تری به آن مکان مراجعه کنید.

هر دو برنامه از آرشیو بسیار کاملی برخوردارند؛ اما نحوه‌ی نمایش نتایج در اپلیکیشن "نمایشگاه کتاب تهران" بسیار بهینه‌تر و تعاملی‌تر نسبت به اپلیکیشن "پینش" بود. در اپلیکیشن پینش زمانی که نام کتاب یا ناشری را جستجو می‌کنید نتایج به دست آمده در کادری کوچک و در پایین کادر جستجو ظاهر می‌شوند؛ در حالی که در اپلیکیشن نمایشگاه کتاب تهران هنگام جستجو به یک صفحه‌ی جدید منتقل می‌شوید و از تمام صفحه‌نمایش برای نمایش نتایج به دست آمده استفاده خواهد شد. نگاهی به تصویر بالا کافیست تا متوجه شوید که عملیات جستجو در اپلیکیشن نمایشگاه کتاب تهران تجربه‌ی بهتری را به همراه خواهد داشت.

اخبار

در بخش اخبار این دو برنامه به مطالب جالب و مهمی در رابطه با نمایشگاه کتاب دسترسی خواهید داشت. بر خلاف بخش جستجو و نقشه، بخش اخبار اپلیکیشن نمایشگاه کتاب تهران با مشکلات فراوان، بارگذاری فوق‌العاده کند و ... همراه بود؛ در حالی که در اپلیکیشن پینش، به محض لمس بخش اخبار می‌توانید خبرهای منتشر شده را در محیطی جذاب مشاهده کنید. به روز بودن خبرهای موجود در پینش نیز نسبت به همتای آن در سطح بالاتری قرار داشت و اگر اخبار نمایشگاه مانند حضور ستارگان و هنرمندان برایتان حائز اهمیت است، اپلیکیشن "پینش" با اختلاف، انتخاب بهتری خواهد بود.

پلتفرم موبایل و وب‌سایت

اپلیکیشن "نمایشگاه کتاب تهران" برای هر دو پلتفرم اندروید و‌ای او اس منتشر شده است؛ اما در مقابل، "پینش" در حال حاضر تنها برای گوشی‌های اندروید قابل دانلود خواهد بود. با این وجود اپلیکیشن "پینش" با برخورداری از نسخه‌ی تحت وب، نبود نسخه‌ی‌ای او اس را جبران کرده است به طوری که فارغ از اندروید،‌ ای او اس یا ویندوزموبایل بودن گوشی، می‌توانید از طریق وب‌سایت آن اقدام به جستجوی کتب و ناشرین مورد نظر خود کنید.

دانلود اپلیکیشن "نمایشگاه کتاب تهران" برای اندروید | آی او اسدانلود اپلیکیشن "پینش" برای اندروید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات