معرفی ۱۵ افزونه کاربردی فایرفاکس برای گیک ها

شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
فایرفاکس که یکی از محبوب‌ترین مرورگرها است به دلیل متن‌باز بودن مورد توجه توسعه دهندگان قرار گرفته و افزونه‌های متعددی برای آن وجود دارد. با زومیت همراه باشید تا چند مورد از افزونه‌های کاربردی و تخصصی‌تر فایرفاکس را برایتان معرفی کنیم.
تبلیغات

اگر شما نیز جزو گیگ‌ها هستید و از ابزارهای خاصی در کامپیوترهای خود استفاده می‌کنید، ممکن است نام این افزونه‌ها برایتان آشنا باشد یا حتی تا به حال از آن‌ها استفاده کرده‌اید. فایرفاکس به دلیل محبوبیت‌ بیشتر بین کاربران و مخصوصا به دلیل متن‌باز بودن تا به حال افزونه و ابزارهای مختلفی برای آن منتشر شده است. شاید کمتر کسی پیدا شود که فایرفاکس را بدون هیچ افزونه‌ای استفاده کند؛ افزونه‌ها بر اساس نیازهای کاربران متنوع بوده و بی‌شک این ابزارها یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت فایرفاکس است. در این مطلب چند مورد از افزونه‌های پرکاربرد و محبوب این مرورگر معرفی شده و استفاده از آن‌ها در مواقع لزوم، وبگردی را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

۱. Firebug

firebug

Firebug یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود برای فایرفاکس است که به شما اجازه می‌دهد هنگامی که وبگردی می‌کنید عمل لاگ کردن، آنالیز و دیباگ صفحات وب را نیز انجام دهید. در حقیقت این افزونه می‌تواند صفحات HTML و کدهای CSS و جاوا اسکریپت را ویرایش کند و حتی پنل بخصوصی به منظور ویرایش کوکی‌ها نیز در نظر گرفته شده است. به کمک این ابزار می‌توان عناصر و مشخصه‌ها در صفحات وب را حذف یا ویرایش کرد.

۲. Flagfox

FlagFox

Flagfox یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین افزونه‌های فایرفاکس است که به کمک آن می‌توان به اطلاعات هویتی وب‌سایت دست یافت. پس از نصب این افزونه، اطلاعاتی نظیر کشور، آدرس آی‌پی وب‌سایت، شهری که سرور در آنجا قرار دارد و حتی ISP میزبان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این افزونه همچنین اطلاعات Whois و DNS را نیز ارائه می‌دهد. این افزونه قابل سفارشی سازی بوده و می‌توانید گزینه‌هایی را از طریق تنظیمات به آن اضافه کنید.

۳. Web Developer

افزونه Web Developer یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین افزونه‌های فایرفاکس در زمینه‌ی طراحی وب است. این افزونه دارای گزینه‌های متعددی برای کار با صفحات وب است. به کمک این ابزار می‌توان عناصر به کار رفته در سایت مانند کوکی‌ها، جاوا اسکریپت، CSS، تصاویر و فرم‌ها را فعال و غیرفعال کرد؛ کدهای CSS، تگ‌های متا، هدرها و HTML را ویرایش کرد و حتی پنجره‌ی فایرفاکس را با رزولوشن‌های مختلف تنظیم کرد. برای سهولت کار این افزونه ابزارهای مختلفی همانند خط کش و ذره بین را برای وبگردی فراهم کرده است.

iMacros

اگر همواره کارهایی را انجام داده و آن‌ها را تکرار می‌کنید و دوست دارید این کارها به صورت اتوماتیک انجام شود، افزونه‌ی iMacros برایتان کاربرد بسیاری خواهد داشت. به کمک این افزونه می‌توان کارهایی که روزانه آن را انجام می‌دهید را ضبط کرده و دیگر انجام دادن آن‌ها را به این افزونه بسپارید. برای استفاده از imacros ابتدا باید دکمه‌ی record را بزنید و سپس کاری را در صفحه‌ی وب انجام دهید. بعد از این که کار شما تمام شد، دکمه‌ی stop را کلیک کرده و ذخیره کنید. حال افزونه‌ی iMacros تمامی کارهای که شما انجام داده‌اید را ضبط کرده و آن‌ها را به تعدادی کد تبدیل می‌کند. این کدها معمولا به صورت جاوا اسکریپت ذخیره می‌شود و می‌توانید بعدها آن را فراخوانی کنید تا کارها را به طور خودکار برایتان انجام دهد.

۵. QuickJava

QuickJava

جاوا اسکریپت تکه‌ کدهایی هستند که تقریبا بیشتر صفحات وب از آن استفاده می‌کنند؛ اما اگر این کدها برایتان آزاردهنده هستند می‌توانید به کمک افزونه‌ی QuickJava آن‌ها را غیرفعال کنید. این افزونه علاوه بر جاوا اسکریپت، قادر است کوکی‌ها، تصاویر متحرک، فلش، سیلورلایت، تصاویر و پروکسی را فعال یا غیرفعال کند. در قسمت تنظیمات می‌توان این افزونه را سفارشی سازی کرده و گزینه‌های آن را بر حسب نیاز فعال یا غیرفعال کرد. 

۶. Modify Headers

Modify Headers

افزونه‌ی Modify Headers برای تست کدهایHTTP بسیار کاربردی بوده و به شما این امکان را فراهم می‌کند تا درخواست‌های HTTP که به وب‌ سرور ارسال می‌شوند را اضافه، تغییر و حتی فیلتر کنید. پس از اینکه این افزونه را نصب کردید، می‌توانید از طریق منوی Tools به آن دسترسی داشته و منوی Web Developer آن را فعال کنید. سپس از این منو می‌توانید توسط دکمه‌های Start و Stop عملکرد آن را کنترل کنید. 

SeoQuake SEO Extension

سئو یکی از مباحث داغ دنیای کسب و کار است که در کنار طراحی سایت، یکی از محبوب‌ترین مواردی است که دارای اولویت بالا بوده و همواره مورد توجه بسیاری قرار می‌گیرد. افزونه‌ی SeoQuake SEO Extension یکی از ابزارهای پرکاربردی است که برای هر دو مرورگر محبوب فایرفاکس و کروم منتشر شده و امکانات فراوانی را ارائه می‌دهد. این افزونه اطلاعاتی همچون رنک الکسا و دیگر پارامترهای سئو را به نمایش می‌گذارد. به کمک این افزونه می‌توان دامنه را بررسی کرده و پارامترهای صفحه، کلمات کلیدی و لینک‌های خارجی وب‌سایت را چک کرد. در تنظیمات این افزونه می‌توانید گزینه‌های SERP را بر حسب نیاز سفارشی سازی کنید.

۸. Color Picker

color picker

افزونه‌ی Color Picker یکی از پرکاربردترین ابزارهای توسعه دهندگان وب است که کار کردن با آن بسیار آسان بوده و امکانات متعددی را فراهم می‌کند. گزینه‌هایی از قبیل مقادیر RGB و کدهای هگز در این افزونه در دسترس است. در حقیقت این ابزار زمانی کاربرد دارد که از رنگی در صفحات وب خوشتان آمده و دوست دارید کد آن را به دست آورید تا بعدها از آن استفاده کنید. برای استفاده از این افزونه ابتدا به سایت موردنظر خود رفته و بر روی قطره چکان کلیک کنید؛ سپس رنگ مورد نظر خود را که در وب‌سایت قرار دارد انتخاب کنید. پس از این کار، کد رنگ در کلیپ بورد ذخیره می‌شود. حتی این رنگ را می‌توانید به منوی علاقه‌مندی‌ها اضافه کنید.

computer tech theme

شاید بد نباشد ظاهر مرورگر خود را کمی تغییر دهید تا کار کردن با آن برایتان جذاب باشد! اگرچه تم‌ ابزاری حرفه‌ای برای گیک‌ها نیست اما با نصب کردن یک تم مخصوص گیک می‌توانید فضایی که در آن کار می‌کنید را متناسب با تخصصتان شخصی سازی کنید. تمِ Computer Tech نیز یکی از پوسته‌های محبوبی است که در صورت نیاز به تغییر ظاهر مرورگرتان می‌توانید آن را نصب کنید. با توجه به تنوع بسیار زیاد پوسته‌ها، برای تمامی کاربران با هر سلیقه‌ای پوسته‌هایی با زمینه‌های مختلف از قبیل هنر، منظره‌ها، مارک‌های تجاری معتبر، بازی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و افراد مشهور وجود دارد.

۱۰. HackBar

Hackbar

اگر شما جزو پنتسترها هستید احتمالا تا به حال افزونه‌ی HackBar را استفاده کرده‌اید. این افزونه‌ عمل نفوذ و تست آسیب پذیری را سولت داده و همه‌ی کارهایتان را یکجا انجام می‌دهید. به عنوان مثال ممکن است برای وارد کردن دستورات یا انجام دادن کار خاصی به چندین وب‌سایت مراجعه کرده یا از ابزارهای مختلفی استفاده کنید که افزونه‌ی HackBar این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا همه را یکجا در این ابزار به کار ببرید. بی‌شک SQLi یکی از ابتدایی‌ترین تست‌های نفوذی است که هر پنتستر آن را انجام داده که حال می‌توان به کمک این ابزار این تست و دیگر تست‌ها را با آن انجام داد؛ نحوه‌ی استفاده از این پلاگین نیاز به توضیح بیشتر دارد که خارج از مباحث این مقاله است.

۱۱. Tamper Data

tamper data

پس از هک‌بار افزونه‌ی Tamper Data پرکاربردترین و تخصصی‌ترین ابزارهای موجود برای فایرفاکس است. به کمک تمپردیتا می‌توان کارهای متعددی انجام داد و به کدها و  موارد بسیاری دسترسی داشت که شاید وب‌سایت مورد نظر آن‌ها را در دسترس قرار نداده است. با وارد کردن دستورات و استفاده از برخی امکانات این افزونه می‌توان به عمل تست نفوذ سهولت داد. به کمک این ابزارها کارهای متعدد بسیاری می‌توان انجام داد که پیشنهاد می‌شود تنها در صورت نیاز و به منظور دسترسی به داده‌های مجاز از آن استفاده شود. همانند هک‌بار نحوه‌ی استفاده از آن خارج از بحث بوده و صرفا به معرفی آن بسنده می‌شود.

۱۲. URL Fixer

url fixer

احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده آدرس‌های سایت را اشتباه وارد می‌کنید یا نام وب‌سایت را فراموش کرده‌اید، شاید در این حالت استفاده از موتورهای جستجو همانند گوگل راحت‌ترین روش است اما برای این منظور نیز افزونه‌ای توسعه داده شده که می‌توانید با نصب کردن آن بر روی فایرفاکس غلط‌های املایی خود را اصلاح کنید. پس از نصب این افزونه می‌توانید تنها با یک کلیک کردن خطاهای رایج مانند con به جای com یا googel به جای google را اصلاح کنید!

۱۳.  Header Monitor

header monitor

شاید در برخی موارد خاص نیاز داشته باشید تا به هدرهای وب‌سایتی که در حال مشاهده‌ی آن هستید دسترسی داشته باشید. این کار به کمک افزونه‌های پیشین که معرفی شد نیز میسر است اما افزونه‌ی Header Monitor به راحتی و سریعا این کار را برایتان انجام می‌دهد. شاید یکی از نکات کلیدی این افزونه، دسترسی به تمامی هدرهای وب‌سایت در حین بارگذاری و رفرش‌ کردن آن‌ها در صورت تغییر است. این افزونه همان طور که از نام آن پیداست تمامی هدرها را مونیتور می‌کند. 

netcraft toolbar

افزونه‌ی Netcraft یکی دیگر از افزونه‌های امنیتی و قدیمی است که بسیار پرکاربرد بوده و استفاده از آن پیشنهاد می‌شود. این افزونه قابلیت‌های بسیاری دارد اما شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن شناسایی صفحات جعلی است. در مواقعی که سهوا از سایت‌های فیشینگ ویزیت می‌کنید وارد کار شده و شما را آگاه می‌کند. فیشینگ به آن دسته از حملاتی گفته می‌شود که با سایت‌های جعلی سعی در فریب کاربر دارد تا درنهایت به اطلاعات حساسی همانند نام کاربری و رمز عبور دسترسی داشته باشد. این افزونه علاوه بر شناسایی صفحات فیشینگ و نشان داده هشدار به کاربر، از پروتکل SSL و شناسه دیجیتالی هر سایت برای تشخیص سایت اصلی از سایت جعلی بهره می‌برد. بنابراین شناسایی وب‌سایت‌های جعلی به کمک این افزونه بسیار آسان و مطمئن است.

۱۵. FlashBlock

flashblock

بی‌شک از آسیب پذیری بالای فلش آگاه هستید! فلش از بدو تولد یکی از برنامه‌هایی که مرورگرها بخصوص فایرفاکس از آن استفاده می‌کند و می‌توان گفت یکی از ابزارهای رایجی است که نفوذکنندگان از آن به عنوان یک در باز به سیستم هدف استفاده می‌کنند! با نصب این افزونه فایل‌های مبتنی بر فلش هرگز بدون دخالت و اجازه شما اجرا نمی‌شوند؛ هر چند می‌توانید سایتهای خاصی را برای افزونه مشخص کنید تا همیشه فایل‌های فلش آن‌ها اجرا شود. درحقیقت بدون پاک کردن کلی فلش از سیستم خود، می‌توانید با کمک این افزونه فلش‌ها را مدیریت کنید.

نظر شما در خصوص این افزونه‌ها چیست؟ اگر افزونه‌ی تخصصی خاصی را مدنظر دارید آن را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات