گوگل با معرفی الگوریتم شناسایی کد CAPTCHA، مرزهای موجود برای تشخیص انسان از نرم‌افزار را در فضای وب از میان برداشت

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
مطمئنا تا حال برای ورود به حساب‌های کاربری خود، انجام پرداخت‌های اینترنتی و شماری دیگر از سرویس‌ها نیاز به ورود اصطلاحاتی بی‌معنا شده‌اید که CAPTCHA خوانده می‌شود. این اصطلاحات امنیتی به‌منظور ممانعت از انجام حملات توسط روبات‌های نرم‌افزاری تعبیه شده‌اند که از این طریق کاربر انسانی از یک روبات مخرب تمیز داده شود. حال گوگل با انتشار مقاله‌ای اعلام کرده که الگوریتمی مبتنی بر شبکه‌های عصبی و بینایی ماشین توسعه داده و از طریق آن نرم‌افزارها قادرند همچون انسان‌ها حروف موجود در کپچاها را تشخیص داده و در کارد مربوطه وارد نمایند.
تبلیغات

الگوریتم توسعه داده شده توسط گوگل قادر است تا تمامی کپچاهای مورد استفاده‌ی این کمپانی را که در سرویس‌های گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تشخیص داده و شناسایی کند. براساس اطلاعاتی که گوگل منتشر کرده است، این کارکرد این سیستم دارای صحتی 99.8 درصدی است. پیش از این نیز در زومیت خواندید که گوگل درصدد توسعه‌ی سیستمی هوشمند است تا تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های Google Street View را دریافت کرده و بصورت هوشمند و بدون نیاز به عامل انسانی قادر به نشخیص نمادها، کلمات و اعداد باشد تا از این طریق گوگل بتواند بدون نیاز به انسان‌ها پلاک منازل، شماره‌ی خیابان‌ها و هرآنچه که نیاز دارد، بصورت خودکار از تصاویر استخراج کند.

هرچند این سیستم در مورد تشخیص و شناسایی کپچاها حتی دقیق‌تر از انسان‌ها عمل می‌کند، اما در مورد شناسایی حروف، اعداد و نمادهای ثبت شده در تصاویری که توسط دوربین‌های Street View ذخیره شده، عملکرد پراشتباه‌تری دارد، بطوریکه صحت عملکرد آن در این مورد به 96 درصد تقلیل می‌یابد.

همانطور که پیش از این نیز در زومیت خواندید، یقیناً اصلی‌ترین هدف گوگل از توسعه‌ی چنین سیستمی، پیاده‌سازی راهکاری خودکار برای شناسایی اعداد و حروف موجود رد تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های Street View است، هرچند گوگل اعلام کرده که از این سیستم برای بالا بردن استحکام و تقویت سرویس کپچای خود بهره خواهد گرفت. وینای‌شت، مدیر پروژه‌ی reCAPTCHA در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

به واسطه‌ی توسعه‌ی این سیستم به این نتیجه رسیده‌ایم که اطمینان به تعدادی حروف و اعداد که با الگویی نامنظم چیده شده‌اند، چندان مناسب نیست. وی بخشی از موفقیت این پروژه را مرهون آنالیز نحوه‌ی برخورد کاربران و عوامل انسانی با کدهای کپچا خوانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات