ضربه به سلامت روان افراد جوان؛ اینستاگرام و تیک تاک دادگاهی می‌شوند

پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
آیکون شبکه های اجتماعی تردز و توییتر و اینستا روی آیفون
ایالت نیویورک معتقد است شبکه‌های اجتماعی تهدیدی برای سلامت روان مردم خصوصاً جوانان به‌حساب می‌آیند.
تبلیغات

بعد از این‌که در اواخر ژانویه (دی و بهمن) از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان «تهدیدی برای سلامت عمومی» نام برده شد؛ اکنون وب‌سایت رسمی ایالت نیویورک اعلام کرده است مقامات این ایالت از متا، گوگل، اسنپ‌چت و تیک‌تاک به‌دلیل «افزایش آسیب‌های روانی در جوانان» شکایت کرده. این پلتفرم‌ها با اتهاماتی همچون مزاحمت عمومی و سهل‌انگاری مواجه هستند.

اریک آدامز، شهردار نیویورک، معتقد است که یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک، اسنپ‌چت و تیک‌تاک سلامت روان کودکان و جوانان را به‌خطر می‌اندازند، اعتیاد را ترویج می‌دهند و آن‌ها را به انجام رفتارهای پرخطر ترغیب می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی، دارای الگوریتم‌های مضری هستند که با استفاده از تاکتیک‌های مختلف نسل جوان را به قمار تشویق می‌کنند و به‌روشی فریبکارانه به آن‌ها این احساس را منتقل می‌کنند که در حال انجام فعالیتی مثبت هستند.

شاکیان پرونده معتقدند در دهه‌ی اخیر رابطه‌‌ای خطی بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان جوانان ایجاد شده است؛ در واقع هرچه جوانان بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، سلامت روان‌شان نیز بیشتر کاهش خواهد یافت.

گوگل و متا گفته‌اند که همیشه از راهکارهای کارشناسان ایمنی جوانان در اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند و در همین راستا نیز ابزارهای کنترل والدین را ارائه کرده‌اند.

بایت‌دنس، صاحب چینی اپلیکیشن تیک‌تاک، به سیستم‌های خود درجهت محافظت از امنیت روانی کودکان اشاره کرده که شامل ویژگی‌های محدودیت سنی، ابزارهای کنترل والدین و محدودیت زمانی ۶۰ دقیقه‌ای خودکار برای کاربران زیر ۱۸ می‌شود.

ماه گذشته جلسه‌ای در سنای آمریکا با حضور مدیران عامل اکثر شبکه‌های اجتماعی برگزار شد و سناتور لیندسی گراهام برای اشاره به آزار و اذیت سایبری کودکان که پیش‌تر منجر به مرگ نیز شده بود، گفت:‌ «دستان شما به خون آلوده است.»

ایالت نیویورک از شرکت‌های فناوری می‌خواهد تا هزینه‌ی تأمین خدمات بهداشت روانی جوانان را که ظاهراً سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است، بپردازند. خواسته‌ی نیویورک این است که غول‌های فناوری دست از فریب جوانان بردارند و همچنین سیاست‌گذاران فدرال، قوانین جدیدی را برای محافظت از سلامت روانی آنان وضع کنند.

این تنها باری نیست که غول‌های فناوری متهم به عدم حمایت از سلامت روان جوانان شده‌اند؛ بلکه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر و آبان ۱۴۰۲) نیز ۴۱ ایالت آمریکا از متا شکایت کرده بودند و می‌گفتند که این شرکت با وجود آگاهی از الگوریتم اعتیادآور پلتفرم‌های اجتماعی خود، نسبت‌به سلامت روانی جوانان بی‌اعتنا است.

از اسنپ، تیک‌تاک و گوگل در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل ویژگی‌های اعتیادآورشان که منجر به آسیب‌های عاطفی، جسمانی و حتی مرگ می‌شود، شکایت شده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات