این شبکه اجتماعی که مخصوص افراد نزدیک به هم است، حالا ۱۰ میلیون کاربر دارد
Jagat، شبکهی اجتماعیای است که باعث میشود بهجای پرسه زدن بیهدف در شبکههای اجتماعی، با دوستانتان بیشتر بیرون بروید. جاگات که در ماه مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲) راهاندازی شد، با بیش از ۱۰ میلیون کاربر در سراسر جهان، قصد دارد به مردم کمک کند تا بر ارتباطات و دوستیهای واقعی تمرکز کنند.
اپلیکیشن جاگات که برای گوشی آیفون و اندروید در دسترس است، در واقع نقشهی اجتماعی دوستان و فعالیتهای پیرامون کاربر را نشان میدهد. جاگات دارای یک رابط کاربری نقشهمحور تعاملی است که به کاربر اجازه میدهد تا با دوستان خود بهصورت لحظهای در تماس باشد و افراد و فعالیتهای جدیدی در اطراف خودش کشف کند.
بری بیگن، همبنیانگذار اپلیکیشن سنگاپوری جاگات، به تککرانچ میگوید: «میخواستیم چیزی از جنوب شرق آسیا بسازیم که بتواند در جهان مطرح شود و خیلی هیجانزده بودیم که جهان و مکانها را کاوش و روشهای تصادفی برای دوستی با افراد جدید پیدا کنیم، کارهایی مثل پیادهروی طولانی، بازی بسکتبال یا کنسرت محلی.»
هر کاربر میتواند نقشهی اجتماعی خودش را هنگام اجرای جاگات مشاهده کند و میتواند موقعیت دوستان خود را بهصورت آنلاین ببیند، مکانهایی را که قبلاً به آنجا رفته است ثبت کند و برای دوستانش پیام، استیکر یا فایل ارسال کند.
استارتاپ جاگات در حال حاضر قصد دارد مشابه گروههای فیسبوک، قابلیتی برای سازماندهی رویدادهای محلی و پیدا کردن افراد با علاقههای مشابه را به اپلیکیشن اضافه کند. همچنین، امکان پیوستن به گروههایی فراتر از جامعهی محلی در حال ساخت است.
بیگن میگوید: «ما میخواهیم شبکههای اجتماعی را به سمت اجتماعیتر شدن هدایت کنیم و بهجای تمرکز بر رسانه، روی شبکهسازی اجتماعی تمرکز کنیم و میخواهیم محوریت را به مردم بدهیم، نه پستها.»
همبنیانگذار جاگات میافزاید: «اکثر رسانههای اجتماعی دیگر با هدف دوستی و ارتباطات نیستند، بلکه بیشتر برای سرگرمی هستند. بنابراین، ما روی ویژگیهایی تمرکز میکنیم که به کاربران اجازه میدهند بهصورت آنی و بدون ویرایش، اتفاقات واقعی را به اشتراک بگذارند.»
بیگن میگوید که بیشتر کاربران فعال حدود سه تا چهار بار در روز جاگات را چک میکنند و بیشتر مردم میخواهند بعد از پایان مدرسه یا کار، بدانند دوستان نزدیک و عزیزشان در کجا هستند.
تقریباً ۸۵ درصد کاربران جاگات از نسل زد هستند. جاگات از زمان شروع فعالیتش، با استقبال خوبی در ژاپن، تایوان، ویتنام، اسپانیا، فرانسه و سنگاپور مواجه شد. بیگن میگوید که جذابیت این برنامه جهانی است.