روش‌های تشخیص اکانت فیک اینستاگرام

یک‌شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اکانت فیک اینستاگرام
شناسایی اکانت‌های فیک اینستاگرام همیشه کار ساده‌ای نیست؛ اما با کمی دقت و رعایت برخی نکات می‌توانید تعداد زیادی از این اکانت‌ها را تشخیص دهید.
تبلیغات

اینستاگرام محیطی پر از تصاویر زیبا است؛ اما این پلتفرم اجتماعی وجهه‌ای تاریک هم دارد. حین مرور تصاویر خانه‌های زیبا و خانواده‌های خندان و محصولات جذاب، اسکمرها در کمین هستند تا قربانی بعدی خود را شکار کنند. با اینکه ممکن است اسکمرها اکانت اینستاگرام شما را هک کنند، از روش‌های دیگری هم برای جعل هویت استفاده می‌کنند. برای مثال، این روش می‌تواند پیغام دایرکت عجیبی در پوشش دوست یا سلبریتی مشهور باشد.

به‌گفته‌ی کارولین وونگ، کارشناس امنیت و مدیر استراتژی Cobalt، اکانت‌های فیک اینستاگرام در حال افزایش هستند و بر زندگی روزمره‌ی کاربران تأثیر می‌گذارند. این اکانت‌ها معمولاً افراد را برای خرید محصولات جعلی، ارسال پول به‌دلایل دروغی و... ترغیب می‌کنند و نیز می‌کوشند رفتار قانع‌کننده‌ای داشته باشند.

معمولاً دو نوع اکانت فیک اینستاگرام وجود دارد: یکی اکانت‌های گربه‌ماهی (Catfish) و دیگری اکانت‌های بات. در روش کت‌فیشینگ، اسکمر وانمود می‌کند شخص دیگری است. اکانت‌های بات هم همان‌طور‌که از نامشان پیداست، با برنامه‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند و نوعی ارتش کوچک هستند که ازطرف اسکمرها فعالیت می‌کنند.

با اینکه هر‌کدام از این اکانت‌ها نشانه‌هایی دارند، اسکمرهایی که آن‌ها را اداره می‌کنند، انگیزه‌های متفاوتی دارند. برای مثال، یکی از این اهداف فریب قربانی برای ارسال پول و دریافت اطلاعات شخصی است که با این کار می‌توانند هویت شما را بدزدند یا حساب‌های مالی‌تان را هک کنند.

دانستن روش‌های تشخیص اکانت‌های فیک باعث می‌شود از هک‌شدن در اینستاگرام جلوگیری کنید. تشخیص اکانت‌های فیک کار دشواری است؛ اما با رعایت نکات گفته‌شده در این مقاله، می‌توانید تعداد زیادی از آن‌ها را تشخیص دهید.

۱. نام کاربری منطبق نیست

نام کاربری غیرمنطبق اینستاگرام

یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص اکانت فیک سلبریتی بررسی نام کاربری حساب است. معمولاً نام کاربری یا نام شخص یا نام پروفایلی است که در پلتفرم‌های مختلف شناخته شده است. بررسی کنید آن شخص در پلتفرم‌های دیگر از چه نامی استفاده می‌کند. برای مثال، رایان رینولدز در تمام حساب‌های شبکه‌ی اجتماعی خود از نام کاربری VancityReynolds استفاده می‌کند؛ بنابراین، اگر به حسابی به نام رایان رینولدز برخورد کردید که نام کاربری آن james1234 بود، اکانت فیک است. از این نکته می‌توانید برای تشخیص اسکم‌های لینکدین هم استفاده کنید.

با‌این‌حال، شایان ذکر است که برخی کاربران اینستاگرام اکانت‌های پشتیبان با کلمه‌ی backup را در پایان نام کاربری می‌سازند. آنان این کار را در‌صورت مسدودشدن اکانت اصلی یا حذف تصادفی آن انجام می‌دهند. اگر با اکانتی این‌چنینی برخورد کردید، لزوماً نشانه‌ی اکانت فیک نیست؛ بلکه نشان می‌دهد اکانت اصلی نیست.

۲. تصاویر مشکوک‌اند

تصاویر مشکوک اینستاگرام

تصاویر سرنخ بزرگی برای تشخیص اکانت‌های فیک به‌شمار می‌روند. برای مثال، ببینید تصویر پروفایل شخص در دیگر تصاویر اکانت او دیده می‌شود یا خیر. اگر تصویر پروفایل با تصاویر دیگر متفاوت بود، می‌تواند نشانه‌ی اکانت اینستاگرامی فیک باشد. شاید فکر کنید جعل‌کننده باید باهوش‌تر از این‌ها باشد؛ اما در بسیاری از مواقع این‌گونه نیست. اسکمرها اغلب اوقات اکانت‌های این‌چنینی را به‌سرعت می‌سازند و شخصی را فریب می‌دهند و سپس کل اکانت را پاک می‌کنند؛ بنابراین، شواهد اندکی را از خود به‌جا می‌گذارند.

علاوه‌بر‌این، باید از پروفایل‌هایی دوری کنید که از تصاویر خام استفاده می‌کنند. برای اطمینان از تصاویر جعلی، می‌توانید از ویژگی جست‌وجوی معکوس گوگل استفاده کنید. همچنین، ببینید تصاویر پروفایل تگ دارند یا خیر. درصورتی‌که اکانتی واقعی باشد، معمولاً دوستان یا اعضای خانواده در آن تگ می‌شوند.

۳. اکانت تعداد بسیار زیاد یا تعداد بسیار کمی دنبال‌کننده دارد

تعداد کمی فالوور

بسیاری از افراد تعداد زیادی دنبال‌کننده دارند؛ اما اغلب افراد از تعداد متناسبی دنبال‌کننده بهره می‌برند. اکانتی که تعداد بسیار کمی دنبال‌کننده دارد، می‌تواند نشانه‌ی اکانت فیک باشد. حتی خط قرمز بزرگ‌تر می‌تواند اکانت جدیدی باشد که در مدت‌زمانی کوتاه هزاران نفر را دنبال کرده است. برخی از اسکمرهای باهوش‌تر دنبال‌کنندگان فیک اینستاگرام را می‌خرند تا اکانت خود را معتبر جلوه دهند؛ بنابراین، حتی اگر اعداد و ارقام ظاهر خوبی داشتند، باز‌هم باید مراقب باشید. برای تشخیص واقعی یا ربات بودن دنبال‌کنندگان، می‌‌توانید از ابزار دنبال‌کننده‌ی فیک inBeat استفاده کنید.

۴. بیو عجیب به‌نظر می‌رسد

بیوی اینستاگرام

اگر بیو حس عجیبی به شما داد، احتمالاً نشانه‌ی اکانت فیک است (درباره‌ی فیسبوک هم این مسئله واقعیت دارد). برخی نشانه‌ها عبارت‌اند از: بیوهای کپی‌شده و قرار‌دادن صرفاً ایموجی در بیو و نداشتن بیو. همچنین، بیوهای پیش‌ساخته از نشانه‌های بزرگی برای اکانت‌های فیک اینستاگرام هستند. درادامه، به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

  • وجود لینک در بیو برای درآمدزایی تنها در یک هفته
  • پروفایل اصلی ما را این‌جا دنبال کنید: tinylink129232.com

۵. یک سلبریتی به شما پیام می‌دهد

پیام سلبریتی در اینستاگرام

هنرمندان اسکم اغلب از اکانت‌های جعلی سلبریتی‌ها برای فریب افراد استفاده می‌کنند. متأسفیم که این را می‌گوییم؛ ولی سلبریتی‌ای که در دایرکت به شما پیام می‌دهد، احتمالاً اسکمر است؛ به‌ویژه اگر بگوید کیف پول خود را گم کرده است و نیاز دارد به او پول قرض بدهید. صرف‌نظر از اینکه تا این اکانت‌ها چقدر واقعی به‌نظر برسند، سلبریتی‌ها تقریباً هیچ‌وقت از‌طریق پیغام دایرکت اینستاگرام با مردم تماس نمی‌گیرند. حتی اگر این کار را انجام دهند، قطعاً از شما پول نمی‌خواهند. تشخیص این مسئله بسیار ساده است. همیشه قبل از پاسخ بررسی کنید که اکانت سلبریتی وریفای شده است یا خیر.

۶. اکانت فیک در پوشش دوست ظاهر می‌شود

اکانت فیک دوست در اینستاگرام

گاهی اوقات اسکمر تلاش می‌کند در پوشش کسی ظاهر شود که می‌شناسید. اولین گام برای تشخیص اکانت فیک اینستاگرام بررسی منبع اطلاعات و هویت فرد است. برای مثال، از خود بپرسید عضوی نزدیک از خانواده یا دوستی است که به‌تازگی به پلتفرم پیوسته و اکانتی جدید را باز کرده است؟

مهندسی اجتماعی به‌معنی ارسال لینک‌های فیشینگ و درخواست دوستان و خانواده‌ی نزدیک برای کلیک روی لینک‌ها، یکی از روش‌های متداول مجرمان سایبری برای بهره‌برداری از اطلاعات شخصی است؛ بنابراین، ارزیابی دقیق اکانت قبل از اشتراک‌گذاری جزئیات شخصی ضروری است. اگر در دایرکت پیامی را برای ارسال اطلاعات شخصی دریافت کردید، برای تأیید هویت طرف مقابل به او تلفن بزنید یا ایمیل بفرستید.

۷. پیام‌ها تهاجمی هستند

دایرکت اینستاگرام

احتمالاً قبلاً هم این اتفاق را تجربه کرده‌اید. شخصی با اکانت فیک پیامی را به شما ارسال می‌کند و می‌خواهد بیشتر با‌هم آشنا شوید. همچنین، آنان شما را با تعریف و تمجید اغراق‌آمیز بمباران می‌کنند. اغلب اوقات اسکمرها در این پروفایل‌ها می‌گویند خوش‌قیافه‌ترین شخص در دنیا هستید و شما را دوست دارند. شخصی که احساس تنهایی می‌کند، بیشتر تحت‌تأثیر چنین روش‌هایی قرار می‌گیرد.

۸. شخص درخواستی فوری دارد

درخواست فوری در اینستاگرام

جنبه‌ی مهم دیگر برای تشخیص اکانت‌های فیک پیغام‌هایی است که احساسی فوری را القا می‌کنند. بسیاری از اوقات اسکمرها از اخبار فوری مثل بلاهای طبیعی سوء‌استفاده می‌کنند و لینک خیریه یا سرمایه‌گذاری را برای قربانی ارسال می‌کنند. همچنین، آنان ممکن است وانمود کنند شما را می‌شناسند و مدعی شوند در زندان هستند یا در جاده مانده‌اند و به پول بنزین نیاز دارند. در دام این پیغام‌ها نیفتید! در ابتدا و پیش از هر کاری مطمئن شوید اکانت واقعی است و اگر شخص را می‌شناسید از راه دیگری به او پیام دهید.

روش ریپورت اکانت فیک اینستاگرام

ریپورت اکانت فیک اینستاگرام

ریپورت‌کردن اکانت‌های فیک اینستاگرام گامی مهم برای مبارزه با اسکمرها و محافظت از خود در‌برابر سرقت مالی و جعل هویت است؛ البته با این کار به دیگران هم کمک می‌کنید. برای ریپورت اکانت در اینستاگرام مراحل ذیل را دنبال کنید:

  • به پروفایل شخص بروید.
  • روی آیکون منو ضربه بزنید.
  • روی Report ضربه بزنید.
  • روی Report Account ضربه بزنید.
  • دستورالعمل‌های ظاهر‌شده را دنبال و سپس گزینه‌ی «It's Pretending to Be Someone Else» را انتخاب کنید. متأسفانه این گزینه بهترین گزینه است؛ گرچه زیاد با سناریو اکانت فیک منطبق نیست.
  • سپس، انتخاب کنید اکانت در حال جعل هویت چه کسی است.
  • روی Submit Report ضربه بزنید.

همچنین، با دنبال‌کردن مراحل ذیل می‌توانید پست‌ها را ریپورت کنید.

  • روی آیکن منو در یکی از پست‌ها ضربه بزنید.
  • روی Report ضربه بزنید.
  • اگر تصویر سرقتی از اکانت دیگری است، گزینه‌ی Intellectual Property Violation و برای پست‌های دیگر گزینه‌ی Scam or Fraud را انتخاب کنید.

سوالات متداول زومیت

  • از چه طریقی می‌توان اکانت‌های فیک اینستاگرام را تشخیص داد؟

    از راه‌های مختلفی مثل بررسی تعداد دنبال‌کننده‌ها، تصویرها، بیو اینستاگرام و نام کاربری می‌توان برای تشخیص اکانت‌های فیک اینستاگرام کمک گرفت.

  • برای مقابله با اکانت‌های فیک اینستاگرام چه باید کرد؟

    برای کاهش تهدیدها و مقابله با اکانت‌های فیک در اینستاگرام، می‌توانید این اکانت‌ها را ریپورت یا بلاک کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات