۳۵ تصویر مسحورکننده از برندگان مسابقه عکاسی نجوم سال ۲۰۱۹

سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
رصدخانه سلطنتی گرینویچ برندگان مسابقه سالانه عکاس نجوم ۲۰۱۹ را معرفی کرد. تصاویر ارسالی نگاهی نو دارند و کیفیت آن‌ها بی‌نظیر است.
تبلیغات

عکاسی نجومی (Astrophotography) احتمالا یکی از سخت‌ترین و تخصصی‌ترین انواع تصویربرداری است؛ اما اگر بتوانید به مرور زمان مهارت‌های لازم برای ثبت چنین تصاویری را به دست بیاورید، نتیجه‌ی آن آثاری حیرت‌انگیز می‌شود که شاید تاکنون هیچ‌ وقت دیده نشده‌اند.

طبق گزارش BoredPanda، رصدخانه سلطنتی گرینویچ (The Royal Observatory Greenwich) به‌تازگی برندگان مسابقه سالانه عکاس نجوم سال سال ۲۰۱۹ را معرفی کرده است. این دوره شامل ۴۶۰۲ عکس از ۹۰ کشور مختلف در سراسر جهان بودکه جهان را به شیوه‌ای جدید نشان می‌دهند و برای جایزه بهترین عکس با یکدیگر رقابت می‌کردند.

بخش شفق قطبی

شفق قطبی یک پرنده است (Aurora Is A Bird) اثر الکساندر استپاننکو

عکاس مجارستانی فرانسیسکز لازلو  (László Francsics) به‌عنوان برنده کلی Insight Investment Year of the Year 2019 انتخاب شد. تصویر جذاب او با نام «به سوی سایه»، ۳۵ مرحله از ماه‌گرفتگی کامل را که در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ اتفاق افتاده، به تصویر کشیده است.

لازلو به Bored Panda گفت:

من در سال ۲۰۰۳ و در سن ۱۹ سالگی شروع به گرفتن عکس‌های نجومی کردم. چندین سال بود که مشغول عکاسی بودم و یکی از دوستانم مرا به سمت نجوم آماتور کشاند و من بلافاصله این دو مورد را کنار هم قرار دادم.

برای این عکس ماه‌گرفتگی نیازی به مسافرت به جایی نبودم، من این عکس را از پشت‌بام خانه‌ام گرفتم؛ اما برای ثبت تصاویر سحابی و کهکشان باید به مکان‌های بسیار تاریک و دور از شهرک برویم. مجارستان در واقع مکان مناسبی در اروپا برای عکس‌برداری است؛ زیرا آلودگی نوری در مناطق خاص بسیار کم است.

لازلو  به کسب این جایزه معتبر بسیار افتخار می‌کند؛ اما توضیح می‌دهد که این اتفاق برای او امری غیر منتظره نبوده است. او می‌گوید همسرش می‌دانست که این جایزه برای او خواهد بود! وی دراین‌باره توضیح داد:

هنگامی که پس از بی‌خوابی‌های فرایند ثبت این عکس، شروع به پردازش آن در سیستم خود کردم، همسرم تصویر نیمه‌ آماده را روی صفحه رایانه‌ام دید و با اطمینان به من گفت این اثر برنده کلی مسابقه خواهد شد. با اینکه طی ۷ سال گذشته توانسته‌ام ۵ جایزه در مسابقه‌های عکاسی دریافت کنم، قبلاً هرگز همسرم چنین چیزی به من نگفته بود.

این سبک عکاسی تکنیکی و دشوار تلقی می‌شود؛ اما از آنچه تصور می‌کنید در دسترس‌تر است. لازلو می‌گوید بعضی از مردم با تلفن‌های همراه خود اقدام به ثبت تصاویر نجومی می‌کنند؛ در صحرای آتاکاما نیازی به تلسکوپ عکاسی رباتیک صد هزار دلاری ندارید! وی گفت:

در مجارستان جامعه قوی برای عکاسان نجوم داریم. ما نمایشگاه‌های سالانه و رویدادهای مکرر باشگاهی ترتیب می‌دهیم و بیشتر از همه با هم بیرون می‌رویم تا در زیر آسمان پرستاره عکس بگیریم. چالش بزرگ اخیر ما برای ایجاد یک وب‌سایت رصد عکس نجومی برای خودمان در مجارستان است.

 اگر به تصاویر نجومی علاقه‌مند هستید، به هیچ عنوان این گزارش را از دست ندهید و تا پایان آن را تماشا کنید؛ زیرا مملو از آثاری است که می‌توانند شما را متحیر کنند. در ادامه بعضی از تصاویر، نظر بعضی از افراد درباره‌ی آثار نوشته شده است. همراهان زومیت لطفاً در قسمت نظرات به ما اطلاع بدهید که عکس محبوب شما در میان برندگان این مسابقه کدام است.

بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

عمیق در قلب موردور (Deep In The Heart Of Mordor) اثر اندرو کمپبل

برنده افتخاری بخش خورشید ما

یک آتش بازی کوچک (A Little Fireworks) اثر آلن فریدمن

اوانا ساندو، مسئول استراتژی ارتباطات در رصدخانه جنوب اروپا (ESO) درباره‌ی این اثر گفت:

این تصویر منظره‌ای از خورشید است که به‌ندرت دیده می‌شود. این صحنه مرا به یاد تصاویری می‌اندازد که از طریق میکروسکوپ مشاهده می‌شوند. عکس گرفتن از چیزی به بزرگی ستاره ما، آن‌هم با این جزئیات دقیق که گویی توسط میکروسکوپ ثبت شده است، تنها از یک عکاس ماهر برمی‌آید.

آلن اسپارو، رئیس انجمن صنفی ویرایشگران عکس انگلستان و مدیر جوایز صنفی ویراستاران تصاویر انگلستان، نیز درباره «یک آتش‌بازی کوچک» نظر داد:

استفاده از پالت رنگی که با انتظاراتمان تفاوت دارد، راهی جدید برای تفکر درباره خورشید به ما ارائه می‌دهد.

برنده بخش انسان و فضا

بن، فلوید و هسته (Ben, Floyd & The Core) اثر بن بوش

جون کالشاو، کمدین، تقلیدکننده و میهمان ثابت برنامه The Sky at Night، درباره اثر بوش چنین گفت:

وجود ابر همیشه باعث دیده نشدن ستارگان نمی‌شود. همان‌طور که در این تصویر مشاهده می‌شود، وجود ابر گاهی می‌تواند احساس خوف و عظمت را ایجاد کند.

ربکا راث، هماهنگ‌کننده تصویر و متخصص رسانه‌های اجتماعی در مرکز پرواز فضایی Goddard ناسا،گفت:

این اثر درباره‌ی یک لحظه سرنوشت‌ساز صحبت می‌کند! بسیار بزرگ اما صمیمی، نفس‌گیر و زیبا؛ همه‌ی این ویژگی‌ها در یک تصویر در کنار یکدیگر جمع شده‌اند.

آلن اسپارو، رئیس انجمن صنفی ویرایشگران عکس انگلستان و مدیر جوایز صنفی ویراستاران تصاویر انگلستان، نظر خود را درباره این تصویر گفت:

من عاشق این داستان هستم که چگونه سگ فلوید ترغیب شد بخشی از این تصویر خارق‌العاده باشد.

برنده افتخاری بخش نمای آسمان

قدرت گل (Flower Power) اثر براندون یوشیزاوا

استیو مارش، سردبیر هنری BBC Sky at Magazine Night، عکس مذکور را این‌گونه توصیف می‌کند:

زمان‌بندی همه چیز است. نمونه‌ای بهتر از این تصویر وجود ندارد؛ اما حتی بهترین زمان‌بندی نیز نیازمند یک چشم متخصص است که بتواند بهترین نتیجه را ثبت کند. مراحل ثبت و ویرایش این عکس به قدری فوق‌العاده انجام شده است که انسان احساس می‌کند گویی روی آن زمین ایستاده و شاهد این اتفاق باورنکردنی است.

ادوارد بلومر، ستاره‌شناس سیاره‌ای در رصدخانه سلطنتی گرینویچ، گفت:

این تصویر که بیشتر شبیه جلوه‌های ویژه برخی از فضاپیماهای داستان‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسد، در واقع اگزوز گرم موشک پرتاب‌کننده را نشان می‌دهد که هوای سردتر را لمس کرده است.اگرچه ستون اولیه نازک است؛ اما با بالا رفتن موشک، تغییرات در شرایط جوی باعث خروج شدید دود از اگزوز می‌شود و این فرایند اشکالی شبیه گلبرگ گل ایجاد می‌کند. در شرایط مناسب، کریستال‌های یخی کوچک تشکیل می‌شوند و نور را از سطح افق بازتاب می‌دهند و پراکنده می‌کنند؛ به این ترتیب به صحنه رنگ تزریق می‌شود. سکون ظاهری این صحنه طبیعی و اضافه شدن فعالیت‌های ساخته‌شده توسط انسان به طرز شگفت‌انگیزی در تضاد است و به زیباترین حالت ممکن در یک قاب قرار گرفته‌اند.

بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

پارچه ابریشمی آبی (Ngc 6164, The Blue Doily) اثر جوزپ درودیس

برنده‌ افتخاری بخش کهکشان‌ها

کهکشان آندرومدا (Andromeda Galaxy) اثر رائول ویلاورده فریل

استیو مارش، سردبیر هنری BBC Sky at Magazine Night درباره این تصویر گفت:

این سوژه یکی از اهداف محبوب در مبحث آسمان عمیق تلقی می‌شود و در این تصویر با جزئیات زیاد به تصویر کشیده است. هاله روشن اطراف M31 در اینجا واقعا می‌درخشد. امکان ثبت این تصویر، به‌راحتی و بدون سفید کردن جزئیات در بخش‌های روشن‌تر کهکشان اصلی، وجود ندارد. عکاس این تصویر موفق شده است مسیرهای ریزگرد را به‌صورت مارپیچ به سمت یک هسته کهکشانی نشان بدهد.

بخش شفق قطبی

به سوی شفق قطبی پرنده (To The Flying Aurora) اثر ژیجون یان

بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

عمق و ارتفاع، مجتمع سحابی سر شیطان (Depth And Height, Ngc 7822 Devil's Head Nebulae Complex) اثر لازلو باگی

بخش محدوده دید رباتیک

سر دلفین (Sh2-308 Dolphin Head) اثر تیان لی

برنده بخش نمای آسمان

آن سوی آسمان تاریخ (Across The Sky Of History) اثر وانگ ژنگ

مندی بیلی، دبیر نجوم انجمن نجوم سلطنتی، درباره‌ی اثر «آن سوی آسمان تاریخ» گفت:

من بلافاصله تحت تأثیر کیفیت سورئالیستی این تصویر قرار گرفتم. در این صحنه آرامش خاصی وجود دارد؛ اما در شکل پیچ‌خورده درختِ مرده که به سمت راه شیری و شهاب خم شده است، قدرت زیادی دیده می‌شود و توسط آن یک اتصال قدرتمند بین زمین، آسمان نزدیک و آسمان عمیق ایجاد می‌شود. کیفیت و دامنه تونال بر جزئیات تصویر تأکید دارد و این ویژگی‌ها باعث می‌شود من بسیار مجذوب این اثر هنری شوم.

استیو مارش، سردبیر هنری BBC Sky at Magazine Night، درباره عکس مذکور چنین نوشت:

از حرکت درختان تا رد عبور شهاب‌سنگ، تقارن و درامی در این عکس وجود دارد که گویی همیشه آنجا بوده است. گرفتن رنگ‌ها از این تصویر، به آن احساسی القا می‌کند که گویی عمر معینی ندارد.

بخش نمای آسمان

ددولئی (Deadvlei) اثر استفان لیبرمن

بخش شقف قطبی

شفق قطبی مانند ققنوس (Aurora Like Phoenix) اثر وانگ ژنگ

جایزه سر پاتریک مور برای بهترین عکاس تازه‌وارد

از خون زاده‌شده (Bloodborne) اثر کیجو لایتالا

بخش ماه ما

ماه معدنی - چهارضلعی آریستارخوس (Mineral Moon - Aristarchus Quadrangle) اثر آلن پائیلو

بخش شفق قطبی

شفق قطبی خارج از غار کوچک (Aurora Outside The Tiny Cave) اثر سوتی یانگ

مقام دوم بخش انسان و فضا

بالای برج (Above The Tower) اثر سام کینگ

ملانی واندنبروک، متصدی هنر در موزه‌ سلطنتی گرینویچ، پس از دیدن این اثر گفت:

مه شبانه، ویرانه‌های باستانی، نور سماوی و بیان آرام حضور انسان، همه این صحنه‌ها مرا وادار می‌کنند که به یاد مناظر عاشقانه نقاش آلمانی کاسپار داوید فریدریش بیفتم.

بخش ماه ما

نور خورشید در برابر درخشش زمین (Sunlight Versus Earthshine) اثر لازلو فرانسیسیکز

مقام دوم بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

کنار رفتن پرده‌ از یک کله‌‌اسبی (A Horsehead Curtain Call) اثر باب فرانک

استیو مارش، سردبیر هنری BBC Sky at Magazine Night، درباره این اثر گفت:

برای ارائه تصاویر تک‌رنگ از چنین اشیای رنگارنگی مانند سوژه‌ای که در این عکس وجود دارد، به مهارت لازم است. همچنین تولید یک تصویر کاملاً پردازش‌شده از شیء که تصویربرداری از آن بسیار دشوار و به همین دلیل بدنام است، به مهارت زیادی نیاز دارد.

مقام دوم بخش نمای آسمان

فانوس دریایی کهکشانی (Galactic Lighthouse) اثر روسلان مرکلیاکوف

تام کرس، ستاره‌شناس در رصدخانه سلطنتی گرینویچ، پس از دیدن این اثر گفت:

در ابتدا دامنه، بالانس و قاب‌بندی این ترکیب باورنکردنی است،؛ اما بعضی ویژگی‌های غیر مشهود این تصویر آن را به ارتفاعات گیج‌کننده زیبایی سورئال می‌رساند. ذات اکتشاف، از ساحل زمینی تا ساحل کیهانی، با چراغ‌های نوری که هم زمینی و هم آسمانی هستند، کاملاً مسحورکننده است.

بخش نمای آسمان

ووریمی (Worimi) اثر جی ایوانز

برنده بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

سحابی مجسمه آزادی (Statue Of Liberty Nebula) اثر ایگناسیو دیاز بوبیلو

برندگان مسابقه عکاس نجوم سال

ملانی واندنبروک، متصدی هنر در موزه‌ سلطنتی گرینویچ، گفت:

این اثر فوق‌العاده است. من عاشق آکوامارین پاستلی و رنگ‌های گلگون، رد ظریف گاز و گردوغبار و به‌طور کلی ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سحابی‌ هستم.

تام کرس، مسئول بخش نجوم عمومی در رصدخانه سلطنتی گرینویچ، پس از مشاهده این تصویر درباره آن چنین نوشت:

انتخاب پالت و توجه به تعادل رنگ، کیفیتی افسانه‌ای به این تصویر می‌بخشد. استخرهای نور کاملاً متعادل هستند و چشم را به کشف زیبایی مجسمه‌ای انتزاعی از جنس سحابی دعوت می‌کنند. هنرمند توانسته است یک نتیجه عالی ثبت کند.

برنده افتخاری بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

خرطوم زیبای فیل (The Elegant Elephant's Trunk) اثر لوئیس رومرو ونتورا

جون کالشاو، کمدین، تقلیدکننده و میهمان ثابت برنامه The Sky at Night پس از دیدن این اثر گفت:

تصویری از راه باریک جهان که در حال ساخت است و فضایی زیبا را در فاصله بسیار دور نشان می‌دهد؛ البته این احساس منتقل‌شده با فاجعه‌ها و «بمباران‌های سنگین دیرهنگام» که احتمالاً در قلب آن اتفاق می‌افتد در تضاد است.

برنده افتخاری بخش خورشید ما

خورشید - جزئیات جوی (The Sun - Atmospheric Detail) اثر جیسون گوانسل

اد رابینسون، عکاس برنده جایزه، مدیر خلاقیت، مشاور بصری و بنیانگذار ارتباطات تصویری OneRedEye، زیبایی‌های این تصویر را این‌گونه توصیف کرد:

من از انتخاب‌های خلاقانه و هنری انجام‌شده توسط عکاس در پالت رنگ و برجسته‌سازی بعضی نقاط با یک لایه جوی تقویت‌شده بسیار خشنود و قدردان زحمات هنرمند آن هستم. حقیقتا تصویر نهایی دیدنی است.

جایزه سر پاتریک مور برای بهترین عکاس تازه‌وارد

شهاب سنگ پرزید ۲۰۱۸ (The Perseid Fireball 2018) اثر ژنگی تنگ

بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

سحابی خرچنگ آتشین (Fiery Lobster Nebula) اثر سووی لیپینسکی

بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

سحابی مرد دونده (The Running Man Nebula) اثر استیون مور

مقام دوم بخش سیاره‌ها

مجسمه‌های هیدروژنی در ابر بزرگ ماژلانی (Hydrogen Sculptures In The Large Magellanic Cloud) اثر ایگناسیو دیاز بوبیلو

جون کالشاو، درباره‌ی اثر «مجسمه‌های هیدروژنی در ابر بزرگ ماژلانی» گفت:

این تصویر دارای بافت و الگوهای غیر معمول است و مانند حلقه‌های دود با نور پس‌زمینه بی‌پایان در گوشه یک کافه جاز آسمانی به نظر می‌رسد.

مقام دوم بخش خورشید ما

منطقه فعال Ar12714 (The Active Area Ar12714) اثر گابریل کوربان

تام کرس، مسئول بخش نجوم عمومی در رصدخانه سلطنتی گرینویچ، درباره این عکس گفت:

این تصویری باورنکردنی از خشم غیر قابل تسخیر خورشید است. پیچ و خم پلاسمای زیبا که به‌ندرت هنگامی که در حال استراحت زیر پرتورهای گرم خورشید هستیم، به آن توجه می‌کنیم.

برنده افتخاری بخش سیارات، دنباله‌دارها و سیارک‌ها

کیوان سیاه (Black Saturn) اثر مارتین لوئیس

مندی بیلی، دبیر نجوم انجمن نجوم سلطنتی، درباره‌ی اثر «کیوان سیاه» گفت:

من در مسابقات امسال تصاویر مونوکروم را دوست داشتم و این اثر که از زحل ثبت شده است، از این قاعده مستثنی نیست. گرفتن تصویر با استفاده از فیلتر متان برای آشکار کردن این نوع جزئیات از نظر فنی چالش‌‎برانگیز است. این دیدگاه کاملا متفاوتی از زحل به ما می‌دهد و به نظرم کشف اینکه چه چیزی باعث ایجاد متان در چنین گروه‌هایی شده است، باید جالب باشد.

جایزه سر پاتریک مور برای بهترین عکاس تازه‌وارد

سحابی کله‌اسبی (The Horsehead Nebula) اثر راب موگفورد

بخش ماه ما

تلسکوپ فضایی هابل بین ماه از Lunar X و Lunar V عبور می‌کند (Hubble Space Telescope Transits Across The Moon Between Lunar X And Lunar V) اثر مایکل مارستون

بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

Ngc 2070 - سحابی رتیل (Ngc 2070 - The Tarantula Nebula) اثر توماس کلمر

برنده بخش شفق قطبی

بیننده (The Watcher) اثر نیکلای بروگر

آلن اسپارو، رئیس انجمن صنفی ویرایشگران عکس انگلستان و مدیر جوایز صنفی ویراستاران تصاویر انگلستان، درباره «بیننده» گفت:

من عاشق جزئیات پیش‌زمینه این اثر هستم. وجود المان‌هایی که در جلوی تصویر هستند شفق قطبی را در حالت پرسپکتیو قرار می‌دهند و به این پدیده عمق می‌بخشند.

اوانا ساندو، مسئول استراتژی ارتباطات در رصدخانه جنوب اروپا، پس از مشاهده این اثر گفت:

اگر یک تصویر ارزشی برابر هزار کلمه داشته باشد، این عکس قطعاً آن را در بر می‌گیرد. تعداد المان‌هایی که در این تصویر می‌توانند مورد کاوش قرار بگیرند چشمگیر است. حتی جالب‌تر از آن نحوه کنار هم قرار داده شدن عناصر مختلف در یک ترکیب متعادل است؛ طاق راه شیری در بالا با شفق قطبی تلاقی می‌کند و حضور انسان در زمین پایین حس می‌شود. من بین همه‌ی ویژگی‌های جذاب این عکس، از مشاهده ردپاهای روی برف لذت بردم.

بخش نمای آسمان

مریخ بالاتر از لیزرهای کک (Mars Above The Keck Lasers) اثر شان گوبل

همراهان زومیت، امیدواریم از مشاهده این تصاویر مسحورکننده لذت برده باشید. اکنون که فهرست ۳۵ تایی بهترین آثار نجومی ارسالی هنرمندان سراسر جهان را مشاهده کردید، لطفا در قسمت نظرات نام بهترین عکس از نظر خود را بنویسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات