نمایندگان آمریکا لپ‌تاپ‌های لنوو را «ابزار جاسوسی» می‌دانند؛ تحریم در راه است؟

جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
تایپ با کیبورد لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو
گروهی از نمایندگان ارشد مجلس آمریکا علیه لنوو موضع گرفته‌ و گفته‌اند این شرکت با دولت و ارتش چین ارتباط دارد.
تبلیغات

لنوو ساعاتی پیش در بیانیه‌ای مطبوعاتی هرگونه ارتباط با دولت چین و استفاده از سیستم جاسوسی در کامپیوترهایش را تکذیب کرد. این بیانیه در واکنش به نامه‌ی جنجالی گروهی از نمایندگان مجلس آمریکا منتشر شده است.

جمعی از اعضای کمیته‌ی منتخب مجلس ایالات متحده نامه‌ای به مدیرعامل فروشگاه Navy Exchange ارسال کرده‌اند. این فروشگاه زنجیره‌ای تحت مالکیت نیروی دریایی آمریکا است و کالا و خدمات به پرسنل فعلی و بازنشسته‌ی ارتش آمریکا ارائه می‌دهد.

لنوو هرگونه ارتباط با دولت و ارتش چین را قویاً تکذیب کرده است

کمیته‌ی منتخب مجلس نمایندگان از فروشگاه Navy Exchange درخواست کرده است که فروش کامپیوتر دسکتاپ و لپ تاپ لنوو را فوراً متوقف کند، چون این شرکت ارتباطاتی با دولت چین دارد و تاکنون بارها با رخنه‌ی امنیتی مواجه شده است. نامه‌ی نمایندگان مجلس توسط مایک گالاگر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته‌ی منتخب، امضا شده است.

لنوو در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید اظهارات منتسب‌به این شرکت که در نامه‌ی نمایندگان آمریکا آمده، «مبتنی‌بر ادعاهای نادرست، غیرقابل‌اثبات یا مشکلات حل‌شده‌ی گذشته» هستند. کمیته‌ی منتخب مجلس آمریکا، لنوو را به «وابستگی قابل‌توجه» به دولت چین متهم کرده است.

بر اساس گزارش Military Times، نمایندگان آمریکا می‌گویند لنوو نه‌تنها با ارتش چین و آکادمی علوم این کشور ارتباط دارد بلکه سهام‌دار اصلی‌اش یعنی Legend Holdings با آکادمی علوم چین «درهم‌تنیده شده است.» این نوع ارتباطات باعث می‌شوند که لنوو خطری امنیتی برای آمریکا باشد، چون به عقیده‌ی نمایندگان این کشور، ممکن است از لپ تاپ و محصولات لنوو برای جاسوسی استفاده شود.

لوگو لنوو روی کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s

فردی به نمایندگی از لنوو می‌گوید: «لنوو به‌هیچ‌وجه با ارتش چین در ارتباط نیست، توسط دولت چین یا حزب کمونیست چین کنترل نمی‌شود و از آن‌ها سرمایه دریافت نکرده است. لنوو در پویش‌های جاسوسی سایبری مربوط‌به دولت چین شرکت نکرده و هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد.»

Legend Holdings با در اختیار داشتن ۳۶ درصد از سهام لنوو، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار این شرکت محسوب می‌شود، اما تنها دو نماینده در هیئت‌مدیره‌ی ۱۲ نفره‌ی لنوو دارد و نمی‌تواند روی تصمیمات این شرکت آثار قابل‌توجهی بگذارد. در بخش دیگری از بیانیه آمده است که لنوو یک شرکت سهام عام محسوب می‌شود و به الزامات حاکمیت جهانی پایبند است.

به ادعای گالاگر، لنوو مدتی قبل نرم‌افزار VisualDiscovery شرکت Superfish را که قرار بود به‌عنوان دستیار خرید به کاربران کمک کند، روی سیستم‌هایش نصب کرد؛ اما بعداً مشخص شد VisualDiscovery جاسوس‌افزار است و بک‌دور در بایوس کامپیوترهای لنوو ایجاد می‌کند.

رئیس کمیته‌ی منتخب مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید ارتباطات لنوو به پویش‌های جاسوسی سایبری دولت چین به‌خوبی مستند است: «ما نگرانیم که چینی‌ها به اطلاعات حساس شخصی اعضای ارتش آمریکا دسترسی پیدا کنند و با این دسترسی، امنیت ملی ما را به خطر بیندازند.»

دفتر مرکزی لنوو در پکن فعالیت می‌کند، اما این شرکت برندی جهانی است و همین حالا ۶٬۰۰۰ کارمند در ایالات متحده و هزاران کارمند دیگر در سایر نقاط دنیا دارد (یکی دیگر از دفترهای اصلی لنوو در شهر موریزویل آمریکا واقع شده است).

لنوو پس از تصاحب کسب‌و‌کار کامپیوترهای شخصی IBM در سال ۲۰۰۵، چندین مجوز امنیتی از آمریکا دریافت کرد. این شرکت سال‌ها است که کامپیوتر شخصی برای شماری از آژانس‌های دولت آمریکا تأمین می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات