سرقت شماتیک محصولات اپل؛ هکرها ۵۰ میلیون دلار باج می‌خواهند

پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
حمله‌ی سایبری به سرورهای یکی از تأمین‌کنندگان اپل، باعث سرقت شماتیک شماری از محصولات شرکت کوپرتینویی شده است. هکرها تا ۱۱ اردیبهشت به اپل فرصت داده‌اند ۵۰ میلیون دلار باج پرداخت کند.
تبلیغات

به گزارش ورج، هکرها به‌‌ دنبال سرقت مجموعه‌ی باارزشی از شماتیک‌های مهندسی و تولیدی محصولات فعلی و آینده‌ی اپل از شرکت کوانتا (Quanta)، شرکت کوپرتینویی را با حمله‌ی باج‌افزاری ۵۰ میلیون دلاری هدف قرار داده‌اند. کوانتا شرکتی تایوانی است که مک‌بوک‌ها و دیگر محصولات اپل را تولید می‌کند.

گفته می‌شود سرقت اطلاعات مربوط به محصولات اپل توسط REvil انجام شده است. REvil گروهی هکری در روسیه است که با نام Sodinokibi نیز شناخته می‌شود. به ادعای The Record، اعضای گروه هکری REvil پس از رد درخواست باج ۵۰ میلیون دلاری توسط کوانتا، افشای تصاویر فاش‌شده را در روز ۲۰ آوریل ۲۰۲۱ (۳۱ فروردین ۱۴۰۰) آغاز کردند. سی ‌و یکم فروردین همان روزی است که اپل مراسم مهم Spring Loaded را برای رونمایی آیپد پرو 2021، آی مک 24 اینچ، ایرتگ و چند محصول دیگر برگزار کرد.

اعضای گروه REvil امیدوار هستند اپل مجاب شود تا روز ۱ می ۲۰۲۱ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۵۰ میلیون دلار باج پرداخت کند. این افراد گفته‌اند تا زمانی‌ که اپل باج را پرداخت کند، به‌صورت روزانه اقدام به افشای تصاویر جدیدی می‌کنند. REvil تاکنون ۲۱ اسکرین‌شات را که حاوی شماتیک مک‌بوک هستند فاش کرده است.

کوانتا در بیانیه‌ای که برای بلومبرگ فرستاده، رسما تأیید کرده است که سرورهایش دچار رخنه‌ی اطلاعاتی شده‌اند. در بیانیه‌ی کوانتا می‌خوانیم: «تیم امنیت اطلاعات Quanta Computer با متخصصان خارجی حوزه‌ی فناوری اطلاعات همکاری کرده است تا به حملات سایبری که تعداد کمی از سرورهای کوانتا را هدف قرار دادند پاسخ بدهد» کوانتا همچنین در نتیجه‌ی هک سرورها، «هیچ ضرر مالی به کسب‌و‌کار این شرکت» وارد نشده است.

گروه روسی REvil سابقه‌ی انجام حملات سایبری مشابهی دارد. Bleeping Computer در گزارشی می‌گوید این گروه در ماه‌های اخیر به ایسر و چند شرکت دیگر به روش مشابه حمله‌ی سایبری کرده است. البته کوانتا به‌ دلیل ارتباط با اپل و احتمال افشای تصاویر محصولات معرفی‌نشده‌ی شرکت کوپرتینویی، مهم‌ترین هدف REvil در تاریخ فعالیت این گروه هکری به‌حساب می‌آید.

کوانتا هنوز به ابعاد افشای اطلاعات محصولات اپل اشاره نکرده است؛ اما بررسی فضای وب نشان می‌دهد REvil شماتیک مدل جدید آی مک را فاش کرده است؛ تا پیش از برگزاری رویداد Spring Loaded در سه‌شنبه‌شب گذشته، هیچ‌کس در خارج از اپل طراحی نسل جدید آی مک را ندیده بود. همین موضوع باعث شده است احتمال دقیق بودن شماتیک‌های فاش‌شده بالا برود.

شماتیک‌ها در تقریبا تمامی صفحات حاوی متنی هشدارآمیز هستند: «این داراییِ اپل است و باید برگردانده شود.» در متن هشدار آمده است که کسی اجازه ندارد اسناد را بازطراحی، کپی یا منتشر کند. در کنار این‌ها ورج می‌گوید نمودارهای تولیدی اپل برای مک‌بوک ایر M1 (که سال گذشته‌ی میلادی عرضه شد) در بین اسناد فاش‌شده دیده شده است. همچنین اسناد به لپ‌تاپی عرضه‌نشده اشاره می‌کنند که درگاه‌های اضافه دارد و هم‌راستا با شایعه‌هایی هستند که پیش‌تر درباره‌ی لپ‌تاپ ۲۰۲۱ اپل منتشر شده است. 

این اسناد به سرقت رفته‌اند و با هدف باج گرفتن از اپل و کوانتا در حال فاش شدن هستند. با در نظر گرفتن ماهیت اسناد، تصمیم گرفتیم محتوای آن‌ها را در این مقاله قرار ندهیم. ورج می‌گوید اپل تاکنون به درخواست این رسانه برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر پاسخ نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات