منتخب‌ عکس‌های علمی هفته از نگاه زومیت؛ از  کشف مقبره کاهنان اعظم مصر تا ادامه شیوع ویروس کرونا

جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 17 دقیقه
در سری بیستم و پنجم از مجموعه تصاویر برتر هفته، نگاهی به عکس‌‌هایی از مقبره کاهنان اعظم مصر تا ادامه شیوع ویروس کرونا خواهیم انداخت.
تبلیغات

هر هفته، جالب‌ترین و برترین عکس‌های علمی از سراسر جهان را از نگاه زومیت تقدیم شما خوانندگان گرانقدر می‌کنیم. در دنیای پر رسانه‌ی امروز، تصاویری هستند که به دلیل اهمیت رسانه‌ای خود بارها و بارها دیده می‌شوند و به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما از سوی دیگر، برخی از این تصاویر اگرچه با اهمیت باشند، مهجورانه به دست فراموشی سپرده می‌شوند. گاهی برخی از همین تصاویر، گفتنی‌هایی بیش‌ از گزارش‌ها و مقالات پر بازدید دنیای پر خبر امروز دارند. در ادامه به بررسی برخی از تصاویر علمی منتخب هفته به‌همراه داستان نهفته در پَس هر کدام خواهیم پرداخت. با ما همراه باشد:

کشف ۴۲ اسکلت مرموز در دهکده‌ای در انگلستان

کشف ۴۲ اسکلت مرموز در دهکده‌ای در انگلستان

گودبرداری برای احداث آپارتمان‌های جدید بازنشستگان در یکی از روستاهای انگلستان تصادفا باعث کشف ۴۲ اسکلت در گورهای کم‌عمق شد. این اسکلت‌ها در حالی کشف شدند که به‌نظر می‌رسید، دستانشان از پشت بسته شده بود. این اسکلت‌ها در جریان احداث ۷۲ آپارتمان جدید برای بازنشستگان در مزرعه‌ای در وست‌اِند در باکینگهام، انگلستان کشف شدند. باستان‌شناسان عقیده دارند این اسکلت‌ها احتمالا به زندانیان تعلق داشته‌اند. این اسکلت‌ها می‌توانند متعلق به دوران آنگلوساکسون‌ها باشند، یعنی زمانی‌که در طول جنگ‌های داخلی انگلستان در قرن هفدهم در باکینگهام کشتارهایی صورت گرفت. این امکان هم وجود دارد که این اسکلت‌ها به مجرمانی تعلق داشته باشد که پس از اعدام در اینجا دفن شدند. باستان‌شناسان همچنان مشغول بررسی این گورها هستند.

هنگامی که زهره و مشتری در کهکشان راه شیری به هم می‌رسند

هنگامی که زهره و مشتری در کهکشان راه شیری به هم می‌رسند

زهره و مشتری از درخشان‌ترین اجرامی هستند که می‌توان در آسمان شب مشاهده کرد، در این تصویر می‌توانید هم‌راستایی این سیاره را در پس‌زمینه رصدخانه لاسیا در شیلی ملاحظه کنید. زیدنیک باردون عکاس رصدخانه جنوبی اروپا برای شکار این عکس سه شب را رصدخانه لاسیا سپری کرد. در این سه شب رطوبت هوا و ابرها باعث شده بودند، باردون نتواند عکس‌های دلخواهش را ثبت کند. رصدخانه لاسیا به دلیل ارتفاع زیادش همواره آسمان شبی بسیار واضح و کم‌رطوبت دارد. درواقع، رصدخانه بر فراز کوهی در صحرای آتاکاما با ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

ادامه شیوع گسترده ویروس کرونا

ادامه شیوع گسترده ویروس کرونا

به‌تازگی اعلام شد که آمار کشته‌های شیوع اخیر بیماری کرونا در چین از سارس نیز فزونی گرفته است. بیماری سارس نزدیک به ۲ دهه قبل از چین شیوع پیدا کرد. تاکنون بیش از ۳۱ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا ووهان در چین و سایر نواحی جهان گزارش شده است. در همین حال، تا لحظه تهیه این مطلب آمار تلفات ویروس کرونا هم به ۶۳۸ نفر رسیده، از جمله پزشک افشاگر چینی که همین ساعاتی قبل جان خود را از دست داد. در همین حال، سارس در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ منجر به مرگ ۳۴۹ نفر در چین شد. در نهایت ویروس سارس منجر به ابتلای ۸ هزار نفر به بیماری سارس و مرگ ۷۵۰ نفر در سراسر جهان شد.

بیماری سارس ۱۰ درصد مرگ و میر دارد، در همین حال، درصد مرگ و میر بیماری کرونا تاکنون حداقل ۲ درصد بوده است. حتی باتوجه به اینکه علائم بیماری در برخی از مبتلایان به کرونا چندان حاد نیست، ممکن است بسیاری تا قبل از وخامت اوضاع از ابتلا به ویروس جدید اطلاع نداشته باشند و همین باعث می‌شود که نرخ مرگ و میر ویروس کرونا را کمتر هم بدانیم.

شیوع اخیر بیماری کرونا

پنجشنبه ۱۳ بهمن: زنی در خیابانی تقریبا متروک در جیوجیانگ، استان جیانگشی، چین در حال قدم زدن است.

 نمای هوایی از جاده‌ها و پل‌های شهر ووهان

شنبه ۱۵ بهمن: نمای هوایی از جاده‌ها و پل‌های شهر ووهان، استان هوبئی.

 ووهان

شنبه ۱۵ بهمن: مردی در ووهان در حال عبور از یک بزرگراه خالی از جمعیت است.

سوار بر پله برقی

شنبه ۱۵ بهمن: مردی را با ماسک مخصوص را سوار بر پله برقی در یک مرکز خرید خالی در منطقه مرکزی تجاری پکن ملاحظه می‌کنید.

ساعت شلوغی پکن

شنبه ۱۵ بهمن: یک زن را در متروی خالی در طول ساعت شلوغی پکن مشاهده می‌کنید.

منطقه تجاری لوجیازویی

شنبه ۱۵ بهمن: مردی ماسک‌پوش را در منطقه تجاری لوجیازویی، پودونگ، شانگهای در حال قدم زدن ملاحظه می‌کنید.  

 پلیس مرزی در پل رودخانه یانگ‌تسه نانجینگ

پنجشنبه ۱۳ بهمن: یک مادر عاجزانه از پلیس مرزی در پل رودخانه یانگ‌تسه نانجینگ می‌خواهد به دخترش اجازه عبور بدهند. دختر این زن باید برای سرطان تحت درمان قرار گیرد.

 پل رودخانه یانگ‌تسه نانجینگ

چهارشنبه ۱۲ بهمن: ماموران پلیس مرزی را در در پل رودخانه یانگ‌تسه نانجینگ در استان هوئبی مشاهده می‌کنید.

 شهر چینگ‌دائو

سه‌شنبه ۱۵ بهمن: یک مامور بهداشت در حال ضدعفونی کردن همکارش است. این دو به‌تازگی به خانه‌ی زنی در در شهر چینگ‌دائو در استان شاندونگ که در قرنطینه‌ی خانگی به سر می‌برد سر زدند.  

 هاوشن‌شان در ووهان، استان هوئبی.

شنبه ۱۲ بهمن: نمای هوایی از محل احداث بیمارستان یک هزار تختی هاوشن‌شان در ووهان، استان هوئبی.

هاوشن‌شان ووهان.

یکشنبه ۱۳ بهمن: کارگران مشغول کار در بیمارستان هاوشن‌شان ووهان.

نمایشگاهی در ووهان

سه‌شنبه ۱۵ بهمن: کارگران با انتقال صدها تخت به نمایشگاهی در ووهان آن را تبدیل به بیمارستان صحرایی کردند. مقامات شهر ووهان اعلام کردند که قصد دارند سه مکان دیگر از جمله یک سالن ورزشی و یک نمایشگاه دیگر را به بیمارستان تبدیل کنند تا بیمارانی که علائم خفیف ویروس کرونا را دارند در آن تحت درمان قرار بگیرند.

 شهروندان در گوانگژو

سه‌شنبه ۱۵ بهمن: شهروندان در گوانگژو از ماسک‌هایی برای محافظت در برابر ویروس کرونا استفاده می‌کنند.

 تیان‌آن‌من

سه‌شنبه ۱۵ بهمن: زنی ماسک‌پوش در میدان تقریبا خالی تیان‌آن‌من در پکن مشغول عکس گرفتن از یک دختر خردسال است.

سگی با لیوان کاغذی

سه‌شنبه ۱۵ بهمن: سگی با لیوان کاغذی به‌ جای ماسک صورت در خیابانی در شهر پکن، چین.

قرنطینه خانگی در چینگدائو

دو‌شنبه ۱۴ بهمن: یک مامور بهداشت دمای زنی که در قرنطینه خانگی در چینگدائو قرار دارد را بررسی می‌کند.

شهر ووهان

شنبه ۱۲ بهمن: یک پیک موتوری را در حین رساندن بسته‌ای در یکی از خیابان تقریبا متروک شهر ووهان ملاحظه می‌کنید.

دوستی کایوتی و گورکن!

ماجرای دوستی حیوانات مختلف با هم تنها در کارتون‌ها مصداق ندارد، بلکه در دنیای وحش هم نمونه‌هایی از آن مشاهده شدند. در ویدئوی جدیدی (که تصویر متحرک آن را ملاحظه می‌کنید)، یک کایوتی و گورکَن را مشاهده می‌کنید که گویی با هم به‌دنبال ماجرای شبانه‌ای هستند. در این ویدئو می‌بینید که کایوتی و گورکن از یک مجرای آب زیر جاده‌ای برای عبور از زیر بزرگراهی در گیلروی، کالیفرنیا استفاده می‌کنند. در طول این ویدئوی ۱۳ ثانیه‌ای، گویی کایوتی چیز جالبی برای نشان دادن به گورکن دارد و از او می‌خواهد که هرچه زودتر به همراهش به درون دالان برود!

سلفی‌های دیدنی جسیکا مایر در حین راهپیمایی فضایی

جسیکا مایر

اگر قرار بود جایزه‌ای برای بهترین سلفی‌های سال به کسی اهدا شود، آن جایزه باید به جسیکا میر، فضانورد ناسا داده می‌شد. فضانورد ناسا اخیرا دو عکس را در توییتر شخصی خود منتشر کرده است. او در یکی از عکس‌ها از پنل‌های خورشیدی برای بازتاب تصویر خود بهره برده است. در این عکس، کره زمین را هم می‌توانید در پس‌زمینه ملاحظه کنید.

سلفی‌های دیدنی جسیکا مایر

 مایر در عکس دیگر هم سلفی از صورت خودش در حینی گرفته که لبه کلاه فضانوردی را بالا زده است. مایر برای ثبت این سلفی‌ها از دوربین نیکون دی۵ با لنز ۲۸ میلیمتری استفاده کرده است. دوربین هم همان‌طور که در عکس هم می‌توانید مشاهده کنید، درون محفظه‌ی مخصوصی قرار گرفته است. جسیکا مایر به‌همراه کریستینا کُک، توانستند روز ۲۶ مهر اولین راهپیمایی تماما زنانه تاریخ را انجام دهند.

کهن‌ترین اثر باستانی از جنس چوب

کهن‌ترین اثر باستانی از جنس چوب

دانشمندان با بهره بردن از تکنیک تاریخ‌گذاری به وسیله حلقه‌های درخت دریافتند، چوب بلوطی که برای ساخت این صندوقچه کهن به کار رفته حدود ۷۲۷۵ سال قدمت دارد. به گفته دانشمندان، این قدیمی‌ترین اثر باستانی چوبی است که در دنیا کشف شده است. باستان‌شناسان گفته اند با تکنیک‌های تاریخ‌گذاری خود دریافتند درختی که برای ساخت این صندوقچه به کار رفته بین سال‌های ۵۲۵۵ تا ۵۲۵۶ ق.م قطع شده است.

بازگشت کریستینا کُک به زمین

بازگشت کریستینا کُک به زمین

کریستینا کُک، فضانورد ناسا دیروز پس از گذراندن ۳۲۸ روز در فضا، به‌همراه لوکا پارمیتانو، فضانورد آژانس فضایی اروپا و کیهان‌نورد روس، الکساندر اسکوورتسوف در قزاقستان فرود آمد. فضانورد ۴۱ ساله ناسا با حضور طولانی مدت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی توانست رکورد طولانی‌ترین اقامت ممتد در فضا را با ۳۲۸ روز در بین تمامی فضانوردان زن به‌نام خود ثبت کند.

خشت طلای به‌جای‌مانده از غارت فاتحان اسپانیایی

خشت طلای به جای‌مانده از غارت فاتحان اسپانیایی

یافته‌های جدید حاکی از آن است، خشت طلایی که در سال ۱۹۸۱ در پارکی در مکزیکوسیتی کشف شده بود، بخشی از گنجینه آزتک‌هاست. این خشت طلا روزگاری به وسیله ارنان کورتز و فاتحان اسپانیایی به غارت رفته بود. خشت طلای آزتک‌ها که ۱٫۹۳ کیلوگرم وزن دارد، توسط کارگران ساختمانی در پارک آلامدا در پایتخت مکزیک کشف شده بود و به مدت ۳۹ سال منشأ آن نامشخص باقی مانده بود.

به عقیده باستان‌شناسان مؤسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک، این خشت ۵۰۰ ساله احتمالا در بین غنایمی بوده که سپاهیان کورتز در شب مشهور به «شب غم‌انگیز» در ۳۰ ژوئن سال ۱۵۲۰ از تنوچتیتلان به غارت برده بودند. در آن شب، آزتک‌ها که از کشتار مردم و کاهنان خود توسط اسپانیایی‌ها به‌شدت عصبانی بودند، آنان را از شهر بیرون کردند و اسپانیایی‌ها هم که شتاب‌زده از شهر فرار می‌کردند، با خود هر آنچه که می‌توانستند از غنایم و گنجینه‌های آزتک‌ها بردند.

تعمیر طیف‌سنج مغناطیسی آلفا

تعمیر طیف‌سنج مغناطیسی آلفا

در این عکس اندرو مورگان، فضانورد ناسا را مشاهده می‌کنید که در حال انجام تعمیرات لازم روی طیف‌سنج مغناطیسی آلفا (AMS)‌ است. این ابزار علمی شواهد موجود از ماده تاریک و همین‌طور پادماده در کیهان را جست‌وجو می‌کند. در راهپیمایی فضایی روز ۶ بهمن، اندرو مورگان و لوکا پارمیتانو، فضانورد ایتالیایی آژانس فضایی اروپا که سمت فرماندهی اکسپدیشن ۶۱ را نیز برعهده دارد، ۶ ساعت و ۱۶ دقیقه را برای تعمیر این ابزار علمی ۲ میلیارد دلاری در خارج از آزمایشگاه مداری به سر بردند.

کشف مقبره کاهنان اعظم مصر باستان

کشف مقبره کاهنان اعظم مصر باستان

وزارت ابنیه و آثار باستانی مصر اعلام کرد، مقبره‌های هفت تن از کاهنان اعظم مصر باستان را در قسمت شمالی منطقه تونه‌الجبل کشف کرده است. مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر در این مورد اعلام کرد که باستان‌شناسان تاکنون ۲۰ تابوت سنگی از جنس سنگ آهک را در این گورستان کشف کرده‌اند. این گورستان در فاصله ۲۷۰ کیلومتری قاهره قرار دارد و کاهنان اعظم در دوره‌ای در این گورستان دفن شده‌اند که باستان‌شناسان از آن به‌نام «دوره متأخر» یاد می‌کنند. در این دوره، مصریان باستانی به‌دنبال رسیدن به استقلال از ملل خارجی مانند نوبی‌ها، آشوریان و پارسیان بودند.

کشف مقبره کاهنان اعظم مصر باستان

اولین دفن‌های دوره‌ی متأخر به دودمان بیست و ششم مصر یعنی بین سال‌های ۶۸۸ ق.م تا ۵۲۵ ق.م بازمی‌گردد. در این دوره، مصریان پس از دوران حکمرانی نوبی‌ها دوباره استقلال خود را به دست آورده بودند. دوره متأخر با ورود ارتش اسکندر مقدونی در سال ۳۳۲ ق.م به پایان رسید. نوادگان بطلمیوس یکم (یکی از فرماندهان نامی اسکندر بزرگ) تقریبا به مدت ۳ قرن بر مصر حکمرانی کردند. تا اینکه آنان نیز در سال ۳۰ ق.م جای خود را به رومیان دادند. از میان قدرت‌های خارجی رومیان به ادیان سنت‌ها و آئین‌های مذهبی مصریان احترام می‌گذاشتند و به همین جهت در این دوران، مذاهب مصر به رشد و شکوفایی خود ادامه دادند.

فضاپیمای سیگنوس در آسمان

فضاپیمای سیگنوس در آسمان

در این عکس فضاپیمای سیگنوس متعلق به شرکت نورثروپ گرومن را ملاحظه می‌کنید که در حال دور شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی است. فضاپیمای سیگنوس روز جمعه ۱۱ بهمن به وسیله بازوی رباتیک کَنادآرم-۲ از آزمایشگاه مداری جدا شد و به سوی زمین حرکت کرد. درحالی‌که بیشتر بار فضاپیما قرار است در جو سیاره بسوزد، اما بخش دیگری از فضاپیما که آلن بین اس.اس نام دارد، قبل از سوختن در جو مأموریت دیگری را در پیش دارد. این فضاپیما حدود ۱ ماه را در مدار کره زمین سپری خواهد کرد تا امکان استقرار ماهواره‌های کوچک علمی را فراهم کند.

کشف آثار باستانی به‌جای‌مانده از تخریب نازی‌ها در زیر کنیسه‌ای در لهستان

کشف آثار باستانی به جای‌مانده از تخریب نازی‌ها در زیر کنیسه‌ای در لهستان

مرمت‌گران آثار باستانی موفق به کشف آثار باستانی متعددی از یهودیان در یک کنیسه قرن هجدهمی در ویلیچکا، لهستان شدند. این آثار باستانی درون یک صندوقچه بزرگِ چوبی کشف شدند. در این صندوقچه چوبی که دارای ابعاد ۸۰ در ۷۰ در ۱۳۰ سانتیمتری است، ۳۵۰ شیء باستانی مختلف از جمله جام نقره‌ای با نقش گل و گیاه، گلدان‌های برنز با حکاکی‌هایی به زبان عبری و شمعدان‌هایی نقره‌ای قرار داشتند. همچنین در میان این آثار باستانی ۲ مِنوره (شمعدان هفت‌شاخه که در جشن‌ها و آئینی‌های یهودی از جمله در حَنوکا به کار می‌رود) و یک لوحه نقره زینتی که کتاب تورات آویزان بود نیز به چشم می‌خوردند. اکثر این آثار به قرن نوزدهم تعلق دارند.

فضانوردان در رصدخانه کیوپولا

فضانوردان در رصدخانه کیوپولا

در این عکس که به وسیله یکی از دوربین‌های خارجی ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت شده، سه فضانورد ناسا را پشت پنجره رصدخانه یا همان اتاق تماشای کیوپولا ملاحظه می‌کنید. فضانوردان از چپ به راست، کریستینا کُک، جسیکا مایر و اندرو مورگان هستند. هر سه تن از مهندسان پرواز هستند که منتظر ورود محموله فضاپیمای سیگنوس هستند.

پرتاب استارلینک ۳ به فضا

پرتاب استارلینک ۳ به فضا

موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس چهارشنبه هفته‌ی گذشته از مجتمع پرتاب ۴۰ پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال، فلوریدا به فضا پرتاب شد و همراه خود ۶۰ ماهواره جدید پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به مدار پائین زمین رساند. موشک چند بار مصرف فالکون ۹ پس از این مأموریت برای بار سوم کاملا سالم فرود آمد.

کشف یک مقبره اسرارآمیز عصر‌ آهن در ایتالیا

کشف یک مقبره اسرارآمیز عصر‌ آهن در ایتالیا

باستان‌شناسان موفق به کشف یک ارابه جنگی با چرخ‌های آهنی در ایتالیا شده‌اند. این ارابه جنگی در یکی از مقبره‌های مربوط به عصر آهن کشف شد. در مقبره سلاح، کلاه برنز و ظروفی ساخته شده از برنز و خشت نیز به چشم می‌خورد. با این حال، جسد صاحب ارابه احتمالا مدت‌ها قبل از میان رفته است. تصور می‌شود، جسد این فرد که براساس کالاهای گور مربوط به جنگ احتمالا مرد بوده، در زیر تپه بزرگی از خاک دفن شده است. اگرچه جسد این مرد از بین رفته، اما در این قبر ۲۶۰۰ ساله آثار باستانی متعددی یافت شده که نشان می‌دهد، صاحب آن احتمالا به طبقه اشراف تعلق داشته است.

کشف ارابه‌ی ارواح

کشف ارابه‌ی ارواح

آنچه ملاحظه می‌کنید، ارابه قرن نوزدهمی است که به‌تازگی در دریاچه اورگان کشف شده است. جِفری گرین، عکاس و سرباز سابق تفنگدار دریایی اولین کسی بود که با انتشار عکس‌های این ارابه خبر از کشف آن داد. به دلیل احداث سد روی دریاچه اورگان، سطح دریاچه در طول برخی ماه‌های سال به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. این ارابه‌ی قرن نوزدهمی به‌نظر به دلیل وضعیت آب دریاچه و قرار گرفتن در شرایط کم اکسیژن سالم باقی مانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات