بزرگ‌ ترین پرنده‌ تاریخ کور بوده است

پنج‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
تحقیقات جدید در خصوص بزرگ‌ترین پرنده‌‌ی تاریخ نشان داده که این پرنده، با نام مرغ فیلی، مانند جغد در طول روز کور بوده است.
تبلیغات

تا آنجا که می‌دانیم، بزرگ‌ترین پرنده‌‌ی تاریخ، پرنده‌ای است که نسل آن در گذشته منقرض شده است. این پرنده از نوع بی‌پرواز بوده، ارتفاعی بیش از سه متر داشته و بومی ماداگاسکار بوده است. تحقیقات جدید نشان داده که این پرنده احتمالا دید در شب داشته و بینایی آن هم ضعیف گزارش شده است.

این مرغ فیلی تقریبا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش از بین رفته‌ است. با این حال، نظریه‌ی موجود در خصوص انقراض آن‌ها، انسان‌ها را عامل اصلی معرفی می‌کند؛ به این ترتیب، این نوع پرنده یا بیش از اندازه توسط اجداد ما شکار شده یا اینکه پیشینیان، زیستگاه‌های این پرنده را کاهش داده‌اند. البته اگر فرض بینایی ضعیف آن‌ها درست باشد، شکار کردن آن‌ها کار آسانی بوده است.

biggest bird

در یک مطالعه‌ی جدید، دانشمندان دانشگاه تگزاس سی‌تی‌اسکنی بر دو عدد جمجمه‌ی متعلق به این نوع پرنده انجام دادند. بر اساس خطوط داخل این جمجمه، تیم پژوهشی توانست مدل‌های دیجیتالی که شکل مغز پرندگان را نشان می‌داد، ایجاد کند. مشخص شد که لوب نوری بینایی کنترل در هر دو پرنده بسیار کوچک بود.

پرنده‌ی کیوی که شبیه‌ترین پرنده نسبت به این گونه شناخته شده، تقریبا کور است. جالب است که لوب نوری کیوی هم شبیه مرغ فیلی است. کریستوفر تورس، سرپرست این تیم پژوهشی می‌گوید:

پیش از این هیچ تحقیقی به دید در شب این نوع پرنده اشاره نکرده بود. مطالعات اندکی بر این عقیده بودند که این پرندگان تنها در طول روز فعال بوده‌اند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات