بروز علایم حیاتی در سردخانه پس از اعلام فوت: علت چیست

جمعه ۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
زنی که طی یک حادثه‌ی جاد‌ه‌ای در آفریقایی جنوبی جانباخته قلمداد شده بود، در سردخانه نفس می‌کشید.
تبلیغات

طی یک حادثه در جاده‌ای در منطقه‌ی گاتنگ آفریقای جنوبی، سه مسافر از اتومبیلی بیرون افتادند؛ این قربانی‌ها که بر سطح جاده به حالت درازکش قرار گرفته بودند، در آن ساعات قبل از طلوع خورشید تقریبا غیر قابل تشخیص بودند. قربانی چهارم این حادثه هشیار بود و در اطراف وسیله‌ی نقلیه‌ای که برای تعمیر کنار جاده‌ متوقف شده بود، پرسه می‌زد. گرید برادنیک مدیر اجرایی دیسترس آلرت، آژانس کوچکی که خدمات آمبولانس خصوصی ارائه می‌دهد، می‌گوید:

این جاده‌ی بسیار خطرناک و تاریکی است و ما در آن تصادفات زیادی داریم.

اما در آن موقع قربانیان تصادف به‌عنوان فوت‌شده کنار گذاشته شدند و تنها بازمانده به بیمارستانی منتقل شد. سه فرد فوت‌شده در جاده مانده و روی آن‌ها با پوشش‌های نقره‌ای پوشانده شده بود و سپس به سردخانه منتقل شدند. آن‌جا بود که یک مامور پزشکی قانونی متوجه شد یکی از این افراد به اصطلاح مرده نفس می‌کشد. اعلام یک فرد زنده به‌عنوان متوفی، موجب بهت مردم آفریقای جنوبی و به‌ویژه مردم منطقه‌ی محل حادثه یعنی گاتنگ شد؛ جایی که پیمانکاران خصوصی خدمات ارائه آمبولانس را انجام می‌دهند و دارای صلاحیت اعلام مرگ افراد هستند. مسئولین هویت زن زنده‌ای را که مرده اعلام شده بود، فاش نکردند و درمورد وضعیت کنونی او صحبتی نمی‌کنند. او و خانواده‌اش درخواست‌های مکرر انجام مصاحبه را رد کرده‌اند. در همین حین مسئولان و افرادی که در این آژانس کار می‌کنند، در تلاش بودند تا علت این تشخیص اشتباه را بفهمند.

برادنیک در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی Daily Voice گفت:

خدمه کامل از هم پاشیده است؛ ما در موقعیتی نیستیم که مرگ انسان‌ها را اعلام کنیم، وظیفه‌ی ما فقط زنده نگهداشتن انسانها است. البته در این مورد تمام بررسی‌های تنفس و نبض به درستی انجام شده بود و بیمار را مرده اعلام کرده بودند. هم اکنون این مورد تحت بررسی اداره‌ی مربوطه است که یافته‌های خود را به آژانسی که خدمات بهیاری خصوصی را تنظیم می‌کند، گزارش خواهد کرد. در این استان بهیاران و دیگر افراد آموزش‌دیده و تعیین‌شده می‌توانند مرگ افراد را تایید کنند. در این مورد نیز مرگ زن توسط یک سرویس پزشکی خصوصی و نه اداره‌ی بهداشت تایید شده بود.

همانطور که افراد تافوفوبیک (دارای اختلال تافوفوبیا: کسانی که دارای ترس از زنده دفن شدن هستند)، به‌خوبی آگاه هستند، تشخیص مرگ همیشه آسان نیست و حتی برای افراد متخصص با تجهیزات پیچیده نیز دشوار است. طبق گزارش مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، در برخی موارد نادر افراد مرده پنداشته شده، دچار وضعیت کاتالپسی شده‌اند که در آن ضربان قلب و تنفس فرد تا سطحی پایین می‌آید که تقریبا غیر قابل تشخیص می‌شود.

در گزارشی که در ژورنال British Medical Journal منتشر شد، درمورد زنده ماندن کودکی که برای ۲۵ دقیقه در آب سرد فرو‌رفته و زنده مانده بود، صحبت شد؛ دمای پایین موجب کند‌شدن عملکردهای بدن او شده بود.

موارد متعددی در مورد افرادی که مرده اعلام شدند (در حالیکه زنده بودند) وجود دارد. بر اساس گزارش BBC، در ماه ژانویه گونزالو مونتویا جیمنز که در منطقه‌ی آستوریاس شمال اسپانیا زندانی شده بود، توسط سه پزشک مرده اعلام شد. اما او نمرده بود و چند ساعت قبل از اینکه مورد کالبد شکافی قرار گیرد، بدنش علائم حیاتی را نشان داد. طبق گزارش واشنگتن پست در ماه نوامبر، نوزاد زودرسی تولد یافت و بعد از اعلام مرگش شروع به گریه کرد. پزشکان مسئول از او نوار قلبی نگرفته بودند و در نتیجه‌ی این اتفاق، اخراج شدند. سه سال پیش از این نیز مرگ یک زن ۹۱ ساله‌ی لهستانی اعلام شده بود؛ در حالی که او پس از ۱۱ ساعت بیدار شد و تقاضای چای کرد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۵، لری گرین با اتومبیلی تصادف کرد و در جاده‌ی کارولینای شرقی توسط بهیاران مرده اعلام شد. هنگامی که یک مامور گشت بزرگراه برای تکمیل گزارش خود، درخواست کرد در یخچال را باز کنند، متوجه شد او زنده است.

و شاید کسی که بیش از همه در انجماد ماند ماریا آرویو بود که در سال ۲۰۱۰ نتوانست از سفر خود زنده برگردد. این مادربزرگ ۸۰ ساله پس از یک حمله قلبی مرده اعلام و در سردخانه قرار داده شد. چند روز بعد او در حالی مشاهده شد که صورتش کبود شده بود و در تلاشی برای زنده ماندن نیمی در کیسه‌ای که در آن قرار داده شده بود را باز کرده بود. خانواده‌ی او در دعوی دادگاهی خود، این کار او را با عنوان مبارزه‌ای ناموفق برای فرار از قبر یخ‌زده خواندند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات