بیل گیتس از احتمال کشته شدن ۳۰ میلیون نفر به‌ دنبال شیوع آنفولانزا می‌گوید

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بیل گیتس از طریق یک شبیه‌سازی تصویری، نشان داد که در صورت شیوع آنفولانزا، ۳۳ میلیون‌ نفر در بازه‌ی ۶ ماهه‌ به دام مرگ گرفتار می‌شوند.
تبلیغات

درست یک قرن پیش، یعنی در سال ۱۹۱۸ میلادی، بیماری‌ آنفلونزا در جهان شیوع پیدا کرد که نزدیک به یک‌سوم از جمعیتِ آن زمانِ جهان را تحت تأثیر خود قرار داد. در پی شیوع این بیماری مسری و مرگبار، بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند. حال بیل گیتس و متخصصان بهداشت عمومی بر این باور هستند که در صورت شیوع بیماری مشابه در جهان کنونی، ۳۳ میلیون نفر در عرض ۶ ماه جان خواهند باخت. با این وجود، اگر چنین اتفاقی دوباره رخ دهد، آثاری به‌مراتب مرگبارتر و فراگیرتر از گذشته خواهد داشت.

برطبق نوشته‌‌های یافت‌شده از اتفاقات صد سالِ گذشته، شیوع این بیماری با چنان سرعتی اتفاق افتاد که در عرض ۵ هفته، سراسر خاکِ ایالات متحده آمریکا گرفتار آن شد.

تنها پس از گذشت یک سال، ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت آن زمانِ دنیا، توسط این ویروس آلوده شدند؛ این تعداد یک‌سوم از جمعیت آن دوران را تشکیل می‌داد. فقط در ایالات‌ متحده، ۶۷۵ هزار نفر جان باختند که آمار بسیار تأسف‌باری است.

حال با گذشت یک قرن از آن اتفاق، علم پزشکی پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای کسب کرده است؛ اما تفاوت دنیای کنونی با جهان گذشته، سهولت ارتباطات و به دنبالِ آن، راه‌های سریع‌تر برای شیوع بیماری‌ها است. روزانه هزاران نفر از طریق هواپیم، به دیگر کشورهای سفر می‌کنند که همین امر، شیوع بیماری‌های مسری از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر را راحت‌تر از گذشته می‌کند.

متخصصان باور دارند که شیوع بیماری مشابه در زمانه‌‌ی کنونی، می‌تواند در عرض ۶ ماه، ۳۳ میلیون نفر را به کام مرگ بکشاند. بیل گیتس از جمله افرادی است که مرتباً درباره‌ی این موضوع به مردم هشدار می‌دهد و در ماه گذشته نیز دوباره این موضوع را در گفتگویی درباره‌ی اپیدمی‌ها بازگو کرد.

او در این گفتگو عنوان کرد:

در زمینه‌ی تهدیدات زیست‌محیطی، هیچ احساس ضرورتی وجود ندارد. جهان باید برای شیوع بیماری‌ها آماده باشد؛ به همان جدیتی که برای جنگ خود را آماده می‌کنند.

در شبیه‌سازی ویدیویی که گیتس در اثبات حرفش آن را ارائه کرد، می‌توان دید که آنفولانزا می‌تواند به تمام نقاط دنیا گسترش پیدا کند.

معمولاً از آنفولانزا به‌عنوان کاندیدای اصلی بیماری فراگیر بعدی یاد می‌شود و به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، دیر یا زود باید منتظر چنین رخدادی باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات