ساخت دستگاهی برای تولید آب آشامیدنی از هوا

چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به تازگی دستگاهی ساخته شده که می‌تواند با استفاده از هوا، آب سالم آشامیدنی تولید کند.
تبلیغات

چیزی که به کودکان در مورد چرخه‌ی آب در طبیعت آموزش داده می‌شود در حال کلی دارای یک مفهوم ساده است: اتمسفر زمین پر از بخار آبی است که در اثر تبخیر آب به وجود می‌آید. وقتی که دمای بخار به اندازه‌ی کافی پایین می‌آید، بخار دوباره تبدیل به آب می‌شود.

حضور بخار آب در جو، بخصوص در فصل تابستان محسوس‌تر می‌شود، زمانیکه قطرات آب روی لیوان حاوی یخ تشکیل می‌شوند و یا اینکه این قطرات از روی واحدهای تهویه مطبوع بر روی رهگذران بی‌خبر فرود می‌آیند.

یک کمپانی به نام واترجن (Water-Gen) پا را فراتر از این تعاریف گذاشته و دستگاهی طراحی کرده است که می‌تواند تا جایی که ممکن است بخار آب را تقطیر کند. دستگاه فوق دارای یک سری برگ‌های مصنوعی است که هوا را به مسیرهای متفاوتی هدایت می‌کند. تیم مهندسی این شرکت ژنراتورهایی تولید کرده است که به معنای واقعی کلمه به نظر می‌رسد که از هیچ آب تولید می‌کند. موسس و یکی از مدیران این شرکت، آقای کوهاوی (Kohavi) در این باره می‌گوید:

هدف اصلی ما این است که با حداقل انرژی، آب را از هوا استخراج کنیم. ما فکر می‌کنیم که این مشکل را در حدی حل کرده‌ایم که کشورها بتوانند از آن استفاده کنند. این یک راهکار سریع است، کشورها مجبور نیستند که دهه‌ها، وقت و انرژی خود را صرف یک پروژه‌ی بزرگ کنند.

این شرکت در حال حاضر ژنراتورهای آبی را در سه سایز تولید می‌کند که هر کدام برای کار کردن باید به منبع الکتریکی متصل باشند. بزرگترین این ژنراتورها در دمای سی درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۶۰ درجه، در یک روز می‌تواند ۸۲۵ گالن (۳۷۵۰ لیتر) آب تولید کند، اما بر پایه‌ی گفته‌ی کوهاوی، این تکنولوژی می‌تواند در سایزهای متنوع به کار گرفته شود. یک دستگاه با اندازه‌ی متوسط می‌تواند در همان شرایط قبلی ۱۱۸ گالن (۵۳۰ لیتر) آب در روز تولید کند، و کوچکترین دستگاه نیز که برای استفاده در منازل یا دفاتر مناسب است، می‌تواند ۴ گالن (۱۸ لیتر) آب تولید کند.

شرکت واترجن تخمین می‌زند که با قیمت فعلی انرژی، تولید هر گالن آب ده سنت هزینه داشته باشد. این شرکت در نظر دارد تا این تکنولوژی را در دو نوع از مناطق مختلف مورد استفاده قراردهد: یکی مناطقی که در آن آب آشامیدنی لوله کشی شده در دسترس نیست و دیگری در مناطقی که گرم و مرطوب هستند. آقای کوهاوی در این باره می‌گوید:

هر چه هوا گرم‌تر و مرطوبتر باشد، میزان تولید آب بالاتر از میانگین خواهد بود، و از طرف دیگر در هوای سرد و خشک آب کمتری تولید می‌شود.

او توضیح می‌دهد تا زمانیکه هوا به اندازه‌ی کافی گرم باشد، صرف نظر از میزان رطوبت، دستگاه می‌تواند خوب کار کند. کوهاوی همچنین در ادامه اظهار می‌کند:

مکان‌هایی که آب لوله‌کشی شده ندارند، اغلب دارای آب و هوای گرم و مرطوب هستند، مانند آفریقا، جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین.

واترجن در حال گذراندن آزمایش‌های میدانی است. این آزمایش‌ها در شهرهایی مانند بمبئی، شانگهای و مکزیکوسیتی و همچنین مناطق روستایی در حال انجام است. انتظار می‌رود که محصولات این شرکت تا پایان سال بعد به مرحله تجاری‌سازی برسند.

ماکسیم ناسیک (Maxim Nasik) رییس هیئت مدیره‌ی شرکت واترجن می‌گوید که در اثر تغییرات اقلیمی و افزایش جمعیت، موضوع دسترسی به آب آشامیدنی سالم  از اهمیت زیادی برخوردار است، او می‌گوید شرکت امیدوار است که بتواند تکنولوژی خود را به دولت‌ها عرضه کند. عملیاتی کردن این پروژه در ابعاد بزرگ باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت اجرایی خواهد شد، از این رو شرکت در حال رایزنی با دولت‌های چند کشور است.

واتر جن

این گونه مذاکرات برای شرکت واترجن تازگی ندارد؛ این شرکت قبلا در زمینه‌ی تأمین قطعات برای آبرسانی به سربازان مشغول به فعالیت بوده و توانسته تکنولوژی خود را به چند ارتش دیگر مانند ارتش‌های امریکا، بریتانیا و همچنین ارتش‌های کشورهای عربی بفروشد، البته این مورد آخر هیچگاه بصورت رسمی اعلام نشده است.

علاوه بر ژنراتورهای تولید آب، شرکت واترجن دستگاه‌های تصفیه آب نیز می‌سازد. دستگاه‌ تصفیه آب این شرکت تقریبا می‌تواند همه چیز را تصفیه کند، از آب‌ دارای انگل گرفته تا سم سیانور، اما قادر به تبدیل آب شور به آب شیرین نیست. کوهاوی توضیح می‌دهد:

آب تولیدی از هوا در جاهایی کاربرد دارد که هیچ گونه دسترسی به آب وجود نداشته باشد.

چند سال پیش شرکت واترجن تصمیم گرفت تکنولوژی خود را به جای کاربری نظامی در کاربری عادی  مورد استفاده قرار دهد. اولین محصولات حاصل از این تغییر رویکرد، دستگاه‌های رطوبت‌گیری بودند که برای خشک کردن لباس‌ها مورد استفاده قرارگرفتند. این دستگاه‌ها هم‌اکنون توسط شرکت سیمونز و بکو (Siemens and Beko) عرضه می‌شود. اما آقای ناسیک اشاره کرده که تمرکز شرکتش روی وسایل تجاری نیست. او در این باره گفته است:

ما بر این باوریم که می‌توانیم آب آشامیدنی را دراختیار همه‌ی کشورها قرار دهیم. دستگاه‌های تجاری مثل خشک‌کن‌ها و وسایل دارای کاربرد نظامی از اولیت‌های بعدی ما هستند.

وی همچنین اشاره کرد که:

 رساندن آب آشامیدنی به مردم برای ما مهم است. دسترسی به آب آشامیدنی از اساسی‌ترین حقوق بشر است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات