افراد دورکار شادتر و پربازده‌ تر هستند

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به تازگی گزارشی منتشر شده است که بر پایه‌ی آن پژوهشگران دریافته‌اند افراد دورکار نسبت به افرادی که در دفتر و به صورت حضوری کار می‌کنند، از رضایت شغلی و سرزندگی بیشتری برخوردارند. البته این امر در صورتی که کارکنان به انتخاب و خواست خودشان دورکاری را برگزیده باشند، بیشتر خواهد بود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.
تبلیغات

شاید با خواندن این گزارش از رئیس خود بخواهید تا اجازه دهد برای چند روز در خانه کار کنید. زیرا در پی یک مطالعه‌ی جدید نشان داده شده است که کارکنان تمام وقتی که دورکاری می‌کنند، نسب به کسانی که موظفند رفت و آمد روزانه به دفتر داشته باشند شادتر و سازنده‌تر هستند.

 البته، جنبه‌های منفی درباره‌ی کار از راه دور هم وجود دارد. به عنوان مثال، فقدان تعامل اجتماعی به این معنی خواهد بود که شما معمولا وقت خود را با صحبت کردن با حیوانات خانگیتان، اشیاء تصادفی، و یا حرف زدن با خودتان سپری خواهید کرد. از سویی شما مقدار زیادی از وقت خود را با لباس‌های راحتی خواهید گذراند و همچنین ممکن است در کنار یک کولر آبی در منزلتان آنطور که باید نتوانید با همکارانتان حس مشارکت و همکاری را داشته باشید.

 اما به هر حال می‌توان گفت که کارمندان دورکار نسبت به سایرین خوشحال‌تر و پربازده‌تر هستند و احساس ارزشمند بودن نیز در آنها بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد که در کل معامله‌ی خوبی باشد؛ با در نظر گرفتن اینکه مجبور نیستید در محل کار لباس رسمی بپوشید!

 برای این مطالعه، یک استارتاپ بررسی اشتغال موسوم به تاینی‌پالس TinyPulse پاسخ‌های ۵۰۹ نفر از کارکنان دورکار در ایالات متحده و همچنین داده‌های یک منبع وسیع‌تر ۲۰۰ هزار نفری از کارکنان را برای ایجاد یک معیار علمی جمع‌آوری کردند. اگر چه این جمع‌آوری‌ها از مدیران انجام شد اما داده‌های به دست آمده باعث می‌شوند که این مطالعه برای همه‌ی ما که مجبوریم برخی از ساعات هر روز را به کار کردن اختصاص دهیم مفید باشد.

 به گزارش میشل دبزاک (Michele Debczak) از منتال فلاس گفته می‌شود که بر اساس یک مقیاس یک به ۱۰، کارکنان دورکار میزان شادی در کار خود را با نمره‌ی ۸.۱ رتبه‌بندی کردند. برای کارکنان دفتری، نمره‌ی مذکور ۷.۴۲ بود. این شکاف در نمره‌دهی در میزان حس ارزشمند بودن در محیط کار بیشتر هم شد و برای دورکارها به ۷.۷۵ و برای کارکنان دفتری نیز به ۶.۶۹ رسید.

 تنها مقوله‌ای که در آن کارکنان دورکار به طور متوسط عملکرد پایین‌تری را به ثمر رساندند، در زمینه‌ی رابطه خود با همکاران بود که در آن نمره‌ها به نسبت ۷.۸۸ نسبت به ۸.۴۷ تقسیم شدند. به نظر می‌رسد که افراد واقعا در زمینه‌ی پیوندهای اجتماعی و گفتگوی رو در رو دچار مشکل می‌شوند و اگر شما به طور حضوری در محل کار نباشید، ارسال یک جریان ثابت از ایموجی‌ها هم خیلی کمکی به شما نخواهد کرد.

 در سمت دیگر ماجرا باید اشاره کنیم که، ۹۱ درصد از کارکنان دورکار اعلام کردند که هنگام کار به دور از دفتر حس کرده‌اند که وجودشان سازنده‌تر بوده است. بنابراین شاید همه‌ی آن تایم‌های استراحت و قهوه و گفتگوهای کوتاه کنار آبسردکن‌ها در واقع به بازده کلی ما در انجام کارها آسیب می‌رساند.

 چیزی که بیشتر به چشم می‌آید این است که ظاهرا احساس رضایت از کار راه دور در طول زمان رشد می‌کند. کسانی بین ۶ تا ۱۰ سال از دوران کار خود را به صورت دورکاری سپری کرده بودند، نسبت به کسانی که در سال اول دورکاریشان بودند از شادی و سرزندگی بیشتری نسبت به کار و زندگی خود برخوردار بودند.

 نکته جالب این است که سطح شادی و رضایت از دورکاری در صورتی که شما از سوی رییس خود مجبور به کار از راه دور شوید، کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر، نشان داده شد، کسانی که کار در خارج از دفتر را به دلیل آزادی و انعطاف پذیری آن و به خواست خودشان انتخاب کرده‌اند بیش از کسانی رضایت داشته‌اند که کار از راه دور را مجبورند به عنوان بخشی از شغل خود به انجام برسانند. به نظر می‌رسد که داشتن حق انتخاب در این موضوع روی موفقیت یک کارگر در کار از راه دور بسیار موثر است. در بخشی از گزارش آمده است:

تصویری که دیده می‌شود، یکی از نیروهای کار است که دارای پتانسیل برای سطوح بالایی از تعهد کارکنان است، اما او در عین حال تلاش می‌کند تا با بقیه‌ی اعضای شرکت نیز ارتباط خود را حفظ کند.

 در هر حال این مطالعه دارای محدودیت‌های خاص خود است. می‌توان اشاره کرد که آنها در بررسی خود با تعداد زیادی از کارکنان دورکار مصاحبه نکردند، و تنها با اتکا بر خودگزارش‌دهی افراد در مورد شادی و بهره‌وری خود به انجام این مطالعات پرداختند. گفتنی است که این مطالعه، اولین مطالعه‌ای نیست که به چنین نتایجی دست یافته باشد.

 آزمایشی که در سال ۲۰۱۵ توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داد که عملکرد کارکنان دورکار با آزادی آنها از قید و بندهای دفتر کار به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. به علاوه، آنها به تعداد دفعات استراحت کمتری در طول روز نیاز پیدا کردند و همچنین روزهای بیماری آنها نیز کاهش یافت.

 مسلما همه‌ی ما این شانس را نداریم که بتوانیم کار از راه دور انجام دهیم. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که این کار را می‌کنید، باید بدانید که احتمالا خودتان را در قیاس با سایرین شادتر و در نتیجه سازنده‌تر و پربازده‌تر نیز خواهید یافت. فقط به یاد داشته باشید که برای نگه داشتن یک زندگی اجتماعی خوب و موفق نیز باید تلاش کنید و به خاطر داشته باشید در صورتی که زمانی بیش از حد معمول را با میزکار و قهوه‌ی‌ خود به تنهایی سپری کنید مسلما نتیجه‌ی خوبی در بر نخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات