کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC درون PC

بررسی کارت گرافیک RTX 4060 Ti؛ مهمان ناخوانده!

شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
کارت گرافیک RTX 4060 Ti میان‌رده‌ای برای اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p است که برای گرفتن سهمی چشمگیر از بازار، مشکلات زیادی را پیش‌رو دارد.
تبلیغات

سپتامبر ۲۰۲۰، وقتی جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در زمان رونمایی کارت‌های گرافیکی سری RTX30 جمله‌ی مشهور «حالا زمان مناسبی برای ارتقای گرافیک است» را گفت، نگاهی به بنچمارک‌های کارت‌های جدید درمقایسه‌با مدل‌های نسل قبل و قیمت و موجودی آن‌ها در بازار، ادعای او را با کمی اغماض منطقی نشان می‌دادند.

بااین‌حال، گذشت زمان نشان داد که شرایط چندان هم برای انتخاب مدل‌های جدید کارت گرافیک انویدیا مناسب نیست. کارت گرافیک RTX 4060 Ti مدل دیگری است که در‌مقایسه‌با رقبا، سؤالات بسیاری را در ذهن کاربران ایجاد می‌کند. در این مطلب، با بررسی کارت گرافیک RTX 4060 Ti با زومیت همراه باشید.

مشخصات اصلی RTX 4060 Ti

انویدیا قیمت کارت گرافیک RTX 4060 Ti را در زمان معرفی ۳۹۹ دلار و آن را گزینه‌ای مناسب برای اجرای بازی‌ها در حالت 1080p اعلام کرد. این کارت با استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC تولید می‌شود، ۲۲٫۹ میلیارد ترانزیستور در دل خود دارد، به نسل جدید هسته‌های RT برای پردازش بهتر Ray Tracing‌ مجهز شده است و از معماری NVIDIA Ada Lovelace استفاده می‌کند.

عملکرد انویدیا در بهینه‌سازی توان مصرفی RTX 4060 Ti تحسین‌برانگیز است

تمرکز اصلی در معماری Ada Lovelace، بهبود عملکرد کارت‌ها در پردازش‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی و رهگیری پرتو است و از‌جمله ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به نسل چهارم هسته‌های تنسور (برای بهبود پردازش‌های وابسته به هوش مصنوعی)، نسل سوم هسته‌های RT (با تمرکز ویژه روی Ray Tracing)، انکودر AV1 (بهبود ۴۰ درصدی عملکرد کارت درمقایسه‌با H.264 در زمان استریم) و DLSS 3 (افزایش وضوح هر فریم در بازی‌ها به‌کمک هوش مصنوعی) اشاره کرد.

نمای پشت کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC

نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی کارت گرافیک RTX 4060 Ti که انویدیا تأکید ویژه‌ای بر آن می‌کند، توان مصرفی کمتر درمقایسه‌با نسل گذشته است. انویدیا ادعا می‌کند کارت گرافیک جدیدش تا حدود ۳۰ درصد عملکرد بهینه‌تری به‌نمایش می‌گذارد. انویدیا برای اثبات گفته‌ی خود، عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti را در ۲۲ بازی مختلف و وضوح‌های 4K، 1440p و 1080p با RTX 3060 Ti مقایسه می‌کند.

پارامترها/کارت گرافیک

RTX 4060 Ti

RTX 3070

RTX 3060 Ti

معماری

Ada Lovelace

Ampere

Ampere

لیتوگرافی

۵ نانومتری TSMC

۸ نانومتری سامسونگ

۸ نانومتری سامسونگ

تعداد ترانزیستور

۲۲٫۹ میلیارد

۱۷٫۴ میلیارد

۱۷٫۴ میلیارد

حافظه

۸ گیگابایت GDDR6

۸ گیگابایت GDDR6

۸ گیگابایت GDDR6

باس

۱۲۸ بیت

۲۵۶ بیت

۲۵۶ بیت

پنهای باند

۲۸۸ گیگابایت‌برثانیه

۶۰۸٫۳ گیگابایت‌برثانیه

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

تعداد هسته‌های CUDA

۴۳۵۲

۶۱۴۴

۴۸۶۴

تعداد هسته‌های Tensor

۱۳۶

۱۹۲

۱۵۲

تعداد هسته‌های RT

۳۴

۴۸

۳۸

تعداد واحدهای SM

۳۴

۴۸

۳۸

کش L1

۱۲۸ کیلوبایت برای هر SM

۱۲۸ کیلوبایت برای هر SM

۱۲۸ کیلوبایت برای هر SM

کش L2

۳۲ مگابایت

۴ مگابایت

۴ مگابایت

فرکانس پایه

۲٫۳۱ گیگاهرتز

۱٫۵۸ گیگاهرتز

۱٫۴۱ گیگاهرتز

حداکثر فرکانس

۲٫۵۳ گیگاهرتز

۱٫۷۷ گیگاهرتز

۱٫۶۶ گیگاهرتز

کانکتور

یک عدد ۱۶ پین

یک عدد ۱۲ پین

یک عدد ۱۲ پین

TDP

۱۶۰ وات

۲۹۰ وات

۲۰۰ وات

RTX 4060 Ti از ۴,۳۵۲ هسته‌ی CUDA با فرکانس پایه‌ی ۲٫۳۱ گیگاهرتز و حداکثر فرکانس ۲٫۵۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند؛ اما ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی ویدئویی GDDR6 و پهنای باند ۲۸۸ گیگابایت‌برثانیه و باس ۱۲۸ بیتی ویژگی‌های بحث‌برانگیزی هستند که مشکلات زیادی برای کارت گرافیک اقتصادی انویدیا ایجاد می‌کنند.

انویدیا تلاش کرده است تا این مشکلات را با استفاده از حافظه‌ی کش جبران کند (۱۲۸ کیلوبایت L1 برای هر یک از ۳۴ واحد SM و ۳۲ مگابایت L2). ناگفته نماند که ۲ خروجی DisplayPort 1.4a و ۲ خروجی HDMI 2.1a برای RTX 4060 Ti در نظر گرفته شده‌اند و منبع تغذیه‌ی پیشنهادی انویدیا برای آن هم ۵۰۰ وات است.

کارت گرافیک استفاده‌شده برای بررسی RTX 4060 Ti

برای بررسی کارت گرافیک جدید انویدیا در زومیت از مدل GeForce RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت استفاده کردیم. این مدل به‌دلیل داشتن سیستم خنک‌کننده‌ی متفاوت، به فرکانس ۲٫۵۸ گیگاهرتز دسترسی پیدا می‌کند که ۴۵ مگاهرتز بیشتر از حداکثر فرکانس کارت گرافیک مرجع انویدیا است.

نمای نزدیک از فن کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC
فن های کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC

مهندسان گیگابایت در کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC از ۳ فن خنک‌کننده استفاده کرده‌اند که از سیستم خنک‌کننده‌ی اختصاصی گیگابایت به‌ نام Windforce بهره می‌برد. این سیستم شامل ۳ فن ۸۰ میلی‌متری با جهت‌های چرخش متفاوت برای افزایش شدت جریان هوا و کاهش لرزش است.

پره‌ی فن‌ها به‌شکلی ویژه طراحی شده‌اند تا جریان هوا را بدون ایجاد آشفتگی روی سطح کارت به‌حرکت درآورند. با قابلیت 3D Active Fan، زمانی‌که فشار زیادی روی GPU وجود نداشته باشد، حرکت فن‌ها متوقف می‌شود. گیگابایت از روان‌کننده‌ی مبتنی‌بر گرافن استفاده می‌کند که می‌تواند علاوه‌بر کاهش صدای فن‌ها، طول عمر آن‌ها را تا ۲٫۱ برابر افزایش دهد.

سیستم خنک‌کننده اختصاصی گیگابایت تأثیر چشمگیری بر کاهش دمای کارت گرافیک می‌گذارد

درکنار قابلیت‌های در‌نظر‌گرفته‌شده برای فن‌ها، چهار لوله‌ی مسی نیز برای انتقال گرمای GPU وجود دارد که شکل چینش آن‌ها برای داشتن بیشترین سطح تماس با پردازنده بهینه‌سازی شده است. لوله‌های مسی نیز از‌طریق صفحه‌ای فلزی با VRAM تماس دارند که به خنک‌شدن تراشه‌های حافظه کمک می‌کند.

دیگر ویژگی کارت گرافیک اختصاصی گیگابایت Screen Cooling نام دارد که به‌لطف طراحی ویژه‌ی هیت‌سینک، از عبوردادن بهینه‌تر جریان هوا برای کاهش دمای کارت استفاده می‌کند.

گیگابایت در کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC از سیستم Dual Bios هم استفاده می‌کند. درواقع با این قابلیت، تنظیمات پیش‌فرض انویدیا برای کارت در حالت OC Mode قرار داده شده‌اند و کاربران می‌توانند از حالت کم‌مصرف دیگری با عنوان Silent Mode هم استفاده کنند.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC در سیستم اسمبل شده
لوگوی گیگابایت روی کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC
بازی کردن با کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC
نمای جلوی کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC

خبر خوش برای گیمرهای علاقه‌مندان به RGB این است که نورپردازی RGB هم برای کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC در نظر گرفته شده است. کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار Control Center گیگابایت، نورپردازی کارت را بین ۵ حالت مختلف (شامل ثابت، چرخشی، پالسی و ۲ حالت مختلف فلش) تنظیم کنند.

سیستم مرجع زومیت برای بررسی از پردازنده Core i7 13700K، مادربرد پرچم‌دار سری Z790 گیگابایت، ۱۶ گیگابایت رم DDR5-5600 و پاور ۱۰۵۰ واتی استفاده می‌کند.

عملکرد RTX 4060 Ti AERO OC در بازی‌های 2K

4060Ti کارت گرافیک میان‌رده‌ای برای اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p به‌حساب می‌آید؛ اما استفاده از DLSS 3 و شاید مهم‌تر از آن، قیمت این کارت گرافیک باعث می‌شود کاربران انتظارات زیادی برای اجرای بازی‌ها با وضوح 1440p داشته باشند؛ بنابراین، اولین مجموعه ارزیابی‌ها برای بررسی عملکرد RTX 4060 Ti AERO OC در ۴ بازی بسیار محبوب با وضوح 2K انجام شده‌اند.

بازی Cyberpunk بدون رهگیری پرتو

در زمان غیرفعال‌بودن قابلیت Ray Tracing، بازی Cyberpunk با وضوح 2K و نرخ ۶۷ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شود که بسیار نزدیک به عملکرد 3070 Ti است و اندکی پایین‌تر از آن قرار می‌گیرد. تفاوت عملکرد ۳۳ درصدی RTX 4070 با RTX 4060 Ti نیز درخورتوجه است.

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 2K بازی Cyberpunk بدون رهگیری پرتو

بازی Forza Horizon 5

در بازی Forza Horizon 5 باز‌هم شاهد برتری RTX 3070 Ti هستیم. کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC این بازی را با نرخ ۶۶ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌کند؛ درحالی‌که RTX 3070 Ti با ۵۳ درصد عملکرد بهتر، این بازی را با نرخ ۱۰۱ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کرده است.

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 2K بازی Forza Horizon 5

بازی Far Cry 6

همین اتفاق با شدتی کمتر در زمان اجرای بازی Far Cry 6 هم تکرار می‌شود. این بازی با نرخ ۱۰۱ فریم‌بر‌ثانیه روی RTX 4060 Ti AERO OC اجرا شد؛ درحالی‌که RTX 3070 Ti آن را با نرخ ۱۲۱ فریم‌برثانیه اجرا کرده که نشانگر برتری حدود ۲۰ درصدی کارت گرافیک نسل قبلی انویدیا است.

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 2K بازی Far Cry 6

بازی Red Dead Redemption 2

بازی RDR2 را RTX 4060 Ti AERO OC با نرخ ۷۴ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌کند که تقریباً ۱۴ درصد بهتر از عملکرد RTX 3070 Ti در اجرای این بازی است (۶۵ فریم‌برثانیه).

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 2K بازی Red Dead Redemption 2

عملکرد RTX 4060 Ti در بازی‌های 1080p

مرحله‌ی دوم آزمایش‌ها روی کارت گرافیک جدید انویدیا، اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p است. با‌توجه‌به اینکه اعلام شده است که RTX 4060 Ti گزینه‌ای ایدئال برای اجرای بازی‌ها در این وضوح به‌حساب می‌آید، انتظار می‌رود عملکرد بهتری از سری قبلی آزمایش‌ها از خود به‌نمایش بگذارد.

بازی Cyberpunk بدون رهگیری پرتو

در وضوح 1080p، کارت گرافیک میان‌رده‌ی انویدیا بازی Cyberpunk را با نرخ ۱۱۵ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌کند که ۵ درصد کمتر از عملکرد RTX 3070 در همین شرایط است.

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 1080p بازی Cyberpunk بدون رهگیری پرتو

بازی Forza Horizon 5

در بازی Forza Horizon 5، کارت گرافیک جدید انویدیا ۲۳ درصد عملکرد ضعیف‌تری از مدل قدیمی‌تر و غیر Ti این شرکت به‌نمایش می‌گذارد: ۸۰ فریم‌بر‌ثانیه برای RTX 4060 Ti AERO OC در‌مقایسه‌با ۹۹ فریم‌بر‌ثانیه برای RTX 3070.

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 1080p بازی Forza Horizon 5

بازی Far Cry 6

در Far Cry 6، شرایط تنها کمی برای RTX 4060 Ti AERO OC بهبود پیدا می‌کند. این بازی با نرخ ۱۴۲ فریم‌بر‌ثانیه با کارت گرافیک جدید انویدیا اجرا شد که تقریباً ۴ درصد بهتر از عملکرد RTX 3070 است.

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 1080p بازی Far Cry 6

بازی Red Dead Redemption 2

فاصله‌ی بسیار اندک RTX 4060 Ti AERO OC با 3070 در اجرای RDR2 هم تکرار می‌شود؛ جایی‌که کارت جدیدتر این بازی را با نرخ ۱۰۲ فریم‌بر‌ثانیه و تنها ۳ درصد بهتر از کارت قدیمی‌تر اجرا می‌کند. نکته‌ی مهم برابریِ نرخ فریم اجرای این بازی بین دو گرافیک RTX 4060 Ti و RTX 4070 است.

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 1080p بازی Red Dead Redemption 2

عملکرد RTX 4060 Ti AERO OC در رهگیری پرتو

استفاده از هسته‌های اختصاصی و هوش‌ مصنوعی برای رهگیری پرتو نکته‌ای است که انویدیا در زمان معرفی کارت‌های سری ۴۰ تأکید بسیار زیادی بر آن می‌کرد. با این توضیح، تراشه‌ی RTX 4060 Ti از قابلیتی با عنوان Frame Generation استفاده می‌کند که می‌تواند به‌کمک هوش مصنوعی بدون ایجاد فشار مضاعف پردازشی، بین فریم‌ها فریم جدیدی ایجاد کند و بدین‌ترتیب نرخ فریم اجرای بازی‌ها را افزایش چشمگیری دهد.

تأثیر Frame Generation به‌خوبی در زمان اجرای بازی Cyberpunk دیده می‌شود. در حالت 2K، درصورت استفاده از Ray Tracing و غیرفعال‌بودن DLSS، بازی با نرخ ۴۵ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شود و با فعال‌بودن هر دو گزینه، این عدد به ۷۶ فریم‌بر‌ثانیه می‌رسد. در این دو حالت، RTX 4060 Ti AERO OC به‌ترتیب ۹۵ و ۶۱ درصد عملکرد بهتری از RTX 3070 از خود نشان می‌دهد. استفاده از Frame Generation نرخ فریم اجرای بازی را تا ۱۰۱ فریم‌بر‌ثانیه افزایش می‌دهد.

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 2K بازی Cyberpunk با رهگیری پرتو

در حالت 1080p نیز، رهگیری پرتو و استفاده از هوش مصنوعی به‌کمک کارت گرافیک میان‌رده انویدیا می‌آیند. با فعال‌بودن Ray Tracing و غیرفعال‌بودن DLSS، بازی Cyberpunk با نرخ ۴۳ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شود. در‌صورتی‌که از هر دو قابلیت استفاده کنید، نرخ فریم اجرای بازی به ۱۱۰ فریم‌برثانیه افزایش پیدا می‌کند. همچنین، استفاده از Frame Generation می‌تواند این عدد را تا ۱۵۳ فریم‌بر‌ثانیه افزایش دهد که بسیار خیره‌کننده است.

عملکرد RTX 4060 Ti در حالت 1080p بازی Cyberpunk با رهگیری پرتو

عملکرد RTX 4060 Ti AERO OC در کاربری‌های حرفه‌ای

درکنار اجرای بازی‌ها که شاید جذاب‌ترین بخش برای بیشتر کاربران باشد، باید نگاهی هم به عملکرد کارت گرافیک جدید انویدیا در نرم‌افزارهای تخصصی داشت.

عملکرد RTX 4060 Ti AERO OC در فوتوشاپ

نتیجه‌ی عملکرد RTX 4060 Ti AERO OC در بنچمارک فوتوشاپ تفاوت معناداری با RTX 3070 ندارد؛ البته درنهایت ۵ درصد ضعیف‌تر از مدل قدیمی است.

عملکرد RTX 4060 Ti در فوتوشاپ

عملکرد RTX 4060 Ti AERO OC در پریمیر پرو

کارت گرافیک میان‌رده انویدیا امتیاز کمتری از RTX 3070 در بنچمارک GPU برنامه‌ی پریمیر پرو ثبت می‌کند؛ اما امتیاز آن در گرفتن خروجی کمی بهتر است.

عملکرد RTX 4060 Ti در پریمیر پرو

عملکرد RTX 4060 Ti در Solidworks 2022

در بنچمارک سالیدورک، RTX 4060 Ti AERO OC تقریباً ۳۰ درصد عملکردی ضعیف‌تری از RTX 3070 به‌نمایش می‌گذارد.

عملکرد RTX 4060 Ti در Solidworks 2022

عملکرد RTX 4060 Ti AERO OC در Blender

نوع مدل و بافت‌ها و پیچیدگی اجزای آن تأثیر بسزایی بر نتیجه‌ی بنچمارک Blender می‌گذارند. RTX 4060 Ti AERO OC در تعدادی از این بنچمارک‌ها عملکرد بهتری از RTX 3070 از خود به‌نمایش می‌گذارد و در برخی دیگر عملکرد آن ضعیف‌تر است.

عملکرد RTX 4060 Ti در Blender

عملکرد RTX 4060 Ti AERO OC در V-Ray

مقایسه‌ی عملکرد این کارت گرافیک در‌مقابل RTX 3070 در بنچمارک V-Ray نشانگر تفاوت محسوس و شایان ذکری نیست.

عملکرد RTX 4060 Ti در V-Ray

عملکرد حرارتی RTX 4060 Ti AERO OC

استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC نویدبخش عملکرد بهینه‌تر کارت گرافیک جدید انویدیا در مصرف انرژی است.

توان مصرفی RTX 4060 Ti AERO OC

نگاهی به نمودار توان مصرفی، توان مصرفی تقریبا ۱۶۰ واتی کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC را نشان می‌دهد. در مقام مقایسه، کارت گرافیک RTX 3070 که در بسیاری از بنچمارک‌ها با مدل جدیدتر مقایسه شد، از لیتوگرافی قدیمی سامسونگ استفاده می‌کند که توان مصرفی در محدوده‌ی ۲۲۰ وات را ثبت کرده است.

نمودار مصرف انرژی تست استرس RTX 4060 Ti

فرکانس RTX 4060 Ti AERO OC

عملکرد بهینه کارت‌های گرافیک جدید انویدیا به‌خوبی در نمودار فرکانس GPU دیده می‌شود. با وجود کارکرد RTX 4060 Ti در فرکانس بیشتر (محدوده ۲۷۰۰ مگاهرتز در‌مقایسه‌با محدوده ۱۹۰۰ مگاهرتز برای RTX 3070)، مدل جدیدتر توان مصرفی کمتری دارد.

استفاده از خازن‌هایی با ESR پایین (مقاومت سری معادل یا Equivalent series resistance) با هدف کاهش هدررفت توان مصرفی، بُرد مدار چاپی ساخته‌شده از مس، ترانزیستورهای ماسفت با RDS پایین با مصرف بهینه‌تر انرژی در‌کنار فرایند تولید کاملاً خودکار، همگی در راستای بهبود عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC بوده است که نتیجه‌ی آن را در نمودار فرکانس مشاهده می‌کنید.

نمودار فرکانس تست استرس RTX 4060 Ti

دمای RTX 4060 Ti AERO OC

نمودار دما نیز تأیید دیگری بر تأثیر چشمگیر لیتوگرافی پیشرفته‌تر TSMC درمقایسه‌با نسل‌های گذشته است؛ البته باید بخشی از امتیاز این بهبود عملکرد دمایی را نیز به حساب بهینه‌سازی ایجاد‌شده‌ی گیگابایت در طراحی هیت‌سینک‌ها و فن‌ها گذاشت.

وجود ۳ فن در کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC با پره‌های ۸۰ میلی‌متری که برای بهینه‌سازی جریان هوا طراحی و جهت چرخش متفاوت دارند، نکته‌ای مهم به‌شمار می‌رود. درضمن، نیازی به هیچ‌‌گونه نگرانی درباره‌ی طول‌عمر فن‌ها نیست؛ زیرا روان‌کننده‌ی گرافنی برای چرخش بهتر درکنار قابلیت 3D Active Fan با هدف متوقف‌کردن چرخش فن‌ها در زمان نبود فشار سنگین، کارکرد طولانی‌مدت آن‌ها را تضمین می‌کنند.

نمودار دمای تست استرس RTX 4060 Ti

دیگر تلاش گیگابایت برای کاهش دمای RTX 4060 Ti AERO OC نیز به استفاده از ۴ لوله‌ی مسی با بیشترین سطح تماس ممکن با پردازنده و VRAM برای انتقال گرما و طراحی متفاوت برای هیت‌سینک بازمی‌گردد که به عبور بهینه‌تر جریان هوا منجر شده است.

جمع‌بندی و مقایسه‌ی RTX 4060 Ti AERO OC با رقبا

همان‌طور‌که در بنچمارک‌ها مشاهده شد، کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC گیگابایت با وجود بهره‌گیری از لیتوگرافی پیشرفته‌تر که به کاهش توان مصرفی و حرارت تولیدی منجر می‌شود، در بسیاری از مواقع عملکردی ضعیف‌تری از کارت‌های نسل قبل، به‌ویژه RTX 3070 نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل چنین عملکردی، باس ۱۲۸ بیتی و پهنای باند ۲۸۸ گیگابایت‌برثانیه‌ی کارت باشد؛ درحالی‌که RTX 3070 و RTX 3070 Ti هر دو باس ۲۵۶ بیتی دارند.

باید اعتراف کرد RTX 4060 Ti کارت آینده‌نگرانه‌ای نیست!

نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی کارت گرافیک جدید انویدیا، داشتن ۸ گیگابایت رم ویدئویی است که شاید بتواند در کوتاه‌مدت پاسخ‌گوی نیازهای کاربران باشد؛ اما با در‌نظر‌گرفتن ارتقای مداوم گرافیک بازی‌ها، در بلندمدت گزینه‌ی ایدئالی به‌‌حساب نمی‌آید.

درنهایت، باید عامل بسیار مهم قیمت را نیز در نظر گرفت. پرداخت هزینه‌ی حدود ۲۰ میلیون تومانی برای کارت گرافیکی با ۸ گیگابایت رم ویدئویی که تنها ویژگی اصلی‌اش اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p آن هم در سال ۲۰۲۴ است، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد؛ به‌خصوص زمانی‌که تقریباً با همین قیمت، می‌توان RTX 3070 را جایگزین کرد و حتی با قیمتی بسیار ارزان‌تر، نگاهی هم به RX 6700 XT از AMD انداخت. درباره‌ی کارت گرافیک AMD باید رهگیری پرتو را فراموش کنید و با گرمای بیشتر کارت هم کنار بیایید.

RTX 4060 Ti AERO OC

  • توان مصرفی اندک
  • عملکرد عالی DLSS 3 و Frame Generation در بازی‌های سازگار

RTX 4060 Ti AERO OC

  • قیمت گران به‌ازای عملکرد
  • عملکرد ضعیف‌تر از RTX 3070
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات