پنل پشتی شیائومی 13T

بررسی شیائومی 13T و 13T Pro؛ اقتصادی و پرفروغ

یک‌شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 26 دقیقه
سری 13T با مشخصات فنی جذاب و پیشرفت‌های مهم نسبت به نسل قبل، نماینده‌های جدید شیائومی در بازار پرچمدارهای اقتصادی هستند.
تبلیغات

گوشی‌های پرچمدار اقتصادی یا همان «قاتل پرچمدارها» نیازی به تعریف و تمجید اضافی ندارند. در شرایطی که هرسال خرید گوشی پرچمدار به رؤیای دست‌نیافتنی‌تری برای اقشار مختلف جامعه‌ی ما تبدیل می‌شود، پرچمدارهای اقتصادی هم فرصت عرض اندام بیشتری پیدا می‌کنند؛ گوشی‌هایی که هم از نظر قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و هم می‌توانند در بسیاری از سناریوها با مدل‌های پرچمدار رقابت کنند.

امسال بازار پرچمدارهای اقتصادی با حضور ناتینگ فون ۲، جذاب‌تر از همیشه است. در سوی دیگر میدان گلکسی S23 FE حضور دارد که بعد از دو سال انتظار، چندی پیش به بازار عرضه شد و عملکردی «کج‌ دار و مریز» از خود نشان داد. شیائومی هم با خانواده‌ی 13T یعنی 13T و 13T Pro پا به میدان رقابت گذاشته است و با بهبودهایی همچون نمایشگر ۱۴۴ هرتزی و اضافه شدن دوربین تله‌فوتو،‌ عزم چینی‌ها را برای پیروزی در بازار شبه‌پرچمدارها نشان می‌دهد.

پرچمدارهای اقتصادی چینی‌ها نه‌ فقط از نظر مشخصات فنی، بلکه از نظر قیمتی نیز برای کاربران ایرانی جذاب هستند. با وجود افزایش قیمت دلاری نسبت به مدل‌های خانواده‌ی ۱۲ تی، در زمان نگارش مقاله‌ی پیش رو، قیمت گوشی های شیائومی تقریباً با مدل‌های پارسال برابر است. تا انتهای این بررسی همراه زومیت باشید تا ببینیم شیائومی 13T و 13T Pro چه در چنته دارند و آیا می‌توانند با ناتینگ فون ۲ و گلکسی S23 FE رقابت کنند یا خیر؟

بررسی ویدیویی شیائومی 13T و 13T Pro

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت شیائومی 13T و 13T Pro

تشابه مشخصات شیائومی 13T و شیائومی 13T Pro در همان نگاه اول و با دیدن طراحی دو گوشی به‌صورت تمام‌وکمال نمایان می‌شود. از نظر ظاهری، هیچ تفاوتی بین دو گوشی وجود ندارد و عملاً راهی برای تشخیص آن‌ها از هم نخواهید داشت. اینکه گوشی‌های شیائومی با هم مو نمی‌زنند، هرچند کار بررسی آن‌ها را راحت‌تر می‌کند، اما شاید برای کاربرانی که می‌خواهند با پرداخت هزینه‌ی بیشتر، مدل پرو را خریداری کنند خبر چندان خوبی نباشد.

شیائومی 13T و 13T پرو در دست

با تمام شباهتی که مدل‌های خانواده‌ی 13T به یکدیگر دارند، تنها تفاوت آن‌ها را باید در وزنشان جست‌وجو کرد؛ جایی که مدل پایه با وزن ۱۹۳ گرم، حدود ۱۰ گرم از مدل پرو سبک‌تر است؛ اما با هر متر و معیاری که حساب کنیم، نه ۱۳ تی و نه ۱۳ تی پرو گوشی‌های سبکی به‌حساب نمی‌آیند.

۱۳ تی و ۱۳ تی پرو مثل دو روح در یک بدن هستند!

شیائومی خانواده‌ی ۱۳ تی را در سه رنگ مشکی، سبز و آبی راهی بازار می‌کند. پنل پشت مدل‌های مشکی و سبز از جنس شیشه‌ی براق است و در کنار وزن نه‌چندان سبک، احتمال سُر خوردن دستگاه از دستتان را بیشتر می‌کند؛ به‌خصوص اگر دست کمی چربی داشته باشد یا عرق کند. البته حاشیه‌های پشت گوشی اندکی خمیده هستند که می‌تواند به قرارگیری بهتر گوشی در دست کمک کند.

مدل آبی بدنه‌ای از جنس چرم مصنوعی دارد و برای کسانی که به‌دنبال طراحی متفاوت‌تری هستند، گزینه‌ی بهتری خواهد بود. ما رنگ مشکی هر دو گوشی را برای بررسی در اختیار داشتیم و همین موضوع تشخیص مدل‌ها را از هم بسیار سخت می‌کرد و مجبور بودیم از ترفندهایی مثل والپیپرهای متفاوت برای تشخیص گوشی‌ها از هم استفاده کنیم. ضمناً باید بگویم که رنگ مشکی، اثر چربی دست و اثر انگشت را به‌راحتی نمودار می‌کند و گوشی همیشه پر از لک و رد اثر انگشتتان خواهد بود.

لوگو شیائومی / Xiaomi روی بدنه گوشی شیائومی 13T
پورت شارژ و اسپیکر شیائومی 13T
شیائومی 13T روی سنگ
شیائومی 13T از نمای بغل در دست

فریم تمام مدل‌ها از جنس پلاستیک است و با رنگ بدنه همخوانی دارد. با اینکه چینی‌ها تلاش زیادی کرده‌اند تا حس‌وحال فلز را روی فریم پلاستیکی شبیه‌سازی کنند، اما چندان در این بخش موفق نبوده‌اند و به‌محض در دست گرفتن گوشی، متوجه پلاستیکی بودن فریم خواهید شد.

در حالی که شیائومی بخش سمت چپ فریم را بدون المان خاصی رها کرده است، مثل همیشه در قسمت راست کلیدهای فیزیکی را می‌بینیم. خوشبختانه کلیدها در ارتفاع مناسبی قرار دارند و چالش چندانی برای دسترسی به آن‌ها نخواهید داشت. در بخش بالای فریم، ماژول IR، یکی از اسپیکرهای استریو و میکروفون قرار دارند. قسمت پایین فریم نیز میزبان اسپیکر اصلی، درگاه تایپ سی، میکروفون مکالمه و شیار سیم‌کارت است.

ماژول‌های غول‌پیکر دوربین که به‌ یک المان ثابت در گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند، در گوشی‌های ۱۳ تی نیز حضور پررنگی دارند و هرچند همچنان از نظر بصری خوشایند نیستند، اما بیشتر از همه‌چیز، توزیع وزن گوشی‌های 13T را دچار اختلال می‌کنند. ماژول دوربین ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو بیشتر از نصف عرض گوشی را در بر می‌گیرد و نه‌تنها باعث لنگر انداختن گوشی در دست می‌شود، بلکه برآمدگی زیاد آن لق زدن دستگاه روی سطوح را نیز در پی دارد.

ماژول دوربین گوشی شیائومی 13T

نکته‌ی مثبتی که باید در خصوص طراحی شیائومی 13T و 13T Pro به آن اشاره کنم، دریافت گواهی IP68 است که یعنی گوشی‌های شیائومی می‌توانند نیم‌ ساعت در عمق ۱٫۵ متری آب دوام بیاورند.

نمایشگر و اسپیکر شیائومی 13T و 13T Pro

از نظر مشخصات فنی نمایشگر، هیچ تفاوتی بین مدل‌های 13T و 13T پرو نمی‌بینیم. صفحه نمایش گوشی‌های شیائومی از پنل OLED استفاده می‌کند و با ابعاد ۶٫۶۷ اینچ،‌ وضوح ۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل را در اختیار قرار می‌دهد. به‌لطف تراکم پیکسلی ۴۴۶ پیکسل‌براینچ، محتوا کاملاً شارپ و واضح نمایش داده می‌شود.

نسبت تصویر نمایشگر ۲۰:۹ است و می‌تواند محتوا را با نرخ نوسازی بیشینه‌ی ۱۴۴ هرتز نمایش دهد. شیائومی می‌گوید که برای بهینه‌تر شدن مصرف باتری، نرخ نوسازی پنل می‌تواند مقادیر ۳۰، ۶۰، ۹۰، ۱۲۰ و ۱۴۴ هرتز را اختیار کند؛ البته حین کار با رابط کاربری تقریباً هیچ‌وقت ۱۴۴ هرتز را تجربه نمی‌کنید و صرفاً در محیط بعضی از بازی‌ها و اپ‌ها این نرخ نوسازی را دریافت خواهید کرد.

شیائومی 13T و 13T پرو از نمای روبرو در دست

سری 13T از استانداردهای دالبی‌ویژن و +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کنند و شیائومی ادعا می‌کند که حداکثر روشنایی گوشی‌های این سری، به عدد خارق‌العاده‌ی ۲۶۰۰ نیت می‌رسد؛ البته عدد مذکور تنها زمانی ارائه می‌شود که بخش کوچکی از نمایشگر روشن بوده و گوشی زیر نور شدید آفتاب قرار داشته باشد.

در تست‌های روشنایی زومیت که با الگوی ۵۰ درصد انجام می‌شود، نتوانستیم به روشنایی وعده داده‌شده توسط شیائومی دست پیدا کنیم. در شدیدترین شرایط نوری در دسترس، حداکثر روشنایی شیائومی ۱۳ تی پرو را ۱۵۹۵ نیت و بیشینه‌ی روشنایی ۱۳ تی را نیز ۱۶۱۷ نیت اندازه‌گیری کردیم. در نظر داشته باشید که همچنان با همین سطح روشنایی هم مشکلی در مشاهده‌ی صفحه نمایش گوشی‌ها زیر نور شدید آفتاب نخواهید داشت.

عملکرد نمایشگر شیائومی 13T و 13T Pro در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

شیائومی 13T

۲

۵۷۳

۱۶۱۷

۱۰۰

۱٫۶

۹۹٫۴

۵

شیائومی 13T Pro

۱٫۸

۵۹۹

۱۵۹۵

۹۸٫۹

۱

۹۹٫۵

۳٫۱

گلکسی S23 FE

۱٫۹

۶۰۷٫۵

۱۳۱۵

۹۸٫۷

(Natural)

۱٫۵

۱۰۰

(Vivid)

۴

ناتینگ فون ۲

۳٫۴

۵۸۴

۱۱۹۰

۹۸٫۷ درصد

۱٫۱

۹۲٫۳ درصد

۲

گلکسی S23

۰٫۷۸

۶۲۰

۱۶۴۴

۱۰۰

۴٫۱

۹۹٫۶

۵٫۱

شیائومی ۱۲ پرو

۲٫۰

۵۸۲

۱۳۷۷

۱۰۰ درصد

(Original)

۱٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۶

تمام نتایج درج‌شده در جدول توسط زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

شیائومی می‌گوید که نمایشگر گوشی‌های 13T می‌تواند ۶۸ میلیارد رنگ را نمایش دهد؛ یعنی درواقع باید با یک پنل ۱۲ بیتی طرف هستیم. به‌نظر می‌رسد شیائومی از FRC روی پنل ۱۰ بیتی استفاده کرده است. در چنین شرایطی ساب‌پیکسل‌ها با سرعت بالایی روشن و خاموش می‌شوند تا جلوه‌ی بصری یک پنل ۱۲ بیتی را به‌ کاربر القا کنند.

همان‌طور که در داده‌های جدول بالا مشاهده می‌کنید، عملکرد رنگی 13T و 13T Pro را در حد عالی اندازه‌گیری کردیم. علاوه‌بر پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی پایه با دقت بسیار خوب در پروفایل رنگی Original Color Pro، فضای رنگی DCI P3 نیز به‌طور کامل پوشش داده می‌شود و دقت رنگ‌ها قابل قبول است.

برای تکمیل شدن تجربه‌ی مالتی‌مدیا و در کنار نمایشگر باکیفیت، 13T و 13T Pro به اسپیکرهای استریو نیز مجهز شده‌اند. اسپیکر اول یا اصلی در بخش پایینی فریم گوشی و اسپیکر دوم نیز در قالب اسپیکر مکالمه تعبیه شده‌اند. نکته‌ی جالب اینکه با‌ وجود یکسان بودن اسپیکرهای دو گوشی، حجم صدای ۱۳ تی اندکی بیشتر از ۱۳ تی پرو به‌گوش می‌رسد، اما به‌صورت کلی، حجم صدایی که از هر دو مدل می‌شنوید، رضایت‌بخش است.

شیائومی 13T در حال پخش فیلم

اسپیکرها بازه‌های فرکانسی مختلف را به‌خوبی پوشش می‌دهند، اما بیس را چندان کوبنده پخش نمی‌کنند و اگر صدا را تا انتها زیاد کرده باشید، فرکانس‌های بالا با صدای زنگ پخش می‌شوند. پشتیبانی از استاندارد Dolby Atmos نیز به فراگیر شدن صدای اسپیکرها کمک می‌کند، اما نقش خاصی در بهبود کیفیت صدا بازی نخواهد کرد.

نرم‌افزار و تجربه‌ی کاربری شیائومی 13T و 13T Pro

از آنجا که هردو گوشی سری 13T تنها اندکی پیش از معرفی اندروید ۱۴ به‌بازار عرضه شدند، بنابراین با رابط کاربری MIUI 14 بر پایه‌ی اندروید ۱۳ به دست کاربران می‌رسند و البته شانس دیدن HyperOS جدید شیائومی را نیز نداریم. خبر خوب اینکه چینی‌ها با وعده‌ی چهار سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل، نگرانی خاصی بابت به‌روز بودن گوشی‌هایشان باقی نمی‌گذارند؛ بنابراین 13T و 13T Pro تا اندروید ۱۷ را دریافت خواهند کرد.

شیائومی 13T با اندروید 13 در دست

باوجود اینکه طبق وعده‌های شیائومی، انتظار داشتیم برنامه‌ها و سرویس‌های از پیش نصب‌شده‌ی کمتری روی MIUI 14 ببینیم، اما همچنان تعداد نسبتاً قابل توجه اپ‌های غیرضروری مثل Booking.com یا AliExpress، در بدو روشن کردن گوشی آزاردهنده است. خوشبختانه می‌توان از شر اکثر اپ‌های مذکور راحت شد.

با توجه به اینکه گوشی‌های سری 13T از تراشه‌های بالارده استفاده می‌کنند، تجربه‌ی روان و لذت‌بخشی از گشتن در فضای رابط کاربری ارائه می‌کنند. کم‌حجم‌تر شدن MIUI 13 نسبت به نسخه‌ی قبل نیز به نرم‌تر شدن تجربه‌ی کاربر کمک می‌کند و از این حیث نیز تفاوت خاصی بین دو گوشی احساس نمی‌شود.

عملکرد، تجربه‌ی بازی و شارژدهی شیائومی 13T و 13T Pro

همان‌طور که در بخش‌های پیشین مقاله نیز اشاره کردیم، اصلی‌ترین تفاوت دو پرچمدار اقتصادی در خانواده‌ی 13T را باید در بخش سخت‌افزار جست‌وجو کنیم. شیائومی برای مدل‌های امسال از تراشه‌های کوالکام صرف‌نظر کرده و به‌سراغ تراشه‌های مدیاتک رفته است. مدل پایه، به تراشه‌ی میان‌رده‌ Dimensity 8200 Ultra و مدل پرو، به تراشه‌ی پرچمدار Dimensity 9200 Plus مجهز شده‌اند.

هردو تراشه‌ی مذکور، با لیتوگرافی ۴ نانومتری تولید می‌شوند و نسخه‌ی بهبودیافته‌ای از تراشه‌های هم‌نامشان هستند. در مقایسه با تراشه‌ی دیمنسیتی ۹۲۰۰، در نسخه‌ی پلاس، به‌لطف فرکانس بالاتر CPU و GPU، عملکرد این ماژول‌ها بهبود ۱۰ درصدی را تجربه می‌کند. تراشه‌ی دیمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا نیز برای دستگاه‌های شیائومی شخصی‌سازی شده است و به‌خصوص در ماژول پردازش تصویر، برخی قابلیت‌های اختصاصی را در اختیار گوشی چینی‌ها قرار می‌دهد.

اجرای بازی در شیائومی 13T

بخش پردازنده‌ در دیمنسیتی ۹۲۰۰ پلاس از هشت هسته‌ی پردازشی در سه کلاستر استفاده می‌کند. یک هسته‌ی قدرتمند Cortex-X3 با فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۳۵ گیگاهرتز، سه هسته‌ی میانی Cortex-A715 با فرکانس بیشینه‌ی ۳ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A510 با فرکانس بیشینه‌ی ۲ گیگاهرتز،‌ قلب پردازشی شیائومی 13T Pro را تشکیل می‌دهند. تمام هسته‌های پردازنده به ۸ مگابایت کش سطح سه و ۶ مگابایت کش سیستمی دسترسی دارند.

پردازش‌های گرافیکی نیز به‌عهده‌ی تراشه‌ی ۱۱ هسته‌ای Immortalis-G715 از شرکت آرم قرار دارد. بد نیست اشاره کنیم که G715 برای اولین‌بار، ری‌تریسینگ سخت‌افزاری را به‌دنیای گوشی‌های موبایل آورده بود.

معدود تفاوت‌های دو مدل را باید در بخش سخت‌افزار جست‌وجو کنیم

تراشه‌ی میان‌رده‌ی دیمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا نیز از پردازنده‌ی هشت‌هسته‌ای با چینش سه کلاستری استفاده می‌کند. یک هسته‌ی Cortex-A78 با بیشترین فرکانس ۳٫۱ گیگاهرتز، سه هسته‌ی میانی با فرکانس بیشینه‌ی ۳ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف با فرکانس بیشینه‌ی ۲ گیگاهرتز، وظایف پردازشی CPU را به‌ انجام می‌رسانند. ماژول Mali-G610 با شش هسته، به‌عنوان GPU-ی تراشه ایفای نقش می‌کنند.

شیائومی ۱۳ تی در دو نسخه‌ی ۲۵۶ | ۸ و ۲۵۶ | ۱۲ گیگابایت راهی بازار شده است، اما مدل پرو انتخاب‌های بیشتری در اختیار خریداران قرار می‌دهد. ۱۳ تی پرو را می‌توان در نسخه‌های ۲۵۶ | ۱۲ و ۵۱۲ | ۱۲ گیگابایت و نسخه‌ی ۱۶ گیگابایت | یک ترابایت خریداری کرد. طبق معمول، خبری از اسلات کارت حافظه نیست و نمی‌توان فضای ذخیره‌سازی را افزایش داد.

از آنجا که فضای ذخیره‌سازی شیائومی 13T از نوع UFS 3.1 و در مدل پرو از نوع UFS 4.0 است، تفاوت آشکاری بین سرعت خواندن و نوشتن داده در دو مدل می‌بینیم که در داده‌های جدول زیر نیز مشاهده می‌شود. چنین عملکردی یعنی شیائومی ۱۳ تی پرو در نصب اپ‌ها و انتقال فایل‌ها سریع‌تر خواهد بود.

عملکرد حافظه ذخیره‌سازی شیائومی 13T و 13T Pro در برابر رقبا

مدل‌ها/عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

شیائومی 13T

۱۸۶۵٫۹۲

۱۷۶۲٫۸۶

۳۵۸٫۳۴

۳۸۷٫۹۸

شیائومی 13T Pro

۳۷۵۱٫۸۵

۳۱۱۷٫۱۸

۴۲۵٫۳۴

۵۴۱٫۳۹

شیائومی 12T

۱۷۸۸٫۶۸

۱۶۷۳٫۷

۳۴۷٫۷۲

۴۰۰٫۶۳

شیائومی 12T Pro

۱۸۶۲٫۶۱

۱۷۴۰٫۶۶

۳۲۲٫۲۸

۴۳۰٫۲۸

گلکسی S23 FE

۱۷۹۳٫۹

۱۳۰۵٫‍۱

۳۰۴٫۳

۲۹۴٫۱

ناتینگ فون ۲

۱۸۷۲٫۲

۵۱۱٫۴

۳۱۳٫۷

۴۰۲٫۶

گلکسی S22

۱۵۹۶٫۸

۹۹۳٫۵

۳۲۹٫۱

۲۲۴٫۳

شیائومی ۱۲

۱۹۳۸٫۱

۱۴۸۶٫۰۷

۳۲۶٫۷۵

۴۴۷٫۵

تست‌های متداول عملکرد، نشان می‌دهند که در پردازش‌های چندهسته‌ای، پردازنده‌ی شیائومی ۱۳ تی حدوداً ۱۰ درصد از پردازنده‌ی ۱۳ تی پرو سریع‌تر ظاهر می‌شود؛ اما توان محاسباتی GPU در مدل پرو، دو برابر بهتر از ۱۳ تی است. نکته‌ی جالب اینکه چنین عملکرد گرافیکی، دست‌کمی از پرچمدارهای قدرتمند امسال، همچون S23 اولترا و آیفون ۱۵ پرو ندارد و نقطه‌ی قوتی برای پرچمدار اقتصادی چینی‌ها به‌حساب می‌آید.

عملکرد شیائومی 13T و 13T Pro در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

شیائومی 13T

Dimensity 8200 Ultra

۹۲٫۶

۳۳۸۱

۱۱۱۶

۳۸۳۲

۳۶

۲۹

شیائومی 13T Pro

Dimensity 9200 Plus

۱۲۱

۷۱۹۷

۱۲۹۲

۳۵۹۱

۷۵

۶۲

ناتینگ فون ۲

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۵۵

۶۷۴۶

۱۴۱۶

۳۹۵۹

۶۰

۵۱

گلکسی S22

Exynos 2200

۶۰٫۸۱

۹۲۶۲

۱۵۸۱

۳۶۳۲

۳۹

۲۵

شیائومی ۱۲

Snapdragon 8 Gen 1

۷۹٫۶

۴۵۴۵

۱۰۰۴

۳۷۱۵

۵۸

۴۱

گلکسی S23 FE

Exynos 2200

۸۷٫۹۳

۹۸۷۴

۱۶۰۸

۴۰۱۴

۵۵

۳۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مقایسه عملکرد با رقبای مستقیم یعنی S23 FE و ناتینگ فون ۲ نیز خالی از لطف نیست و دید خوبی از بازار پرچمدارهای اقتصادی ۲۰۲۳ به دست می‌دهد. در صورتی که نمره‌ی تست چندهسته‌ای CPU را ملاک قرار دهیم، شیائومی 13T Pro از هر دو رقیبش ضعیف‌تر ظاهر می‌شود و به‌ترتیب ۱۰ و ۴ درصد از ناتینگ فون ۲ و S23 FE عملکرد کندتری به‌ثبت می‌رساند.

با وجود ضعف هرچند اندک در عملکرد پردازنده، ۱۳ تی پرو در آزمون شبیه‌ساز بازی برگ برنده‌اش را رو می‌کند و به‌ترتیب ۲۱ و ۶۳ درصد سریع‌تر از شبه‌پرچمدارهای ناتینگ و سامسونگ ظاهر می‌شود. البته برتری مذکور در بخش توان محاسباتی GPU به‌صورت کامل خود را نشان نمی‌دهد و در حالی که گوشی شیائومی همچنان حدود ۶ درصد سریع‌تر از فون ۲ است، اما میدان را با اختلاف ۲۷ درصدی به S23 FE واگذار می‌کند.

پایداری عملکرد جزو نقاط قوت سری 13T‌ است

شیائومی برای خنک‌سازی گوشی‌های سری 13T از تکنولوژی LiquidCool متشکل از محفظه‌ی بخار با مساحت ۵۰۰۰ میلی‌متر مربع به‌همراه گرافیت چندلایه استفاده کرده است. برای اینکه ببینیم کنترل دمای دستگاه در چه سطحی صورت می‌گیرد، تست‌های پایداری عملکرد و بازی را ملاک قرار می‌دهیم.

در استرس تست ۲۰ دقیقه‌ای Wild Life Extreme که عملکرد گوشی را در پردازش‌های طولانی‌مدت و پرفشار می‌سنجد، شیائومی 13T Pro بسیار بهتر از رقبا ظاهر می‌شود و علاوه‌بر ثبت امتیازهای بالاتر، می‌تواند آزمون را با پایداری ۸۱ درصد به‌پایان برساند. دمای دستگاه نیز در این مدت، در محدوده‌ی ۲۶ تا ۴۹ تغییر می‌کند که البته، بدنه‌ی دستگاه دمای کمتری را به دست کاربر منتقل خواهد کرد.

پایداری شیائومی 13T و 13T Pro

فارغ از بحث امتیاز به ثبت رسیده، پایداری شیائومی ۱۳ تی نیز مثال‌زدنی است و با ثبت پایداری ۹۰ درصد تا انتهای آزمون، نشان می‌دهد که شیائومی مدیریت منابع پردازشی و دمای دستگاه را برای حفظ سطح عملکرد به‌خوبی انجام می‌دهد. در طول تست، دمای دستگاه نیز تا حدود ۴۱ درجه بالا می‌رود که خوشبختانه، تأثیری در امتیاز دورهای پایانی تست ندارد.

همان‌طور که در بخش تست‌های عملکرد اشاره کردیم، شیائومی ۱۳ تی پرو می‌تواند برای علاقه‌مندان به بازی‌های موبایل، انتخاب مناسبی باشد. عملکرد قابل قبول پرچمدار اقتصادی شیائومی در تست بازی سنگین و چالش‌برانگیز Genshin Impact نیز گواهی بر همین مدعا خواهد بود. در بالاترین تنظیمات گرافیکی، شیائومی 13T Pro می‌تواند بازی مذکور را با نرخ فریم پایدار و در محدوده‌ی ۵۵ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند و دمای آن نیز در حدی باقی می‌ماند که برای دست کاربر اذیت‌کننده نباشد.

تجربه‌ی لذت‌بخشی از بازی کردن روی 13T و 13T Pro خواهید داشت

شیائومی 13T در اجرای Genshin Impcat روی بالاترین تنظیمات گرافیکی، اندکی ناپایدارتر نشان می‌دهد و بازی را بین ۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه و با تمرکز بیشتر روی میانه‌ی پایین این محدوده اجرا می‌کند. البته که چنین عملکردی برای ۱۳ تی کاملاً قابل قبول به‌حساب می‌آید.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

شیائومی ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند، اما در جعبه‌ی مدل پرو آداپتور ۱۲۰ وات و در جعبه‌ی مدل پایه، آداپتور شارژ ۶۷ وات در اختیار قرار می‌گیرد. شیائومی می‌گوید که آداپتور ۱۲۰ وات می‌تواند ۱۳ تی پرو را در مدت ۱۹ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کند. آداپتور ۶۷ وات ۱۳ تی نیز گوشی را در مدت زمان ۴۲ دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ خواهد کرد. هر دو مدل خانواده‌ی 13T از استانداردهای PD 3.0 و QC4 نیز پشتیبانی می‌کنند.

عمر باتری شیائومی 13T و 13T Pro در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

شیائومی 13T

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۰۰

۱۰:۴۳

شیائومی 13T Pro

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۳۹

۱۰:۴۹

گلکسی S23 FE

۶٫۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۹:۱۱

ناتینگ فون ۲

۶٫۷ اینچ

۲۴۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۲۵:۵۰

۱۴:۵۸

شیائومی ۱۲

۶٫۲۸ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۵:۰۸

۱۰:۱۷

گلکسی S23

۶٫۱ اینچ

۲۳۴۰×۱۰۸۰ پیکسل

۳۹۰۰

۲۸:۰۳

۱۲:۱۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

نتایج به‌دست‌آمده در تست باتری زومیت، نشان می‌دهند که تفاوت چندانی بین شارژدهی ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو در سناریوهای کاربری روزمره و پخش ویدیو وجود ندارد. هر دو گوشی می‌توانند در شرایط تست باتری زومیت، حدود ۱۶ ساعت ویدیو پخش کنند و نزدیک به ۱۱ ساعت هم در کاربری روزمره شارژدهی داشته باشند. با نگاهی به داده‌های جدول بالا متوجه می‌شویم که شارژدهی گوشی‌های سری 13T در مقایسه با ناتینگ فون ۲ اختلاف فاحشی دارد، اما می‌تواند از گلکسی S23 FE پیشی بگیرد.

دوربین شیائومی 13T و 13T Pro

دوربین‌های شیائومی ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو روی کاغذ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و از سخت‌افزار مشابه استفاده می‌کنند. با وجود ترکیب دوربین‌های واید + اولتراواید + تله‌فوتو و حذف دوربین ماکرو، مجموعه‌ی دوربین شبه‌پرچمدارهای چینی حالا کاربردی‌تر از نسل قبل به‌نظر می‌رسد. لنز تمام دوربین‌ها با همکاری مشترک برند Leica و شیائومی طراحی شده‌اند و از نوع Summicron هستند.

عکاسی با شیائومی 13T
رابط کاربری دوربین شیائومی 13T

دوربین اصلی از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX 707 سونی در پس لنز عریض با گشودگی دیافراگم f/1.9 و فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متر قرار دارد. لنز دوربین به لرزشگیر اپتیکال ۷ سطحی مجهز شده است. سنسور دوربین از فیلتر رنگی Quad-Bayer برای ثبت عکس‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین عکس‌ها در حالت پیش‌فرض با رزولوشن ۱۲٫۵ مگاپیکسل به‌ثبت می‌رسند.

دوربین اولتراواید از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی OmniVision OV13B به‌همراه لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند. دوربین اولتراواید قابلیت عکاسی ماکرو را در اختیار قرار نمی‌دهد.

دوربین تله‌فوتو نیز با تکیه بر حسگر ۵۰ مگاپیکسلی OmniVision OV50D و لنزی که گشودگی دیافراگم f/1.9 را در اختیار قرار می‌دهد،‌ عکس‌هایی با زوم اپتیکال ۲ برابری به‌ثبت می‌رساند. حسگر دوربین تله‌فوتو نیز از فیلتر رنگی Quad-Bayer استفاده می‌کند تا عکس‌ها را با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل به‌ثبت برساند.

شیائومی ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو قابلیت فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را در اختیار قرار می‌دهند. البته با 13T Pro می‌توان ویدیوی 4K با ۲۴ و ۶۰ فریم‌برثانیه و 8K با ۲۴ فریم‌برثانیه نیز ضبط کرد.

به‌لطف همکاری با لایکا، در حین عکاسی می‌توانید از فیلترهای رنگی و اختصاصی لایکا روی عکس‌هایتان استفاده کنید که در قالب نرم‌افزار دوربین در اختیارتان قرار می‌گیرد. وقتی برای اولین بار اپ دوربین را باز می‌کنید، از شما پرسیده می‌شود که می‌خواهید با مُد رنگی Leica Vibrant (حالت پیش‌فرض) عکاسی کنید یا در حالت Leica Authentic (بالاترین دقت رنگی). پس از گذر از پروسه‌ی تنظیمات ابتدایی اپ دوربین، می‌توانید در هر زمان و به دلخواه بین دو حالت مذکور جابه‌جا شوید.

ما تمام عکس‌ها را در حالت Leica Authentic به‌ثبت رساندیم تا بتوانیم خروجی دوربین‌ها را در نزدیک‌ترین حالت به واقعیت دریافت کنیم. در نور روز، عکس‌های ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو جزئیات و گستره‌ی دینامیکی رضایت‌بخشی دارند، اما عکس‌های 13T به شکل محسوسی با تناژ زرد به‌ثبت می‌رسند و گرم‌تر هستند.

عکس از ساختمانی در جردن
عکس دوربین اولتراواید 13T
عکس از ساختمانی در جردن
عکس دوربین اولتراواید 13T Pro

با دقت بیشتر به عکس‌ها و توجه به برش نزدیک آن‌ها، متوجه می‌شویم که عکس‌های ۱۳ تی پرو جزئيات بیشتری دارند و بافت‌ها را نزدیک‌تر به واقعیت نشان می‌دهند. در برش عکس 13T اثر سافت شدن تکسچرها برای حذف نویز را بیشتر مشاهده می‌کنیم.

نمای نزدیک از ساختمانی در جردن
عکس دوربین اصلی 13T
عکس نمای نزدیک از ساختمانی در جردن
عکس دوربین اصلی 13T Pro
مقایسه عکس دوربین شیائومی 13T و 13T Pro

مواردی که در مورد عکس‌های دوربین اصلی و اولتراواید ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو عنوان کردیم، در مورد دوربین تله‌فوتو هم صدق می‌کند. کافی است به عکس‌های زیر نگاه کنید تا متوجه جزئیات بهتر و رنگ واقعی‌تر عکس تله‌فوتوی 13T Pro بشوید.

نمای نزدیک یک ساختمان مدرن در جردن
عکس تله‌فوتوی 13T
نمای نزدیک یک ساختمان مدرن در جردن
عکس تله‌فوتوی 13T Pro
مقایسه عکس دوربین تله‌فوتوی شیائومی 13T و 13T Pro

در عکس‌های زیر که برای نشان دادن گستره‌ی دینامیکی عکس‌های دوربین اصلی و تله‌فوتو ثبت کرده‌ایم، فارغ از زردی قابل توجه عکس 13T، متوجه گستره‌ی دینامیکی بهتر عکس 13T Pro نیز می‌شویم. تعادل نقاط تاریک و روشن در عکس‌های ۱۳ تی پرو بهتر برقرار شده است و باعث می‌شود تقریباً هیچ نقطه‌ای Overexpose نشده و به‌اصطلاح نسوخته باشد.

معماری یک ساختمان قدیمی در جردن
عکس دوربین اصلی 13T
معماری یک ساختمان قدیمی در جردن
عکس دوربین اصلی 13T Pro
کوچه بنیان جردن در یک روز آفتابی
عکس تله‌فوتوی 13T
کوچه بنیان جردن در یک روز آفتابی
عکس تله‌فوتوی 13T Pro

اگر بخواهید با گوشی‌های سری 13T در شرایط نوری کم و هنگام شب عکاسی کنید، باز هم عملکردی مشابه با شرایط نور روز دریافت خواهید کرد. با اینکه عملکرد کلی هردو گوشی در حالت شب قابل قبول است اما ۱۳ تی پرو جزئیات بیشتری از بافت‌ها در اختیار می‌گذارد. حذف نویز در عکس‌های ۱۳ تی تهاجمی‌تر از مدل پرو انجام می‌شود و به‌همین‌دلیل در عکس نهایی، جزئيات کمتری می‌بینیم و سافت شدن را به‌وضوح مشاهده می‌کنیم.

عکسی از نمای بیرون ساختمان در شب ابری
عکس دوربین اصلی 13T
عکسی از نمای بیرون ساختمان در شب ابری
عکس دوربین اصلی 13T Pro
مقایسه عکس شب شیائومی 13T و 13T Pro
نمای آجری یک ساختمان در جردن
عکس تله‌فوتوی 13T
نمای آجری یک ساختمان در جردن
عکس تله‌فوتوی 13T Pro

شیائومی 13T و 13T Pro به‌صورت پیش‌فرض عکس‌های پرتره را با دوربین تله‌فوتو به‌ثبت می‌رسانند؛ اما می‌توان با دوربین اصلی هم عکس پرتره گرفت که خروجی آن به‌صورت کراپ‌شده تحویل داده می‌شود. درواقع، دوربین به‌صورت نرم‌افزاری عکس‌ها را با فاصله‌ی کانونی ۳۵ میلی‌متری (به‌جای ۲۴ میلی‌متر) به‌ثبت می‌رساند تا چهره‌ی افراد در عکس کشیده نشود. در سناریوی عکس پرتره نیز ۱۳ تی پرو عملکرد بهتری دارد.

عکس پرتره هادی و بهزاد در دفتر زومیت
پرتره با دوربین تله‌فوتو 13T
عکس پرتره هادی و بهزاد در دفتر زومیت
پرتره با دوربین تله‌فوتو 13T Pro
عکس پرتره هادی و بهزاد در دفتر زومیت
پرتره با دوربین اصلی 13T
عکس پرتره هادی و بهزاد در دفتر زومیت
پرتره با دوربین اصلی 13T Pro

دوربین سلفی با حسگر ۲۰ مگاپیکسلی نیز تقریباً خروجی یکسانی در هر دو گوشی شیائومی تحویل می‌دهد و کیفیت قابل قبولی را از دوربین سلفی دریافت می‌کنیم. همان‌طور که در نمونه عکس‌های زیر هم مشاهده می‌کنید، سلفی ۱۳ تی هم نسبت به ۱۳ تی پرو رنگ‌ها را با تناژ گرم‌تری به ثبت می‌رساند.

عکس سلفی بچه‌های دفتر زومیت
عکس سلفی 13T
عکس سلفی بچه‌های دفتر زومیت
عکس سلفی 13T Pro

گالری عکس‌های شیائومی 13T

ساعت و لامپ قدیمی
موتور نارنجی
پیکاپ قرمز
تابلوهای دفتر زومیت

گالری عکس‌های شیائومی 13T Pro

ساعت و لامپ قدیمی
موتور نارنجی
پیکاپ قرمز
تابلوهای دفتر زومیت

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

شیائومی ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو با تمام امکاناتی که در اختیار می‌گذارند، ارزش خرید بالای خودشان را در محدوده‌ی قیمتی ۱۸ و ۲۴ میلیون تومان ثابت می‌کنند؛ به‌خصوص 13T Pro که با تراشه‌ی پرقدرت و عملکرد بسیار خوبش، به‌عنوان یک رقیب درخور برای S23 FE عرض اندام می‌کند، آن‌ هم در حالی که پرچمدار اقتصادی سامسونگ نتوانسته است آن‌طور که باید، انتظارها را برآورده کند.

با وجود صفحه نمایش سریع ۱۴۴ هرتزی که رنگ‌های دقیق و روشنایی قابل توجهی را در اختیار می‌گذارد، شارژرهای سریعی که درون جعبه‌ی گوشی‌ها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، عملکرد پایدار و وعده‌ی آپدیت نرم‌افزاری چهارساله، دوست نداشتن خانواده‌ی 13T تقریباً غیرممکن خواهد بود.

اصلی‌ترین ضعف‌های سری ۱۳ تی را باید پلاستیکی بودن فریم گوشی‌ها و البته نبود دوربین اپتیکال با قابلیت زوم بیشتر (مثلاً سه برابری، مثل S23 FE) به‌حساب بیاوریم. به این موارد باید عملکرد نه‌چندان قوی ۱۳ تی در مقایسه با رقبای هم‌قیمت را هم اضافه کنیم. با تمام اوصاف، پرچمدارهای اقتصادی شیائومی گزینه‌های جذابی هستند که تجربه‌ای تا حد امکان نزدیک به گوشی‌های پرچمدار را برای کاربران شبیه‌سازی خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات