پنل تلویزیون NANO84 ال جی

بررسی تلویزیون NANO84 ال‌جی؛ 4K خوش‌قیمت

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
با وجود انبوه تلویزیون‌های 4K موجود در بازار، تلویزیون NANO84 ال‌جی راه سخت رقابت را با قیمت مناسب هموارتر می‌کند.
تبلیغات

وقتی اسم تلویزیون‌های ال‌جی می‌آید، ناخودآگاه یاد پنل‌های OLED رنگارنگ با کنتراست شگفت‌انگیز و روشنایی خارق‌العاده می‌افتیم. تلویزیون‌های OLED کُره‌ای‌ها آن‌قدر به‌یادماندنی هستند که تمام توجهمان را به خودشان معطوف می‌کنند و یادمان می‌رود که ال‌جی تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد تکنولوژی OLED نگذاشته است و همچنان به فکر رقابت در بازار میان‌رده‌ها نیز هست.

نمونه‌ای از سیاست‌های رقابتی ال‌جی را باید تلویزیون‌های QNED بدانیم که درواقع برای رقابت با QLEDهای سامسونگ متولد شدند تا به‌لطف فناوری mini-LED و نوردهی موضعی در ابعاد وسیع‌تر، تجربه‌ای مشابه مدل‌های OLED، اما با قیمت به‌مراتب کمتر ارائه کنند. تلویزیون‌های Nanocell هم دسته‌ی دیگری هستند که ارزان‌قیمت‌ترین تلویزیون‌های این شرکت را شامل می‌شوند. در‌ادامه‌ی مقاله، تفاوت‌های دو تکنولوژی مذکور را شرح خواهیم داد.

بعد از معرفی تلویزیون‌های مبتنی‌بر تکنولوژی QNED در سال ۲۰۲۱، حضور سری محبوب Nanocell کم‌رنگ‌تر شد و در‌حال‌حاضر، بیشتر محصولات این سری را مدل‌های بهبودیافته و نه تماماً جدید، تشکیل می‌دهند.

پنل تلویزیون NANO84 ال جی
عکاس: محمد مردانه / زومیت

تلویزیون NANO846QA یکی از مدل‌های سری Nanocell ال‌جی است که با وضوح 4K و پشتیبانی از قابلیت‌های گیمینگ همچون ALLM و HGiG، نه‌فقط گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌ها به‌حساب می‌آید؛ بلکه می‌تواند گیمرهای سخت‌پسند را هم راضی نگه دارد.

در مقاله‌ای که می‌خوانید، تلویزیون NANO84 را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم تا ببینیم با‌توجه‌به قیمت تلویزیون ال‌جی و انبوه محصولات 4K موجود در بازار، آیا ال‌جی همان‌قدر‌که در بازار تلویزیون‌های پریمیوم یکه‌تاز ظاهر می‌شود، با محصولات میان‌رده هم می‌تواند پرچم برندش را بالا نگاه دارد یا خیر. از شما نیز دعوت می‌کنیم تا انتهای بررسی همراه زومیت باشید.

بررسی ویدیویی NANO84 ال‌جی

تماشا در یوتیوب

طراحی و درگاه‌های تلویزیون NANO84 ال‌جی

دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که به تلویزیون به‌عنوان دستگاه سرگرمی صرف نگاه کند و می‌توانیم رسماً آن را جزو یکی از اِلِمان‌های دکوراسیون سالن خانه‌ها و حتی اتاق‌ها به‌حساب بیاوریم. از تلویزیون‌های قطور با طراحی عجیب‌وغریب در دهه‌های گذشته، حالا به‌ جایی رسیده‌ایم که شکل و شمایل مینیمال و مدرن آن‌ها، خیالمان را برای هم‌خوانی با هر دکوراسیونی راحت می‌کند.

طراحی زیبا و مدرن جزو ویژگی‌های اصلی تلویزیون‌های ال‌جی به‌حساب می‌آید

خوشبختانه تلویزیون NANO84 نیز از قاعده‌های طراحی مینیمال و امروزی پیروی می‌کند و طراحان ال‌جی بار‌دیگر ثابت کرده‌اند که روش طراحی را خوب بلدند و فارغ از رده‌ی کاربری و قیمت، بهترین‌ها را ارائه می‌کنند.

ال‌جی تلویزیون NANO84 را در مدل‌های ۵۰‌، ۵۵‌، ۶۵ و ۷۵ اینچ روانه‌ی بازار کرده است. ما مدل ۶۵ اینچ را برای بررسی در‌اختیار داشتیم. بعد از روشن‌کردن تلویزیون نانوسل ال‌جی، اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، حاشیه‌های باریک نمایشگر است که در ترکیب با پنل بزرگ ۶۵ اینچی، حس غوطه‌وری کامل در محتوا را به‌همراه دارد؛ به‌خصوص اگر در فاصله‌ی مناسبی از تلویزیون بنشینید.

ضخامت تلویزیون NANO84 ال جی
حاشیه‌های پنل تلویزیون NANO84 ال جی

تلویزیون ال‌جی بدون در‌نظر‌گرفتن پایه ابعادی برابر با ۸۴۰ × ۱۴۵۱ میلی‌متر دارد و ضخامتش نیز ۴۴٫۹ میلی‌متر است. هرچند نمی‌توانیم ضخامت تلویزیون‌های LCD را با مدل‌های OLED مقایسه کنیم،‌ NANO84 از این نظر کاملاً ایدئال به‌نظر می‌رسد و فضایی که روی میز تلویزیون یا در حالت متصل به‌ دیوار اشغال می‌کند، در حدی است که آن را محصولی باریک به‌حساب بیاوریم. البته فراموش نکنید که افزودن پایه ضخامت مجموعه‌ی تلویزیون را به ۳۳۶ میلی‌متر افزایش می‌دهد.

سری NANO84 روی پایه‌ای هلالی‌شکل قرار می‌گیرد. با وجود عمق و عرض نسبتاً زیاد، پایه‌ی NANO84 چندان مستحکم نیست و با درنظرگرفتن همین موضوع، باید مراقب وارد‌شدن ضربه به میز یا لرزش آن باشید. ال‌جی همین پایه را در تلویزیون‌های QNED (مثل QNED96) نیز ارائه می‌کند؛ تلویزیونی که بررسی آن پیش‌تر در زومیت منتشر شده است. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم تلویزیون‌های سری NANO80 که در اکثر مشخصات با سری NANO84 مشابه هستند، از پایه‌های دوتکه استفاده می‌کنند.

پایه تلویزیون NANO84 ال جی

برای اتصال NANO84 به دیوار، می‌توانید از مانت استاندارد ۳۰۰ در ۳۰۰ VESA نیز استفاده کنید. خوشبختانه ضخامت حدوداً ۵ سانتی‌متری تلویزیون باعث می‌شود که اتصال آن به دیوار عمق چندان زیادی را اشغال نکند و دستگاه بیرون‌زدگی زیادی از سطح دیوار نداشته باشد.

از‌نظر درگاه‌ها، NANO84 در حدواندازه‌های تلویزیون 4K حرفه‌ای ظاهر می‌شود و تقریباً کم‌وکسری باقی نمی‌گذارد. تعدادی از درگاه‌ها به‌صورت عمودی و تعدادی نیز به‌صورت افقی (روبه‌پایین) تعبیه شده‌اند. طبعاً دسترسی به درگاه‌های عمودی آسان‌تر است؛ اما نبود سیستم مدیریت کابل باعث می‌شود استفاده از آن‌ها پشت تلویزیون را کمی شلوغ و به‌هم‌ریخته کند.

پنل پشت تلویزیون NANO84 ال جی
درگاه پاور تلویزیون NANO84 ال جی
درگاه‌های تلویزیون NANO84 ال جی
درگاه‌های تلویزیون NANO84 ال جی

درگاه‌های کناری

  • چهار درگاه HDMI 2.0 (درگاه HDMI دوم از eARC پشتیبانی می‌کند)
  • یک درگاه USB 2.0

درگاه‌های روبه‌پایین

  • یک درگاه USB 2.0
  • دو درگاه ورودی RF
  • یک درگاه LAN
  • یک درگاه SPDIF

همان‌طور‌که در فهرست درگاه‌ها مشاهده می‌کنید، هیچ‌کدام از پورت‌های HDMI‌ از نوع ۲٫۱ نیستند که با‌توجه‌به محدودیت نرخ نوسازی تلویزیون به ۶۰ هرتز، کمبودی در کاربری ایجاد نخواهد کرد. تلویزیون NANO84 از VRR یا نرخ فریم متغیر پشتیبانی می‌کند. تلویزیون ال‌جی از بلوتوث نسخه‌ی ۵ و وای‌فای ۵ نیز برای اتصال به اینترنت و سایر دستگاه‌ها بهره می‌گیرد.

کیفیت تصویر تلویزیون NANO84 ال‌جی

تلویزیون NANO84 ال‌جی از پنل IPS NanoCell با وضوح 4K یا ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل استفاده می‌کند. نورپردازی پنل تلویزیون از نوع Edge است که در‌مقایسه‌با انواع دیگر نورپردازی پس‌زمینه، روشنایی و سطح کنتراست کمتری تولید می‌کند؛ اما در‌عوض، سبک‌تر و باریک‌تر پیاده‌سازی می‌شود.

شاید بد نباشد کمی درباره‌ی پنل‌های NanoCell و تفاوت آن با QNED صحبت کنیم. NanoCell فناوری اختصاصی ال‌جی است و از نانوذرات برای فیلتر‌کردن ناخالصی‌های رنگی استفاده می‌کند تا علاوه‌بر بهبود دقت رنگی، زاویه‌ی دید بهتری را نیز سبب شود. درمقابل، پنل‌های QNED ترکیبی از فناوری‌های NanoCell و Quantum Dot هستند که کیفیت تصویر و کنتراست بهتر و رنگ مشکی عمیق‌تری تولید می‌کنند.

پنل IPS LCD تلویزیون، با فناوری Nanocell پیاده‌سازی شده است

تلویزیون‌های QNED از تکنولوژی mini-LED برای تولید رنگ‌های سفید روشن‌تر و مشکی‌های عمیق‌تر استفاده می‌کنند و فضای رنگی وسیع‌تری را می‌توانند پوشش دهند. ناگفته نماند که برخی از مدل‌های پایین‌رده‌تر در سری QNED‌های ال‌جی، به‌جای mini-LED از نوع Edge-Lit هستند. با تمام این اوصاف، تلویزیون‌های QNED عموماً گران‌تر هم هستند و ادعای نزدیک‌شدن به کیفیت تصویر پنل‌های OLED را هم دارند.

تماشای فیلم با تلویزیون NANO84 ال جی
عکاس: محمد مردانه / زومیت

تلویزیون NANO84 از پردازنده‌ی هوش مصنوعی α5 Gen5 برای آپ‌اسکیل‌کردن تصاویر به 4K استفاده می‌کند. این یعنی علاوه‌بر ارائه‌ی وضوح 4K Native، می‌تواند ویدئوهایی با وضوح HD یا FHD را نیز به‌کمک هوش مصنوعی به 4K آپ‌اسکیل کند. نرخ نوسازی تصویر نیز از ۶۰ هرتز فراتر نمی‌رود؛ موضوعی که می‌تواند گیمرهای نسل‌نهمی را کمی دلسرد کند.

محتوای غیر 4K با پردازنده‌ی هوش مصنوعی به 4K مقیاس‌دهی می‌شود

برای دستیابی به کنتراست بهتر، تلویزیون میان‌رده‌ی ال‌جی از فناوری Local Dimming یا تیرگی موضعی کمک می‌گیرد. درواقع، نوردهی پنل از بخش‌های مجزا انجام می‌شود که برای کنترل شدت نور، مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند. هنگام نمایش محتوای روشن روی پس‌زمینه‌ی مشکی یا تیره، پنل نوردهی نقاط تیره را تاحدممکن کاهش می‌دهد تا به کنتراست مناسب دست پیدا کند.

با درنظرگرفتن طرز کار پنل‌هایی که از تکنیک Local Dimming استفاده می‌کنند، پدیده‌ای با عنوان Blooming نیز مطرح می‌شود که در زمان نمایش‌دادن عنصری روشن در پس‌زمینه‌ی تاریک (روشن‌بودن چراغ در محیط کم‌نور، نشانگر ماوس، زیرنویس و...) می‌توان آن را مشاهده کرد. درواقع، با روشن‌شدن ناحیه‌ای که منبع نوری را شامل می‌شود، روشنایی به نواحی تاریک کناری نیز نشت می‌کند و باعث پدید‌آمدن هاله‌ای در اطراف منبع نور می‌شود.

زاویه دید تلویزیون NANO84 ال جی

پنل تلویزیون NANO84 ال‌جی ۱۰ بیتی (۸ بیت + FRC) است؛ بنابراین، می‌تواند یک‌میلیارد رنگ را تولید کند. با استانداردهای HLG و HDR10 Pro، نمایش محتوای HDR نیز روی تلویزیون پشتیبانی می‌شود. به‌لطف قابلیت ALLM یا Auto Low Latency Mode، زمانی‌که کنسول را وصل می‌کنید، تلویزیون وارد حالت Game Mode می‌شود که در آن برخی از قابلیت‌ها مثل Motion Processing خاموش خواهند شد تا تأخیر ورودی کاهش پیدا کند و کاربر تجربه‌ی هم‌زمانی از بازی داشته باشد.

پنل ۱۰ بیتی غیر‌بومی یک‌میلیارد رنگ را نمایش می‌دهد

ال‌جی تلویزیون میان‌رده‌ی خود را به تکنولوژی AI Brightness Control مجهز کرده است که می‌تواند روشنایی صفحه را براساس نور محیط تنظیم و خیالتان را از بابت سروکله‌نزدن با تنظیمات راحت کند. برای سنجش روشنایی تلویزیون ال‌جی، قابلیت مذکور را غیرفعال کردیم تا بتوانیم روشنایی هر پروفایل را در تنظیمات پیش‌فرض بسنجیم.

در بین پروفایل‌های تصویر SDR، بیشترین روشنایی تصویر تلویزیون ال‌جی در پروفایل Football ارائه می‌شود که در الگوی روشنایی ۱۰ درصد، به ۳۳۰ نیت نیز می‌رسد. کمترین روشنایی نیز به پروفایل Expert Dark اختصاص دارد که حدود ۱۶۰ نیت به‌دست آمده است و برای تماشای تلویزیون در محیط‌های کم‌نور و تاریک، حالت مناسبی خواهد بود.

روشنایی صفحه‌نمایش تلویزیون ۶۵ اینچی LG NANO84

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

Vivid

۱۶۷

۲۶۰

۲۶۵

۲۹۵

۲۶۰

۲۶۵

Standard

۱۲۵

۲۹۵

۲۷۳

۲۳۴

۲۳۴

۲۳۵

Eco

--

--

--

--

--

--

Cinema

۸۱

۲۰۳

۲۰۱

۲۰۰

۱۹۴

۱۹۶

Football

۱۰۳

۳۳۰

۳۰۳

۲۷۸

۲۶۴

۲۶۲

FILMMAKER MODE

۸۰

۱۹۵

۱۹۵

۱۹۳

۱۹۴

۱۹۵

Expert Bright

۹۱

۲۴۳

۲۴۲

۲۳۹

۲۴۰

۲۴۰

Expert Dark

۶۵

۱۵۹

۱۵۷

۱۶۰

۱۵۹

۱۵۷

HDR

Vivid

--

۴۳۰

--

--

--

--

Standard

--

۳۶۷

--

--

--

--

Cinema Home

--

۲۳۸

--

--

--

--

Cinema

--

۳۱۲

--

--

--

--

FILMMAKER MODE

--

۳۰۸

--

--

--

--

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

در حالتی که ویدئو HDR روی تلویزیون اجرا می‌شود، پروفایل‌های تصویر نیز به‌صورت خودکار به پروفایل‌های HDR تغییر پیدا می‌کنند و از بین آن‌ها، گزینه‌ی مدنظرتان را می‌توانید انتخاب کنید. با درنظرگرفتن الگوی ۱۰ درصد، بیشترین روشنایی HDR در حالت Vivid به‌دست می‌آید و تلویزیون در این حالت، حدود ۴۳۰ نیت روشنایی تولید می‌کند. پروفایل Cinema Home نیز کمترین روشنایی HDR را ارائه خواهد کرد. عملکرد تلویزیون NANO84 ال‌جی ازنظر سطوح روشنایی ارائه‌شده مطلوب است و در نُرم پنل‌های IPS می‌گنجد.

تلویزیون NANO84 ال‌جی از استانداردهای HGiG نیز پیروی می‌کند. HGiG مخفف عبارت HDR Gaming Interest Group است که دستورالعمل‌هایی را برای بهبود تجربه‌ی گیمینگ HDR ارائه می‌کند. درواقع، دستورالعمل‌های HGiG باعث می‌شود که هماهنگی متقابلی بین پلتفرم‌های بازی و بازی‌ها و تلویزیون‌ها شکل بگیرد تا تصاویر HDR همان‌طور‌که مدنظر سازنده‌ی بازی بوده است، ازطریق پلتفرم مدنظر و تلویزیون به گیمر نمایش داده شود.

به‌‌دلیل نورپردازی ناحیه‌ای، یکپارچگی تصویر مشکی چندان مناسب نیست

باتوجه‌به نورپردازی ناحیه‌ای در پنل تلویزیون NANO84، یکپارچگی تصویر مشکی روی نمایشگر چندان مناسب نیست و ناحیه‌های نوری مختلف را می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد؛ به‌خصوص در حاشیه‌های پنل، رد روشنایی به‌سمت میانه‌های پنل کاملا مشهود است. به‌لطف پنل IPS،‌ تلویزیون زاویه‌ی دید مناسبی دارد و برای محیط‌های بزرگ گزینه‌ی مناسبی به‌حساب می‌آید. البته ابعاد بزرگ تلویزیون هم در مقوله‌ی زاویه‌ی دید بی‌تأثیر نیست و جابه‌جا‌شدن جلوِ تلویزیون، مشکل چندانی در دیدن صفحه به‌وجود نخواهد آورد.

کنتراست تصویر در پروفایل Football که بیشترین روشنایی را تولید می‌کند، حدود ۱۴۹ به‌دست آمد که در‌مقایسه‌با پنل‌های OLED و QNED بسیار کمتر است؛ اما برای پنل IPS مناسب به‌حساب می‌آید.

عملکرد تلویزیون ۶۵ اینچی LG NANO84 در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Rec. 2020

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Vivid

۹۹٫۹

۸٫۶

۸۲٫۹

--

۶۰

--

Standard

۹۹٫۵

۷

۸۲٫۷

--

۵۹٫۷

--

Eco

--

--

--

--

--

--

Cinema

۹۹٫۵

۳٫۵

۷۹٫۴

--

--

--

Football

۹۹٫۸

۹

۸۲٫۸

--

۶۰

--

Game Optimiser

۹۲٫۳

۵٫۹

۶۹

--

--

--

FILMMAKER MODE

۹۹٫۵

۳٫۵

۷۹٫۶

--

--

--

Expert Bright

۹۹٫۷

۳٫۵

۷۹٫۸

--

--

--

Expert Dark

۹۹٫۶

۳٫۶

۷۹٫۸

--

--

--

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

زمانی‌که دستگاه‌های دیگر با کابل HDMI به تلویزیون وصل می‌شوند، پروفایل جدیدی به‌ نام Game Optimiser در‌اختیارتان قرار می‌گیرد. تمام پروفایل‌ها فضای رنگی sRGB را کامل پوشش می‌دهند و دقت رنگی متوسطی ارائه می‌کنند. حالت Football کمترین دقت رنگ‌ها را در فضای رنگی پایه دارد و تقریباً با حالت Vivid هم‌سطح است. دقیق‌ترین رنگ‌ها نیز در پروفایل‌های Cinema و Filmmaker Mode تولید می‌شود.

در‌حالی‌که پوشش‌دهی فضای وسیع‌تر DCI P3 روی پروفایل‌های مختلف تصویر تعریف چندانی ندارد و به حدود ۸۰ درصد خلاصه می‌شود، بررسی فضای Rec 2020 موضوعیت ندارد و از آن چشم‌پوشی می‌کنیم. در‌مجموع، با درنظرگرفتن پنل IPS LCD، عملکرد رنگی تلویزیون پذیرفتنی و نه عالی است.

حالت‌های نمایش تصویر SDR

  • Vivid
  • Standard
  • Eco
  • Cinema
  • Football
  • Filmmaker Mode
  • isf Expert (Bright Space)
  • isf Expert (Dark Space)

حالت‌های نمایش تصویر HDR

  • Vivid
  • Standard
  • Cinema Home
  • Cinema
  • Filmmaker Mode

صدا و تجربه صوتی تلویزیون NANO84 ال‌جی

ال‌جی برای تلویزیون ۶۵ اینچی NANO84 سیستم صوتی دوکاناله متشکل از دو اسپیکر ۱۰ واتی را در نظر گرفته است. اسپیکرها زیر پنل قرار گرفته‌اند و صدا را به‌سمت پایین (Down Firing) پخش می‌کنند. در بخش تنظیمات صدا، می‌توانید بین پروفایل‌های مختلف صدا و با درنظرگرفتن محتوای در حال پخش یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید. پروفایل‌های صدا عبارت‌اند از:

  • AI Sound Pro
  • Standard
  • Cinema
  • Clear Voice Pro
  • Football
  • Music
  • Game Optimiser

با انتخاب حالت AI Sound Pro، تلویزیون با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، محتوای در حال پخش را بررسی می‌کند (مثلاً فیلم، موسیقی، ورزش یا اخبار) و بر همین اساس، تنظیمات صدا را برای داشتن بهترین تجربه‌ی صوتی در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد.

تلویزیون Nanocell ال‌جی از تکنولوژی AI Acoustic Tuning نیز پشتیبانی می‌کند. این یعنی تلویزیون می‌تواند با کمک میکروفون تعبیه‌شده روی ریموت کنترل، محیط را پایش کند و با‌توجه‌به اندازه‌گیری‌هایی که انجام می‌دهد، بهترین تنظیمات صدا را به شما پیشنهاد دهد. درواقع، وقتی گزینه‌ی AI Acoustic Tuning را انتخاب کنید، تلویزیون ابتدا به‌مدت چند ثانیه صدایی در محیط پخش می‌کند. سپس با پردازش صدای بازگشتی از محیط به میکروفون ریموت، تنظیمات مختلفی شامل حالت استاندارد و Bass Boost و Treble Boost را پیشنهاد می‌دهد که بسته به کاربردتان می‌توانید هرکدام را انتخاب کنید.

حجم صدای اسپیکرها مناسب است؛ اما شاید ساندبار هم انتخاب بدی نباشد

حجم صدای اسپیکرهای NANO84 را برای محیط‌های مختلف مثل اتاق‌خواب یا سالن خانه‌ها مناسب ارزیابی می‌کنیم؛ اما درباره‌ی کیفیت صدای پخش‌شده از اسپیکرها در کاربردهای خاص مثل پخش موسیقی‌های شلوغ، چنین نظری نداریم. با اینکه تلویزیون NANO84 ال‌جی در پخش موسیقی‌های پاپ و وکال‌محور با مشکل چندانی مواجه نمی‌شود، در پخش آهنگ‌های راک و الکترونیک و البته متال عملکرد مناسبی ندارد و فرکانس‌های مختلف را نمی‌توانید از هم خوب تفکیک کنید.

خوشبختانه برای دیدن فیلم و سریال و مسابقات ورزشی، مشکل چندانی گریبان‌گیرتان نخواهد بود و با‌توجه‌به تنظیمات متنوعی که تلویزیون در‌اختیارتان قرار می‌دهد، بعید است تجربه‌ی نامناسبی داشته باشید. درضمن با گشتن در تنظیمات صدای تلویزیون، گزینه‌ی اکولایزر را نیز می‌توانید پیدا کنید و اگر حوصله دارید، صدای دلخواهتان را بسازید.

نرم‌افزار و کنترل تلویزیون NANO84 ال‌جی

تلویزیون NANO84 به رابط کاربری WebOS 7.3.0 ال‌جی مجهز است و قابلیت‌های اختصاصی رابط کاربری کُره‌ای‌ها را در بطن خود ارائه می‌کند. اگر با WebOS کار کرده باشید، حتماً متوجه سرراست‌بودن و راحتی کار با رابط کاربری ال‌جی شده‌اید. علاوه‌بر اینکه جابه‌جایی در منوها و تنظیمات مختلف پیچیدگی خاصی ندارد، در تلویزیون NANO84 نیز تجربه‌ی بدون لگ و روانی را داشتیم و به‌جز در برخی مواقع خاص که قابلیت یا تنظیمات به‌خصوصی در حال لود‌شدن بود، کُندی خاصی مشاهده نکردیم.

بسیاری از اپلیکیشن‌های محتوامحور را می‌توان در فروشگاه اپلیکیشن ال‌جی پیدا کرد. علاوه‌بر اپلیکیشن‌هایی همچون یوتیوب، اسپاتیفای، یوتیوب و آمازون، اپ‌های استریم ویدئو داخلی مثل فیلیمو و نماوا نیز روی تلویزیون ال‌جی پشتیبانی می‌شوند.

مجیک ریموت تلویزیون NANO84 ال جی
رابط کاربری تلویزیون NANO84 ال جی

فارغ از اپلیکیشن‌های متنوع و متعدد، تلویزیون NANO84 قابلیت‌های منحصربه‌فردی مثل Room to Room Share و Connect to remote PC و Sports Alert را نیز دراختیارتاان می‌گذارد که به‌ترتیب برای به‌اشتراک‌گذاری تصویر تلویزیون با سایر تلویزیون‌های ال‌جی موجود در خانه یا محل کار و اتصال از راه دور به PC و دریافت اعلان‌های مربوط به نتایج مسابقات ورزشی استفاده می‌شوند.

کدک‌های تصویری متداول روی تلویزیون پشتیبانی می‌شوند

تلویزیون ال‌جی ازپسِ پخش کدک‌های تصویری متداول تا وضوح 4K برمی‌آید. درادامه، فرمت‌هایی که روی تلویزیون پخش کردیم، مشاهده می‌کنید:

  • ویدئو 4K HDR با بیت‌ریت ۷۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با بیت‌ریت ۵۲٫۱ مگابیت‌برثانیه و نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه
    • ویدئو 4K با بیت‌ریت ۱۹٫۱ مگابیت‌برثانیه و نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه
    • ویدئو QHD با کدک MPEG-4، بیت‌ریت ۶ مگابیت‌برثانیه و نرخ فریم ۲۵ فریم‌برثانیه
    • ویدئو FHD با کدک MPEG-4، بیت‌ریت ۲ مگابیت‌برثانیه و نرخ فریم ۲۴ فریم‌برثانیه

مثل سایر تلویزیون‌های ال‌جی، NANO84 نیز به‌همراه Magic Remote کُره‌ای‌ها (مدل MR22GN) عرضه می‌شود که با ریموت کنترل ارائه‌شده به‌همراه تلویزیون‌های QNED و OLED این شرکت تقریباً تفاوت خاصی ندارد. ریموت کنترل ال‌جی به دکمه‌های اختصاصی برای اپ‌های NETFLIX و Amazon Prime Video‌ و +Disney مجهز است و اگر برای کار با پوینتر یا نشانگر حرکتی آن مشکل داشته باشید، آن را می‌توانید غیرفعال و با دکمه‌های حرکتی روی کنترلر کار کنید.

جمع‌بندی

تلویزیون NANO84 ال‌جی در رده‌ی قیمتی و کاربری خودش،‌ راه سختی برای رقابت با برندهای دیگر مثل سونی و سامسونگ در پیش دارد؛ چراکه همین‌الآن با گشت‌زدن در فروشگاه‌های لوازم خانگی می‌توانید گزینه‌های مشابه از برندهای دیگر و با قیمت ارزان‌تر هم پیدا کنید. گفتنی است که بعضی از مدل‌های موجود در این محدوده‌ی قیمت، دیگر در اسمشان واژه‌ی پرطمطراق Nanocell را یدک نمی‌کشند و صرفاً محصولاتی بی‌ادعا با پنل‌های LCD هستند.

فارغ از وضعیت بازار و بدون درنظرگرفتن شرایط رقابت، نمی‌توانیم به‌جز چند مورد انگشت‌شمار ایراد خاصی به تلویزیون NANO84 ال‌جی وارد کنیم. پنل IPS LCD علاوه‌بر اینکه زاویه‌ی دید مناسبی دارد، روشنایی و دقت رنگ راضی‌کننده‌ای هم ارائه می‌کند که در رده‌ی کاربری تلویزیون‌ها، جزو استانداردها قرار می‌گیرد. اگر گیمر باشید، احتمالاً نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی چندان به‌مذاقتان خوش نخواهد آمد؛ به‌خصوص گیمرهای نسل نهم که دوست دارند در بازی‌ها نرخ نوسازی‌های بیشتر را تجربه کنند.

خوشبختانه در بحث طراحی و زیبایی، ال‌جی در حدواندازه‌های نامش ظاهر شده است و نگرانی از بابت هماهنگ‌کردن تلویزیون با سبک‌های مختلف دکوراسیون نخواهید داشت. تلویزیون نسبتاً باریک و تقریباً بدون حاشیه‌ی ال‌جی، آن‌طورکه شایسته است، شما را در محتوا غرق می‌کند. WebOS نیز کاربری ساده و سرراستی دارد و پیچیده یا سردرگم‌کننده نیست.

در زمان نگارش این بررسی، قیمت تلویزیون NANO84 ال جی حدود ۴۷ میلیون تومان است و در همین محدوده‌ی قیمت، می‌توانید به‌سراغ تلویزیون‌های QNED ال‌جی یا QLED سامسونگ بروید که ازنظر روشنایی و دقت رنگ، بهتر از پنل Nanocell نیز ظاهر می‌شوند.

نکات مثبت

  • روشنایی و دقت رنگ راضی‌کننده
  • طراحی زیبا، باریک و مینیمال
  • بلندگوهای قدرتمند
  • مجیک ریموت
  • پنل 4K

نکات منفی

  • نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
  • پوشش ناقص فضای رنگی DCI P3
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات