نمایشگر مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی

بررسی مانیتور گیمینگ G281UV ام‌اس‌آی؛ تجربه مقرون‌به‌صرفه 4K

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
مانیتور گیمینگ G281UV ام‌اس‌آی تمام قابلیت‌هایی که از یک مانیتور گیمینگ میان‌رده انتظار داریم، به همراه وضوح 4K و پنل ۱۰ بیت ارائه می‌کند.
تبلیغات

نه فقط عاشقان تکنولوژی، بلکه گیمرها هم MSI را خوب می‌شناسند. تنوع محصولات برند تایوانی در تمام دسته‌ها مثال‌زدنی است و شاید به خاطر همین باشد که حتی اگر کاربر حرفه‌ای یا خوره‌ی تکنولوژی هم نباشید، بعید است با محصولات آن‌ها آشنا نباشید. مانیتورهای گیمینگ MSI را هم باید جزو محصولات متنوع و متعدد تایوانی‌ها به‌شمار بیاوریم که براساس سطح نیاز کاربر دسته‌بندی شده‌اند و شامل سری‌های MEG، MPG، MAG و G می‌شوند.

از آنجایی که یکی از مانیتورهای سری G را برای بررسی در اختیار داریم، شاید بد نباشد کمی با این سری آشنا شویم. براساس توضیحات MSI، سری G را باید مناسب گیمرهای تازه‌وارد بدانیم. در سری G، مشخصاتی همچون قابلیت‌های کاملا کاربردی و عملکرد مناسب نمایشگر گرد هم می‌آیند تا تجربه‌ی مناسبی به کاربران ارائه کنند.

وبگردی روی مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی

یکی از محصولات جالب توجه سری G مانیتور ۲۸ اینچی G281UV7 است. مدل مذکور گیمرها و کاربران حرفه‌ای را که به دنبال پنل ۱۰ بیتی، رزولوشن 4K و رنگ‌های دقیق هستند، هدف قرار می‌دهد؛ البته اگر از دریافت نرخ نوسازی بالای ۶۰ هرتز چشم‌پوشی کنند و به زمان پاسخگویی ۴ میلی‌ثانیه قانع باشند. در زمان نگارش مقاله پیش رو، قیمت مانیتور MSI در محدوده‌ی ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان قرار داشت.

در مقاله‌ی پیش‌رو، بررسی خواهیم کرد که چرا با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب و از نظر ما، مانیتور گیمینگ G281UV ارزش خرید بالایی دارد. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای بررسی همراه زومیت باشید.

بررسی ویدیویی مانیتور 4K ام‌اس‌آی

تماشا در یوتیوب

طراحی و مجموعه درگاه‌های مانیتور G281UV ام‌اس‌آی

اگر قبلا انواع مختلف مانیتور MSI را دیده باشید، حتما طراحی G281UV برایتان نکته‌ی جدیدی نخواهد داشت. تایوانی‌ها از همان طرح مدارهای الکتریکی برای پشت مانیتور استفاده کرده‌اند که البته اکنون به نورپردازی RGB مزین نیست. به جز این طرح، پنل پشتی مانیتور طراحی ساده‌ای دارد و لوگوی برجسته و قرمزرنگ اژدهای تایوانی روی آن خودنمایی می‌کند. دکمه‌ی پنج جهته‌ی معروف ام‌اس‌آی نیز در پنل پشتی به چشم می‌خورد که با استفاده از آن می‌توانید با منوی تنظیمات کار کنید.

با وجود سادگی نسبی، زبان طراحی MSI کاملا مشهود است

بازوی نگه‌دارنده‌ی مانیتور با پیچ به پایه‌ی هشتی‌شکل و پنل پشت متصل می‌شود. با توجه به وزن حدودا ۵ کیلوگرمی مانیتور، استحکام پایه و بازو را مناسب ارزیابی می‌کنیم. بازویی که پنل روی آن قرار دارد، ثابت است و به جز اینکه می‌توان مانیتور را در محدوده ۵- تا ۲۰ درجه کج (Tilt) کرد، امکان بالا و پایین بردن یا چرخش آن حول محور عمودی، وجود ندارد.

متأسفانه پایه‌ی مانیتور حفره‌ای برای مدیریت کابل‌ها ندارد؛ البته با در نظر داشتن اینکه درگاه‌ها تنوع چندانی ندارند و احتمالا فقط دو کابل برق و HDMI یا DP به مانیتور متصل هستند، نیاز چندانی هم به مدیریت کابل احساس نخواهید کرد. مانیتور را می‌توان با مانت استاندارد ۱۰۰×۱۰۰ میلی‌متر VESA به پایه‌ی دلخواه نیز متصل کرد.

درگاه‌های مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی
دکمه پنج جهته مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی
پایه و استند مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی
طراحی پشت مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی

به‌منظور فراگیرتر شدن تجربه‌ی کاربر هنگام بازی یا تماشای محتوا، حاشیه‌های دو طرف و بالای نمایشگر بسیار باریک هستند و تایوانی‌ها نیز این موضوع را به‌عنوان یکی از نقاط قوت مانیتور گیمینگ‌شان بیان می‌کنند. حاشیه‌ی پایین نمایشگر عریض‌تر است و نام برند MSI روی آن خودنمایی می‌کند.

درگاه‌ها چندان متنوع و متعدد نیستند اما کارتان را راه می‌اندازند

باوجود اینکه کیفیت ساخت مانیتور را نسبتا مطلوب ارزیابی می‌کنیم، اما مشکلی که شاید کمی توی ذوق بزند، فاصله‌ی محسوس پنل مانیتور از بدنه است؛ موضوعی که از حس پریمیوم بودن محصول تا حدی می‌کاهد.

مجموعه‌ی درگاه‌های نه چندان متنوع G281UV در بخش سمت راست پنل پشت و رو به سمت پایین قرار دارند و شامل موارد زیر می‌شوند:

  • یک درگاه Display Port 1.2a (پشتیبانی از رزولوشن 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز)
  • دو درگاه HDMI 2.0b (پشتیبانی از رزولوشن 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز)
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون
  • درگاه پاور

همان‌طور که اشاره کردیم، مانیتور G281UV از نظر درگاه‌ها چندان قدرتمند عمل نمی‌کند؛ مثلا کمبود درگاه USB احساس می‌شود؛ اما می‌توانیم این موضوع را با توجه رده‌ی کاربری و برچسب قیمتی مانیتور توجیه کنیم.

کیفیت تصویر مانیتور G281UV ام‌اس‌آی

مانیتور G281UV از پنل ۲۷٫۹ اینچی IPS LCD بهره می‌برد، رزولوشن ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل یا 4K را در اختیار می‌گذارد و می‌تواند محتوا را با نرخ نوسازی حداکثر ۶۰ هرتز نمایش دهد. نمایشگر محتوا را با نسبت تصویر کشیده‌ی ۱۶:۹ نمایش می‌دهد که برای تقریبا هر استفاده‌ای ایده‌آل به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه مانیتور از سری G و برای گیمرهای نه‌چندان حرفه‌ای در نظر گرفته شده است، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز هم به نظرمان معقول و کافی می‌آید.

وضوح مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی
منوی تنظیمات مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی

مانیتور G281UV گواهی HDR 400 را دریافت کرده است؛ به این معنی که هنگام تماشای محتوای HDR، روشنایی حداقل تا ۴۰۰ نیت افزایش پیدا می‌کند. تایوانی‌ها می‌گویند که روشنایی نمایشگر در شرایط پخش محتوای SDR به ۳۰۰ نیت می‌رسد.

پشتیبانی از HDR و دستیابی به روشنایی بسیار خوب ۵۵۰ نیت

برای G281UV، دو دسته پروفایل تصویر Professional و Gaming در نظر گرفته شده است که از منوی تنظیمات مانیتور، در دسترس هستند. هرکدام از این دسته‌ها، پروفایل‌های مجزایی را در اختیار قرار می‌دهند. ما برای سنجش روشنایی و عملکرد رنگی مانیتور از پروفایل‌های دسته‌ی Professional استفاده کردیم.

در پروفایل User، برای اینکه بیشترین میزان روشنایی را بسنجیم، Brightness را روی ۱۰۰ درصد تنظیم کردیم. شدت روشنایی بقیه‌ی پروفایل‌ها را نیز براساس تنظیمات پیش‌فرض به دست آورده‌ایم.

روشنایی مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

User

۳۹۳

۳۹۵

۳۹۰

۳۹۰

۳۹۵

۳۷۱

Anti Blue

۲۰۶

۲۰۸

۲۰۶

۲۰۸

۲۰۵

۱۹۵

Movie

۱۳۰

۲۲۲

۲۵۱

۲۴۷

۲۶۹

۳۷۶

Office

۲۶۶

۲۶۷.۵

۲۷۹

۲۶۸

۲۷۰

۲۶۸

sRGB

۲۹۵

۲۹۷

۲۹۶

۳۰۰

۲۹۶

۲۹۷

Eco

۱۷۵

۱۷۶

۱۷۶

۱۷۶

۱۷۸

۱۸۰

HDR

sRGB

--

۵۵۰

--

--

--

--

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت تهیه کرده است.

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، در شرایطی که Brightness روی ۱۰۰ درصد تنظیم شده باشد، نمایشگر می‌تواند حدود ۳۹۰ نیت روشنایی تولید کند. بین سایر پروفایل‌ها نیز حالت sRGB بیشترین روشنایی را تحویل می‌دهد. برای زمان‌هایی که نیاز به روشنایی کمتری دارید نیز می‌توانید از پروفایل Eco استفاده کنید که حدود ۱۷۵ نیت روشنایی تولید می‌کند.

اندازه‌گیری کنتراست تصویر را روی پروفایل sRGB انجام دادیم، چون در تنظیمات پیش‌فرض بیشترین روشنایی را در اختیار قرار می‌دهد. در این شرایط، کنتراست ۱۱۰ به دست می‌آید که برای یک پنل IPS طبیعی است؛ البته همان‌طور که شاید مطلع باشید، کنتراست بالا جزو نقاط قوت پنل IPS نیست و اصلی‌ترین مزیت آن را زاویه‌ی دید وسیع آن می‌دانیم.

براساس مشخصات ذکر شده برای مانیتور، زاویه‌ی دید پنل در راستای افقی و عمودی ۱۷۸ درجه است؛ بنابراین اگر بخواهید با یک یا چند نفر دیگر جلوی مانیتور بنشینید و از بازی کردن یا تماشای فیلم و سریال لذت ببرید، مشکل زاویه‌ی دید نخواهید داشت. زاویه‌ی دید عریض مانیتور در عمل نیز کاملا به‌چشم می‌آید.

برای سنجش میزان روشنایی نمایشگر در زمان نمایش محتوای HDR، همچون همیشه از الگوی ۱۰ درصد استفاده کردیم. طبق اندازه‌گیری‌های ما، با پخش محتوای HDR روشنایی به ۵۵۰ نیت می‌رسد که برای مانیتوری در این سطح، عملکرد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

عملکرد مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Adobe RGB

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Movie

۱۱۴٫۸

۳

۹۳

۲٫۲

۸۹

۲٫۶

Office

۱۱۵٫۸

۱۳٫۸

۹۴

۱۳٫۶

۸۸٫۵

۱۳٫۲

sRGB

۹۹٫۲

۱٫۶

۷۸٫۲

۲٫۸

۷۵٫۲

۳٫۹

Eco

۱۱۵٫۲

۳

۹۳

۲٫۳

۸۸

۲٫۹

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت تهیه کرده است.

مانیتور G281UV جزو معدود مانیتورهای 4K در رده‌ی قیمتی ۲۰ میلیون تومان است که به‌صورت بومی از پنل ۱۰ بیتی استفاده می‌کند و می‌تواند یک میلیارد رنگ را به‌نمایش بگذارد. دستگاه در زمینه‌ی پوشش فضاهای رنگی و دقت نمایش نیز عملکرد بسیار خوبی از خود به‌جای می‌گذارد و علاوه‌بر اینکه فضای رنگی پایه sRGB را کامل پوشش می‌دهد، بیش از ۹۰ درصد فضاهای وسیع DCI P3 و Adobe RGB را نیز دربرمی‌گیرد. دقت تولید رنگ‌ها نیز مناسب ارزیابی می‌شود و رنگ‌ها از نظر دمایی به حالت خنثی نزدیک هستند.

قابلیت‌های گیمینگ مانیتور G281UV ام‌اس‌آی

از آنجایی که با یک مانیتور گیمینگ در رده‌ی غیرحرفه‌ای طرف هستیم، باید به قابلیت‌های محدودی هم بسنده کنیم. مهم‌ترین قابلیت G281UV پشتیبانی از استاندارد AMD FreeSync است که به همگام‌سازی نرخ نوسازی مانیتور با نرخ فریم بازی منجر می‌شود تا از پارگی تصویر و تکه‌تکه شدن آن جلوگیری کند. با توجه به مشاهدات ما و مشخصاتی که MSI برای مانیتور ذکر کرده است، به لطف FreeSync، نرخ نوسازی مانیتور بین ۴۰ تا ۶۰ هرتز تغییر می‌کند. در کنار پشتیبانی از FreeSync، تکنولوژی Anti Flicker نیز باعث می‌شود که پرش تصویر نیز به حداقل برسد.

بازی کردن روی مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی

یکی از پارامترهایی که برای مانیتورهای گیمینگ اهمیت قابل توجهی دارد، زمان پاسخگویی یا Response Time است. طبعا هرچه زمان پاسخگویی کمتر باشد، کاربر تجربه‌ی روان‌تری خواهد داشت. زمان پاسخگویی مانیتور G281UV، چهار میلی‌ثانیه است که برای محصولی در این رده‌ی کاربری و البته قیمتی، معقول و مناسب به نظر می‌آید.

انتظار قابلیت‌های گیمینگ عجیب و غریب نداشته باشید

G281UV از قابلیت Auto HDR ویندوز ۱۱ نیز پشتیبانی می‌کند. قابلیت مذکور می‌تواند در حین پخش محتوای SDR، به‌صورت هوشمند وارد عمل شود و محتوا را از نظر روشنایی و عملکرد رنگی، به کیفیت محتوای HDR نزدیک کند؛ بنابراین گیمرها می‌توانند حتی بازی‌هایی را که از HDR پشتیبانی نمی‌کنند، با گستره‌ی دینامیکی بهتر تجربه کنند.

قابلیت Night Vision تقریبا پای ثابت تمام مانیتورهای گیمینگ تایوانی‌ها است و می‌تواند تجربه‌ی شما از بازی‌هایی با محیط تاریک را بهبود ببخشد. درواقع Night Vision رنگ‌های تیره را به‌صورت هوشمند تیون می‌کند تا جزئیات محیط که در تاریکی پنهان شده‌اند، بهتر به نمایش دربیایند.

در کنار تمام قابلیت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، امکان فعال‌سازی Smart Crosshair و شمارنده‌ی نرخ نوسازی نیز در منوی تنظیمات یا همان OSD در نظر گرفته شده است.

جمع‌بندی

درحالی که MSI با مانیتور G281UV کاربران تازه‌وارد به دنیای گیم و گیمرهای نه‌چندان حرفه‌ای را هدف قرار داده است، شاید بتوانیم بگوییم که مشخصات این محصول می‌تواند آن را به گزینه‌ی جذابی برای همه‌ی رده‌های کاربری تبدیل کند. با در نظر داشتن قیمت مانیتور MSI و مشخصاتی همچون رزولوشن 4K، پنل ۱۰ بیتی و دقت رنگ مناسب، می‌توانیم بگوییم که با محصولی وسوسه‌کننده طرف هستیم.

در صورتی که نرخ نوسازی مانیتور برایتان اهمیت بیشتری داشته باشد، مانیتور G281UV گزینه‌ی مناسبی برایتان نخواهد بود و باید به سراغ مدل‌هایی مثل مانیتور MAG32 بروید؛ اما اگر بتوانید با ۶۰ هرتز بودن پنل کنار بیایید، یک پکیج نسبتا کامل را با قیمتی مناسب در کالبد G281UV دریافت خواهید کرد؛ چراکه برای دستیابی به نرخ‌های فریم بیش‌از ۶۰ فریم‌برثانیه در وضوح 4K، به سیستم بسیار پرقدرتی نیاز خواهید داشت.

نقاط قوت مانیتور MSI

  • وضوح 4K
  • نمایشگر ۱۰ بیتی
  • روشنایی قابل قبول
  • پشتیبانی از HDR 400
  • پشتیبانی از FreeSync
  • عملکرد مناسب در تولید رنگ‌ها

نقاط ضعف مانیتور MSI

  • تنوع اندک پورت‌ها
  • نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
  • نبود قابلیت‌های تنظیم ارتفاع و چرخش روی پایه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات