طراحی نت باکس پرایم

بررسی نت باکس پرایم؛ اندروید باکس اقتصادی با انبوهی از محتوای رایگان

چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سرویس رایگان پخش فیلم و سریال، پشتیبانی از AirPlay و آرشیوی از کانال‌های یوتیوبی محبوب ازجمله ویژگی‌‌های مهم اندرویدباکس اقتصادی نت‌باکس هستند.
تبلیغات

سال گذشته، بررسی نت‌باکس شاین را در زومیت خواندید. در آن بررسی از قابلیت‌های جذاب شاین برای پخش فیلم و سریال و قیمت مناسبش گفتیم؛ اما وضعیت اقتصادی نابه‌سامان کشور سبب شد تا برچسب قیمتی اندرویدباکس شاین نیز همچون سایر کالاها افزایش یابد و از دسترس بسیاری از مردم خارج شود؛ ازاین‌رو، نت‌باکس تصمیم گرفت تا نسخه‌‌ی اقتصادی اندرویدباکس خود را با نام Netbox Prime معرفی کند.

نت‌باکس ادعا می‌کند که قابلیت‌های اصلی نت‌باکس پرایم با مدل پرچم‌دار تفاوتی ندارد و تجربه‌ی کم‌وبیش مشابهی با برچسب قیمتی ارزان‌تر را دراختیار کاربر می‌گذارد. در‌ادامه، با بررسی اندروید باکس نت باکس پرایم همراه زومیت باشید تا صحت‌وسقم ادعای سازنده را بسنجیم.

شما می‌توانید برای خرید نت باکس پرایم یا نت باکس شاین، به فروشگاه اینترنتی خود شرکت سازنده مراجعه کنید.

طراحی و درگاه‌های نت باکس پرایم

نت‌باکس پرایم طراحی جمع‌وجور ساده‌ای دارد؛ به‌گونه‌ای که می‌توان آن را گوشه‌ای از میز تلویزیون قرار داد، بدون آنکه به دکوراسیون خانه آسیبی وارد شود.

نت باکس پرایم در دست

مجموعه‌‌ی درگاه‌های نت‌باکس پرایم تفاوتی با مدل شاین ندارد. دو درگاه USB 2.0، یک درگاه HDMI 2.0 با پشتیبانی از سیگنال تصویر 4K 60Hz، درگاه شبکه با پهنای باند ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه، یک درگاه کامپوزیت برای اتصال به تلویزیون‌های قدیمی فاقد HDMI و یک درگاه IR که می‌توان از آن برای نصب گیرنده‌ی اینفرارد استفاده کرد و بدین‌ترتیب بدون ایجاد مشکل برای کارکرد ریموت‌کنترل، دستگاه را از دید پنهان کرد.

درگاه‌های نت باکس پرایم ۱
درگاه‌های نت باکس پرایم ۲

دستگاه از اتصال Wi-Fi 5.0 با باندهای ۲٫۴ و ۵٫۰ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند؛ اما یکی از ضعف‌هایش درمقایسه‌با مدل گران‌قیمت‌ترِ شاین، به فقدان پشتیبانی از اتصال بلوتوث بازمی‌گردد. بدین‌ترتیب، ریموت‌ کنترل به‌واسطه‌ی اینفرارد با نت‌باکس پرایم ارتباط برقرار می‌کند و برخلاف مدلِ شاین، از تشخیص حرکت برای استفاده‌ی راحت از ماوس و پشتیبانی از میکروفون خبری نیست؛ هرچند روی ریموت هم دکمه‌ی ماوس داریم، هم میکروفون. بهتر بود شرکت سازنده به‌جای استفاده از ریموت مدل شاین، ریموت ساده‌تری را به‌همراه نت‌باکس پرایم ارائه می‌داد.

عملکرد و تجربه‌ی کاربری نت باکس پرایم

نت‌باکس پرایم از ۲ گیگابایت رم LPDDR3 و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی نه‌چندان سریع EMMC استفاده می‌کند که از این مقدار حدود ۱۱ گیگابایت دردسترس کاربر قرار دارد؛ البته به‌لطف درگاه microSD، امکان ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا ۱۲۸ گیگابایت نیز وجود دارد.

نت باکس پرایم و ریموت در کنار هم

هر دو مدل نت‌باکس پرایم و شاین از تراشه‌ی یکسانی با پردازنده‌ی چهارهسته‌ای و ۱٫۵۰ گیگاهرتزی Cortex A53 و پردازنده‌ی گرافیکی دوهسته‌ای Mali-G31MP2 بهره می‌برند. بلوک‌های این تراشه قدیمی هستند و توان پردازشی بسیار اندکی دارد. در بازار کشور، اندرویدباکس‌های به‌مراتب قدرتمندتری نیز وجود دارند؛ اما با‌توجه‌به قیمت محصول، نمی‌توان چندان به آن خُرده گرفت.

نت‌باکس می‌گوید با پردازنده‌ی به‌کاررفته در نت‌باکس پرایم می‌توان ویدئوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و ویدئوهای 6K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را پخش کرد؛ البته بعید است که پشتیبانی از ویدئو 6K به‌ کار کسی بیاید!

بخش «برای شما» در رابط کاربری نت باکس پرایم

فایل‌منیجر و پخش‌کننده‌ی داخلی نت‌باکس طراحی قدیمی و زشتی دارند؛ درعوض عملکرد سریع و مناسبی ارائه می‌دهند. پخش‌کننده‌ی داخلی نت‌باکس ازپسِ پخش تمام ویدئوهای 4K که من امتحان کردم، برآمد. چند نمونه از فایل‌منیجرها و پخش‌کننده‌های معروف مثل VLC Player و MX Player و ES File Explorer را نیز امتحان کردم؛ اما این اپ‌ها هم کُندتر از اپ‌های خود نت‌باکس اجرا می‌شدند، هم تعداد زیادی از ویدئوها را پخش نمی‌کردند. در فهرست زیر، مشخصات ویدئوهای پخش‌شده را مشاهده می‌کنید.

  • ویدئو 4K HDR با بیت‌ریت ۷۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با بیت‌ریت ۵۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با بیت‌ریت ۱۹ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو Full HD با کدک MPEG 4 و بیت‌ریت ۱۸ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو Full HD، با کدک 265 و بیت‌ریت ۱۱ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو Full HD با کدک 264 و بیت‌ریت ۸ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو Full HD با کدک 264 و بیت‌ریت ۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه

هم‌اکنون، نت‌باکس پرایم با سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ۱۰ و رابط کاربری netUI 3.0 عرضه می‌شود. روی دستگاه هم به فروشگاه اپلیکیشن خود نت‌باکس به‌ نام نت‌استور و هم پلی‌استور گوگل دسترسی دارید. سرویس‌های مشهور داخلی همچون فیلیمو و نماوا و فیلم‌نت نیز به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه نصب هستند.

رابط کاربری نت باکس پرایم

نت‌باکس درکنار سرویس‌های یادشده، سه سرویس رایگان و کارآمد نیز دارد که در دیگر اندرویدباکس‌ها به‌خصوص نمونه‌های خارجی معمولا مشاهده نمی‌شود. شرکت سازنده این سرویس‌ها را فیلم‌لند و موزیک‌لند و چنلز (کانال) می‌نامد که در‌ادامه، کارکرد هرکدام را به‌‌اختصار می‌خوانید.

  • فیلم‌لند: آرشیوی غنی از فیلم و سریال‌های خارجی را در دلِ خود دارد که به‌طورمرتب هم به‌روز می‌شود. این سرویس رایگان است و محدودیتی نیز ندارد.
  • موزیک‌لند: آرشیوی از موسیقی در دل خود دارد؛ حتی با تغییر تنظیمات، می‌توان موسیقی آن‌ورآبی را نیز به آرشیو اضافه کرد!
  • چنلز: محتوای کانال‌های یوتیوبی مشهور در زمینه‌های مختلف را بدون نیاز به تغییر IP دراختیارتان می‌گذارد؛ از زومیت خودمان بگیرید تا ورزش ۳ و کانال‌های یوتیوب خارجی مثل MKBHD.

در دل رابط کاربری، تبی به‌ نام «ورزشی» نیز به‌چشم می‌خورد که از‌طریق آن به هایلایت یا بازپخش بازی‌های انجام‌شده و پخش زنده‌ی بازی‌های در حال برگزاری دسترسی دارید.

یکی از ویژگی‌های جالب رابط کاربری نت‌باکس، تجمیع تمام محتوای سرویس‌های مختلف در یک جا است. این یعنی به‌جای آنکه داخل اپ سرویس‌های مختلف به‌دنبال فیلم و سریال باشید، نت‌باکس در صفحه‌ی هر فیلم یا سریال، تمام سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی آن فیلم یا سریال را به‌صورت یک‌جا دراختیارتان می‌گذارد. برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید فیلم Tetris را تماشا کنید، می‌توانید انتخاب کنید که این فیلم را در نماوا، فیلیمو، فیلم‌نت یا فیلم‌لند می‌خواهید ببینید.

نت باکس پرایم روی میز تلویزیون

قابلیت بسیار مهم دیگر نت‌باکس، پشتیبانی از AirPlay اپل است. بسیاری از تلویزیون‌های ارزان‌قیمت یا داخلی موجود در بازار ایران با AirPlay سازگاری ندارند؛ اما با نت‌باکس می‌توانید محتوای دلخواهتان را از داخل آیفون یا آیپد یا مک روی تلویزیون خانه میرور کنید.

برای میرورکردن محتوا از روی دستگاه‌های اندرویدی نیز، می‌توانید از اپلیکیشن موبایل نت‌باکس استفاده کنید. با ورود به حساب کاربری خود در این اپلیکیشن، به تازه‌های فیلم‌لند دسترسی خواهید داشت. افزون‌براین، می‌توانید لینک دانلود ویدئوها را داخل اپ کنید تا همان ویدئو به‌کمک نت‌باکس در تلویزیون پخش شود.

جمع‌بندی

نت‌باکس پرایم قابلیت‌های بومی بسیار جذابی ارائه می‌دهد. اینکه بتوان به‌‌رایگان به آرشیوی غنی از فیلم و سریال خارجی و موسیقی دسترسی داشت؛ به‌ویژه در وضعیت اقتصادی و اینترنت بیمار کشور، برای کاربران ایران بسیار جذاب است و ارزش خرید نت‌باکس پرایم را افزایش می‌دهد.

لوگوی نت باکس

بااین‌حال، ضعف اصلی نت‌باکس پرایم در بخش پردازنده است؛ زیرا بعضی از اپ‌هایی که از استور نصب می‌شوند، عملکردشان روی دستگاه نسبتاً کُند است و جابه‌جایی بین منوهای مختلف رابط کاربری نیز لگ‌هایی را به‌همراه دارد. ای‌ کاش نت‌باکس از پردازنده‌ی قدرتمندتری استفاده می‌کرد! حتی افزایش فرکانس هسته‌ها نیز می‌توانست بخشی از این مشکلات را مرتفع سازد.

دیگر ضعف مهم نت‌باکس پرایم به رابط کاربری مربوط می‌شود. به‌عنوان مثال، با اینکه نت‌باکس با منو فارسی فروخته می‌شود، بخش‌هایی از منو دستگاه با زبان انگلیسی نمایش داده می‌شوند یا در بعضی از منوها و پیغام‌های هشدار، کنتراست مناسبی بین گزینه‌ها وجود ندارد که کاربر متوجه شود هم‌اکنون روی کدام گزینه است. امیدواریم نت‌باکس با آپدیت منظم رابط کاربری، این مشکلات را حل کند.

شما می‌توانید برای خرید نت باکس پرایم یا نت باکس شاین، به فروشگاه اینترنتی خود شرکت سازنده مراجعه کنید.

نقاط قوت نت باکس پرایم

  • سرویس رایگان فیلم و سریال و موسیقی
  • یکپارچگی با سرویس‌های بومی
  • پخش اکثر فرمت‌های ویدئویی
  • پشتیبانی از AirPlay اپل

نقاط ضعف نت باکس پرایم

  • پردازنده‌ی ضعیف
  • باگ‌های رابط کاربری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات