نورپردازی جذاب کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی

بررسی کیس گیمینگ Aegis TI5 12th ام‌اس‌آی

دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
ظاهری نامتعارف با مشخصات سخت‌افزاری دلربا؛ آیا کیس گیمینگ Aegis TI5 12th ام‌اس‌آی می‌تواند گزینه‌ای بهتر دربرابر روند طاقت‌فرسای خرید قطعات و اسمبل کردن کیس تبدیل شود؟
تبلیغات

بررسی نسل یازدهم کیس گیمینگ ام‌اس‌آی را با این سوال آغاز کردیم: پی‌سی یا کنسول؟ اما این‌بار سوال دیگری را مطرح می‌کنیم؛ کیس گیمینگ آماده یا خرید قطعات به‌صورت جداگانه؟ قطعا هرکسی در زمان مواجهه با کیس‌های گیمینگ آماده، این سوال را از خود می‌پرسد که با صرف هزینه‌ای مشابه، امکان خرید کیس قدرتمندتری را دارم یا خیر. در بررسی پیش‌رو علاوه‌بر بررسی محصول و سنجش قدرت سخت‌افزاری آن، به این سوال مهم نیز پاسخ خواهیم داد.

گیمرها همواره به‌دنبال محصولی متفاوت هستند؛ محصولی که از مرزهای «عادی» و «کسل کننده» بودن پای خود را فراتر بگذارد و رگه‌هایی از تخیل در بازی‌ها را به دنیای واقعی وارد کند. ام‌اس‌آی به‌عنوانی شرکتی مطرح در دنیای سخت‌افزارهای گیمینگ، با تولید کیس Aegis TI5 به‌دنبال پاسخ به‌همین نیاز است و احتمالاً در این راه بتواند توجهات زیادی را نیز به‌سوی خود جلب کند.

بررسی ویدیویی کیس گیمینگ Aegis Ti5

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت کیس گیمینگ Aegis Ti5

قسمت عمده‌ای از کسل کننده بودن محصول در طراحی آن خلاصه می‌شود. گیمرها از عادی شدن فراری هستند و همواره به‌دنبال راهی برای متمایز شدن از رقبا می‌گردند؛ این را می‌توان از اسکین‌های مختلفی که هر روزه در بازی‌های آنلاین تغییر می‌دهند، متوجه شد. البته ابدا چنین موضوعی «منفی» نیست و اتفاقا چنین روحیه‌ای در گیمرها سبب خلق ایده‌هایی نو می‌شود. روحیه‌ای که باعث طراحی و تولید Aegis TI5 شد.

نیم‌رخ بدنه کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی
ورودی برق کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی
نورپردازی قسمت پایین کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی
نمای نیمه پایینی کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی

ام‌اس‌آی TI5 را برای اولین بار در رویداد CES سال ۲۰۲۰ معرفی کرد و با طراحی بی‌نظیرش، توجهات زیادی را به‌خود جلب کرد و حتی موفق به دریافت جایزه نوآوری‌های این رویداد نیز شد. تایوانی‌ها موفق به خلق محصولی شدند که طراحی کامپیوترهای گیمینگ رومیزی را وارد مرحله جدیدی می‌کند.

کیس TI5 شباهت زیادی به اندروید معروف دنیای بوردرلندز یعنی Claptrap دارد؛ پاشنه‌ای باریک اما کله‌ای بزرگ و پهن به‌همراه نمایشگر دایره‌ای که می‌تواند تداعی‌کننده چشم دستگاه باشد. این نمایشگر علاوه‌بر نمایش مواردی چون کلاک پردازنده و دمای آن، به‌عنوان دایال (Dial) نیز عمل می‌کند و می‌توان کارهایی چون تغییر پروفایل دستگاه، تغییر رنگ‌بندی نوار RGB و بسیاری دیگر را کنترل کرد که تمامی موارد قابل شخصی‌سازی هستند. افزون‌براین می‌توان انیمیشن پیش‌فرض را نیز با گیفی دلخواه جایگزین کرد.

شاسی دستگاه تماما از آلومینیوم ساخته شده است اما سطح آن روکشی پلاستیکی دارد که قسمت دستگاه را دربر می‌گیرد. با این‌که وجود پلاستیک در دستگاهی ۱۶۰ میلیونی جای بحث دارد اما حتی با درنظر نگرفتن این موضوع و قبول پلاستیک به‌عنوان بخشی از دستگاه، همچنان نمی‌توان سطح براق آن را قبول کرد. به‌شخصه از زمان عرضه اولین نسخه ایکس‌باکس وان تاکنون محصول مهم دیگری را به‌خاطر ندارم که از پلاستیک براق در ساختار بدنه استفاده کرده باشد. البته اگر نوار مشکی پلی‌استیشن ۵ را فاکتور بگیریم.

نمای سمت راست کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی

پلاستیکی بودن بدنه کاربر را متحمل وسواسی بیشتر برای مراقبت از پنل و جلوگیری از خش‌افتادنِ آن می‌کند؛ موضوعی که علاوه‌بر کاهش جلوه ظاهری دستگاه، دوام آن در طولانی مدت را نیز زیر سوال می‌برد. شاید با استفاده از پلاستیک مات یا یخی، به جدی شدن ظاهر دستگاه کمک بیشتری می‌شد.

نمایش کارت گرافیک در کیس‌های گیمینگ یکی از مشخصه‌های مهم به‌شمار می‌رود که خوشبختانه MSI نیز این مهم را در روند طراحی دستگاه درنظر گرفته است و می‌توان چرخش فن‌ها و ظاهر پر ابهت کارت گرافیک را از قسمت شفاف بالای دستگاه مشاهده کرد. افزون‌براین در اقدام هوشمندانه‌ای دیگر، دو بازوی تاشو در دوطرف قسمت بالای دستگاه قرار گرفته‌اند که می‌تواند به‌عنوان نگهدارنده هدفون یا کابل‌های متصل به دستگاه استفاده شود.

درگاه‌های کیس گیمینگ Aegis Ti5

همانند هر کیس دیگری، محصول گیمینگ MSI نیز از دو سری درگاه در پشت و جلوی آن استفاده می‌کند. درگاه‌های جلویی شامل دو پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A می‌شود که دربین آن یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type C و دو ورودی و خروجی صدا نیز به‌چشم می‌خورد. درگاه USB-C یادشده به علت پشتیبانی از خروجی ۱۵ وات می‌تواند به‌منظور شارژ گوشی هوشمند یا موارد دیگر نیز به‌کار گرفته شود.

پورت‌های پشتی کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی

اما در پنل پشتی به‌مراتب درگاه‌های وسیع‌تر و متنوع‌تری به‌چشم می‌خورد. درگاه‌ها از بالا شامل یک درگاه HDMI 2.1 و سه Display Port 1.4a در قسمت کارت گرافیک دستگاه و ۵ درگاه صدا، یک درگاه اپتیکال S/PDIF، یک درگاه USB 3.2 Gen 2×2 Type C با حداکثر سرعت انتقال داده‌ ۲۰ گیگابیت بر ثانیه، سه درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A، دو درگاه شبکه RJ45 (با سرعت‌های ۱ و ۲٫۵ گیگابیت برثانیه)، یک درگاه USB-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ و Diplay Port 1.4a با توان خروجی ۶۰ وات، یک درگاه HDMI 2.0b با پشتیبانی از HDR و رزولوشن 4K با نرخ فریم ۳۰ هرتز، دو درگاه USB 2.0‌ و در نهایت یک درگاه PS/2 می‌شود.

در زمینه ارتباط بی‌سیم نیز کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی از بلوتوث ۵٫۱ درکنار WiFi 6E پشتیبانی می‌کند. با پشتیبانی از WiFi 6E، علاوه‌بر امکان اتصال به شبکه‌های بی‌سیم ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز، محصول تایوانی‌ها امکان اتصال به شبکه پرسرعت ۶ گیگاهرتز را نیز دارد.

سخت‌افزار و تجربه بازی کیس گیمینگ Aegis Ti5

اینتل تراشه‌های نسل دوازدهم خود را بهترین تراشه گیمینگ دنیا معرفی می‌کند؛ اما حتی با وجود جایگزینی سریع آن با نسل ۱۳، همچنان تراشه‌ای قدرتمند درزمینه گیمینگ و انجام کارهای حرفه‌ای به‌شمار می‌رود. تراشه Core i9-12900K شامل ۱۶ هسته پردازشی متشکل از ۸ هسته قدرتمند و ۸ هسته کم‌مصرف می‌شود. فرکانس پایه این تراشه برابر با ۳٫۲ گیگاهرتز است که در حالت بوست به ۵٫۲ گیگاهرتز می‌رسد. تیم آبی برای اولین بار در محصول خود از ترکیب هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف استفاده می‌کند که به‌ترتیب برای انجام وظایف سنگین و پردازش‌های پس‌زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قسمت جلویی کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی

اما جولانگاه اصلی محصول تایوانی‌ها در زمینه قدرت گرافیکی و کارت گرافیک RTX 3090 آن است. تراشه‌ای با حافظه ۲۴ گیگابایتی از نوع GDDR6X که پهنای باند حافظه آن به باند ۹۳۵٫۸ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد! تمامی این اعداد و ارقام به‌معنی برتری ۲۰ درصدی عملکرد این کارت گرافیک در مقایسه با مدل ارزان‌قیمت‌تر یعنی RTX 3080 خواهد بود.

ام‌اس‌آی افزون‌بر به‌روزرسانی تراشه، رم را نیز دست‌خوش تغییراتی کرده و به استفاده رم‌های پرسرعت DDR5-4800 با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز روی آورده است. TI5 از ۴ ماژول ۳۲ گیگابایتی استفاده می‌کند که حداکثر ظرفیت پشتیبانی شده توسط Core i9-12900K به‌شمار می‌رود. به‌منظور ذخیره‌سازی فایل‌ها و بازی‌های خود نیز می‌توانید از ۵ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی شامل ۲ ترابایت حافظه SSD سامسونگ با رابط NVMe PCIe 4x و ۳ ترابایت حافظه HDD توشیبا با رابط SATA 6 استفاده کنید. درنظر داشته باشید که برای خرید، مدل‌هایی با حافظه ذخیره‌سازی و رم متفاوت دردسترس خواهد بود.

عملکرد حافظه Aegis Ti5 دربرابر دیگر دستگاه‌ها

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Aegis Ti5 12th

۶۹۵۷

۵۱۵۸

Aegis Ti5 11th

۶۶۴۳٫۹۸

۴۹۱۳٫۹۳

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

ASUS Zephyrus M16 2022

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰‍۱۴٫۶۷

MacBook Pro M2

۹۸۶٫۳۷

۲۲۷۳٫۲۸

MacBook Pro M1

۲۳۳۴٫۷۲

۲۵۱۹٫۰۴

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

کیس گیمینگ Aegis TI5 از سریع‌ترین حافظه ذخیره‌سازی‌ که تاکنون بررسی کرده‌ایم بهره می‌برد که افزایشی ۵ درصدی را نیز در مقایسه با نسل پیشین خود تجربه کرده است. در حین نصب نرم‌افزارها و خارج کردن فایل‌ها از فایل زیپ سرعت فوق‌العاده‌ای را تجربه کردیم. البته روند خارج کردن فایل‌ها از حالت فشرده، وظیفه‌ای کاملا مبتنی بر CPU به‌شمار می‌رود اما سرعت حافظه نیز تاثیر بسزایی درآن دارد.

ام‌اس‌آی برای مدیریت بهتر دما محفظه درونی دستگاه را در دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم‌بندی کرده است که قسمت بزرگ‌تر شامل مادربورد و سیستم خنک‌کننده دستگاه و قسمت کوچک نیز تنها به کارت گرافیک آن اختصاص دارد. پردازنده دستگاه از خنک‌کننده مایع اختصاصی بهره می‌برد و به‌گفته تایوانی‌ها این سیستم خنک‌کننده می‌تواند حتی در سنگین‌ترین بارهای پردازشی، دمای پردازنده مرکزی را در سطح مناسبی حفظ کند. کارت گرافیک RTX 3090 نیز با ۳ فن خنک‌کننده، نیاز به کاهش دمای بیشتر ندارد و در تمامی سناریوها دمای مطلوبی را ارائه می‌کند.

دایال کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی

برای کنترل پروفایل‌های دستگاه و شخصی‌سازی نورپردازی RGB آن می‌توانید از نرم‌افزار MSI Center استفاده کنید. ام‌اس‌آی نرم‌افزار دیگری با نام Dragon Center را نیز درنظر گرفته است که متاسفانه در آن قادر به تغییر انیمیشن دایال نشدیم. از این رو استفاده از MSI Center را گزینه‌ای مناسب‌تر می‌دانیم. در MSI Center سناریوهایی شامل Silent، Balanced یا Extreme Performance وجود دارد که با انتخاب هریک، عملکرد دستگاه وضعیت متفاوتی را درپیش می‌گیرد. طبیعتاً در دستگاهی که همواره به‌برق متصل است و دغدغه شارژدهی باتری نیز مطرح نیست، انتخاب Extreme Performance امری منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد؛ بنابراین ما نیز در بررسی‌های خود را در این پروفایل انجام دادیم.

عملکرد Aegis Ti5 دربرابر سیستم‌های دیگر

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

Aegis Ti5 12th

Core i9-12900K

RTX 3090

۷۸۱۸

۲۶۷

۴۹۴٫۸

فریم برثانیه

۱۹۰۷۰

۱۱۹۹۳۱

۸۳۰۱۴

۱۹۴۹

۲۵۰۹۸

۱۹۳۷

۱۸۱۳۷

۹۴۰۵

۲۱۸۳۶۳

Aegis Ti5 11th

Core i9-11900K

RTX 3090

۷۷۱۶

۲۲۹٫۳

۴۷۴٫۱

فریم برثانیه

۱۷۴۹۸

۱۰۶۱۲۸

۷۱۶۵۷

۱۶۶۵

۱۵۱۸۱

۱۸۳۰

۱۰۵۹۰

۸۰۴۴

۲۲۰۱۷۶

Strix G15

Ryzen 9

5900HX

RTX 3060

۷۲۱۵

۱۷۰٫۴

۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه

۸۴۷۴

۴۸۵۷۹

۴۳۵۵۴

۱۴۸۲

۱۳۵۹۹

۱۴۹۱

۸۴۷۰

۱۷۳۸۶

۱۱۰۰۱۱

Katana GF66

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۶۸۰

۱۸۰٫۸

۱۷۵٫۳ فریم‌برثانیه

۷۱۷۷

۴۱۹۴۵

۳۹۹۸۸

۱۴۹۹

۱۰۷۷۹

۱۵۵۴

۷۶۷۳

۸۴۰۷

۹۸۸۵۵

Raider GE66

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۵۸۸۲

۱۵۰٫۰

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۱۲۰۱

۹۶۳۳

۱۳۴۶

۸۱۰۶

۶۱۴۴

۹۵۷۳۳

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۵۱۷۳

۱۶۴٫۰

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۱۳۰۷

۱۰۵۱۳

۱۳۴۰

۷۹۰۴

۶۴۴۷

۷۲۸۶۶

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

--

۲۰۹

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

--

۱۸۰۳۶

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۵۱۴۸

--

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۱۲۳۸

۶۸۲۹

۱۲۳۹

۴۸۳۸

۵۵۸۳

۴۱۴۲۴

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۴۲۷۰

--

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۱۱۵۳

۴۴۷۵

۱۳۳۴

۴۳۴۷

۱۰۷۳۹

۶۰۳۱‍۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

تراشه Core i9-12900K درمقایسه با Core i9-11900K که در مدل ۲۰۲۱ همین مدل بررسی کرده بودیم، در بنچمارک‌های Cinebench و Geekbench و در آزمون عملکرد چندهسته‌ای، به‌ترتیب بوستی ۶۵ و ۷۰ درصدی را تجربه کرده است؛ اما همچنان در زمینه عملکرد گرافیکی به‌علت ثابت ماندن کارت گرافیک، نتایج نسبتا مشابهی را درمقایسه با نسل پیشین شاهد هستیم. هرچند که پردازنده گرافیکی Intel® UHD Graphics 770 دربرابر Intel® UHD Graphics 750 تا ۱۷ درصد عملکرد بهتری را ارائه می‌کند.

گیمینگ با کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی

عملکرد Aegis Ti5 12th در اجرای بازی‌ها

بررسی‌ها را با اجرای چند بازی در وضوح‌های 4K و 1080p ادامه می‌دهیم. در بازی Forza Horizon 5 که عملکردی فوق‌العاده بهینه در ویندوز ۱۱ دارد، Aegis Ti5 12th موفق شد تا با‌زی را در وضوح‌های گفته‌شده به‌ترتیب با نرخ ۷۹ و ۱۲۵ فریم‌برثانیه اجرا کند. همچنین بازی Gears 5 نیز در شرایطی یکسان با نرخ ۸۸ و ۲۰۵ فریم‌برثانیه اجرا شد. نتایج به‌خوبی نشان می‌دهد که درزمینه گیمینگ، تفاوت فاحشی میان Aegis Ti5 12th و Aegis Ti5 11th وجود ندارد که دلیل این اتفاق نیز استفاده از کارت گرافیکی مشابه با نسل گذشته است.

عملکرد Aegis Ti5 12th در بازی‌‌ها

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

(وضوح 1080p)

نرخ‌فریم میانگین

(وضوح 4K)

نرخ‌فریم میانگین

(وضوح 1440p - مدل 11th)

GTA V

Highest Quality

۱۳۰ فریم‌برثانیه

۱۳۸ فریم‌برثانیه

۱۶۳٫۵ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra Quality

۲۰۵٫۲ فریم‌برثانیه

۸۸.۳ فریم‌برثانیه

۱۴۳٫۹ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra Graphics

۱۱۹ فریم‌برثانیه

۷۵ فریم‌برثانیه

۹۲ فریم‌برثانیه

Far Cry 6

Ultra Quality

۱۱۹ فریم‌برثانیه

۷۰ فریم‌برثانیه

۱۴۵ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

۱۲۱ فریم‌برثانیه

۳۸ فریم‌برثانیه

۷۶ فریم‌برثانیه

Forza Horizon 5

Extreme

۱۲۵ فریم‌برثانیه

۷۹ فریم‌برثانیه

--

Red Dead Redemption 2

Ultra

۱۰۵٫۸ فریم‌برثانیه

۶۹٫۷ فریم‌برثانیه

--

Ashes of the Singularity

High

۱۴۱٫۶ فریم‌برثانیه

۱۰۴٫۸ فریم‌برثانیه

--

Rise of the Tomb Raider

Very High

۱۸۵٫۵ فریم‌برثانیه

۹۸٫۴ فریم‌برثانیه

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، کیس گیمینگ MSI در وضوح 4K تمامی عنوان‌های حاضر در بررسی را با نرخی بالاتر از ۶۰ فریم برثانیه اجرا می‌کند؛ از طرفی باتوجه به نرخ به‌دست آمده در وضوح 1080p، می‌توان انتظار نرخ‌فریمی بالا را در مانیتورهای 1440p و نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز داشت. به‌بیان دیگر محصول تایوانی‌ها به‌راحتی می‌تواند در وضوح QHD، نرخی ۱۰۰ تا ۱۲۰ فریم‌برثانیه را ارائه کند.

عملکرد Aegis Ti5 12th در کاربری‌های حرفه‌ای

اما قدرت بالای Aegis Ti5 12th تنها در زمینه اجرای بازی‌های روز با وضوح 4K یا QHD نمود پیدا نمی‌کند و یکی دیگر از استفاده‌های آن در زمینه اجرای نرم‌افزارهای مهندسی و رندرینگ خواهد بود. به‌منظور بررسی عملکرد دستگاه به‌رسم چند ماه اخیر، بنچمارک نرم‌افزارهای تخصصی اعم از متلب، سالیدورکس، فتوشاپ و پریمیر را اجرا کردیم.

تراشه Core i9-12900K در بنچمارک PugetBench برای نرم‌افزار پریمیر پرو و فتوشاپ به‌ترتیب ۹۱ و ۲۴ درصد سریع‌تر از Core i9-11900K عمل می‌کند. همچنین یک دور از بنچمارک متلب را نیز در مدت ۱٫۴۱ ثانیه انجام می‌دهد و مدل زمان انجام ۱۰۰۰ دور کامل نیز به ۱۳۱۹ ثانیه می‌رسد. درمقام مقایسه به‌دلیل نبود دیتای کافی برای تراشه Core i9-11900K، تراشه Core i9-12900H از لپ‌تاپ Stealth GS77 تایوانی‌ها را به‌عنوان معیار درنظر می‌گیریم که دراین‌صورت کیس گیمینگ MSI با اختلافی ۱۶ درصدی، رقیب خود را از دور خارج می‌کند.

بنچمارک SPECapc عملکرد دستگاه در نرم‌افزار SOLIDWORKS 2021 را مورد بررسی قرار می‌دهد و TI5 ام‌اس‌آی با کسب امتیاز ۲٫۴۸ و ۳٫۴۶ در آزمون عملکرد CPU و GPU بهتر از رقیب غیرمستقیم خود یعنی MSI Stealth GS77 عمل می‌کند. اما همچنان در رسیدن به ASUS ROG Strix Scar 15 باز می‌ماند.

بنچمارک SPECapc برای ارزیابی عملکرد کامپیوترها حین اجرای SOLIDWORKS 2021

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

امتیاز عملکرد CPU

امتیاز عملکرد GPU

Aegis TI5 12th

Core i9-12900K

RTX 3080

۲٫۴۸

۳٫۴۶

MSI Stealth GS77

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۲۰

۲٫۰۸

ASUS ROG Strix Scar 15

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۵۰

۲٫۵۸

MSI Katana GE66

Core i7-12700H

RTX 3060

۲٫۱۴

۲٫۳۱

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۰۸

۲٫۶۶

آزمون پایداری عملکرد CPU

پایداری تراشه Core i9-12900K را با آزمون پایداری عملکرد Cinebench R23 به‌چالش کشیدیم. در این آزمون تراشه نسل دوازدهمی اینتل با کسب امتیاز چندهسته‌ای ۲۲۵۰۸، امتیاز چشمگیری را به‌ثبت رساند؛ در ادامه رفتار پردازنده مرکزی در طول آزمون عملکرد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هسته‌های قدرتمند در شروع آزمون با فرکانس بوست ۴٫۷ گیگاهرتز فعالیت خود را آغاز می‌کنند و پس از چند ثانیه به‌صورت پایدار کار را با فرکانس ۴ گیگاهرتز ادامه می‌دهند. در طرف دیگر هسته‌های کم‌مصرف بوست اولیه محدودتری دارند و با شروع کار در فرکانس ۳٫۶ گیگاهرتز، پس از مدتی مشابه با فرکانس ۳٫۱ گیگاهرتز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

توان مصرفی پردازنده مرکزی در زمان بوست اولیه به بیش از ۲۴۰ وات می‌رسد اما در نهایت کار خود را با دامنه نوسانی بسیار کم با توان ۱۲۵ وات ادامه می‌دهد. باتوجه به سیستم خنک‌کننده توانمندی که درون کیس TI5 تعبیه شده است، دمای پردازنده باوجود نزدیک شدن به دمای ۱۰۰ درجه، با کاهش فرکانس به ۳٫۱ گیگاهرتز، دما نیز در دامنه ۶۵ تا ۷۰ درجه نوسان می‌کند که دمای مطلوبی محسوب می‌شود. 

آزمون پایداری عملکرد GPU

شرایط برای کارت گرافیک RTX 3090 با ثبات بیشتری دنبال می‌شود و فرکانس پردازنده از همان ابتدای کار، فعالیت خود را با فرکانس حدود ۱٫۷ گیگاهرتز آغاز می‌کند و تا پایان آزمون نیز با نوسانی بسیار کم به فرکانس ۱٫۶ گیگاهرتز می‌رسد.

گرافیک برای رسیدن به چنین فرکانسی، توان مصرفی ۳۵۰ وات را طلب می‌کند و در تمامی طول آزمون پایداری این عدد را حفظ می‌کند.

البته دمای گرافیک برخلاف توان مصرفی با شیبی ملایم به‌سمت ۹۵ درجه سانتی‌گراد حرکت می‌کند. لازم به‌ذکر است که فن‌های کارت‌های گرافیک ام‌اس‌آی تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد کاملا خاموش و بی‌صدا هستند و به‌محض رسیدن دستگاه به این دما، شروع به حرکت می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد که MSI با طراحی ویژه Aegis TI5 و استفاده از سیستم خنک‌کننده مایع برای پردازنده مرکزی آن، به‌خوبی موفق به کنترل دما شده و حتی در زمان اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها نیز فن‌های دستگاه صدای آزاردهنده‌ای را تولید نمی‌کنند. به‌بیان دیگر ممکن است در اکثر سناریوها حتی صدای فن نیز شنیده نمی‌شود!

جمع‌بندی

کیس گیمینگ Aegis TI5 مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای موردنیاز برای اجرای آخرین بازی‌های صنعت بازی‌های رایانه‌ای را درقالب طراحی فضایی و شاسی آلومینیومی دراختیار گیمر قرار می‌دهد. دراین‌میان قطعاً کاستی‌هایی مانند پوشش پلاستیکی بدنه وجود دارد که تاحدود قابل چشم‌پوشی است. اما زمان پاسخ به سوال ابتدای مقاله می‌رسد. با بررسی‌هایی که انجام دادیم، هزینه خرید جداگانه قطعاتِ Aegis TI5 12th برابر با ۱۵۵ میلیون تومان بدون درنظر گرفتن هزینه کیس و سیستم خنک کننده خواهد بود. بنابراین قیمت ۱۶۰ میلیون تومانی نماینده تایوانی‌ها منطقی به‌نظر می‌رسد.

نمای رو‌به‌روی کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی

افزون‌براین کیس گیمینگ ام‌اس‌آی به‌کاربر امکان ارتقا سخت‌افزاری در تمامی ابعاد را می‌دهد. ازاین‌رو مهم نیست قصد ارتقای RAM را دارید یا پردازنده مرکزی یا حتی گرافیک؛ دست کاربر برای ارتقای تمامی قطعات باز خواهد بود. البته روند ارتقا به‌دلیل جمع و جور بودن کیس نیاز به دقت بیشتری درمقایسه با کیس‌های عادی دارد.

درمجموع کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی باوجود ارتقایی جزئی تنها درزمینه پردازنده و رم، همچنان محصولی ارزشمند برای گیمرهای حرفه‌ای محسوب می‌شود که باتکیه به‌آن می‌توانند بازی‌های مورد‌علاقه خود را با FPS بالاتر از ۱۰۰ در وضوح 1440p (بدون درنظر گرفتن DLSS) تجربه کنند.

نکات مثبت

  • سخت‌افزار قدرتمند برای اجرای بازی‌های با نرخ‌فریم سه‌رقمی
  • گرافیک RTX 3090 و پردازنده نسل دوازدهمی اینتل
  • سیستم خنک‌کننده کارآمد
  • قابلیت ارتقا قطعات
  • پورت‌های متنوع و کارآمد
  • دایال کاربردی با قابلیت شخصی‌سازی عملکرد

نکات منفی

  • پوشش پلاستیکی براق
  • پروفایل‌های محدود برای تغییر نورپردازی RGB دستگاه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات