بررسی مش وای فای نوا Tenda MW12

دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
مجموعه‌ی سه‌تایی مش وای‌فای Tenda MW12 با طراحی مینیمالیستی و وعده‌ی پوشش پایدار وای‌فای در خانه‌هایی با مساحت بالغ‌بر ۵۰۰ متر مربع وارد بازار شده‌اند.
تبلیغات

همگی می‌دانیم که پهنای باند و پینگ سرویس‌های اینترنتی بیش‌از هر چیز دیگری بر کیفیت تجربه‌‌ی اتصال به دنیای وب تأثیر می‌گذارند؛ اما موارد دیگری همچون وضعیت پوشش سیگنال وای‌فای در فضای خانه و اولویت‌بندی ترافیک نیز نقش به‌سزایی در این زمینه دارند. حال که در زمینه‌ی ارتقای پهنای باند یا کاهش پینگ محدودیت داریم؛ حداقل می‌توانیم با ابزارهایی مثل اکستندر یا مِش وای‌فای، مشکلات مربوط به ضعف سیگنال در گوشه‌وکنار خانه را مرتفع سازیم. 

گره های Tenda MW12

شرکت چینی Tenda مدعی است که مجموعه‌ی سه‌بانده‌ی Nova MW12 می‌تواند در قالب سه ماژول بسیار جمع‌وجور و شکیل، کیفیت مخابره‌ی سیگنال اینترنت در خانه‌هایی با مساحت بالغ‌بر ۵۰۰ مترمربع را ارتقا دهد، با ترکیب اتصال دیتا در قالب یک شبکه‌ی ۲٫۴ و دو شبکه‌ی ۵٫۰ گیگاهرتز، پهنای باند بالغ‌بر ۲۱۰۰ مگابیت‌برثانیه را ارائه دهد و تجربه‌ی استریم بدون لگ را برای چندین کاربر به‌صورت هم‌زمان به‌ارمغان آورد.

برای ارزیابی ادعای Tenda، در زومیت به‌سراغ مجموعه‌ی Nova MW12 و بررسی آن رفتیم.

ابعاد و مشخصات فنی

مجموعه‌ی مِش وای‌فای Nova MW12، سه دستگاه مکعبی سفید با ابعاد جمع‌وجورِ ۱۰×۱۰×۱۰ سانتی‌متری و ظاهری ساده را در بطن خود دارد؛ بنابراین نمونه‌هایی با طراحی عجیب‌وغریب و فضایی از شرکت‌هایی همچون ایسوس یا تی‌پی‌لینک، مجموعه‌ی MW12 را می‌توان راحت‌تر در دکوراسیون منزل جای داد. در ادامه به این دستگاه‌ها Node یا گِرِه خواهیم گفت.

ابعاد گره مش وای فای Tenda MW12

زیر هرکدام از گِرِه‌های مجموعه‌ی Nova MW12 سه درگاه خروجی ایترنت RJ45 با پهنای باند بالغ‌بر یک گیگابیت‌برثانیه وجود دارد که یکی از آن‌ها را می‌توان برای اتصال به منبع اینترنت (WAN) به‌کار برد. روی هر گره یک چراغ LED نیز وجود دارد که روشن‌شدن به رنگ‌های مختلف (قرمز، زرد، سبز)، وضعیت گره در شبکه را نشان می‌دهد. گره‌ها را می‌توان روی میز قرار داد یا به سقف/دیوار متصل کرد.

چراغ LED وضعیت روی گره های سیستم مش وای فای Tenda MW12
پورت های زیر گره های سیستم مش وای فای Tenda MW12

مجموعه‌ی Nova MW12 از پردازنده‌ی ۲ هسته‌ای با فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز و ۲۵۶ مگابایت رم DDR3 استفاده می‌کند. هرکدام از گره‌های مجموعه ۴ آنتن در بطن خود دارند و می‌توانند یک باند ۲٫۴ گیگاهرتز با نرخ ۳۰۰ مگابیت‌برثانیه و دو باند ۵٫۰ گیگاهرتز، هرکدام با نرخ ۸۶۷ مگابیت‌برثانیه را دراختیار کاربر قرار دهند؛ بنابراین روی کاغذ، مجموعه‌ی MW12 پهنای باند ۲۰۳۴ مگابیت‌برثانیه‌ای را پشتیبانی می‌کند.

متأسفانه از استاندارد WiFi 6 خبری نیست و Nova MW12 از WiFi 5 با پروتکل‌های IEEE802.11a/b/g/n/ac پشتیبانی می‌کند. 

راه‌اندازی

به‌زعم نگارنده، یکی از ضعف‌های اصلی سیستم مش Nova MW12 در همین ابتدای فرایند راه‌اندازی نمایان می‌شود؛ Tenda راهکار تحت‌وب برای مدیریت گره‌ها و دستگاه‌های متصل به آن‌ها را ارائه نمی‌دهد، تمام این کارها را باید از طریق اپلیکیشن موبایل Tenda WiFi انجام دهید که برای دستگاه‌های اندروید و iOS در دسترس قرار دارد؛ بنابراین برای انجام تنظیمات، حتما به یک گوشی هوشمند نیاز خواهید داشت.

اپلیکیشن Tenda WiFI

گذشته از فقدان راهکار تحت وب، فرایند راه‌اندازی شبکه‌ی مش به‌سادگی هرچه تمام صورت می‌گیرد، Tenda کلیه‌ی گره‌ها را از قبل با هم جفت (Pair) کرده است؛ بنابراین پس‌از راه‌اندازی گره اصلی (دستگاهی که اتصال WAN بدان متصل می‌شود)، برای اضافه‌کردن گره‌های بعدی به شبکه، صرفا باید آن‌ها را به برق متصل کنید و منتظر آماده‌به‌کار شدنشان باشید.

هرکدام از گره‌ها را می‌توان به‌عنوان گره اصلی برگزید؛ برای راه‌اندازی گره اصلی باید ابتدا کابل برق و کابل WAN (از مودم/روتر) را بدان متصل کنیم، پس از آنکه چراغ LED وضعیت گره به حالت پایدار و به رنگ سبز درآمد، به‌سراغ اپلیکیشن موبایل Tenda WiFi می‌رویم و در چند مرحله، نوع اتصال به اینترنت (PPPoE، DHCP، Static IP، Bridge) را تعیین کرده و گره‌های بعدی را به سیستم Mesh اضافه می‌کنیم.

کارایی و عملکرد

برای ارزیابی عملکرد راهکار مش Nova MW12 ابتدا گره‌ها را در یک واحد ۱۰۲ متری با شمای زیر قرار دادیم و سپس با ایجاد شبکه‌ای بی‌سیم بین یک لپ‌تاپ و یک گوشی هوشمند به‌واسطه‌ی باند ۵ گیگاهرتز راهکار مش Nova MW12، سرعت میانگین انتقال فایل بین دو دستگاه و سرعت اتصال اینترنت را در چند حالت بررسی و نتایج آن را با وضعیتی مقایسه کردیم که مش وای‌فای وجود نداشت و صرفا به مودم قدرتمند DSL-AC68U ایسوس متکی بودیم.

بررسی مش وای فای Tenda Nova MW12 - نقشه آپارتمان

نقشه واحد آپارتمان

حالت‌های به‌کاررفته برای ارزیابی عملکرد سیستم مش Tenda Nova MW12 به‌شرح زیر هستند، توجه داشته باشید که دستگاه‌های به‌کاررفته در تست‌ها، گوشی Mi 9SE شیائومی و لپ‌تاپ MSI Modern 15 با ماژول وای‌فای اینتل بودند.

  • انتقال فایل بین لپ‌تاپ و گوشی در حالتی که هر دو دستگاه در مجاورت گره اصلی (اتاق اصلی) بودند 
  • انتقال فایل بین لپ‌تاپ و گوشی در حالتی که لپ‌تاپ در مجاورت گره اصلی (اتاق اصلی) و گوشی در مجاورت گره سوم (آشپزخانه) بودند
  • انتقال فایل بین لپ‌تاپ و گوشی با شبکه‌ی ۵ گیگاهرتز مودم ایسوس، در شرایطی‌که هر دو دستگاه در مجاورت مودم (اتاق اصلی) بودند
  • انتقال فایل بین لپ‌تاپ و گوشی با شبکه‌ی ۵ گیگاهرتز مودم ایسوس، در شرایطی‌که گوشی در آشپزخانه بود
  • تست سرعت اتصال به اینترنت با لپ‌تاپ در مجاورت گره اصلی (اتاق اصلی)
  • تست سرعت اتصال به اینترنت با لپ‌تاپ در مجاورت گره سوم (آشپزخانه)
  • تست سرعت اتصال به اینترنت با لپ‌تاپ در مجاورت مودم ایسوس (اتاق اصلی)
  • تست سرعت اتصال به اینترنت با لپ‌‌تاپ در آشپزخانه و هنگامی که دستگاه به مودم ایسوس متصل بود

بررسی عملکرد را با تست انتقال فایل شروع کردیم، برای انجام این تست، یک فایل ویدئویی ۷۸۵ مگابایتی را از لپ‌تاپ به گوشی انتقال می‌دادیم، در تمامی تست‌ها از شبکه‌ی ۵ گیگاهرتزی استفاده شده است.

حالت‌های مختلف انتقال بی‌سیم فایل بین لپ‌تاپ و گوشی

سرعت میانگین انتقال فایل

لپ‌تاپ و گوشی، هر دو در مجاورت گره اصلی Tenda

۸۰٫۵۰ مگابیت‌برثانیه

لپ‌تاپ در مجاورت گره اصلی و گوشی در مجاورت گره سوم Tenda

۷۸٫۴۸ مگابیت‌برثانیه

لپ‌تاپ و گوشی، هر دو در مجاورت مودم ایسوس در اتاق اصلی

۶۶٫۱۰ مگابیت‌برثانیه

لپ‌تاپ در مجاورت مودم ایسوس و گوشی در آشپزخانه

۱۴٫۲۷ مگابیت‌برثانیه

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با ایجاد مش، سرعت انتقال فایل در فواصل افت محسوسی (حدود ۲ درصد) ندارد؛ اما چنانچه صرفا به مودم اتکا داشته باشیم، سرعت انتقال فایل از اتاق اصلی تا آشپزخانه درمقایسه‌با حالتی که هر دو دستگاه در اتاق اصلی و در مجاورت مودم باشند، حدود ۸۰ درصد افت می‌کند.

در مرحله‌ی بعدی به‌سراغ بررسی سرعت اتصال به اینترنت رفتیم، برای انجام این تست از وب‌سایت SpeedTest روی لپ‌تاپ و تحت شبکه‌ی ۵ گیگاهرتز کمک گرفتیم.

وضعیت اتصال به اینترنت در حالت‌های مختلف

سرعت دانلود

سرعت آپلود

پینگ

لپ‌تاپ در مجاورت گره اصلی Tenda

۳٫۷۶ مگابیت‌برثانیه

۱٫۷۶ مگابیت‌برثانیه

۸ میلی‌ثانیه

لپ‌تاپ در مجاورت گره سوم Tenda

۳٫۴۷ مگابیت‌برثانیه

۱٫۵۳ مگابیت‌برثانیه

‍‍۱۰ میلی‌ثانیه

لپ‌تاپ در مجاورت مودم ایسوس در اتاق اصلی

۴٫۰۱ مگابیت‌برثانیه

۱٫۴۹ مگابیت‌برثانیه

۸ میلی‌ثانیه

لپ‌تاپ در آشپزخانه و دور از مودم ایسوس

۳٫۲۶ مگابیت‌برثانیه

۱٫۳۵ مگابیت‌برثانیه

۹ میلی‌ثانیه

در اعداد به‌دست‌آمده از تست سرعت اتصال به اینترنت، از همه‌چیز مهم‌تر، میزان افت سرعت در فواصل است، با ایجاد مش، سرعت دانلود در مجاورت گره سوم، حدود ۸ درصد کاهش یافت؛ درحالی‌که با اتکا بر سیگنال ارسالی از سوی مودم/روتر، سرعت دانلود در همان فاصله، حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

گره سیستم مش وای فای Tenda MW12

گذشته از تقویت و توزیع یکنواخت‌تر سیگنال وای‌فای، راهکار مش Tenda MW12 در قالب اپلیکیشن موبایل Tenda WiFi قابلیت‌های متعدد دیگری را دراختیارتان می‌گذارد که در ادامه تعدادی از موارد مهم آن‌ها را به‌صورت مختصر شرح می‌دهیم.

  • QoS: قابلیت QoS (Quality of Service) روی کاغذ اتصال پایدارتری را برای دستگاه‌های متصل به شبکه به ارمغان می‌آورد؛ اما این قابلیت تنظیماتی برای اولویت‌بندی بین دستگاه‌ها ندارد و صرفا می‌توان آن را روشن/خاموش کرد و سرعت دانلود و آپلود را تعیین کرد.
  • Guest Network: با قابلیت Guest Network می‌توانید یک شبکه‌ی ویژه‌ی مهمان با رمز عبور متفاوت ایجاد کرده و مدت‌زمان مجاز استفاده از شبکه را تعیین کنید.
  • Smart Assistant: با فعال‌سازی این قابلیت، دستگاه‌هایتان به‌مدت ۳۰ دقیقه تنها به باند ۲٫۴ گیگاهرتز متصل خواهند شد، تا بتوانید دستگاه‌هایی را که تنها در این محدوده‌ی فرکانسی کار می‌کنند، بیابید و راه‌اندازی کنید.
  • Parental Control: تعیین محدودیت زمانی برای دسترسی به اینترنت
  • Fast roaming: دستگاه‌های سازگاری با Fast roaming با فعال‌سازی آن، روی کاغذ باید سریع‌تر بین گره‌ها سوئیچ کنند؛ اما براساس بررسی ما، سیستم مش Tenda MW12 در این زمینه عملکرد بهینه‌ای ندارد؛ به‌طوری‌که گاهی دستگاه در مجاورت یک گره، به گره دوتر متصل می‌شود!
  • Amazon Alexa: امکان کنترل شبکه‌ی مش Tenda MW12 از طریق دستورهای صوتی دستیار دیجیتال آمازون الکسا وجود دارد.

سیستم مش Tenda MW12 عملکرد مناسبی در زمینه‌ی تقویت سیگنال و توزیع یکنواخت آن در محیط خانه دارد؛ اما این دستگاه ضعف‌هایی نیز دارد: سوئیچ بین گره‌ها حین جابه‌جایی در محیط خانه، گاهی به‌درستی صورت نمی‌گیرد، راهکار تحت‌وب برای مدیریت سیستم مش وجود ندارد و همه‌چیز صرفا درون اپلیکیشن موبایل انجام می‌شود، دستگاه از استاندارد جدید WiFi 6 پشتیبانی نمی‌کند و امکان ایجاد باندهای مجزای ۲٫۴ و ۵٫۰ گیگاهرتز نیز فراهم نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات