بررسی کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M [با بررسی ویدیویی]

دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
مطالعه 17 دقیقه
در شرایطی که «دورکاری» به نوع غالب کار کردن در کل دنیا تبدیل شده، وجود حداقل یک کامپیوتر در هر خانه‌ای ضروری است. طبیعتا همه‌ی ما امکان خرید آی مک نداریم؛ بنابراین به کامپیوتر اقتصادی MSI مدل Pro 22X 10M نگاهی می‌اندازیم.
تبلیغات

تقریباً یک و نیم سالی از شیوع کرونا در دنیا می‌گذرد و دیگر اکثر کسب‌وکارها توانسته‌اند به‌طور کامل به سمت سیستم «دورکاری» بروند. حتی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هم، کلاس‌هایشان را به‌صورت اینترنتی برگزار می‌کنند؛ پس دیگر وجود حداقل یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ در هر خانه‌ای به اجبار تبدیل شده است.

مطلب پیش‌رو در تاریخ ۲۲ شهریور با افزودن بررسی ویدیویی کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M به‌روز شد.

واقعیت تلخ این است که با رشد افسارگسیخته‌ی قیمت دلار در سال‌های گذشته، کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها به کالاهایی لوکس و تا حدودی دست‌نیافتنی تبدیل شده‌اند. امروز می‌خواهیم در مورد کامپیوترهای رومیزی «همه کاره» یا «بدون کیس» یا همان All-in-One صحبت کنیم. طبیعتا همه ما دوست داریم که کارهای روزانه‌مان را در خانه، پشت میز کامپیوترمان و روی نمایشگر باکیفیت و بزرگ آی مک اپل پیش ببریم؛ ولی برای اکثرمان چنین تجربه‌ای دست‌یافتنی نیست.

لوگوی ام اس آی

در چنین شرایطی، اکثر توجه‌ها به سمت کامپیوترهای اقتصادی متمرکز می‌شود. کامپیوترهایی که با حداقل قیمت، امکان دورکاری را برایمان فراهم می‌کنند. کامپیوتر همه کاره MSI مدل Pro 22X 10M همچنین دستگاهی است که سعی می‌کند تا حداقل‌ها را با قیمتی مناسب در اختیارمان قرار دهد. این کامپیوتر همان‌طور که نامش نشان می‌دهد، نمایشگر ۲۲ اینچی (۲۱٫۵ به‌طور دقیق) لمسی دارد و از تراشه‌های نسل‌دهمی Comet Lake‌ اینتل قدرت می‌گیرد. کامپیوتر Pro 22X 10M با سخت‌افزار متفاوتی از Core i3 تا Core i7 به‌فروش می‌رسد؛ اما آنچه برای بررسی مهمان زومیت بود، از تراشه‌ی Core i5 بهره می‌برد و مدل میانی محسوب می‌شود.

ام اس آی Pro 22X 10M چندان ارزان نیست، ولی ترفندهایی در آستینش دارد که می‌تواند توجه‌تان را جلب کند

کامپیوتر بدون کیس MSI Pro 22X 10M مدت‌ها پیش وارد بازارهای جهانی شد، ولی به‌تازگی در ایران به‌فروش می‌رسد. سوالی که امروز می‌خواهیم در این بررسی به آن پاسخ دهیم، این است که آیا ام اس آی Pro 22X 10M با قیمتی حدود ۲۷ میلیون تومان ارزش خرید دارد یا باید سراغ مدل‌های دیگر و حتی انواع دیگری از کامپیوترهای شخصی برویم. با بررسی کامپیوتر ام اس آی Pro 22X 10M همراه زومیت باشید.

برای خرید اینترنتی کامپیوتر ام اس آی Pro 22X 10M می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ماتریس یا دیجی‌کالا مراجعه کنید.

بررسی ویدیویی ام اس آی Pro 22X 10M

تماشا در اینستاگرام

طراحی و کیفیت ساخت ام اس آی Pro 22X 10M

مثل همیشه، بررسی زومیت را با طراحی و کیفیت ساخت دستگاه شروع می‌کنیم. طبیعتا با توجه به برچسب قیمتی Pro 22X 10M انتظار بدنه‌ای باریک و شکیل مثل آی مک جدید اپل را نداشتیم. تمام قطعات داخلی در پشت نمایشگر قرار گرفته‌اند، از همین‌رو Pro 22X 10M کمی ضخامت بیشتری درمقایسه‌با کامپیوترهای بدون کیس امروزی دارند. اگر پایه‌ی بزرگ، زمخت و V شکل دستگاه را هم در نظر بگیریم، Pro 22X 10M چیزی حدود ۲۱ سانتی‌متر از عرض میزتان را اشغال خواهد کرد؛ البته خود دستگاه ضخامت خیلی زیادی ندارد و درصد زیادی از این ۲۱ سانتی‌متر به پایه‌ی آن برمی‌گردد.

کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M

فقط با جدا کردن چهار پیچ، می‌توانید پایه دستگاه را تعویض کنید. ام اس آی Pro 22X 10M از مانت استاندارد VESA بهره می‌برد؛ بنابراین می‌توانید از پایه‌های استاندارد دیگر هم استفاده کنید. حتی می‌توانید پایه را کاملاً جدا کرده و کامپیوتر را به دیوار متصل کنید؛ موضوعی که نشان می‌دهد فروشگاه‌ها و سالن‌ها جزو بازار هدف اصلی کامپیوتر بدون کیس MSI به‌حساب می‌آید. اگر هم می‌خواهید از پایه‌ی استاندارد دستگاه استفاده کنید، برای اینکه ظاهر میزتان به هم نریزد و تا حدودی بتوانید کابل‌ها را مدیریت کنید، می‌توانید همه کابل‌ها را از وسط پایه رد کنید.

صفحه‌نمایش ۲۲ اینچی Pro 22X 10M حاشیه‌های باریکی دارد؛ اما نمی‌توان طراحی آن را «بدون حاشیه» دانست. کامپیوتر بدون کیس ام اس آی در دو رنگ مشکی و سفید به‌فروش می‌رسد؛ اما مدل سفید دستگاه را برای بررسی دراختیار داشتیم. اگر از نظر بصری و زیبایی بخواهیم به جلوی دستگاه نگاه کنیم، مدل مشکی را ترجیح می‌دهیم؛ چراکه در مدل سفید، دو حاشیه دور نمایشگر وجود دارد: یکی حاشیه‌ی مشکی پوشش نمایشگر و دیگری حاشیه‌ی سفید بدنه‌ی پلاستیکی؛ درصورتی‌که در مدل مشکی، مرز بین دو حاشیه چندان مشخص نیست.

کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M از نمای پشت

به جز پایه، بدنه‌ی Pro 22X 10M کاملاً از پلاستیک ساخته شده است. پلاستیک مات سفیدرنگی که قدرت خیلی زیادی در جذب اثرانگشت و چربی دست دارد؛ بنابراین اگر وسواس زیادی روی تمیز ماندن دستگاه دارید، پیشنهاد می‌کنیم قید مدل سفید را بزنید و سراغ مدل مشکی بروید. MSI جنس پلاستیک به‌کاررفته در بدنه را PC/ABS معرفی می‌کند و می‌گوید با اضافه‌شدن ترکیب شیمیایی BPADP و ۸۰ درصد پلی‌کربنات به مواد سازنده‌ی بدنه، کامپیوتر بدون کیس Pro 22X 10M استحکام بالایی دارد و اشتعال‌پذیر نیست.

MSI‌ می‌گوید استفاده از صفحات و شاسی فلزی در داخل کامپیوتر Pro 22X 10M علاوه‌بر افزایش استحکام، به انتقال بهتر حرارت از بدنه، دفع الکتریسیته‌ی ساکن از قطعات و جذب میدان مغناطیسی فضای خارجی و داخل دستگاه کمک می‌کند. به‌گفته‌ی MSI جذب میدان مغناطیسی فضای خارجی کامپیوتر از آسیب‌رسیدن به قطعات سخت‌افزاری آن جلوگیری می‌کند. در مورد سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه و تأثیر آن بر پایداری عملکرد در بخش سخت‌افزار و عملکرد بیشتر صحبت می‌کنیم.

متأسفانه ام اس آی Pro 22X 10M فاقد وب‌کم است؛ البته ظاهراً امکان خرید دستگاه به‌صورت آپشن به‌همراه یک وب‌کم مجزا نیز وجود دارد؛ بنابراین چنانچه در جلسات یا کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنید، باید به‌فکر آپشن یادشده و تهیه‌ی وب‌کم حین خرید کامپیوتر بدون کیس MSI باشید.

درگاه‌ها و اتصالات ام اس آی Pro 22X 10M

کامپیوتر اقتصادی ام اس آی از نظر درگاه‌ها واقعاً کامل است! در پشت دستگاه دریایی از درگاه‌های مختلف وجود دارد که امکان اتصال Pro 22X 10M را به هر دستگاه دیگری ممکن می‌کند. در پشت دستگاه، درگاه ورودی و خروجی HDMI، درگاه Serial، دو درگاه شبکه RJ45، دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه، دو درگاه USB 2.0 Type-A، خروجی ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و ورودی میکروفن به چشم می‌خورد.

وجود دو درگاه شبکه با اینکه برای ۹۹ درصد کاربران کاربردی ندارد، ولی انعطاف زیادی برایتان ایجاد می‌کند؛ به‌خصوص اگر چند مودم در خانه داشته باشید. ورودی HDMI هم کمک می‌کند تا بتوانید از این دستگاه به‌عنوان مانیتوری برای کامپیوتر دومتان استفاده کنید یا حتی کنسول بازی خود را به آن متصل کنید.

درگاه های پشتی کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M

درگاه COM یا Serial هم یکی از قدیمی‌ترین راه‌های اتصال است که اگر با آن آشنایید، یعنی کم‌کم در حال ورود به دهه‌ی چهارم زندگی‌تان هستید. در حال حاضر می‌توانیم تنها کاربرد درگاه COM را اتصال بارکد خوان‌ها بدانیم؛ این موضوع نشان می‌دهد که فروشگا‌ه‌ها، یکی از بازارهای هدف اصلی کامپیوتر بدون کیس MSI به‌حساب می‌آیند.

به‌جز درگاه‌های پشتی، روی لبه‌ی چپ دستگاه و بالای کلید پاور، یک درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-C با فناوری MSI Super Charge (قابلیت شارژ دستگاه‌های دیگر در حالت Sleep)، یک USB 3.2 Gen 1 Type-A و یک کارت‌خوان SD قرار دارد تا اگر بخواهید فلش یا گوشی خود را به کامپیوتر وصل کنید، نیازی نباشد تا به پشت کامپیوتر مراجعه کنید. نگران اتصال بی‌سیم هم نباشید؛ چراکه Pro 22X هم Wi-Fi داخلی دارد و هم بلوتوث؛ البته کامپیوتر بدون کیس MSI به‌جای استاندارد جدیدترِ Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.0 از استانداردهای مرسوم و همه‌گیر Wi-Fi 5 و بلوتوث 4.2 پشتیبانی می‌کند.

درگاه های کناری کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M

از نظر تنوع و تعداد درگاه‌ها، Pro 22X 10M واقعاً کامل است!

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های Pro 22X که اتفاقا MSI هم تبلیغات زیادی پیرامون آن انجام می‌دهد، ارتقاپذیری خیلی راحت حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن با قابلیت Rapid Upgrade است. روی لبه‌ی پایینی دستگاه، درگاهی کشویی قرار دارد که با دو پیچ باز می‌شود و امکان ارتقاء حافظه‌ی ۲٫۵ اینچی دستگاه را فراهم می‌آورد.

دستگاه مورد بررسی زومیت، علاوه‌بر ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD NVMe، یک ترابایت هارددیسک توشیبا هم داشت که می‌توانستیم آن را با حافظه SSD یا هارددیسکی سریع‌تر تعویض کنیم؛ البته قابلیت Rapid Upgrade در اکثر کامپیوترهای بدون کیس ام اس آی در سال‌های اخیر وجود دارد و مورد جدیدی نیست. با وجود این، امکانی کاربردی به‌حساب می‌آید؛ چراکه تعویض یا ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی در کامپیوترهای All-in-One معمولاً یک کابوس است.

کیبورد و ماوس ام اس آی Pro 22X 10M

مثل همه‌ی کامپیوترهای بدون کیس، ام اس آی داخل جعبه Pro 22X 10M یک ست کیبورد و ماوس هم‌رنگ با دستگاه هم قرار داد است تا نگران خرید لوازم جانبی برای آن نباشید. کامپیوتر بدون کیس MSI را می‌توان با کیبورد و ماوس سیمی یا بی‌سیم خرید. نمونه‌های بی‌سیم، کیفیت ساخت مطلوب‌تری دارند. ماوس که نیازی به توضیح ندارد. با ماوسی بی‌نهایت ساده با حسگر نوری طرف هستیم که امکانات خاص و هیجان‌انگیزی ندارد.

کیبورد و ماوس کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M

کیبورد شرایط بهتری دارد و برای تایپ مناسب است؛ چرا کلیدها عمق زیادی برای حرکت دارند و چینش آن‌ها غیراستاندارد نیست. تعدادی از کلیدهای کاربردی مثل Page Up، Page Down یا Home و End حذف شده‌اند و یک سری دیگر مثل کلیدهای چهار جهت اصلی و کلید Ctrl، ابعاد کوچکی دارند. به‌علاوه با نگه‌داشتن کلید Fn و فشردن کلیدهای F1 تا F12 می‌توانید یک سری وظایف ثانویه مثل کم‌وزیاد کردن صدا، کنترل موسیقی در حال پخش و غیره را انجام دهید.

نمایشگر و بلندگوهای ام اس آی Pro 22X 10M

ام اس آی Pro 22X از نمایشگری ۲۲ اینچی بهره می‌برد؛ البته سایز دقیق نمایشگر ۲۱٫۵ اینچ است، ولی در نام‌گذاری آن را گرد کرده‌اند. این نمایشگر ۲۱٫۵ اینچ از پنل LCD لمسی با فناوری IPS بهره می‌برد و رزولوشن Full HD یا ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل را ارائه می‌دهد. محاسبه‌ای ساده نشان می‌دهد که در هر اینچ از نمایشگر، چیزی حدود ۱۰۰ پیکسل قرار دارد؛ چنین رزولوشنی را برای کامپیوتری اقتصادی مناسب ارزیابی می‌کنیم.

پخش فیلم با کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M

یکی از ویژگی‌های بارز نمایشگر Pro 22X 10M، لمسی بودن آن است. این نمایشگر می‌تواند به‌طور هم‌زمان تا ۱۰ لمس را شناسایی کند؛ البته محیط ویندوز چندان برای استفاده‌ی لمسی، آن هم در چنین نمایشگر بزرگی، بهینه نیست؛ ولی به هر صورت لمسی بودن نمایشگر هم کاربردهای خاص خودش را دارد. مهندسان ام اس آی برای بهبود کیفیت تعامل لمسی، از روکش براق روی نمایشگر استفاده کرده‌اند.

در تست‌هایی که انجام دادیم، میانگین روشنایی نمایشگر در بخش‌های مختلف آن حدود ۱۷۸ نیت به‌دست آمد. از نظر حداکثر روشنایی امتیاز خوبی را کسب نمی‌کند و با توجه به روکش براق نمایشگر، بهتر است که آن را دور از پنجره و نور مستقیم قرار دهید تا بتوانید محتوای صفحه را به‌خوبی ببینید. حداقل روشنایی نمایشگر هم حدود ۹٫۵ نیت به‌دست آمد که آن هم خوب ارزیابی نمی‌شود و برای کار در شب یا محیط‌های تاریک مناسب نیست.

وضعیت نشت و توزیع نور روی صفحه نمایش کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M

نمایشگر MSI Pro 22X 10M نشت نور خاصی ندارد و توزیع نور پس‌زمینه در آن نسبتاً یکنواخت است.

اگر تنظیمات نمایشگر را روی sRGB یا Cinema بگذارید، رنگ‌های دقیقی تولید می‌شود، ولی باید با روشنایی پایین آن کنار بیایید

به کمک دکمه‌ی تنظیمات نمایشگر که در پشت دستگاه قرار دارد، می‌توانید پروفایل رنگ دستگاه را تغییر دهید. در تست‌هایی که به کمک نرم‌افزار CalMAN انجام دادیم، متوجه شدیم دو پرفایل sRGB و Cinema، دقیق‌ترین رنگ‌ها را نشان می‌دهند. پروفایل Designer صرفاً کنتراست و روشنایی را زیاد و رنگ‌ها را به‌شدت سرد می‌کند؛ به‌طوری که خطای نمایش رنگ‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد. بین دو پروفایل sRGB و Cinema، پرفایل sRGB خطای کمتر و رنگ‌های طبیعی‌تری دارد و اگر از این حالت استفاده کنید، به‌طورکلی نمایشگر Pro 22X 10M می‌تواند رنگ‌های خوب و نسبتاً دقیقی را در اختیارتان قرار دهد.

عملکرد نمایشگر ام اس آی Pro 22X 10M دربرابر کامپیوترهای دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

ام اس آی Pro 22X 10M

۱۷۸ نیت

۹٫۵ نیت

۴٫۳۵ نیت

۴۱

-

-

-

-

-

-

ام اس آی GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

هواوی میت بوک D 14

۱۹۱ نیت

۳٫۶۵ نیت

۱٫۰۳ نیت

۱۸۵٫۴

۴۷٫۸

--

۶۴

۴٫۸

۴۷٫۵

--

مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو

۲۱۴٫۷ نیت

۰٫۶۳ نیت

۲٫۰۴ نیت

۱۰۵٫۲

۷۳٫۳

--

۹۷٫۷

۱٫۹

۷۴٫۷

--

اپل مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

ایسر هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰

۶٫۱

۹۱٫۵

۵٫۵

--

--

مایکروسافت سرفیس بوک ۳

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

شیائومی می نوت‌بوک پرو ۱۵

۲۵۰ نیت

۵٫۵ نیت

۱٫۴ نیت

۱۷۶٫۶

۷۵

۵٫۱

۱۰۰

۳

--

--

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵

۵٫۳

۹۲٫۵

۴

--

--

هواوی میت بوک D15

۲۱۳ نیت

۴٫۳ نیت

۱٫۵۴ نیت

۱۳۸

۴۸

۵٫۱

۶۳

۴٫۴

--

--

هواوی میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

۴۷۵ نیت

۵٫۳ نیت

۴٫۱ نیت

۱۱۲

۷۳٫۳

۴٫۳

۹۹٫۱

۱٫۷

۷۵

۳٫۵

مایکروسافت سرفیس پرو ۷

۳۹۴ نیت

۰٫۸ نیت

۰٫۶ نیت

۶۲۵

۷۲٫۵

۴٫۰

۹۶

۱٫۶

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

پشت دستگاه دو محفظه وجود دارد که در زیرشان، بلندگوهای استریوی دستگاه تعبیه شده‌اند. ام اس آی در کامپیوتر بدون کیس اقتصادی خود دو بلندگوی دو واتی را به‌کار می‌برد که در کنار هم صدایی استریو را از پشت کامپیوتر پخش می‌کنند. اگر میز کامپیوترتان جایی باشد که دستگاه به دیوار بچسبد، صدا پس از برخورد با دیوار در محیط پخش شده و به‌اصطلاح «آمپلی‌فای» می‌شود.

به‌طورکلی، بلندگوهای Pro 22X 10M صدای بلندی ندارند و اگر صدا را خیلی زیاد کنید، کمی اعوجاج و به‌هم‌ریختگی در صدای آن‌ها شنیده می‌شود. این دو بلندگو برای کارهای اولیه مثل برگزاری جلسات یا گوش دادن به پادکست مناسب هستند و اگر می‌خواهید با کامپیوترتان فیلم نگاه کنید یا زیاد موسیقی گوش می‌دهید، به فکر خرید هدفون یا یک جفت بلندگو باشید.

عملکرد سخت‌افزاری ام اس آی Pro 22X 10M

کامپیوتر All-in-One ام اس آی Pro 22X 10M در بازار ایران با تراشه‌های نسل دهمی و ۶۵ واتی اینتل به‌فروش می‌رسد. این کامپیوتر را می‌توان با یکی از تراشه‌های G6400 یا سری تراشه‌های Core i3 10100 و Core i5 10400 و Core i7 10700 اینتل خریداری کرد. از جمله‌ی قابلیت‌های بی‌نهایت مهم و کاربردی آل‌این‌وان MSI می‌توان به امکان ارتقاء CPU، RAM و حافظه‌ی ذخیره‌سازی اشاره کرد؛ همین قابلیت می‌تواند عمر مفید دستگاه را تا حدود زیادی افزایش دهد.

کامپیوتر Pro 22X 10M با تراشه‌ی ۱۴ نانومتری Core i5-10400 کامت‌لیک به‌همراه ۸ گیگابایت رم تک کاناله‌ و نه‌چندان سریع DDR4-2400 از شرکت سیلیکون‌پاور، یک ترابایت هارددیسک توشیبا و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD وسترن‌دیجیتال دراختیار زومیت بود. متأسفانه از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا خبری نیست و پردازش‌های گرافیکی به‌کمک ماژول یکپارچه‌ی UHD 630 اینتل انجام می‌شود.

کار با اکسل روی کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M

تراشه‌ی ۱۴ نانومتری Core i5-10400 از ۶ هسته و ۱۲ رشته بهره می‌گیرد، اینتل فرکانس پایه‌ی ۲٫۹۰ گیگاهرتز، فرکانس توربوی تک‌هسته‌ای ۴٫۳۰ گیگاهرتز و چندهسته‌ایِ ۴٫۰۰ گیگاهرتز و ۱۲ مگابایت کش L3 را برای آن تبلیغ می‌کند. روی کاغذ، توان مصرفی تراشه‌ی 10400 در فرکانس پایه، معادلِ ۶۵ وات خواهد بود. تراشه‌ی نسل‌دهمی اینتل حداکثر از رم DDR4-2666 با پهنای باند ۴۱٫۶ گیگابایت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند؛ اما رم DDR4-2400 به‌کاررفته در کامپیوتر MSI‌ حداکثر می‌تواند به پهنای باند ۱۸٫۷۵ گیگابایت‌برثانیه برای تبادل داده با تراشه دست یابد.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، کامپیوتر All-in-One‌ ام اس آی از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا بهره نمی‌برد و صرفاً به گرافیک یکپارچه‌ و نه‌چندان توانمند UHD Graphics 630 اتکا دارد. این پردازنده حداکثر به فرکانس ۱٫۱۰ گیگاهرتز دست می‌یابد و از مانیتور 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

حافظه‌ی SSD کامپیوتر آل این وان MSI از کنترلر NVMe بهره می‌برد؛ اما تنها از دو مسیر PCIe استفاده می‌کند؛ موضوعی که سرعت حافظه را تحت‌تأثیر قرار می‌‌دهد.

عملکرد حافظه MSI Pro 22X 10M دربرابر کامپیوترهای دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Pro 22X 10M

SSD

۱۷۱۸٫۰۶

۹۷۲٫۴۲

Pro 22X 10M

HDD

۱۵۴٫۸۵

۱۶۱٫۳۳

iMac 24

۲۷۲۳٫۶۵

۲۴۸۱٫۶

MSI GE66 Raider

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

MateBook D 14

۳۴۱۵٫۸۹

۲۹۸۵٫۴۳

Surface Laptop Go

۱۶۷۱٫۶۵

۳۷۶٫۶۴

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

Acer Predator Helios 300

۱۸۴۰٫۵۸

۲۷۲۵٫۴۸

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

تراشه‌ی ۶۵ واتی Core i5-10400 در زمینه‌ی پردازش‌های چندرشته‌ای CPU-محور حتی از نمونه‌های قدرتمند لپ‌تاپ همچون Apple M1 و Core i7-10750H بهتر عمل می‌کند؛ اما مطابق‌انتظار در بحث پردازش‌های گرافیکی، عملکرد ناامیدکننده‌ای به‌نمایش می‌گذارد. بدین‌ترتیب کامپیوتر آل این وان MSI Pro 22X 10M برای کاربری‌های روزمره یا کارهای گرافیکی سبک با فتوشاپ گزینه‌ای مناسبی خواهد بود؛ اما از پس پردازش‌های سنگین با محوریت گرافیک برنخواهد آمد.

عملکرد MSI Pro 22X 10M دربرابر کامپیوترهای دیگر

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

GFXBench

3DMark

GeekBench 5 CPU

GeekBench 5 GPU

PCMark 10

CineBench

R23

Aztec Ruins

High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Multi Core

Single Core

dGPU

iGPU

Multi Core

Single Core

MSI Pro 22X 10M

Core i5-10400

UHD 630

۸٫۶۸ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۱۹

۲۳۹۵

۵۱۴۸

۴۹۴۴

۱۱۴۲

--

۴۷۷۶

۴۳۷۷

۸۲۲۳

۱۱۴۸

iMac 24 M1

Apple M1

Apple GPU

۸۱٫۳۸ فریم‌برثانیه

Metal

--

۹۹۶۳

--

۷۶۸۶

۱۷۴۰

--

۲۱۶۲۵

--

۷۶۵۴

۱۴۹۳

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

Metal

--

۹۹۲۸

--

۷۶۷۰

۱۷۲۹

--

۱۹۱۹۴

--

۷۷۷۸

۱۵۱۲

GE66 Raider

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۸۱۰۶

۱۳۴۶

۹۵۷۳۳

۶۱۴۴

۵۸۸۲

۹۶۳۳

۱۲۰۱

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۷۹۰۴

۱۳۴۰

۷۲۸۶۶

۶۴۴۷

۵۱۷۳

۱۰۵۱۳

۱۳۰۷

MateBook D 14

Core i5-10210U

MX250

۳۱٫۸۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۱۱۷۹

۷۲۷۸

۱۱۴۴۹

۳۷۷۴

۱۰۶۲

۱۱۶۰۵

۵۴۸۹

۴۴۰۳

۳۵۸۵

۱۰۶۶

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۴۸۳۸

۱۲۳۹

۴۱۴۲۴

۵۵۸۳

۵۱۴۸

۶۸۹۲

۱۲۳۸

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۴۳۴۷

۱۳۳۴

۶۰۳۱۶

۱۰۷۳۹

۴۲۷۰

۴۴۷۵

۱۱۵۳

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۵۳۲۴

۱۲۴۹

۴۲۲۰۶

۵۷۶۶

۵۱۰۵

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای ارزیابی پایداری عملکرد و وضعیت دمایی کامپیوتر آل این وان MSI، بنچمارک CineBench R23 را ۳۰ دقیقه به‌صورت مداوم با آن اجرا کردیم.

فرکانس پردازنده کامپیوتر آل این وان MSI Pro 22X 10M در آزمون پایداری عملکرد
توان پردازنده کامپیوتر آل این وان MSI Pro 22X 10M در آزمون پایداری عملکرد
دمای پردازنده کامپیوتر آل این وان MSI Pro 22X 10M در آزمون پایداری عملکرد

تراشه‌ی Core i5-10400 درست‌طبق وعده‌های اینتل روی کامپیوتر آل این وان ام اس آی عمل می‌کند. این تراشه در آزمون تک‌رشته‌ای، فرکانس حدودی ۴۲۰۰ تا ۴۳۰۰ مگاهرتز و در آزمون چندرشته‌ای، فرکانس ۴۰۰۰ مگاهرتز را ارائه می‌دهد و به‌مدد سیستم خنک‌کننده‌ی کارآمد MSI، عملکرد بسیاری پایداری نیز دارد. توان مصرفی در آزمون‌های تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ای به‌ترتیب ۱۵ و ۶۵ وات اندازه‌گیری شد و دمای تراشه نیز هیچ‌گاه از ۹۰ درجه‌ی سلسیوس تجاوز نکرد.

کامپیوتر آل این وان MSI Pro 22X 10M از یک فن خنک‌کننده استفاده می‌کند، سرعت چرخش این فن در آزمون چندرشته‌ای از حدود ۲۸۰۰ دور بر دقیقه فراتر نرفت و صدای آزاردهنده‌ای نیز از آن به‌گوش نرسید.

زومیت روی کامپیوتر بدون کیس ام اس آی Pro 22X 10M

سیستم بدون کیس Pro 22X 10M باوجود آنچه از نامش برمی‌آید، برای کاربری‌های حرفه‌ای با محوریت گرافیک ساخته نشده است؛ برای نشان‌دادن این موضوع از نرم‌افزارهای Blender‌ و HandBrake کمک گرفتیم.

عملکرد MSI Pro 22X 10M در کاربری‌های حرفه‌ای

کامپیوتر/کاربری

مشخصات فنی

رندر مدل BMW با وضوح Full-HD

تبدیل ویدئوی 4K HDR به 1080p با انکد سخت‌افزاری H.264

MSI Pro 22X 10M

Core i5-10400

UHD 630

۴۱۷ ثانیه

۲۳۷ ثانیه

Apple iMac 24

Apple M1

Apple GPU

۳۸۲ ثانیه

۱۵۸ ثانیه

MSI GE66 Raider

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۴۷٫۶ ثانیه

۱۲۲ ثانیه

سیستم مرجع زومیت

Core i7-10700

RTX 2060

۷۲ ثانیه

۱۷۸ ثانیه

آل این وان MSI به‌سادگی از پس کاربری‌های روزمره مثل وب‌گردی، تولید محتوای متنی و ویرایش اسناد یا حتی اجرای بازی CS:GO با تنظیمات گرافیکی مدیوم و نرخ فریم رضایت‌بخش برمی‌آید؛ اما هر کاربری دیگری که به پردازنده‌ی گرافیکی نیازمند باشد، جایی در این دستگاه نخواهد داشت.

جمع‌بندی

کامپیوتر All-in-One یا به‌اصطلاح «بدون کیس» ام اس آی Pro 22X 10M هم کاربران خانگی را هدف گرفته و هم برای استفاده در فروشگاه‌ها و سالن‌ها مناسب است. وجود مواردی مثل درگاه سریال که این روزها برای بارکدخوان‌ها استفاده می‌شود و همچنین امکان جداسازی پایه و اتصال دستگاه به دیوار، نشان می‌دهد که فروشگاه‌ها یکی از اهداف ام اس آی برای این کامپیوتر اقتصادی بوده‌اند.

در بین «کامپیوترهای بدون کیس» و با این قیمت، مدلی بهتر از Pro 22X 10M نیست

اگر صد در صد می‌خواهید یک کامپیوتر All-in-One بخرید، کمتر مدلی را در بازه‌ی قیمتی Pro 22X 10M می‌توانید پیدا کنید که حافظه‌ی SSD NVMe، پردازنده‌ی قدرتمند Core i5، سیستم خنک‌کننده‌ی کارآمد و نمایشگری با دقت رنگ زیاد و دریایی از درگاه‌های مختلف را در اختیارتان قرار دهد.

برای خرید اینترنتی کامپیوتر ام اس آی Pro 22X 10M می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ماتریس یا دیجی‌کالا مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • درگاه‌های زیاد و متنوع
  • عملکرد بسیار پایدار
  • سیستم خنک‌کننده‌ی کم‌صدا
  • امکان ارتقاء تراشه، رم و حافظه‌ی SSD
  • مکانیزم ساده Rapid Storage برای ارتقای سریع حافظه HDD
  • نمایشگر لمسی با رنگ‌های دقیق (با پروفایل sRGB) و زوایای دید خوب

نکات منفی

  • نبود وب کم
  • روشنایی کم نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات