بررسی پرینتر Brother HL-L5200DW

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
پرینتر لیزری Brother HL-L5200DW با سرعت پرینت و توانایی کارکرد ماهیانه‌ی زیادش برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک انتخابی مناسب است.
تبلیغات

پرینتر‌ها از اجزای جدایی‌ناپذیر دفاتر کاری و سازمان‌ها هستند. با وجود رشد کُند فناوری‌های به‌کار‌رفته در پرینترها، این موضوع به‌معنای یکسان‌بودن کارایی تمامی محصولات بازار نیست. عمر زیاد و اتکاپذیربودن و هزینه‌ی استفاده‌ی اندک ویژگی‌های مهم پرینتر‌ها است که در سازمان‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. در همین زمینه نیز، بهبود ویژگی‌هایی را شاهد بوده‌ایم تا سادگی و هزینه‌ی کمتری برای کاربران به‌ارمغان بیاید. 

برادر (Brother) شرکتی ژاپنی و یکی از نام‌های مطرح در حوزه‌ی تجهیزات اداری است. این شرکت با بیش از صد سال سابقه‌ی فعالیت، در‌حال‌حاضر با ۳۸ هزار نفر کارمند در ۴۰ کشور جهان، انواع مختلفی از تجهیزات اداری اعم از پرینتر، فکس، اسکنر، دستگاه‌های صنعتی تولید و رنگ‌آمیزی لباس، ماشین‌کاری و موتور و ژنراتور‌های صنعتی را تولید می‌کند تا آمار کسب درآمد بیش از ۶ میلیارد دلار در سال را ثبت کند. 

مشخصات فنی

Brother HL-L5200DW

فناوری پرینت

لیزری سیاه‌‌و‌سفید 

حداکثر سرعت پرینت

۴۲ صفحه بر دقیقه

قابلیت پرینت‌ دو‌ رو

دارد

زمان اولین پرینت

۷/۲ ثانیه

رزولوشن 

۱۲۰۰ در ۱۲۰۰ dpi

سیستم‌عامل سازگار

ویندوز، مک‌او‌اس، لینوکس

ظرفیت منبع

۲۵۰ برگ

ظرفیت سینی چندمنظوره

۵۰ برگ

ظرفیت خروجی

۱۵۰ برگ

عمر کارتریج

۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ پرینت (بسته به رزولوشن و محتوای پرینت)

عمر درام

۵۰ هزار پرینت

ارتباطات

USB 2.0، ایترنت، وایرلس 802.11 b/g/n

پلتفرم‌های پرینت موبایل

 AirPrint, Google Cloud Print 2.0, Brother iPrint&Scan, Mopria, Cortado Workplace, Wi-Fi Direct

ابعاد (عرض، عمق ارتفاع)

۳۷/۳ در ۳۸/۸ در ۲۵/۴ سانتی‌متر

وزن

۱۰/۶ کیلوگرم

قیمت

۹ میلیون تومان

با وجود مطرح‌بودن شرکت برادر در حوزه‌ی تجهیزات اداری، این برند در‌مقایسه‌با رقبایش مثل اچ‌پی و کانن و شارپ، سابقه و شهرت کمتری در بازار ایران دارد. با‌این‌حال در سال‌های اخیر، حضور و گسترش نفوذ برادر در بازار ایران را شاهد بوده‌ایم. در همین زمینه، به‌سراغ پرینتر سیاه‌و‌سفید و لیزری Brother HL-L5200DW و بررسی عمیق آن رفته‌ایم. این محصول پرچم‌دار مخصوص سازمان‌های کوچک و متوسط است که نه‌تنها سرعت پرینت و توانایی کارکرد ماهانه‌اش درخورتوجه است؛ بلکه از اتصالات بی‌سیم و قابلیت‌های امنیتی متنوعی نیز بهره می‌برد. 

پرینتر Brother HL-L5200DW را شرکت نیک‌آسا، نمایندگی انحصاری ماشین‌های اداری Brother ژاپن، برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده است.

طراحی

پرینتر L5200DW شباهت زیادی به سایر اعضای خانواده‌ی برادر دارد. این موضوع به‌معنای بدنه‌‌ی جعبه‌ای‌شکل ساده و مشکی‌رنگ است. ابعاد ۳۷/۳ در ۳۸/۸ در ۲۵/۴ سانتی‌متر این دستگاه را بزرگ‌تر از پرینتر‌های لیزری رده‌پایین و کوچک‌تر از انواع چندکاربره (پرینتر و اسکنر و کپی) قرار می‌دهد. سینی اصلی در بخش پایینی با ظرفیت ۲۵۰ برگ کاغذ A4 یا Letter قرار گرفته است. روی درِ سینی نیز درجه‌ی میزان کاغذ باقی‌مانده تعبیه شده است. سینی کاغذ دوم برای قرار‌دادن کاغذ‌هایی با ابعاد‌ متفاوت طراحی و در پنل جلو دستگاه تعبیه شده و حداکثر ظرفیتش ۵۰ برگ کاغذ است. در‌صورتی‌که منبع ۲۵۰ عددی L5200DW برای کاربری شما کافی نیست، با خرید دو سینی دیگر در ظرفیت‌های ۲۵۰ یا ۵۲۰ برگ و اتصال آن به پرینتر، ظرفیت منبع خود را به حداکثر ۱،۳۴۰ برگ کاغذ می‌توانید افزایش دهید. 

پرینتر Brother HL-L5200DW نمای جلو
پرینتر Brother HL-L5200DW نمای پشت
پرینتر Brother HL-L5200DW خنک کننده
پرینتر Brother HL-L5200DW در حال استفاده

در بخش بالای پرینتر فضای خروجی پرینت، کلید بازکردن محفظه‌ی کارتریج و پنل کنترلی پرینتر قرار دارد. نمایشگر تک‌خطی سیاه‌و‌سفید این پنل نیز وظیفه‌ی نمایش پیام‌های پرینت و گزینه‌های تنظیمات پرینتر را برعهده دارد. 

ناگفته نماند پورت‌های شبکه و USB و کنزینگتون در بخش پشتی پرینتر قرار گرفته‌‌اند. اگر کاربری شما به پرینت از محیط‌هایی مثل DOS یا دستگاه‌های صنعتی نیاز دارد، مدل خاصی از L5200DW مجهز به پورت Parallel نیز دردسترس است که البته دیگر به درگاه LAN مجهز نخواهد بود.

عملکرد

یکی از ویژگی‌های مهم برادر L5200DW تجهیز به طیف گسترده‌ای از درگاه‌های ارتباطی سیمی و بی‌سیم است. این موضوع باعث می‌شود چه برای استفاده‌های شخصی یا دفاتر کوچک یا سازمان‌های متوسط بتوان پرینتر را دراختیار طیف گسترده‌ای از کاربران قرار داد. به‌لطف قابلیت‌های اتصالی مختلف، برای استفاده از برادر L5200DW راه‌های متفاوتی در پیش خواهید داشت.

ساده‌ترین روش اتصال پرینتر با کابل USB به کامپیوتر است؛ اما برای استفاده‌ی هم‌زمان چندین کامپیوتر از پرینتر، می‌توانید دستگاه را با کابل LAN یا بی‌سیم به شبکه‌ی خود متصل کنید. درصورتی‌که فاقد شبکه‌ یا روتر هستید، به‌صورت مستقیم و بی‌سیم به پرینتر می‌توانید متصل شوید. فناوری‌های WiFi Direct و WiFi Hostpot برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند.

کلیدهای پرینتر Brother HL-L5200DW

در زومیت تنها در اتصال وای‌فای دایرکت به گوشی اندرویدی با مشکلات کوچکی مواجه شدیم و اتصال پایداری را به‌ارمغان نیامد؛ ولی در مواقع دیگر بدون هیچ مشکلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده از پرینتر فراهم شد. برای چاپ بی‌سیم از‌طریق گوشی‌های اندرویدی، نه‌تنها پس از اشتراک پرینتر در شبکه به آن دسترسی خواهید داشت؛ بلکه اپلیکیشن‌های Google Cloud Print و اپل AirPrint و iPrint&Scan برادر نیز برای یافتن ساده‌ی پرینتر و چاپ اسناد مدنظر دردسترس هستند.

به‌گفته‌ی برادر، L5200DW می‌تواند با سرعت حداکثر ۴۲ برگ در دقیقه پرینت بگیرد تا از این لحاظ بین سریع‌ترین نمونه‌های بازار قرار گیرد. در بررسی زومیت (پرینت متون)، L5200DW در هر دقیقه ۳۹ برگ یک‌رو با رزولوشن ۶۰۰ DPI و ۳۵ برگ یک‌رو با رزولوشن ۱۲۰۰ DPI پرینت گرفت. 

پرینتر Brother HL-L5200DW در حال استفاده
پرینتر Brother HL-L5200DW در حال استفاده

توانایی پرینت‌ دو‌رو از قابلیت‌های مهم و کاربردی L5200DW است. برای این امر، ابتدا یک صفحه پرینت گرفته می‌شود و سپس پرینتر به‌صورت خودکار با بازگرداندن برگه به کارتریج، صفحه‌ی دیگر را پرینت می‌کند. در این حالت در رزولوشن ۱۲۰۰ DPI، برادر L5200DW نُه برگ (دو‌رو) می‌تواند چاپ کند و در‌صورت کاهش رزولوشن به ۶۰۰ نیز، دَه برگ پرینت می‌گیرد.

برادر L5200DW می‌تواند با رزولوشن ۱۲۰۰ dpi‌ پرینت کند تا متونی شفاف و واضح را شاهد باشیم. این در حالی است که بسیاری از پرینتر‌های لیزری حداکثر با ۶۰۰ dpi‌ می‌توانند کار کنند. در‌صورتی‌که کیفیت زیاد چاپ برایتان اهمیت بیشتری دارد، L5200DW با رزولوشن ۱۲۰۰ DPI متون بسیار ریز را نیز با شفافیت و دقت چشمگیر می‌تواند پرینت کند و اثری از ذرات تونر در بخش‌های مختلف دیده نمی‌شود. اگر چاپ متون و اسناد عادی بخش عمده‌ای از فعالیتتان را شامل می‌شوند، می‌توانید از رزولوشن‌های پایین‌تر ۶۰۰ یا ۳۰۰ DPI بهره ببرید تا نه‌تنها سرعت چاپ افزایش یابد؛ بلکه در مصرف تونر نیز صرفه‌جویی شود. 

محل قرارگیری کاغذ در پرینتر Brother HL-L5200DW

برادر L5200DW با‌توجه‌به کاربری خود، به کارتریج حجیمی با ظرفیت پرینت حداکثر ۸،۰۰۰ برگه مجهز شده است تا در نوع خود کم‌نظیر باشد؛ جایی که بسیاری از رقبایش با کاتریج‌های کم‌حجم‌تر با ظرفیت حداکثر ۵،۰۰۰ یا ۳،۰۰۰ پرینت در ماه عرضه می‌شوند. در‌این‌بین، یکی از مؤلفه‌های مهم‌ پرینتر‌های لیزری، امکان ساده‌ی شارژ مجدد کارتریج است. خوشبختانه در این زمینه امکانات مورد‌نیاز برای شارژ پرینتر‌های برادر در کشورمان در‌دسترس است. بدین‌ترتیب، می‌توانید به‌سادگی پس از اتمام تونر آن را با هزینه‌ی حدودا ۲۰۰ هزار تومان مجددا شارژ کنید. البته پس از هر بار شارژ مجدد کارتریج، به ریست نرم‌افزاری نیاز خواهید داشت که این امر به‌سادگی از‌طریق پنل مدیریت پرینتر در‌دسترس است.

پرینتر‌های سازمانی عموما به قابلیت‌های ویژه‌ای برای کنترل و مدیریت بهتر مجهز هستند که برادر L5200DW در این زمینه دست پُری دارد و به‌لطف تنظیمات امنیتی مختلف، گزینه‌ای مناسب برای سازمان‌هایی بسیار امنیتی است. دسترسی به پرینتر را به کاربران خاصی در سازمان خود می‌توانید بدهید و سایر حاضران در شبکه را محدود کنید. همچنین برای ارتقای امنیت، برای هر کاربر گذرواژه‌ای مخصوص می‌توانید تعیین کنید. در‌این‌صورت پس از ارسال درخواست پرینت، کاربر باید با مراجعه به پرینتر گذرواژه‌ی خود را وارد کند. امکان محدود‌کردن تعداد پرینت برای هر کاربر در روز نیز فراهم است.

کارتریج پرینتر Brother HL-L5200DW

از دیگر ویژگی‌های جذاب برادر L5200DW پشتیبانی از زبان‌های برندهای دیگر تجهیزات چاپ و ماشین‌های اداری است. در‌صورت نیاز، می‌توانید زبان دستگاه را به برندهایی مانند اچ‌پی، اپسون یا IBM تغییر دهید تا هرگونه مشکل سازگاری در محیط‌های مختلف کاربری و سیستم‌عامل‌های مختلف از بین رود. 

جمع‌بندی

Brother HL-L5200DW پرینتری آرام و سریع و توانمند برای استفاده‌های شخصی و سازمانی است. به‌لطف سرعت چشمگیر، قابلیت پرینت دو‌رو، قابلیت‌های ارتباطی متنوع و کیفیت بسیار رضایت‌بخش خروجی، به‌خوبی ازپس نیاز‌های سنگین سازمان‌های متوسط و بزرگ نیز برخواهد آمد. وجود افزونه‌هایی مانند منبع کاغذ‌های بیشتر در‌کنار قابلیت‌های گسترده‌ی امنیتی، برادر L5200DW را بیش‌از‌پیش به گزینه‌ای ایدئال برای امور سنگین و سازمانی تبدیل می‌کند.

پرینتر Brother HL-L5200DW نمای جلو

اگر به پرینتری ساده برای چاپ در حجم متوسط برای استفاده‌های شخصی یا دفاتر و سازمان‌های کوچک نیاز دارید، در‌حال‌حاضر محصولاتی از برادر یا برند‌های دیگر مثل اچ‌پی و کانن با قیمت کمتر نیز در بازار موجود هستند. باوجوداین، اگر به‌دنبال پرینتری سریع با حجم چاپ زیاد و مجهز به قابلیت‌های سازمانی و امنیتی می‌گردید، برادر L5200DW یکی از بهترین گزینه‌های در‌دسترس است که شما را ناامید نخواهد کرد.

پرینتر Brother HL-L5200DW را شرکت نیک‌آسا، نمایندگی انحصاری ماشین‌های اداری Brother ژاپن، برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • سرعت پرینت درخورتوجه
  • کیفیت رضایت‌بخش پرینت متن
  • هزینه‌ی ارزان چاپ
  • اتصالات متنوع
  • پرینت دورو
  • قابلیت‌های متنوع امنیتی و سازمانی

نکات منفی

  • قیمت بیشتر در‌مقایسه‌با رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات