بررسی دوربین‌های تحت شبکه و هوشمند بلورمز

سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
دوربین‌های تحت‌شبکه‌ی Blurams به‌نسبت برچسب قیمتی معقولشان، قابلیت‌های چشمگیری را با عملکردی مناسب ارائه می‌دهند.
تبلیغات

خانه‌ی هوشمند ایده‌ای است که از چند سال پیش به‌مدد اینترنت اشیاء شکل گرفت؛ خانه‌ای را تصور کنید که ابزار و لوازم آن در تعامل با یکدیگر، زندگی را برای فرد آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌سازند؛ به‌عنوان مثال با نزدیک‌شدن خودروی شخص، به‌صورت خودکار، در پارکینگ باز شده و چراغ‌های خانه روشن می‌شوند و شخص با گشودن در خانه نیز موسیقی لذت‌بخشی را می‌شنود! البته نباید از یاد برد که امنیت هوشمندانه نیز یکی از ویژگی‌های خانه‌ی هوشمند به‌شمار می‌آید.

مشخصات / مدل دوربین

Snowman

Dome Pro

Home Pro

Home Lite

ابعاد

۸۸×۸۸×۱۵۷ میلی‌متر

۸۸×۸۸×۱۶۶ میلی‌متر

۷۴×۹۳×۱۴۳ میلی‌متر

۷۴×۹۳×۱۴۳ میلی‌متر

وزن

۲۱۸ گرم

۲۳۶ گرم

۹۵ گرم

۱۰۱ گرم

قابلیت چرخش Tilt و Pan

بله به‌صورت از راه‌دور

بله به‌صورت از راه‌دور

چرخش دستی پایه

چرخش پایه به‌صورت دستی

حسگر دوربین

۲ مگایپکسلی با ابعاد 1/2.7 اینچ

۲ مگاپیکسل با ابعاد 1/2.7‌ اینچ

۲ مگایپکسلی با ابعاد 1/2.7 اینچ

یک مگاپیکسل با ابعاد 1/4 اینچ و زاویه‌ی دید ۱۰۱ درجه

قابلیت‌های تصویر/ویدئو

زاویه‌ی دید ۱۱۸ درجه، کاهش نویز سه‌بعدی، زوم دیجیتال 4X و اصلاح اعوجاج تصویر

زاویه‌ی دید ۱۲۲ درجه، کاهش نویز سه‌بعدی، زوم دیجیتال 4X و اصلاح اعوجاج تصویر

زاویه‌ی دید ۱۳۱ درجه، کاهش نویز سه‌بعدی، زوم دیجیتال 4X و اصلاح اعوجاج تصویر

زاویه‌ی دید ۱۳۱ درجه، کاهش نویز سه‌بعدی، زوم دیجیتال 4X و اصلاح اعوجاج تصویر

فیلم‌برداری

1080p با نرخ ۱۵ فریم‌برثانیه و فرمت H.264

1080p با نرخ ۱۵ فریم‌برثانیه و فرمت +H.264

1080p با نرخ ۱۵ فریم‌برثانیه و فرمت +H.264

720p با نرخ ۲۵ فریم‌برثانیه و فرمت H.264

دید در شب (Night Vision)

بله با ۸ ماژول ۸۵۰ نانومتری IR LED

بله با ۸ ماژول ۸۵۰ نانومتری IR LED

بله با ۶ ماژول ۸۵۰ نانومتری IR LED

بله با ۲ ماژول ۸۵۰ نانومتری IR LED

هشدارها

تشخیص صدا، حرکت و انسان

تشخیص صدا، حرکت و انسان

تشخیص صدا، حرکت و انسان

تشخیص صدا و حرکت

مکالمه‌ی دو طرفه (میکروفون/اسپیکر)

بله

بله

بله

بله

درگاه کارت حافظه

حافظه‌ی microSD تا سقف ۱۲۸ گیگابایت

استاندارد وایرلس

IEEE 802.11b/g/n

پروتکل‌ها

64/128-bit WEP、WPA/WPA2、WPA-PSK/WPA2-PSK、WPS

دوربین‌های امنیتی تحت‌شبکه نقشی کلیدی در سیستم‌های نظارتی دارند و به‌صورت گسترده در اماکن عمومی، جاده‌ها یا سازمان‌های حساس به‌کار می‌روند. در محیط خانه نیز می‌توان کاربردهایی نظیر مراقبت از نوزاد، اعضای سالخورده‌ی خانواده و حیوانات خانگی نیز برای آن‌ها متصور بود. بلورمز یکی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تجهیزات نظارتی است که در ادامه به بررسی چهار دوربین امنیتی خانگی آن به‌نام‌های Snowman، Dome Pro ،Home Pro و Home Lite می‌پردازیم. دوربین‌های تحت‌ شبکه‌ی بلورمز از سوی شرکت راندمان برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته‌اند.

ابتدا پیش از معرفی دوربین‌ها، با سرویس‌های بلورمز آشنا می‌شویم؛ سرویس‌هایی که برای استفاده از تمام ظرفیت‌ دوربین‌های تحت‌شبکه‌ی این شرکت ضروری هستند.

Smart AI

بلورمز به‌مدد هوش مصنوعی، مجموعه‌ی قابلیت‌های Smart AI را در اختیار کاربر قرار می‌دهد:

  • تشخیص و شناسایی چهره‌‌ی غیرتعاونی (Non-Cooperative): تشخیص و تحلیل بی‌درنگ، کراپ تصویر چهره، ارزیابی کیفیت تصویر چهره و کلاستر چهره در کسری از ثانیه (۰/۱۷ ثانیه به‌ادعای بلورمز) صورت می‌گیرد؛ بنابراین امکان استفاده از فناوری تشخیص چهره در حالت غیرتعاونی و دنیای واقعی، مانند فروشگاه‌ها و خانواده فراهم می‌شود.
  • ویدئوی تایم‌لپس و هایلایت‌ها: تحلیل ساختاری داده‌های مربوط به استریم ویدئو به‌همراه فناوری‌های دیگر همچون تشخیص اجسام و ویژگی‌های چهره، به کاربر اجازه می‌دهد ویدئوهای دارای محتوای مهم را به‌راحتی از بین حجم زیادی از ویدئو بیابد.
  • تحلیل داده‌های ویدئو: می‌توان موقعیت و تعداد افراد را از درون استریم ویدئویی شناسایی کرد و تحلیل بی‌درنگ و کاملی از موقعیت سر، اندام‌ها و بدن آن‌ها انجام داد. رهگیری و تحلیل حرکت‌های یک شخص خاص در استریم ویدئو می‌تواند برای فروشگاه‌ها، امنیت و سایر زمینه‌ها بسیار سودمند باشد.

‌‌Blurams Cloud

سرویس ابری Blurams Cloud، قابلیت‌های سودمندی را در اختیار کاربران عادی می‌گذارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ثبت چهره‌ی افراد خانواده و آگاه‌شدن از ورود افراد غریبه به خانه (تمام دوربین‌ها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند)، دریافت اعلانیه‌ها و بازخورد به آن‌ها از صفحه‌ی لاک‌اسکرین گوشی با فعال‌سازی آژیر یا تماس برای درخواست کمک، ۳۰ روز ضبط ویدئو و مشاهده‌ی آن‌ها از طریق فضای ابری از هر نقطه‌ای اشاره کرد.

بلورمز سرویس ابری خود را در ابتدا به‌مدت یک‌ماه به‌صورت رایگان برای ۷ روز ضبط ویدئوی مداوم در اختیار کاربر می‌گذارد؛ اما در ادامه دو نوع سرویس اشتراکی استاندارد و پریمیوم را به ازای هر دوربین ماهانه‌ به‌ترتیب ۴/۹۹ و ۱۴/۹۹ دلار ارائه می‌دهد. هر دو سرویس امکان تشخیص چهره، ضبط ویدئوی مداوم ۲۴ساعته، ایجاد و اشتراک‌گذاری کلیپ، اعلانیه‌ها را دارند؛ اما تفاوت آن‌ها به تاریخچه‌ی ویدئوها (۷ روز استاندارد، ۳۰ روز پریمیوم) و طول کلیپ‌ها (یک ساعت استاندارد و ۵ ساعت پریمیوم) بازمی‌گردد.

راهکارها

بلورمز به‌مدد قابلیت‌های یادگیری عمیق، هوش مصنوعی و سرویس ابری‌اش، به فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا مشتریان همیشگی‌شان را شناسایی کنند، موجودی قفسه‌ها را پایش کنند و به کارکنانشان در ارائه‌ی خدمات بهتر یاری برسانند. از جمله‌ی راهکارهای بلورمز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل حرکت مشتریان: تحلیل دقیق حرکت مشتری و نقشه‌ی حرارتی منطقه‌ای به فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا چینش محصولات، نیروی انسانی و سایر موارد را به‌صورت بهینه‌تری انجام دهند.
  • تحلیل گروهی مشتری: تشخیص دقیق چهره و درک اطلاعات مشتری به فروشگاه اجازه می‌دهد تا کیفیت سرویس‌دهی و دقت بازاریابی‌اش را بهبود دهد.
  • پایش از راه دور: به مدیریت بهینه‌تر فروشگاه‌ها کمک می‌کند و امکان ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتری را برای کارکنان فراهم می‌سازد.
  • جلوگیری از سرقت و صدمات: پایش بی‌درنگ وضعیت، رفتار غیرعادی پرسنل و رخدادهای غیرعادی از وارد شدن زیان به فروشگاه می‌کاهد.

دوربین تحت‌شبکه‌‌ی Blurams Dome Pro

بلورمز دوربین Dome Pro‌ را پرچم‌دار محصولات داخلی‌اش می‌داند؛ دوربینی با ابعاد ۸۸×۸۸×۱۶۶ میلی‌متری و وزن ۲۳۶ گرمی‌اش، اندکی بلندتر و سنگین‌تر از مدل Snowman است. این دوربین به‌همراه مدل اسنومن، شاخص‌ترین محصولات بلورمز محسوب می‌شوند. پایه‌ی چرخان و قابلیت Tilt دوربین به‌صورت از راه‌دور از ویژگی‌های مشترک دو دوربین به‌حساب می‌آید؛ البته دام‌پرو از دوربینی با زاویه‌ی دید عریض‌ترِ ۱۲۲ درجه‌‌ای بهره می‌برد.

دوربین Blurams Dome Pro
دوربین Blurams Dome Pro

دام‌پرو از حسگر ۲ مگاپیکسلی CMOS با ابعاد 1/2.7 اینچی برای ضبط ویدئوهایی با وضوح 1080p و فرمت فشرده‌ی +H.264 استفاده می‌کند و مانند برادرش به‌لطف ۸ ماژول ۸۵۰ نانومتری IR LED قابلیت دید در شب از فاصله‌ی ۵ تا ۷ متری را نیز دارد که به‌صورت خودکار با ضعیف‌شدن شرایط نوری فعال می‌شود. ترکیب اسپیکر و میکروفون برای مکالمه‌ی دوطرفه، تشخیص صدا، حرکت و انسان به‌همراه ضبط ویدئو روی کارت microSD تا سقف ۱۲۸ گیگابایت از جمله‌ی ویژگی‌های سخت‌افزاری دیگر Dome Pro‌ به‌شمار می‌آیند.

دوربین Blurams Dome Pro
دوربین Blurams Dome Pro

بهره‌گیری از قابلیت تشخیص چهره یکی از ویژگی‌های جذاب و کاربردی دوربین Dome Pro به‌حساب می‌آید؛ براساس ادعای Blurams دام‌پرو ظرف مدت ۰/۱۷ ثانیه می‌تواند چهره‌ی افراد را تشخیص دهد. Dome Pro با ثبت چهره‌ی افراد، امکان دسته‌بندی ویدئوها براساس چهره را نیز به‌ارمغان می‌آورد. بدین ترتیب به‌عنوان مثال از ورود افراد ناشناس به داخل منزل یا اتاق نوزاد آگاه شد.

بلورمز اپلیکیشن موردنیاز برای استفاده از دوربین‌های تحت‌شبکه‌اش را برای گوشی‌های اندروید و iOS‌ به‌همراه دسکتاپ (به‌صورت WebApp) ارائه می‌دهد. دام‌پرو در کمتر از یک دقیقه به‌کمک اپلیکیشن Blurams راه‌اندازی می‌شود. به‌موجب این اپلیکیشن و به‌مدد قابلیت‌ تشخیص چهره‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی، می‌توان ویدئوها را براساس چهره دسته‌بندی کرد و با شناساندن چهره‌ی افراد داخل منزل، از ورود افراد ناآشنا آگاه شد؛ البته استفاده از این قابلیت‌ها مستلزم عضویت در سرویس اشتراکی بلورمز خواهد بود. دوربین تحت‌شبکه‌ی دام‌پرو پشتیبانی از دستیارهای دیجیتال الکسا و گوگل اسیستنت را نیز به‌همراه دارد.

راه‌اندازی دوربین‌های تحت‌شبکه‌ی بلورمز از جمله مدل Dome Pro‌ به‌سادگی و در کمتر از یک دقیقه صورت می‌گیرد؛ پس از نصب اپلیکیشن Blurams و اتصال دوربین به برق، نوبت به فشردن کلید Set تا زمان چشمک‌زدن چراغ قرمز می‌رسد، سپس اپلیکیشن از کاربر می‌خواهد که دوربین را به شبکه‌ی وای‌فای متصل کند، سپس برای اسکن کد QR باید دوربین را مقابل صفحه‌نمایش گوشی نگه داشت، در مرحله‌ی بعد فرآیند راه‌اندازی و اتصال به سرور صورت می‌گیرد.

بلورمز با هر دوربین تا ۳۰ روز اشتراک سرویس ابری خود را به‌رایگان در اختیار کاربر می‌گذارد؛ سرویسی که به‌لطف آن قابلیت‌هایی همچون ثبت چهره‌ی خانواده، دریافت اعلانات و ۷ روز ضبط مداوم ویدئو به دوربین اضافه می‌شود. اپلیکیشن بلورمز برای دوربین دام‌پرو قابلیت‌هایی همچون کنترل پایه و Tilt دوربین، ثبت عکس، ضبط ویدئو و مکالمه را ارائه می‌دهد.

در منوی تنظیمات اپلیکیشن بلورمز می‌توان به مواردی همچون فعال/غیرفعال‌سازی قابلیت تشخیص چهره، دید در شب، حذف اعوجاج حاصل از گستردگی زاویه‌ی دید دوربین، رهگیری جابه‌جایی و حرکت سوژه به‌همراه تغییر سرعت چرخش دوربین به‌چشم می‌خورد.

رابط کاربری دوربین بلورمز

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که دوربین ۲ مگاپیکسلی و میکروفون دام‌پرو، تصاویری با جزئیات مناسب و صدای نسبتا شفاف ضبط می‌کنند و از سوی دیگر عملکرد آن‌ها در تشخیص صدا، حرکت و انسان نسبتا دقیق و سریع است. در طول بررسی اعلانیه‌ی مربوط به اتفاقات یادشده، طی چند ثانیه‌، روی صفحه‌ی لاک‌اسکرین نگارنده پدیدار می‌شد.

تأخیر اندک در اجرای فرمان چرخش دوربین و عملکرد نه‌چندان پایدار این قابلیت به‌همراه ناسازگاری مجموعه‌ی دوربین‌های بلورمز از جمله دام‌پرو با شبکه‌های ۵ گیگاهرتزی وای‌فای از جمله‌ی ایرادات دام‌پرو و البته دوربین اسنو‌من به‌شمار می‌آید.

دوربین تحت‌شبکه Blurams Snowman

Snowman را می‌توان یکی از توانمندترین دوربین‌های تحت‌شبکه‌ی Blurams دانست؛ دوربین کوچکی که با وجود ابعاد ۸۸×۸۸×۱۵۷ میلی‌متری و وزن ۲۱۸ میلی‌متری‌اش، قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌‌دهد و البته فضای بسیار اندکی را نیز اشغال می‌کند. اسنومن را می‌توان روی سطوح افقی یا به‌صورت افقی و چسبیده به سقف نیز استفاده کرد.

دوربین Blurams Snowman
دوربین Blurams Snowman
دوربین Blurams Snowman
دوربین Blurams Snowman
دوربین Blurams Home Pro
دوربین Blurams Home Pro
دوربین Blurams Home Pro
دوربین Blurams Home Pro
دوربین Blurams Home Lite
دوربین Blurams Home Lite
دوربین Blurams Home Lite
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات