بررسی مینی کامپیوتر یونیوو +UR1

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
یونیوو +UR1 جدید‌ترین مینی کامپیوتر شرکت بهین‌ تکنولوژی است که از مشخصات سخت‌افزاری جذابی بهره می‌برد.
تبلیغات

بهین تکنولوژی یکی از نام‌های قدیمی صنعت IT کشور است که بیش از ۲۷ سال به تولید و عرضه‌ی محصولات کامپیوتری می‌پردازد. این شرکت که پیش از این به عرضه‌ی محصولات کامپیوتری لنوو و فوجیتسو می‌پرداخت، به‌تازگی با برند اختصاصی یونیوو وارد بازار شده است. در حال حاضر تولید، محور اصلی فعالیت بهین‌ تکنولوژی را تشکیل می‌دهد. کارخانه‌ی اصلی این شرکت در شهرک صنعتی عباس‌آباد واقع است که از سال ۹۷ تولید مینی پی‌سی، کامپیوتر‌های استیک (در ابعاد بسیار کوچک) و آل‌این‌وان‌ یونیوو (UNIVO) را برعهده دارد و تاکنون ۵ هزار دستگاه از آن‌ها را به بازار عرضه کرده است.

یونیوو یو آر 1 پلاس / +Univo UR1

کامپیوتر‌های کوچک یا مینی‌ پی‌سی (mini PC)، دسته‌ای از کامپیوتر‌ها هستند که همان‌طور که از نامشان نیز پیدا است، ابعاد بسیار کوچک‌تری در مقایسه‌ی با کیس‌های رایج دارند. این دسته از محصولات عموما از قابلیت‌های کمتری اعم از فقدان درگاه‌ PCI.e، پردازنده‌ی گرافیکی مجزا، درگاه اضافه‌ی SATA یا فضای لازم برای تعبیه‌ی هارددیسک در برابر کیس‌های ATX بهره می‌برند. بااین‌حال به‌دلیل ابعاد مناسب خود گزینه‌ی بسیار بهتری برای کاربرانی به‌شمار می‌رود که به‌دنبال میز کار تمیز و خلوت در کنار توان پردازشی مناسب هستند. همچنین سازمان‌ها نیز به‌دلیل نیاز به‌ محصولاتی کوچک و مقرون‌به‌صرفه یکی از بزرگ‌ترین مشتریان این دسته از کامپیوتر‌ها به‌شمار می‌روند. البته باید در نظر داشته باشید که ابعاد کوچک‌تر این کامپیوترها به‌منزله‌ی قیمت پایین آن‌ها نیست. با کاهش قابل‌توجه ابعاد، نیاز به توسعه‌ی سیستم خنک‌سازی مؤثرتر بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در همین راستا نیز عموما کیس، سیستم خنک‌سازی و چینش قطعات این کامپیوتر‌ها نیازمند طراحی پیشرفته‌تری (در مقایسه با کامپیوتر‌های عادی) هستند.

ورود به بازار کامپیوتر‌های کوچک حتی در کشورمان (عدم حضور پررنگ برند‌های نام‌دار) نیز امری ساده نیست. محصولات توانمندی از اینتل، ایسوس، لنوو، ازراک و MSI در بازار حضور دارند که سهم زیادی از آن را مال خود کرده‌اند. اما یونیوو با قابلیت‌های خاصی سعی بر متمایز کردن محصول خود دارد تا ارزش خرید آن را نسبت به رقبا افزایش دهد. یونیوو +UR1 جدیدترین مینی پی‌سی این شرکت ایرانی به‌شمار می‌رود که روی کاغذ به قابلیت‌های مناسبی مجهز شده است. برای اطلاع از جزئیات شرایط عملکرد این کامپیوتر، با زومیت همراه باشید.

یونیوو یو آر 1 پلاس / +Univo UR1

مینی کامپیوتر یونیوو +UR1 توسط شرکت بهین تکنولوژی برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

+Univo UR1

نمونه در اختیار زومیت

مادربرد

LGA 1151 Socket 

Elitegroup H310H5-TI2

پردازنده

G5400/i3-8100/i5-8400/i7-8700

اینتل Core i5-8400

حافظه‌ی رم

۴ تا ۳۲ گیگابایت از نوع DDR4

ماژول ۸ گیگابایتی Crucial با فرکانس ۲۴۰۰

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۲۵۶ گیگابایت تا یک ترابایت SATA SSD

لکسار NS100 با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت

پورت‌های ارتباطی

HDMI، VGA

جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، میکروفن × ۲، اسپیکر

USB 2.0 x 3 ،USB 3.0 x 4

ایترنت، قفل کنزینگتون، درگاه اتصال به آداپتور

HDMI، VGA

جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، میکروفن × ۲، اسپیکر

USB 2.0 x 3 ،USB 3.0 x 4

ایترنت، قفل کنزینگتون، درگاه اتصال به آداپتور

ابعاد

۱۹۶ در ۱۸۳ در ۴۵ میلی‌متر

۱۹۶ در ۱۸۳ در ۴۵ میلی‌متر

قیمت

۴٬۲۸۰٬۰۰۰ تومان (قیمت پایه)

۶٬۹۰۰٬۰۰۰ تومان

گارانتی

۱۸ ماه گارانتی بهین تکنولوژی

۱۸ ماه گارانتی بهین تکنولوژی

طراحی

یونیوو +UR1 از طراحی بسیار کوچکی بهره می‌برد. ابعاد ۲۰ در ۱۰ سانتی‌متری این دستگاه امکان قرارگیری آن را در هر محیطی از میز کار فراهم می‌کند. یونیوو برای سهولت استفاده از دستگاه بسته به محیط کاری با تعبیه‌ی مانت مخصوص اتصال ویزا یا پایه‌ی یدکی، شرایط قرارگیری آن به‌صورت عمودی، افقی یا اتصال به پشت مانیتور را ممکن کرده است. این موضوع آزادی عمل زیادی برای چینش میز کار کاربران قرار می‌دهد. 

همان‌طور که از یک مینی کامپیوتر انتظار می‌رفت، شرکت بهین نیز برای تولید بدنه‌ی یونیوو +UR1 از فلز بهره برده است. این موضوع منجر به‌ افزایش کیفیت بدنه و بهبود ماندگاری آن در دراز‌مدت می‌شود. خوشبختانه فرایند ساخت و مونتاژ یونیوو +UR1 در سطح بالایی انجام شده و کیفیت دستگاه کاملا رضایت‌بخش است. البته نمی‌توان آن را دراین‌زمینه با محصولات رده‌بالایی مانند مک‌مینی مقایسه کرد. اما یونیوو در بخش کیفیت ساخت و در قیاس با رقبای آسیایی و هم‌قیمت خود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. علاوه بر بدنه‌ای باکیفیت، مونتاژ اجزای داخلی نیز با دقت و کیفیت مناسبی انجام گرفته است. 

یونیوو یو آر 1 پلاس / +Univo UR1

ورودی‌های هوا در بخش جلویی، پشت، پنل بالا و کناری دستگاه قرار گرفته است. با این حال مسیر اصلی تردد هوا، مکش از بخش بالایی به‌وسیله‌ی فن سیستم خنک‌سازی و خروج آن از پنل پشتی دستگاه است. استفاده از پردازنده‌ی سری دسکتاپ باعث شده است تا سیستم‌ خنک‌سازی عموما و حتی در کاربری‌های عادی نیز نویز محسوسی تولید کند. البته این نویز فقط در حالتی که محیط کاری بسیار ساکت و آرام مانند اتاق شخصی داشته باشید به‌گوش می‌رسد و در عموم محیط‌های کاری حتی متوجه آن نیز نخواهید شد. فن این کامپیوتر کوچک در شرایط کاری سنگین نیز تقریبا ۳۰ درصد صدای بیشتری تولید می‌کند. 

بدنه‌ی یونیوو +UR1 به‌راحتی قابلیت باز‌ شدن و تغییر قطعات داخلی را دارد. طراحی دستگاه به‌نحوی صورت گرفته است که با بازکردن ۵ پیچ بخش پشتی، پنل بالایی به‌راحتی و‌ به‌صورت کشویی از محل خود خارج می‌شود تا امکان تغییر قطعات مورد نیاز فراهم باشد. با در دسترس بودن قطعات مانند حافظه‌ی SSD یا رم، امکان تعویض یا ارتقای ساده‌ی آن‌ها نیز فراهم است. البته در این بخش تنها ایراد بزرگ را می‌توان به محل قرارگیری درگاه M2 دانست که زیر سیستم خنک‌سازی پردازنده قرار دارد و برای تعویض یا نصب حافظه‌ی مورد نظر چاره‌ای جز بازکردن کامل سیستم خنک‌کننده ندارید.

یونیوو یو آر 1 پلاس / +Univo UR1
یونیوو یو آر 1 پلاس / +Univo UR1

بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف یونیوو +UR1 به آداپتور بزرگ آن بازمی‌گردد. این آداپتور که ظاهری مشابه با نمونه‌ی همراه لپ‌تاپ‌های قدیمی دارد، از ابعاد و وزن بزرگی نیز بهره می‌برد. با اینکه درواقع نمی‌توان آداپتور را ضعفی در طراحی یک محصول عنوان کرد، اما برای مینی کامپیوتری که ابعادی برابر با ۲۰ در ۱۸ سانتی‌متر (برابر با یک تی‌وی باکس) دارد، آداپتوری با حجم تقریبی ۱/۳ خود دستگاه، خبر از بی‌اهمیتی تولیدکننده به این بخش می‌دهد. 

اتصالات

مینی کامپیوتر‌ها باتوجه به ماهیت خود، عموما از اتصالات کمتری نسبت به دسکتاپ‌ها برخوردار هستند. اما خوشبختانه یونیوو توجه مناسبی به این بخش داشته و +UR1 را به انواع درگاه‌های اتصالی مجهز کرده است. در پنل جلو در قسمت پایین کلید پاور، شاهد حضور جک‌های ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفن در کنار سه درگاه USB هستیم که دو عدد از آن‌ها از نسل سوم این استاندارد ارتباطی پشتیبانی می‌کنند. در بخش پشتی نیز درگاه‌های متنوعی تعبیه شده است که کمک زیادی به افزایش بهره‌وری از دستگاه می‌کند. در پنل پشتی در کنار چهار درگاه USB - دو عدد از آن‌ها از نوع USB 3.0 - شاهد حضور پورت‌های HDMI، قفل کنزینگتون، VGA، ایترنت، خروجی صدا و ورودی میکروفن هستیم. 

یونیوو یو آر 1 پلاس / +Univo UR1

تنها نقطه‌ضعف یونیوو +UR1 در زمینه‌ی اتصالات را می‌توان فقدان پورت USB-C دانست. باتوجه به همه‌گیر شدن این نوع از درگاه، وجود آن می‌توانست کمک زیادی به کاربران کند. همچنین باتوجه به استفاده از پردازنده‌های جدید اینتل، در صورت تجهیز این درگاه امکان پشتیبانی از رابط اتصالی سریع تاندربولت نیز فراهم بود. بدین ترتیب کاربرانی که نیاز به پردازنده‌های گرافیکی توانمند داشتند، قادر به استفاده از انواع اکسترنال بودند؛ همانند مک مینی اپل.

یونیوو +UR1 در کنار درگاه‌های فیزیکی، با تجهیز به ماژول اینتل ۳۱۶۵، از شبکه‌ی بی‌سیم وای‌فای استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac و بلوتوث نسخه‌ی ۴.۲ نیز بهره می‌برد که برای بسیاری از کاربران نکته‌ی مثبت کلیدی به‌شمار می‌رود.

عملکرد

کامپیوترهای کوچک باتوجه به شرایط کاربری خود عموما به پردازنده‌های کم‌مصرف و در بسیاری مواقع به انواع اینتل با کد U (پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ‌ها) در انتهای نام خود مجهز هستند. این دسته از پردازنده‌ها توانایی انجام تمامی امور روزمره مانند وب‌گردی، تولید اسناد، تماشای ویدئو‌های 4K و انجام امور گرافیکی ساده را دارند. اما در شرایط کاربری‌های رده‌بالا مانند رندر ویدئو، انجام امور محاسباتی و مهندسی، توسعه‌ی نرم‌افزار و کاربری‌های چندوظیفگی سنگین، کاربران را با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه خواهند کرد. 

درحالی‌که تقریبا تمامی رقبای یونیوو در بازار مانند ایسوس، لنوو، ازراک و اینتل به پردازنده‌های کم‌مصرف مجهز شده‌اند، +UR1 به پردازنده‌‌های رده‌ی دسکتاپ با توان مصرفی ۶۵ وات مجهز خواهد بود. کاربران امکان انتخاب از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل زیر را خواهند داشت:

  • پنتیوم G5400 با دو هسته‌ و ۴ ترد پردازشی
  • Core i3 8100 با ۴ هسته و ۴ ترد پردازشی
  • Core i5 8400 با ۶ هسته و ۶ ترد پردازشی
  • Core i7 8700 با ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی

برای اطلاع از تفاوت حدودی توان پردازشی پردازنده‌های مذکور، می‌‌توانید به نتیجه‌ی عملکرد آن‌ها در بنچمارک Cinebench R20 در جدول زیر مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که عملکرد یک پردازنده در محصولات مختلف تفاوت اندکی دارد. به همین دلیل در جدول زیر عملکرد حدودی آن‌ها ذکر شده است.

پردازنده

آزمون تک‌هسته‌ای 

آزمون چند‌هسته‌ای

Pentium G5400

۲۸۰

۸۸۰

Core i3 8100

۳۶۰

۱۴۰۰

Core i5 8400

۴۱۰

۲۲۰۰

Core i7 8700

۴۸۰

۳۵۰۰

استفاده از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ کمک زیادی به بهره‌وری و توان پردازشی دستگاه خواهد کرد. البته روند خنک‌سازی پردازنده‌های ۶۵ وات دسکتاپ در قیاس با انواع ۲۵ وات لپ‌تاپی، امری بسیار پیچیده‌تر است. 

یونیوو یو آر 1 پلاس / +Univo UR1

امکان سفارش حافظه‌ی رم از ۴ تا حداکثر ۳۲ گیگابایت (به لطف دو درگاه حافظه‌ی رم و پشتیبانی تا فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز) و حافظه‌ی SSD از ۲۵۶ گیگابایت تا یک ترابایت نیز در دسترس است. تمام مدل‌های یونیوو +UR1 با حافظه‌ی SSD عرضه می‌شوند. البته درصورت دلخواه قادر به تعویض این حافظه با هارددیسک‌های ۲.۵ اینچی خواهید بود. نکته‌ی قابل‌توجه در این خصوص وجود درگاه M2 با پشتیبانی از نسل دوم PCIe در یونیوو +UR1 است تا بدین ترتیب در کنار SSDهای SATA، قادر به استفاده از نمونه‌هایی با درگاه M2 و فرم‌فکتور ۲۲۶۰ و ۲۲۸۰ نیز باشید. البته در نظر داشته باشید پشتیبانی از PCIe gen 2 به‌معنای پهنای باند کمتر آن در مقایسه با انواع نسل سوم و SSDهای متداول موجود در بازار است و در صورت استفاده از حافظه‌های سریع NVM.e با نسل سوم PCI.e، به پهنای باند نصف PCI.e Gen 2 محدود خواهید شد. 

پردازنده‌‌های نسل هشتمی اینتل با افزایش تعداد هسته‌های کاری خود، توان پردازشی به‌مراتب بیشتری در مقایسه با انواع قدیمی‌تر دارند. به‌همین جهت یونیوو +UR1 در بخش توان پردازشی در جایگاه بسیاری خوبی به‌خصوص در قیاس با رقبای خود در بازار کشور قرار می‌گیرد. برای بررسی عملکرد پردازنده‌ی Core i5 8400 موجود در نمونه‌ی در دسترس زومیت، از آزمون Cinebench استفاده کردیم. این بنچمارک برای بررسی عملکرد پردازنده‌ها در امور رندرگیری به‌کار گرفته می‌شود و از محبوب‌ترین نمونه‌های موجود برای سنجش توان به‌شمار می‌رود. همچنین در ادامه این بنچمارک ۱۰ بار و بلافاصله پس از اتمام هر مرحله اجرا شد تا در کنار بررسی توانایی پردازشی، عملکرد سیستم‌ خنک‌سازی و امکان افت عملکرد آن نیز مشاهده شود. در این آزمون یونیوو +UR1 موفق به کسب نتیجه‌ی ۴۰۰ و ۲۰۳۹ در بخش‌های تک‌ و چندهسته‌ای شد. همچنین نمرات به‌دست آمده طی ۱۰ بار اجرای بنچمارک به شرح زیر است:

شماره‌ی آزمون

نتیجه‌ی آزمون چندهسته‌ای

۱

۲۰۳۹

۲

۱۹۲۸

۳

۱۸۲۰

۴

۱۷۶۰

۵

۱۷۵۸

۶

۱۷۶۳

۷

۱۷۲۸

۸

۱۷۳۷

۹

۱۷۲۷

۱۰

۱۷۲۴

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، عملکرد پردازنده تحت بار شدید طولانی‌مدت با افت تقریبا ۱۵ درصدی مواجه می‌شود که برای دستگاهی با فرم‌فکتور مینی کامپیوتر قابل قبول است و از سیستم خنک‌سازی مؤثر آن خبر می‌دهد. جزئیات عملکرد پردازنده‌ی Core i5 8400 در تست استرس به‌صورت زیر است:

فرکانس کاری یونیوو +UR1 در آزمون Cinebench

این پردازنده در شرایط idle در فرکانس ۱.۲ گیگاهرتزی قرار می‌گیرد. در آزمون چند هسته‌ای، به‌دلیل تحت بار قرار گرفتن تمام هسته‌ها فرکانس کاری از عدد پایه‌ی ۲.۸ گیگاهرتز در نهایت به واحد ۳.۴ گیگاهرتز افزایش می‌یابد. البته در برخی شرایط فرکانس به نزدیکی ۴ گیگاهرتز (حداکثر فرکانس بوست) نزدیک می‌شود که در ادامه بلافاصله به حالت پایدار خود بازمی‌گردد. باقی‌ماندن در فرکانس حداقلی ۲.۸ گیگاهرتز در این آزمون ۳۰‌دقیقه‌ای، نشان از سیستم خنک‌سازی مؤثر یونیوو +UR1 دارد.

توان حرارتی یونیوو +UR1 در آزمون Cinebench

پردازنده‌ی ۶۵ واتی Core i5 8400 موجود در یونیوو +UR1 برای کنترل دما در طول این آزمون، از توان ۴۳ تا ۶۸ وات استفاده می‌کرد تا دمای مجموعه را در بازه‌ای ایمن حفظ کند. این پردازنده در شرایط idle نیز توانی نزدیک به ۲ وات مصرف می‌کند.

دمای عملیاتی یونیوو +UR1 در آزمون Cinebench

فناوری کنترل توان مصرفی پردازنده‌ی اینتل Core i5 موجود در یونیوو +UR1 در کنار سیستم خنک‌سازی این مینی‌کامپیوتر قادر به حفظ حداکثر دمای ۹۱ درجه در طول آزمون استرس شد تا مشکلی از این بابت نیز در عملکرد آن مشاهده نشود.

بدین ترتیب این کامپیوتر کوچک و پردازنده‌ی به‌کار‌ رفته در آن نه‌تنها به‌راحتی از پس امور ساده و کاربر‌های عادی برمی‌آید، بلکه توانایی انجام امور پردازشی پیشرفته مانند اجرای محاسبات و رندر‌های نیمه‌سنگین را نیز دارد.

یونیوو یو آر 1 پلاس / +Univo UR1

پردازنده‌های نسل هشتمی سری Core i اینتل به واحد گرافیکی مجتمع UHD Graphics 630 مجهز شده‌اند که با ۲۴ واحد اجرایی (۲۳ عدد در نسخه‌ی Core i3) و فرکانس کاری ۰.۳۵ تا ۱.۱۵ گیگاهرتز، از پس انجام امور ساده‌ی گرافیکی بر‌‌می‌آیند. پشتیبانی از حداکثر ۳ نمایشگر، ویرایش عادی تصاویر و کلیپ‌های سبک، تماشای ویدئو‌های 4K و HDR و اجرای بازی‌های eSport با رزولوشن 720p، برخی از توانایی‌های این پردازنده به‌شمار می‌رود. بازی‌هایی مانند فورتنایت، league of legends، ماینکرفت، Dota 2، اورواچ و CS:GO با رزولوشن کم و جزئیات اندک با نرخ فریم بین ۳۰ تا ۶۰ فریم اجرا خواهند شد. اگر پردازش‌های سنگین گرافیکی مانند تولید محتوای ویدیویی، طراحی صنعتی و رندر‌های سه‌بعدی یا انجام بازی‌های روز در کاربری شما جایی ندارد، UHD Graphics 630 توانایی تأمین نیازهایتان را خواهد داشت. 

جمع‌بندی

بهین تکنولوژی با توسعه‌ی مینی‌کامپیوتر یونیوو +UR1 قدم بزرگی در تولید محصولی توانمند، خوش‌ساخت و کاربردی برداشته است. این مینی پی‌سی به‌لطف ابعاد اندک خود امکان ایجاد محیط و میز کاری تمیز و خلوتی را فراهم می‌کند. این موضوع برای کاربران سازمانی و اداره‌های بزرگ امری بسیار حائز اهمیت است. همچنین امکان قرار دادن دستگاه به‌صورت افقی، عمودی یا اتصال به پشت مانیتور، آزادی عمل بیشتری به چینش میز کاری مطابق با نیاز‌های کاربران می‌دهد.

یونیوو یو آر 1 پلاس / +Univo UR1

اما بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت یونیوو +UR1 به پردازنده‌ی نسل هشتم دسکتاپ اینتل آن باز می‌گردد که توان پردازشی به‌مراتب بالاتری در برابر رقبای خود ارایه می‌دهد. این پردازنده به‌خصوص در انواع Core i5 و Core i7 از پس امور سنگین پردازشی و محاسباتی نیز برمی‌آید. بدین ترتیب در کنار امکان سفارش با پردازنده‌های ارزان و رده‌پایین‌تر پنتیوم و Core i3، یونیوو +UR1 توانایی تأمین توان پردازشی مورد نیاز عموم کاربری‌ها را از انواع عادی خانگی تا نمونه‌های حرفه‌ای‌تر و موردنیاز مهندسان و توسعه‌دهندگان خواهد داشت. سیستم خنک‌کننده‌ی مؤثر به‌کار رفته در این کامپیوتر نیز کمک بزرگی به این امر کرده است. 

در‌صورت وجود درگاه USB از نوع C و پشتیبانی آن از فناوری تاندربولت جهت امکان اتصال پردازنده‌های گرافیکی اکسترنال، می‌شد یونیوو +UR1 را محصولی کامل دراین‌زمینه عنوان کرد.

مینی کامپیوتر‌ها هیچ وقت از لحاظ اقتصادی محصولاتی مقرون‌به‌صرفه نبودند. با این حال یونیوو +UR1 در قیاس با رقبای نام‌دار خود در بازار و به‌لطف تجهیز به پردازنده‌های توانمند‌تر، گزینه‌ای با ارزش خرید بالاتر به‌شمار می‌رود. 

برای خرید مینی کامپیوتر یونیوو +UR1 می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید و با تماس با شرکت بهین تکنولوژی، نمونه‌ی مورد نظر خود را سفارش دهید.

نکات مثبت

  • ابعاد کوچک با کیفیت ساخت خوب
  • پردازنده‌ی توانمند سری دسکتاپ
  • طراحی مناسب سیستم خنک‌سازی
  • درگاه‌های ارتباطی متعدد

نکات منفی

  • فقدان درگاه USB-C
  • آداپتور بسیار بزرگ
  • افزایش صدای فن در صورت استفاده سنگین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات