بررسی SSD اینترنال XPG GAMMIX S11 Pro

دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
XPG GAMMIX S11 Pro سریع‌ترین حافظه‌ی SSD شرکت ای‌دیتا است که به منظور رقابت در بازار گیمینگ و رندرینگ عرضه شده است.
تبلیغات

اگر به دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ علاقه‌مند باشید، قطعا درباره‌ی حافظه‌ی SSD و هارد دیسک شنیده‌اید و احتمالا می‌دانید که سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌های SSD در مقایسه با حافظه‌های HDD بسیار بیشتر است؛ البته به‌طور معمول حافظه‌‌های SSD قیمت بیشتری نیز دارند! پیش از آغاز بررسی توصیه می‌کنیم «راهنمای خرید SSD و هارددیسک» زومیت را مطالعه کنید.

بیش از ۷۰ سال از معرفی اولین مدل حافظه‌های HDD یا همان هارد دیسک می‌گذرد؛ درحالی‌که نخستین حافظه‌ی SSD تنها ۲۰ سال پیش معرفی شد. گرچه همچنان اکثریت مردم به شکل‌های گوناگون با حافظه‌ی هارد دیسک کار می‌کنند، اما با گسترش روزافزون فناوری‌ها، روند فزاینده‌ی تولید اطلاعات و درعین‌حال پیچیده‌تر شدن فرایند‌های محاسباتی، اقبال افراد متخصص به حافظه‌های SSD روز‌به‌‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

بررسی  XPG GAMMIX S11 pro

غالب افراد از حافظه‌های ‌SSD برای انجام کارهایی نظیر طراحی، تدوین فیلم، برنامه‌نویسی پیشرفته، ویرایش عکس و اجرای بازی یا برنامه‌هایی با تبادل حجم وسیعی از اطلاعات استفاده می‌کنند؛ اما به‌طور مثال کسی برای مشاهده‌ی فیلم یا سریال اقدام به خرید حافظه‌ی SSD نمی‌کند، چرا که عملا برای انجام چنین کارهایی هارد دیسک‌های معمولی کاملا مناسب هستند و دیگر نیاز به پرداخت مبلغی گزاف نیست!

کسی برای مشاهده‌ی فیلم و سریال یا وب‌گردی اقدام به خرید حافظه‌ی SSD نمی‌کند

ازآنجاکه نیاز به استفاده از حافظه‌ی SSD در لپ‌تاپ یا کامپیوتر بیشتر از سمت افراد متخصص احساس می‌شود، اهمیت بررسی حافظه‌های SSD دو چندان خواهد بود، چرا که فرد باید دقیق‌ترین، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای کار موردنظر خود را پیدا کند!

در سال‌های اخیر، شرکت تایوانی ای‌دیتا که کمتر از ۲۰ سال از زمان تأسیسش می‌گذرد، برند خود را در میان محصولات متنوع هارد اکسترنال به‌خوبی شناسانده است و اکنون جزو برترین فروشنده‌های هارد اکسترنال در سطح جهان به حساب می‌آید. آن‌ها با معرفی XPG S11 Pro اکنون بازار گیمینگ و رندرینگ را هدف قرار داده‌اند و در نظر دارند با غول‌های این بازار، نظیر سامسونگ و اینتل به رقابت بپردازد.

با بررسی حافظه‌ی SSD داخلی XPG GAMMIX S11 Pro همراه زومیت باشید.

بررسی  XPG GAMMIX S11 pro

شرکت ADATA که نامی آشنا در زمینه‌ی تولید انواع حافظه به‌شمار می‌آید، سری XPG را مخصوص گیمرها، عاشقان تکنولوژی و اجرای برنامه‌هایی با تبادل حجم زیادی از اطلاعات طراحی کرده است. این شرکت ادعا می‌کند تمامی محصولات سری XPG تست‌های کیفی کارخانه را با نمره‌ی +A گذارنده‌اند. بنابراین از حافظه‌ی ذخیره‌سازی XPG انتظارات ویژه‌ای خواهیم داشت.

شرکت ای‌دیتا XPG GAMMIX S11 Pro را در سه ظرفیت ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی با برچسب قیمتی ۱۳۹.۹۹، ۲۲۹.۹۹ و ۳۰۹.۹۹ دلار عرضه می‌کند. در زمان معرفی این محصول، قیمت اعلام‌شده‌ برای آن تقریبا نصف قیمت حافظه‌ی تولیدی یکی از مهم‌ترین رقبا، یعنی نسخه‌ی یک ترابایتی Samsung 960 PRO بود و همین موضوع اقبال عمومی را به خرید حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD XPG افزایش می‌داد. 

در ماه‌های اخیر تمامی شرکت‌های سازنده‌ی حافظه‌ی SSD قیمت محصولات خود را به‌ شکل چشم‌گیری کاهش داده‌اند، به‌طور مثال هم‌اکنون ای‌دیتا، حافظه‌ی XPG GAMMIX S11 Pro را که هنگام معرفی ۳۰۹.۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده بود، دقیقا به نصف قیمت در سایت خود به فروش می‌رساند! مشخصات فنی و فیزیکی حافظه‌ی SSD XPG GAMMIX S11 Pro به شرح زیر است:

مشخصات فنی و طراحی حافظه‌ی SSD XPG S11

ظرفیت‌ها

۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت

جنس‌بدنه

فلزی

نوع رابط

PCIe 3.0، چهار کاناله

NVMe 1.3

ابعاد

۶.۱ × ۲۲ × ۸۰ میلی‌متر

وزن

۸ گرم

دما در حین کار

صفر تا ۷۰ درجه‌ی سلسیوس

محتوایات

حافظه‌ی SSD

میانگین زمان بین خرابی

۲/۰۰۰/۰۰۰ ساعت

گارانتی 

۵ سال

مقاومت در برابر شوک

۱۵۰۰G در طی ۰.۵ میلی ثانیه

معماری حافظه 

3D TLC

حافظه‌ی SSD داخلی XPG GAMMIX S11 Pro توسط شرکت آونگ به‌عنوان نماینده‌ی محصولات ای‌دیتا در ایران، برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است. مشخصات فنی انواع SSD، هارد اکسترنال، هارد لپ‌تاپ و هارد کامپیوتر به‌همراه به‌روزترین قیمت حافظه ذخیره‌سازی را در بخش محصولات زومیت ببینید.  

طراحی و کیفیت ساخت

حافظه‌های SSD داخلی، همگی در داخل کامپیوتر یا لپ‌تاپ قرار می‌گیرند، بنابراین طراحی ظاهری محصول موضوع چندان پراهمیتی محسوب نمی‌شود؛ اما هنگامی که جعبه‌ی XPG S11 را می‌گشاییم، اولین نکته‌ای که توجه ما را جلب می‌کند، ساختار زیبا و رنگ‌بندی منحصر‌به‌فرد آن است. ماژول حافظه درون هیت‌سینکی به رنگ مشکی و قرمز قرار دارد که روی آن لوگوی حک‌شده‌ی XPG به‌چشم می‌خورد تا کار خنک کردن SSD به بهترین شکل ممکن انجام شود و به ادعای شرکت سازنده، دمای محصول را تا ۱۰ درجه‌ی سلسیوس کاهش دهد.

معماری حافظه‌ی ایکس‌پی‌جی 3D TLC است. فلش TLC در هر سلول ۳ بیت داده را ذخیره می‌کند. TLC تنها برای مصارف عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین فاکتور‌ها و استانداردهای لازم برای استفاده‌ی صنعتی را ندارد. چرخه‌ی عمر خواندن و نوشتن این نوع فلش در حدود ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ چرخه در هر سلول است. حال بد نیست کمی بیشتر با فناوری 3D NAND آشنا شویم.

هر قطعه از حافظه‌ی فلش را به‌عنوان یک آپارتمان در نظر بگیرید. خانه‌های مجزایی وجود دارند که مردم به آن‌ها وارد یا از آن‌ها خارج می‌شوند و زمان‌های متفاوتی در داخل (بیت با مقدار یک) و خارج از آن (حالت صفر) سپری می‌کنند. حال اگر شما در حال ساخت یک آپارتمان جدید باشید، ارزشمندترین منابع‌تان، املاک و مستغلاتی هستند که در حال ساخت آن‌ها هستید. بنابراین بدون درنظرگرفتن محدودیت‌های مهندسی و بودجه، هدف شما به حداکثر رساندن تعداد افرادی است که در این زمین‌ها ساکن می‌شوند.

بررسی  XPG GAMMIX S11 pro

حدود صد سال پیش با تقسیم‌کردن زمین به کوچک‌ترین ابعاد ممکن، افراد در یک طبقه جای داده می‌شدند. اکنون به‌لطف ساختمان‌های فولادی و آسانسورهای سریع و ایمن، ساختن آپارتمان‌های چندطبقه به‌راحتی امکان‌پذیر است و می‌توان با داشتن زمینی با مساحت مشابه، افراد را ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ برابر بیشتر از قبل در ساختمان‌ها جای داد و این موضوع اصلی‌ترین تفاوت بین حافظه‌های NAND دوبعدی و سه‌بعدی را نشان می‌دهد.

شرکت‌های پیشرو برای به حداکثر رساندن تعداد بیت‌هایی که در یک سطح دوبعدی X و Y جا می‌گیرند، تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و اکنون در حال گسترش عمودی مدار‌ها هستند؛ البته محدودیت‌های فیزیکی همیشه وجود دارند؛ برای مثال استفاده از یک ماژول رم با ضخامت ۳ اینچ امر نامعقولی به‌حساب می‌آید؛ حتی اگر بتوان ترابایت‌ها داده را در آن جای داد. ولی فناوری‌های جدید در ساخت حافظه و چیپ اجازه می‌دهند لایه‌های میکروسکوپی و بسیار ریزی از معماری NAND روی هم قرار گیرند.

روش‌های لایه‌بندی و ساخت حافظه‌ی عمودی، تراکم، سرعت و کارایی را در مقایسه با مدل قدیمی‌تر بهبود می‌بخشند. با استفاده از سبک جدید ساخت حافظه به‌صورت لایه‌ای، داده‌‌ی بسیار بیشتری در همان فضای فیزیکی قبلی جای می‌گیرد. علاوه‌‌‌بر این، تکنیک‌های کوچک‌سازی به‌صورت پشته‌ای عمل می‌کنند؛ بدین معنی که می‌توان لایه‌های بیشتری را در یک ماژول حافظه قرار داد. کاهش فاصله‌ی سیم‌بندی (فناوری ساخت که با نانومتر بیان می‌شود) در مدارات باعث کاهش فضای فیزیکی، تأخیر و توان مصرفی می‌شود و از سوی دیگر سرعت خواندن و نوشتن را افزایش می‌دهد. پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این زمینه، مانند Channel Holes، باعث افزایش سرعت انتقال داده‌ بین لایه‌های نیمه‌رسانا شده‌اند. این ایده مانند یک آسانسور کوچک بین طبقات آپارتمان عمل می‌کند.

در ساخت حافظه‌ی SSD ایکس‌پی‌جی نیز از فناوری نسل دومی 3D NAND استفاده شده است تا بدین وسیله حافظه‌ی بیشتر با ماندگاری بهتر ایجاد شده و در نهایت باعث کاهش قیمت تمام‌شده شود. 

عملکرد و سخت‌افزار

سرعت انتقال اطلاعات مولفه‌ی بسیار مهمی برای خرید حافظه محسوب می‌شود. این مولفه هنگام خرید حافظه‌ی SSD اهمیتی دوچندان می‌یابد، چرا که غالبا افرادی به سراغ خرید حافظه‌ی SSD می‌روند که مشغول به انجام فعالیتی تخصصی هستند. همچنین قیمت حافظه‌های SSD معمولا بسیار بیشتر از یک هارد دیسک معمولی بوده و مصرف‌کننده ناچار به پرداخت مبلغی گزاف برای خرید حافظه‌ی SSD است، بنابراین توجه ویژه‌ای به عملکرد و کارایی SSD انتخابی خود خواهد داشت!

امروزه تمامی حافظه‌های SSD قدرتمند در سطح جهان از رابط‌های PCIe 3.0، چهار کاناله و پروتکل قدرتمند NVMe 1.3 بهره می‌گیرند و دیگر خبری از استفاده از رابط‌های SATA نیست. XPG S11 Pro نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. ای‌دیتا XPG GAMMIX S11 Pro را سریع‌ترین حافظه‌ی SSD خود می‌نامد. براساس ادعای تایوانی‌ها، استفاده از فناوری PCIe 3.0، چهار کاناله و همچنین بهره‌گیری از SLC Caching هوشمند و استفاده از ماژول DRAM به‌عنوان کش بافر، سبب آن شده است تا سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در این SSD به‌ترتیب به ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه برسد.

بررسی  XPG GAMMIX S11 pro

SSD XPG S11 Pro با فرم‌فکتور M.2 2280 و فناوری نسل دوم 3D NAND عرضه می‌شود که مورد دوم تأثیر به‌سزایی در بهبود عملکرد این حافظه‌ دارد. تایوانی‌ها مدعی هستند که XPG S11 Pro بهترین گزینه برای اجرای بازی‌ها و تدوین تخصصی فایل‌های ویدیویی است. XPG S11 Pro برای افزایش دقت حین جا‌به‌جایی اطلاعات از فناوری کاهش خطای پیشرفته‌ی (LDPC) بهره می‌برد که نسبت به فناوری BCH ECC خطاهای بیشتری را در هنگام جابه‌جایی اطلاعات تصحیح می‌کند. براساس اعلام ای‌دیتا با اتکا بر فناوری LDPC، میانگین زمان بین خرابی حافظه را دو میلیون ساعت می‌داند.

براساس ادعای ای‌دیتا، حافظه‌ی SSD ایکس‌پی‌جی با بهره‌مندی از قابلیت رمزگذاری سرتاسری (End to End) اطلاعات، امنیت داده‌های مهم موجود درون SSD را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد و بدین ترتیب احتمال دسترسی‌های غیرمجاز به داده‌ها به کمترین مقدار ممکن خواهد رسید. پشتیبانی از قابلیت RAID به امنیت، پایداری و همچنین سرعت انتقال داده کمک فراوانی خواهد کرد.

اعداد اعلام‌شده از سوی ای‌دیتا در خصوص عملکرد حافظه‌ی XPG S11 Pro خیره‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ حال باید با آزمودن این حافظه، ادعای تایوانی‌ها را راستی‌آزمایی کنیم. ناگفته نماند که ما نسخه‌ی یک ترابایتی XPG S11 Pro را برای بررسی دراختیار داشتیم.

بررسی  XPG GAMMIX S11 pro

برای بررسی سرعت انتقال داده از دو نرم‌افزار CrystalDiskMark 5 و HD Tune Pro استفاده‌ کرده‌ایم. ما در زومیت و استفاده از نرم‌افزار CrystalDiskMark 5 چهار تست زیر را برای ارزیابی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات انجام می‌دهیم. تست اصلی نرم‌افزار HD Tune Pro نیز نرخ خواندن اطلاعات را به‌صورت حداقل، حداکثر و متوسط گزارش می‌کند که پایداری در انتقال اطلاعات نیز در نمودارهای آن قابل تشخیص است.

  • Seq Q32T1: انتقال ترتیبی اطلاعات چند ترد و صف اطلاعات با بلوک‌های ۱۲۸ کیلوبایتی
  • 4K Q32T1: انتقال اتفاقی چند ترد و صف اطلاعات با بلوک‌های ۴ کیلوبایتی
  • Seq: انتقال اطلاعات با بلوک‌های یک مگابایتی به صورد تک ترد و تک صف
  • 4K: انتقال اطلاعات با بلوک‌های ۴ کیلوبایتی به‌صورت تک ترد و تک صف
  • شما می‌توانید در جدول زیر، نتایج به‌دست‌آمده از نرم‌افزار HD Tune Pro را مشاهده کنید:

    حافظه ذخیره‌سازی / سرعت انتقال اطلاعات

    نوع حافظه

    حداکثر سرعت

    حداقل سرعت

    میانگین

    مگابایت‌برثانیه

    XPG GAMMIX S11 Pro

    Internal SSD

     ۱۶۲۳ 

     ۱۳۱۹.۶ 

     ۱۶۱۰.۵ 

    Apacer AC631

    External HDD

    ۱۷۰.۵

    ۹۱.۱

    ۱۶۷.۸

    Apacer AC731

    External HDD

    ۲۲۹.۱

    ۶۲.۲

    ۲۲۰.۰

    Seagate SkyHawk 10TB

    Internal HDD

    ۲۴۷.۴

    ۱۰۸.۳

    ۱۹۰.۸

    Seagate innov8

    External HDD

    ۱۴۵.۶

    ۶۷.۴

    ۸۱.۱

    Backup Plus Slim

    External HDD

    ۱۳۹.۹

    ۶۲.۳

    ۱۰۵.۳

    ADATA SE730

    External SSD

    ۲۲۹.۳

    ۱۳۰.۶

    ۱۵۲.۵

    ADATA HD700

    External HDD

    ۱۱۲.۵

    ۵۴.۹

    ۹۰.۰

    *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

    همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ HD Tune Pro برمی‌آید، حافظه‌ی SSD داخلی XPG GAMMIX S11 Pro عملکرد فوق‌‌العاده‌ای در زمینه‌ی نرخ خواندن و نوشتن اطلاعات از خود به‌نمایش می‌گذارد. یکی از نکات حائز اهمیت XPG GAMMIX S11 Pro این است که میانگین سرعت خواندن اطلاعات اختلاف نسبتا کمی با بیشینه‌ی سرعت خواندن اطلاعات دارد که یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود؛ بدین مفهوم که هنگام استفاده از حافظه، شاهد افت عملکرد ناگهانی نخواهیم بود!

    بررسی XPG GAMMIX S11

    همچنین شما می‌توانید نمودار سرعت خواندن و نوشتن در بنچمارک فایل HD Tune Pro را مشاهده کنید، برای انجام این آزمایش از یک فایل آزمایشی با حجم ۴۰۰۰ مگابایتی استفاده کردیم.

    بررسی XPG GAMMIX S11

    در تست انتقال فایل HD Tune Pro که با یک فایل ۴۰۰۰ مگابایتی انجام شد، S11 Pro با ثبت سرعت خواندن میانگین ۲۸۷۷.۲ مگابایت بر ثانیه و نوشتن ۲۳۷۶.۵ مگابایت بر ثانیه، عملکردی مطلوب را از خود به نمایش گذاشت. در ادامه نتایج بنچمارک CrystalDiskMark 5 را مشاهده می‌کنید:

    مدل حافظه / سرعت خواندن و نوشتن 

    نوع حافظه

    Seq Q32T1

    4K Q32T1

     

    Seq

     

    4K

    XPG GAMMIX S11 Pro

    Internal SSD

     ۳۵۰۲

     ۲۸۶۸.۳ 

     ۴۳۷.۱

     ۳۲۷.۲

    ۲۸۶۸.۳

    ۲۳۹۲.۶

    ۶۳.۴۵

    ۱۴۵.۳

    Apacer AC631

    External HDD

    ۱۳۴.۷

    ۱۲۹.۱

    ۰.۵۷۸

    ۹.۹

    ۱۳۱.۵

    ۱۲۴.۸

    ۰.۴۸۳

    ۹.۷۰۶

    Apacer AC731

    External HDD

    ۱۴۰.۲

    ۱۲۸.۶

    ۰.۵۹۰

    ۹.۷۵۵

    ۱۳۲.۵

    ۱۲۸.۵

    ۰.۴۷۸

    ۱۰.۰۵

    Seagate SkyHawk 10TB

    Internal HDD

    ۲۴۸.۸

    ۲۴۱.۶

    ۲.۸۴۹

    ۲.۸۰۷

    ۲۴۴.۱

    ۲۴۱.۶

    ۰.۸۹۶

    ۲.۹۲۳

    Seagate innov8

    External HDD

    ۲۰۰.۷

    ۱۸۰.۴

    ۲.۰۹۵

    ۸.۴۱۷

    ۱۹۹.۶

    ۱۸۰.۱

    ۰.۵۶۲

    ۵.۶۴۳

    Backup Plus Slim

    External HDD

    ۱۳۳.۱

    ۱۲۹.۶

    ۱.۳۷۶

    ۱.۴۵۱

    ۱۳۵.۷

    ۱۳۱.۹

    ۰.۵۱۷

    ۱.۴۲۵

    ADATA SE730

    External SSD

    ۳۲۰.۹

    ۳۹۹.۵

    ۱۳۱.۴

    ۱۴۸.۹

    ۳۶۳.۲

    ۳۸۲.۱

    ۲۰.۸۳

    ۳۹.۶۳

    ADATA HD700

    External HDD

    ۱۱۵.۹

    ۱۱۵.۴

    ۰.۵۶۹

    ۱.۲۹۰

    ۱۱۵.۷

    ۱۱۵.۴

    ۰.۴۹۸

    ۱.۲۷۶

    *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

    عملکرد حافظه‌ی GAMMIX S11 Pro در آزمون CrystalDiskMark 5 مطلوب است؛ چرا که نتایج آن با اعداد ادعا‌شده از سوی ای‌دیتا تفاوت اندکی دارد.

    جمع‌بندی

    امروزه استفاده از حافظه‌های SSD در کشور فراگیرتر از گذشته شده است؛ چرا که حافظه‌های SSD به‌تدریج با قیمت‌های معقول‌تری عرضه می‌شوند و دیگر خبری از قیمت‌های نجومی اولیه نیست. اگر نگاهی به نمودار قیمتی حافظه‌های SSD از زمان اولین عرضه تاکنون بیاندازیم، متوجه می‌شویم که حافظه‌های SSD کاهش قیمت چشمگیری داشته‌اند.

    بنچمارک‌ها عملکرد شایسته‌ی XPG S11 Pro را نشان می‌دهند؛ در حقیقت بررسی‌های ما نشان می‌دهد که حافظه‌ی SSD منحصربه‌فرد ای‌دیتا با عملکرد حافظه‌ی به‌کاررفته در لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت اپل تفاوت چندانی ندارد. دقت کنید که اگر قصد خرید این محصول را برای لپ‌تاپ خود دارید، پیش از خرید حتما از امکان نصب چنین حافظه‌‌ی SSD روی لپ‌تاپ خود مطلع شوید؛ چرا که در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها فضای کافی برای قرارگیری این حافظه‌ی SSD روی مادربرد وجود ندارد.

    اگر مایل هستید تا سر و سامانی به کامپیوتر خود دهید و درعین‌حال علاقه‌مند به استفاده از ‌SSD‌هایی با فرم‌فکتور M.2 2280 هستید، این محصول گزینه‌ی مناسبی برای شما محسوب می‌شود؛ محصولی که در بازار ایران با ظرفیت‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایتی و برچسب‌های قیمتی ۹۵۰ هزار تومان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دراختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

    مشخصات فنی قیمت اس اس دی سامسونگ، قیمت اس اس دی وسترن و قیمت اس اس دی ای دیتا و دیگر برندها را در بخش حافظه ذخیره‌سازی محصولات زومیت ببینید. 

    نکات مثبت

    • سرعت خواندن و نوشتن بسیار خوب
    • وجود هیت‌سینک برای کاهش دما

    نکات منفی

    • کاربردی نبودن برنامه‌ی SSD ToolBox
    • نبود امکان نصب در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات