بررسی ایرتگ اپل

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
ایرتگ نخستین تلاش اپل در زمینه‌ی تولید ردیاب هوشمند است؛ محصولی که طراحی مینیمال، عملکرد خوب و شیوه‌ی کار جذابی دارد؛ اما آیا ایرتگ به‌ویژه در ایران ارزش خرید دارد؟ با بررسی ایرتگ اپل همراه زومیت باشید.
تبلیغات

از سال ۲۰۱۲، Tile به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و البته معدود محصولات با محوریت ردیابی هوشمند در بازار فعالیت می‌کند و تا همین سال ۲۰۲۰، عملا رقیب درخور توجهی نداشت؛ اما حالا سامسونگ با گلکسی اسمارت تگ و اپل با ایرتگ پا به این بازار گذاشته‌اند تا رقابت تگاتنگی را با یکدیگر داشته باشند.

آیا ایرتگ اپل می‌تواند محصولی کارآمد به‌ویژه برای کاربران ایرانی باشد؟ آیا کوپرتینیویی‌ها می‌توانند در نخستین تلاششان حریفی با قدمت یک دهه را از میدان به‌در کنند؟ با بررسی ایرتگ اپل همراه زومیت باشید.

طراحی، کیفیت ساخت و قیمت ایرتگ اپل

در تفسیر ظاهر ایرتگ نمی‌توان اضافه‌گویی کرد؛ دایره‌ای از جنس پلاستیک که روی یکی از وجه‌های آن در فلزی منقش به لوگوی اپل به‌چشم می‌خورد، تمام مشخصات ظاهری نخستین ردیاب هوشمند اپل به‌شمار می‌روند که باید بدانید؛ طراحی مینیمال ایرتگ، بر جذابیت آن می‌افزاید.

ایرتگ اپل روی آیفون ۱۲ پرو مکس از نمای نزدیک

فقدان حفره‌ای برای استفاده از ایرتگ با عموم جاکلیدی‌ها را پیش‌از هرچیز حس خواهید کرد؛ باید یکی از جاکلیدی‌های ۱۳، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۳۰۰، ۳۵۰ و ۴۵۰ دلاری اپل را تهیه کنید؛ دقیقا همان رفتاری که از کوپرتینیویی‌ها برای افزایش سودشان انتظار می‌رفت. اگر بنا دارید ایرتگ را برای ردیابی وسایلی نظیر کوله‌پشتی یا کیف پول استفاده کنید، می‌توانید بدون جا کلیدی ایرتگتان را در جیب آن‌ها جای دهید.

ایرتگ ابعاد بسیار کوچکی دارد؛ به‌طوری که اگر یک ردیاب هوشمند نبود، مطمئنا آن را گم می‌کردید؛ با قطر ۳۱٫۹ و ضخامت ۸ میلی‌متری، ایرتگ تنها اندکی بزرگ‌تر از در بطری نوشابه است.

ایرتگ اپل در دست - نمای کناری

پلاستیک به‌کار رفته در ایرتگ مرغوب به‌نظر می‌رسد و برخلاف گلکسی SmatTag سامسونگ، حس‌وحال پریمیومی را به کاربر منتقل می‌کند. استفاده از فلز برای حک کردن لوگوی اپل ایده‌ی جذابی به‌نظر می‌رسد؛ اما تنها کافی است یکی دو هفته‌ای از زمان بیرون آوردن ایرتگ از جعبه گذشته باشد تا با دیدن خط‌وخش‌های متعددی روی بخش فلزی‌اش، روحتان آزار ببیند!

ایرتگ اپل به همراه جاکلیدی

ایرتگ در دو بسته‌ی تکی و چهارتایی به‌ترتیب با قیمت ۲۹ و ۹۹ دلار به‌فروش می‌رسد. اگر خارج از ایران و از طریق فروشگاه اپل قصد خرید ایرتگ را داشته باشید، می‌توانید درخواست حک کردن اموجی مدنظرتان در وجه پلاستیکی ایرتگ را ثبت کنید تا ردیاب هوشمندتان برای شما ظاهری شخصی‌سازی‌شده‌ داشته باشد؛ اما متأسفانه این انتخاب در ایران وجود ندارد.

خوشبختانه کاربر امکان تعویض باتری ایرتگ را دارد؛ ایرتگ‌های اپل انرژی موردنیازشان را به‌کمک یک باتری سکه‌ای CR2032 تأمین می‌کنند که مدل رایج و در دسترسی محسوب می‌شود. برای تعویض باتری ایرتگ، کافی است بخش فلزی را با چرخاندن از بدنه جدا کنید، بدین‌ترتیب محفظه‌ی باتری نمایان می‌شود، پس از تعویض باتری با چرخاندن بخش فلزی در جهت عکس، ایرتگ مجددا آماده‌به‌کار می‌شود. اپل عمر باتری ایرتگ را یک سال عنوان می‌کند.

باتری ایرتگ اپل

ایرتگ گواهی IP67 دارد؛ بنابراین ردیاب هوشمند اپل روی کاغذ در برابر پاشش آب یا گردوغبار مقاوم است و می‌تواند عمق یک متری آب را به‌مدت ۳۰ دقیقه تحمل کند.

کارایی ایرتگ اپل

برخلاف تصور بسیاری از کاربران، ایرتگ یک گجت با GSP همیشه‌روشن نیست و برای اعلام موقعیت مکانی، از شبکه‌ی Find My اپل و فناوری بلوتوث بهره می‌گیرد.

فرض بگیریم که شما کوله‌پشتیتان را گم کردید؛ درصورتی‌که یکی از کاربران اپل از کنار کوله‌‌پشتی شما گذر کند، ایرتگ کوله‌پشتی موقعیت مکانی‌اش را به شما اعلام می‌کند. نخستین ایرادی که می‌توان به ردیاب‌های هوشمندی نظیر ایرتگ وارد کرد، همین محدودیت اعلام موقعیت مکانی به دستگاه‌های اپل است؛ به همین سبب درشرایطی که ایرتگ شما در محلی خالی از دستگاه‌های اپل گم شود، پیدا کردن آن ممکن نیست.

هم گام سازی ایرتگ اپل با آیفون

جست‌وجوی دقیق یا Precision Finding، قابلیتی است که کاربران سری آیفون‌های ۱۱ و ۱۲ در ایرتگ از آن بهره‌مند خواهند بود. به لطف این ویژگی، در مواقعی که ایرتگ فاصله‌ی چندانی از شما نداشته باشد، می‌توانید محل دقیق آن را پیدا کنید و با جزئیات (شامل فاصله و جهت قرارگیری ایرتگ تا شما به‌طور دقیق) به جست‌وجوی آن بپردازید. برای استفاده از قابلیت جست‌وجوی دقیق، باید از طریق اپلیکیشن Find My ایرتگ را انتخاب کنید و روی گزینه‌ی Directions کلیک کنید.

در بررسی‌های زومیت متوجه شدیم که متأسفانه به‌دلیل تحریم یا پشتیبانی‌‌نشدن موقعیت‌یابی Apple Maps، قابلیت جست‌وجوی دقیق ایرتگ در ایران در دسترس نیست؛ بنابراین کاربران ایرانی امکان استفاده از مهم‌ترین مزیت رقابتی ایرتگ را ندارند. از آن‌جایی که امکان موقعیت‌یابی و استفاده از قابلیت جست‌وجوی دقیق با سایر سرویس‌های مسیریابی وجود ندارد، امیدواریم که در آینده، سیستم موقعیت‌یابی اپل مپ نیز همانند گوگل مپ در دسترس کاربران ایرانی قرار گیرد.

ایرتگ یک اسپیکر کوچک هم دارد که می‌توان از آن برای پیدا کردن وسایل گم‌شده در محل‌های کم‌سروصدا استفاده کرد؛ طبیعتا مادامی که قابلیت Precision Finding وجود دارد، اسپیکر داخل ایرتگ کارایی چندانی نخواهد داشت؛ اما از آنجا که این قابلیت در ایران در دسترس نیست، احتمالا اسپیکر ایرتگ خیلی به‌دردتان خواهد خورد!

موقعیت ایرتگ اپل روی نقشه

اگر تلاش‌های اولیه‌ی شما برای پیدا کردن ایرتگ پس از مفقودی آن با بن‌بست مواجه شد، می‌توانید از Lost Mode برای اعلام مفقودی استفاده کنید. با فعال کردن این حالت، اطلاعات تماس مربوط به شما در ایرتگ ذخیره می‌شود؛ بدین‌ترتیب هنگامی‌که کاربر دیگری ایرتگ شما را پیدا کرد، می‌تواند با شما تماس بگیرد.

مثل همیشه و مانند سایر محصولات اپل، برای اتصال ایرتگ نیز به یک آیفون یا آیپد نیاز خواهید داشت؛ بنابراین درصورتی‌که از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنید و کاربر اکوسیستم اپل نیستید، فکر خرید ایرتگ را از ذهنتان بیرون کنید. توجه داشته باشید برای فعال‌سازی ایرتگ، باید از قابلیت تأیید دومرمحله‌ای (Two-factor Authentication) نیز استفاده کنید.

امنیت و حریم خصوصی

تقاوتی ندارد که درحال دسترسی دادن به یک اپلیکیشن مسیریابی هستید یا قصد استفاده از ایرتگ را دارید؛ هروقت صحبت از به‌اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی می‌شود، نگرانی‌هایی برسر حریم خصوصی ایجاد می‌شود. باتوجه به اینکه ایرتگ، محصولی برای به‌اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی است، آیا می‌توان آن را ایمن و پایبند به حریم خصوصی دانست؟

ایرتگ از نمای جلو

اپل مدعی است تمام داده‌های مربوط به ایرتگ، از موقعیت خود دستگاه تا داده‌های مربوط به دستگاه‌های اطراف، به‌صورت end-to-end رمزگذاری می‌شود و تمام فرایند کار ایرتگ ناشناس باقی می‌ماند. اجازه دهید از این حیث به کوپرتینیویی‌ها اعتماد کنیم؛ اما برای شرایطی که کاربر از ایرتگ خود برای ردیابی موقعیت فرد و شئ خاصی برای اهداف غیرمعمول و نادرست استفاده کند، اپل چه اقدامی انجام داده است؟

هنگامی‌که فردی به‌منظور ردیابی شما، ایرتگ خود را روی یکی از وسایل شما یا جیبتان قرار دهد، اعلانی با مضمون «وجود یک ایرتگ ناشناس در نزدیکی شما» دریافت خواهید کرد. به‌نظر می‌رسد که اپل راه‌حل هوشمندانه‌ای را برای این مواقع درنظر گرفته است؛ اما باید توجه داشته باشید کاربران نسخه‌های قبل از iOS 14.5 یا کاربران اندروید از قابلیت Antistalker بی‌بهره خواهند بود.

جمع‌بندی و مقایسه ایرتگ با رقبا

ایرتگ طراحی کوچک و مینیمالی دارد؛ اما فقدان حفره‌ای روی بدنه‌ی آن، باعث می‌شود تا کاربران به‌ناچار، جاکلیدی مخصوص ایرتگ را نیز خریداری کنند. بخش فلزی و براق ایرتگ نیز که در نگاه نخست، بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد، پس از مدت کوتاهی، خط و خش بسیاری روی سطح خود خواهد داشت. شبکه‌ی Find My اپل عملکرد سریع و دقیقی دارد و براساس بررسی ما، درمقایسه‌با SmartThing سامسونگ تجربه‌ی بهتری برایتان رقم می‌زند؛ از طرفی اقدامات اپل برای حراست از حریم‌خصوصی و امنیت کاربرانش ستودنی است.

ایرتگ اپل در دست - نمای بخش فلزی

شاید ایرتگ اپل گجت جذاب و البته خوش‌قیمتی در خارج از ایران باشد؛ اما باتوجه تعداد کم دستگاه‌های اپل در ایران و قیمت نه‌چندان به‌صرفه‌ی ایرتگ، خرید آن در ایران چندان توصیه نمی‌شود؛ به‌ویژه که هم‌اکنون جذاب‌ترین ویژگی آن، موسوم به جست‌وجوی دقیق (Percision Finding) در ایران فعال نیست.

سایر رقبای ایرتگ نیز در ایران برتری چندانی ندارند؛ چراکه نه SmartThing سامسونگ روی تمام دستگاه‌های گلکسی کار می‌کند، نه اپلیکیشن Tile روی گوشی‌های هوشمند ایرانی‌ها نصب است؛ بنابراین در مجموع هم‌اکنون ایده‌ی ردیاب هوشمند را کمی غریب و بدون کاربرد می‌دانیم و امیدواریم که به‌مرور زمان عموم مشکلات آن‌ها مرتفع شود.

نکات مثبت

  • طراحی مینیمال و بدنه‌ی خوش‌ساخت
  • عملکرد خوب Find My
  • محدود نبودن جامعه‌ی Find My به آیفون‌های جدید
  • باتری قابل تعویض

نکات منفی

  • خش‌پذیری آسان بخش فلزی بدنه
  • نیاز به خرید لوازم جانبی برای اتصال به اشیا
  • چالش‌های حریم خصوصی برای کاربران اندروید
  • کارایی محدود در ایران
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات