آشنایی با تقویت کننده وای فای TL-WA850RE تی‌ پی لینک

یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با تقویت‌کننده‌‌ی وای‌فای TL-WA850RE تی‌پی‌ لینک که می‌تواند آنتن‌دهی شبکه‌ی وای‌فای شما را در نقاط کور منزلتان بهبود ببخشد.
تبلیغات

امروزه افراد انتظار دارند تا در هر مکانی به اتصال اینترنت مناسبی دسترسی داشته باشند؛ بنابراین باید مشکلاتی از قبیل سیگنال وای‌فای ضعیف، نقاط کور و اتصال کند اینترنت، مرتفع شوند. چنانچه در خانه‌ی بزرگی زندگی می‌کنید یا می‌خواهید پوشش وای‌فای، دقیقا تا مرزهای منزلتان برقرار باشد؛ به دستگاهی موسوم به تقویت‌کننده‌ی وای‌فای (Wi-Fi extender) نیاز خواهید داشت. در ادامه با زومیت همراه باشید تا با ویژگی‌های تقویت‌کننده‌ی وای‌فای تی‌پی‌ لینک با مدل TL-WA850RE آشنا شویم.

تقویت‌کننده‌ی وای‌فای TL-WA850RE، توسط دفتر تی‌پی لینک در ایران، برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

TP Link WiFi Extender

مشخصات فنی

تقویت‌کننده‌ی وای‌فای TL-WA850RE، دستگاهی دوال‌-بند و قابل نصب روی دیوار، با حداکثر توان عملیاتی ۳۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه است. سوکت این دستگاه از دو نوع دوشاخه است. در نمای جلوی این تقویت‌کننده چراغی دایروی از نوع LED وجود دارد. این نمایشگر بسته به آنکه کدام بخش از آن روشن شود یا چشمک بزن، به شما اطلاع خواهد داد که دستگاه در حال گسترش یک شبکه است یا قدرت سیگنال وایرلس به چه میزان است.  

TP Link WiFi Extender

p="">این دستگاه به یک پورت اترنت مجهز شده است؛ بنابراین شما قادر خواهید بود تا دستگاهی را از طریق اتصال سیمی به شبکه‌ی بی‌سیم خود متصل کنید؛ با این حال پورت یادشده از نوع Fast Ethernet است، به این مفهوم که شما سرعت گیگابیت سیمی را تجربه نخواهید کرد.

مشخصات / مدل

300Mbps Universal Wi-Fi Range Extender

ابعاد (میلی‌متر)

۷۵.۲×۶۵.۸×۱۱۰.۰

رابط

یک پورت اترنت 10/100M

کلیدها

کلیدهای Range Extender و ریست

میزان مصرف انرژی

حدود ۳ وات

آنتن

۲ عدد آنتن داخلی

استانداردهای وایرلس

IEEE 802.11n, IEEE 802.11g, IEEE 802.11b

فرکانس (گیگاهرتز)

۲.۴ تا ۲.۴۸۳۵

نرخ سیگنال

11n: Up to 300Mbps (dynamic), 11g: Up to 54Mbps (dynamic), 11b: Up to 11Mbps (dynamic)

امنیت وایرلس

64/128/152-bit WEP, WPA-PSK / WPA2-PSK

راه‌اندازی و جفت‌‌کردن تقویت‌کننده با یک روتر

تقویت‌کننده‌ی وای‌فای TL-WA850RE در بازار ایران به همراه یک کابل RJ-45 و راهنمای استفاده، عرضه می‌شود. دو راه برای راه‌اندازی این تقویت‌کننده وجود دارد: راه نخست، استفاده از WPS یا Wi-Fi Protected Setup‌ است؛ چنانچه روتر شما از WPS پشتیبانی می‌کند، تقویت‌کننده را به پریز برق متصل کرده و آن را روشن کنید. پس از آنکه قسمت Wireless از نمایشگر LED شروع به چشمک‌زدن کرد، ابتدا کلید WPS روتر را فشار دهید و سپس همین کار را در مورد تقویت‌کننده تکرار کنید (کلید WPS تقویت‌کننده در داخل نوار دایروی LED قرار دارد.)

TP Link Wi Fi Extender

هنگامی که بخش RE از نمایشگر LED، ابتدا شروع به چشمک‌زدن کرد و سپس ثابت شد، اتصالی بین روتر و تقویت‌کننده برقرار شده است. چنانچه از این روش استفاده کنید، تنظیمات روتر به همراه سطح امنیتی و رمز عبور به صورت خودکار در تقویت‌کننده کپی می‌شود. اکنون روتر و تقویت‌کننده SSID یا Service Set Identifier یکسانی دارند.

TP Link WiFi Extender

راهکار دوم کمی طولانی‌تر است؛ اما به شما اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری روی تنظیمات تقویت‌کننده داشته باشید. هنگامی که قسمت Wireless از نمایشگر LED شروع به چشمک‌زدن کرد، شما می‌توانید تقویت‌کننده را از طریق پورت اترنت به کامپیوتر خود متصل کنید یا از شبکه‌ی وای‌فای پیش‌فرض تقویت‌کننده برای اتصال استفاده کنید. SSID دستگاه TP-LINK_Extender_7A02B8 است و رمز عبور نیز در داخل راهنمای راه‌اندازی دستگاه قید شده است؛ البته پس از اتصال، شما قادر به تغییر این رمز عبور خواهید بود. پس از اتصال، وارد آدرس http://tplinkextender.net شوید. نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید (این اطلاعات نیز داخل راهنمای راه‌اندازی آمده است).

یک راه نیز در داخل رابط تقویت‌کننده به شما در مسیر راه‌اندازی دستگاه کمک خواهد کرد: کشور خود را انتخاب کنید و پس از آن، نرم‌افزار تمام شبکه‌های بی‌سیم موجود در مجاورت شما را شناسایی خواهد کرد؛ شبکه‌ای را که قصد تقویت آن را دارید، انتخاب کنید. برای تقویت یک شبکه باید رمز عبور آن را بدانید. شما می‌توانید SSID روتر خود را کپی کنید یا می‌توانید SSID خاصی را سفارشی‌سازی کنید تا بدین ترتیب امکان اتصال دستی دستگاه بی‌سیمی را به تقویت‌کننده داشته باشید. 

پس از اتمام مراحل راه‌اندازی تقویت‌کننده، شما می‌توانید تنظیمات آن را در قالب یک فایل متنی txt. در اختیار داشته باشید. در این صورت چنانچه نیاز به ریست‌کردن دستگاه باشد، می‌توانید تنظیمات آن را به راحتی import کنید.

عملکرد

مدل TL-WA850RE تی‌پی‌لینک، نوعی تقویت‌کننده‌ی وای‌فای است که به صورت مستقیم به سوکت برق متصل می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا تقویت‌کننده‌ی مورد بحث، ابعاد کوچکی داشته باشد و پس از نصب، در معرض دید نباشد. با این حال، کاهش ابعاد تقویت‌کننده‌ی وای‌فای، مشکلات و نقص‌هایی را نیز در پی دارد؛ به عنوان مثال، تقویت‌کننده‌ی وای‌فای TL-WA850RE تنها از یک پورت اترنت بهره می‌برد.

TP Link WiFi Extender

اگرچه مدل TL-WA850RE، ممکن است بهترین تقویت‌کننده‌ی وای‌فای موجود در بازار نباشد، به نسبت برچسب قیمتی ۷۹ هزار تومانی خود، عملکرد مناسبی را به نمایش می‌گذارد. این دستگاه به لطف دو آنتنی که در بطن خود دارد، داخل محدوده‌ای که برای آن تعریف شده است، سیگنال‌های با قدرت قابل قبولی را ارائه می‌دهد. تقویت‌کننده‌ی مورد بحث، در شرایط ایده‌آل، محدوده‌ای ۳۰ متری را پوشش می‌دهد. چنین بُردی برای پوشش خانه‌ای کوچک، کافی به‌نظر می‌رسد؛ اما وجود دیوارها و طبقات متعدد، ممکن است دردسرآفرین باشد.

تقویت‌کننده بی سیم تی پی لینک

زمانی که در محدوده‌ی سیگنال بی‌سیم هستید، این دستگاه، روی کاعذ نرخ داده‌ای معادل ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه دارد. این نرخ برای بسیاری از کاربران مناسب است؛ اما فاصله‌ی زیادی با بالاترین نرخ‌های استاندارد 802.11ac دارد؛ چرا که تقویت‌کننده‌ی TL-WA850RE به 802.11n و استاندارد‌های پایین‌تر محدود شده است. این موضوع در حال حاضر چندان مشکل‌ساز نیست؛ اما به طور حتم در آینده به تقویت‌کننده‌های سریع‌تری نیاز خواهید داشت که با استاندارد 802.11ac سازگار هستند.

شما می‌توانید از پورت اترنت موجود در بخش انتهایی تقویت‌کننده‌ی TL-WA850RE برای اتصال دستگاهی سیمی استفاده کنید. متاسفانه‌ در این حالت نیز شما درگیر محدودیت‌های وایرلس، مانند نرخ داده و مسائل مرتبط با تداخل خواهید بود؛ اما این قابلیت، راهکاری مناسب برای اتصال یک دستگاه به اینترنت است؛ به خصوص اگر دستگاه مورد بحث به وای‌فای مجهز نباشد.

TP Link Wi Fi Extender

جمع‌بندی

مدل TL-WA850RE، بهترین تقویت‌کننده‌ی وای‌فای موجود در بازار نیست؛ اما به نسبت قیمت نسبتا پایینی که دارد، عملکرد مناسبی را به نمایش می‌گذارد. این دستگاه ابعاد کوچکی دارد و نرخ داده‌ی مناسبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ اما احتمالا به زودی دستگاه‌های مبتنی بر استاندارد 802.11ac با نرخ‌های داده‌ی بسیار بالاتر، مرسوم خواهند شد. چنانچه تنها به راهکاری سریع و آسان برای رفع نقاط کور منزل خود نیاز دارید، در این صورت تقویت‌کننده‌ی تی‌پی لینک می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات