بررسی روتر لینکسیس XAC1900

دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بررسی روتر XAC1900 لینکسیس که نقش مودم و روتر را در قالب یک محصول بالا رده در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
تبلیغات

عموما روترهای بالا رده‌ی بازار فاقد مودم DSL داخلی هستند، اما روتر XAC1900 لینکسیس از این قاعده مستثنا است. این به مفهوم آن است که از طریق XAC1900 نیازی به خرید و راه‌اندازی دو دستگاه برای اتصال به اینترنت و دسترسی به آن از طریق شبکه‌ی بی‌سیم و باسیم ندارید. در واقع روتر XAC1900 به‌نوعی همان مدل پایین‌رده‌تر EA6900 است که به مودم داخلی مجهز شده است. 

لینکسیس یک کمپانی آمریکایی است که در زمینه‌ی طراحی و ساخت تجهیزات شبکه، به‌خصوص تجهیزاتی که مناسب کاربران خانگی و شرکت‌های کوچک است فعالیت می‌کند. این کمپانی؛ روترها، سوئیچ‌های شبکه، تجهیزات VoIP، دوربین‌های بی‌سیم و همچنین تجهیزات ذخیره‌سازی تحت شبکه تولید می‌کند و جزو برندهای باکیفیت بازار محسوب می‌شود. لینکسیس در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۳ به تصاحب سیسکو درآمد؛ اما در سال ۲۰۱۳، سیسکو تصمیم گرفت لینکسیس را به بلکین (Belkin) بفروشد و در حال حاضر این برند جزو دارایی‌های شرکت بلکین محسوب می‌شود.

طراحی

بدنه‌ی روتر XAC1900 سه‌تکه و ابعاد آن ۲۱۰ × ۲۵۶ میلی‌متر است و ارتفاع بخش میانی آن، جایی که بیش‌ترین ضخامت را دارد، به ۱۰۵ میلی‌متر می‌رسد. لینکسیس امکان نصب این روتر به دیوار را نیز فراهم کرده است؛ اما تنها می‌توان آن را به حالت عمودی نصب کرد. بدنه‌ی این روتر از جنس پلاستیک باکیفیت و به رنگ مشکی مات ساخته شده است. لینکسیس تنها یک چراغ‌ اعلام وضعیت را در بخش جلوی دستگاه تعبیه کرده است که در پس لوگوی Linksys جای گرفته است و تنها می‌تواند وضعیت عملکرد وای‌فای یا اینترنت و تعداد پورت‌های اترنت فعال را نشان دهد.

چراغ‌های اعلام وضعیت اترنت در بخش پشتی دستگاه و کنار پورت‌های اترنت قرار گرفته‌اند و این موضوع فرایند عیب‌یابی را کمی مشکل می‌کند. البته مزیت قرارگیری این چراغ‌ها در بخش پشتی دستگاه این است که درخشش مداوم آن‌ها، آزاردهنده نخواهد بود. 

روتر لینکسیس XAC1900

مودم واحد مجزایی است که منبع تغذیه‌ی سیستم را نیز در بطن خود دارد. در یک سمت از مودم، کابل برق ‌با سوکتی به فرم 8 و کابل خط تلفن متصل می‌شود، درحالی‌که از سمت دیگر آن، کابل اترنت و کابل برق DC خارج شده است؛ متأسفانه این کابل‌ها ضخیم هستند و اتصال آن‌ها به مودم دائمی است، از این‌رو نمی‌توان آن‌ها را به‌سادگی تعویض کرد. با این حال باعث خوشحالی است که کوتاه نیستند و طولشان ۲ متر است.

مودم با ابعاد ۳۵ در ۱۰۰ در ۱۴۵ میلی‌متر نسبتا بزرگ و حجیم به نظر می‌رسد؛ البته واضح است که می‌توان راهی برای پنهان کردن آن در جایی مانند پشت میز یافت. متأسفانه برخلاف روتر، امکان نصب مودم روی دیوار وجود ندارد.

قابلیت‌ها

کلیدی‌ترین قابلیت روتر XAC1900، بهره‌گیری آن از وای‌فای AC1900‌ است. این فناوری که تغییر نسبتا جدیدی در استاندارد 802.11ac محسوب می‌شود، با بهره‌گیری از سخت‌افزار سطح AC جهت فعال‌سازی مدولاسیون ۲۵۶ بیتی موسوم به Turbo-QAM، شبکه‌های ۲.۴ گیگاهرتزی قدیمی 802.11n را تقویت می‌کند. نتیجه‌ی کار، تقویت توان عملیاتی بیشینه‌ی نظری از ۴۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه به ۶۰۰ مگابیت ‌بر ثانیه است و ترکیب آن با توان عملیاتی بیشینه‌ی ۱۳۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه‌ای کانال ۵ گیگاهرتزی AC باعث می‌شود روتر XAC1900 درمجموع به توان عملیاتی ۱۹۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه‌ دست یابد. این به مفهوم آن نیست که شما این توان عملیاتی را تجربه خواهید کرد؛ چرا که شما هر لحظه امکان دسترسی به یک فرکانس را دارید.

البته امکان دستیابی به حد بیشینه‌ی هیچ‌کدام از این توان‌های عملیاتی، در بسیاری از گیرنده‌‌های وای‌فای وجود ندارد، چرا که هردوی این حدود بیشینه، به سه آنتن‌ نیاز دارند که تنها در چند دستگاه محدود مانند تعدادی از لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو وجود دارد. 

از همین رو، روترهای AC1900 به‌منظور دستیابی به حداکثر سرعت در دستگاه‌های ۲.۴ گیگاهرتزی توسعه داده نمی‌شوند و عمدتا هدف از تولید آن‌ها داشتن سخت‌افزار بالارده‌ای است که روی‌هم‌رفته سرعت و برد مناسبی ارائه می‌دهند.

روتر XAC1900 لینکسیس

با وجود آنکه XAC1900 در دسته‌ی روترهای بالارده جای می‌‌گیرد؛ اما مجموعه‌ی قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد، تا حدود زیادی عادی هستند و مورد منحصربه‌فردی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود؛ این روتر به چهار سوکت اترنت گیگابیت، یک پورت USB 2.0 و یک پورت USB 3.0، برای ایجاد شبکه‌های ذخیره‌سازی آنی و اشتراک‌گذاری پرینترها و یک کلید WPS‌ مجهز شده است. ضمن آنکه سوکت اترنت پنجمی نیز وجود دارد که ورودی مودم محسوب می‌شود؛ وجود این سوکت مجزا باعث می‌شود تا در صورت نیاز، به‌سادگی از سرویس‌های کابلی یا فیبری استفاده کنید.

اگرچه قابلیت‌های یادشده کافی به نظر می‌رسند، اما به‌طور حتم در نوع خود پیشگامانه و نوآورانه محسوب نمی‌شوند. به‌عنوان مثال روتر Netgear X4 R7500 به دو پورت USB 3.0، یک پورت eSATA مجهز شده است؛ یک سوئیچ مجزا برای خاموش کردن چراغ‌های آن وجود دارد و نور پس‌زمینه‌ای نیز برای کلید‌های WPS و وای‌فای آن در نظر گرفته شده است.

توان پردازشی روتر XAC1900 توسط پردازنده‌ی دو هسته‌ای ARM Cortex A9 با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز تأمین می‌شود؛ حافظه‌ی رم آن ۲۵۶ مگابایت و از نوع DDR3 است و ۱۲۸ مگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش، برای آن در نظر گرفته شده است.

راه‌اندازی و بازده

لینکسیس اخیرا با نرم‌افزار و رابط کاربری روترهای خود باعث شگفتی ما شده است؛ این مورد در خصوص روتر XAC1900‌ نیز صدق می‌کند. فرایند راه‌اندازی Smart Wi-Fi بسیار سریع است و به‌صورت هوشمندانه‌ای به نمایش درمی‌‌آید.

همانند گذشته، می‌توانید راهنمای لینکسیس را برای راه‌اندازی روتر دنبال کنید یا خودتان به‌صورت مستقیم این کار را انجام دهید؛ در هر دو حالت راه‌اندازی روتر بدون نقص انجام می‌شود.

اسکرین شات لینکسیس

مجموعه‌ی گزینه‌های رابط کاربری بسیار جامع و درعین‌حال واضح است، شما حتی می‌توانید نمایه‌ی رابط کاربری را از طریق درگ و دراپ کردن المان‌های مختلف آن، به‌دلخواه خود تغییر دهید.

روتر XAC1900‌ به همراه یک مودم عرضه می‌شود؛ از این‌رو در داخل رابط کاربری این روتر، بخشی نیز برای اضافه کردن اطلاعات ISP شما نیز در نظر گرفته شده است. چنانچه به کمک راهنمای لینکسیس روند راه‌اندازی روتر را انجام دهید؛ چگونگی استفاده از مودم داخلی یا راه‌اندازی نکردن آن، در حالتی که قصد استفاده از مودم جایگزینی دارید، نمایش داده می‌شود.

روتر XAC1900 در حالت کار با باند ۵ گیگاهرتز AC، نتیجه‌ی خیره‌کننده‌ی ۶۸.۲ مگابایت ‌بر ثانیه را در فاصله‌ی کمتر از ۲ متری از خود به جا گذاشت. با بالا بردن فاصله از ۲ به ۵ متر، روتر لینکسیس عملکرد خوبی نشان داد و به سرعت ۴۵.۹ مگابایت بر ثانیه رسید. در فاصله‌ی ۲۰ متری سرعت انتقال اطلاعات به ۱۵.۲ رسید.

در پهنای باند ۲.۴ گیگاهرتزی، روتر لینکسیس عملکرد بهتری در مقایسه با بسیاری از برندهای بازار نشان داد. این روتر در فاصله‌ی ۲ متری، به بیشترین سرعت ۱۶.۸ مگابایت ‌بر ثانیه رسید، در حالی‌ که در این فاصله در روترهای معمولی بازار به حدود ۱۴ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. اما در فاصله‌ی ۵ متری سرعت بیشینه‌ به ۱۲.۴ مگابایت ‌بر ثانیه می‌رسد. در فاصله‌ی ۲۰ متری نیز سرعت انتقال اطلاعات در باند ۲.۴ گیگاهرتزی به کمتر از ۶ مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

مزیت دیگر روتر XAC1900 نسبت به رقبایش سرعت انتقال فایل‌ها از طریق پورت USB است. این روتر اطلاعات را از طریق درگاه USB با سرعت نسبتا خوب ۳۲ مگابایت ‌بر ثانیه منتقل می‌کند.

جمع‌بندی

مهم‌ترین دلیل برای خرید XAC1900 وجود مودم و روتر در یک دستگاه است. با خرید این روتر می‌توانید به شبکه‌ی ADSL متصل شوید و سپس از طریق شبکه‌ی وای-فای، اینترنت را به دیگر ابزارهای خود برسانید.

روتر XAC1900 لینکسیس

این روتر کیفیت ساخت مناسبی دارد و سرعت انتقال اطلاعات در آن نیز در سطح روترهای بالارده‌ی بازار است. روتر XAC1900 با گارانتی آواژنگ و با قیمت حدودی ۷۵۰ هزار تومان در بازار ایران عرضه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات