بررسی راهکارهای D-Link برای هوشمندسازی خانه‌

یک‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
شرکت دی-لینک در راستای هوشمندسازی خانه‌ها مجموعه‌ای از دستگاه‌ها را با برند mydlink و سری Connected Home به بازار عرضه کرده است. در این مقاله قصد داریم تا از بین این دستگاه‌ها به بررسی سوکت برق هوشمند Wi-Fi SmartPlug، حسگر حرکتی Wi-Fi Motion Sensor و دوربین نظارتی WIDE EYE بپردازیم، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

طی چند سال اخیر، گجت‌های متنوعی با هدف هوشمندسازی خانه‌ها عرضه شده‌ است. در این بین شرکت D-Link نیز مجموعه‌ای از دستگاه‌ها را با هدفی مشابه و با برند mydlink روانه‌ی بازار کرده است. در این مقاله از مجموعه‌ی یادشده، سوکت برق هوشمند Wi-Fi SmartPlug، حسگر حرکت Wi-Fi Motion Sensor و دوربین نظارتی ۱۸۰ درجه‌ی WIDE EYE را بررسی کرده و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها را در هوشمندسازی خانه‌ها می‌سنجیم.

تجهیزات خانه‌ی هوشمند دی-لینک توسط شرکت ایزی، عرضه کننده و ارائه کننده‌ی سرویس برای محصولات دی-لینک در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد بررسی قرار گیرند.

حسگر حرکت Wi-Fi Motion Sensor

موشن سنسور دستگاه کوچکی با قابلیت تشخیص حرکت‌های صورت گرفته در اطراف خود تا فاصله‌ی ۸ متری است. این حسگر فرمی مکعبی داشته و از طراحی بسیار ساده‌ای بهره می‌برد. در نمای مقابل آن، حسگر PIR قرار گرفته و در بخش سمت راست آن نیز کلید WPS دیده می‌شود که برای اتصال به شبکه استفاده می‌شود.

سنسور حرکتی دی-لینک

مشخصات فنی Wi-Fi Motion Sensor

  • 802.11 b/g/n استاندارد وای‌فای
  • کلید WPS
  • کلید ریست
  • برد تشخیص ۸ متری
  • دامنه‌ی فرکانس وایرلس ۲.۴ تا ۲.۴۸۳۵ گیگاهرتز
  • دو آنتن داخلی
  • پشتیبانی از WPA/WPA2 و WPS برای امنیت بیشتر
  • پشتیبانی از اپ mydlink Home
  • ابعاد ۵۸ در ۵۴ در ۴۳.۵ میلی‌متر و وزن ۸۰ گرم
  • ورودی ۱۰۰ تا ۱۲۰ ولت، ۵۰/۶۰ هرتز
  • روند راه‌اندازی

    راه‌اندازی حسگر حرکتی دی‌لینک بسیار ساده است. برای آنکه این حسگر کار کند به یک روتر نیاز دارید تا به عنوان واسط بین گوشی هوشمندتان و دستگاه یاد شده باشد. ابتدا اپ mydlink Home را بر روی گوشی خود نصب کنید. این اپ در فروشگاه اپ استور اپل و پلی استور گوگل موجود است. با اجرای اپ یاد شده، از شما خواسته می‌شود تا با اسکن کد QR موجود در داخل جعبه‌ی دستگاه یا به صورت دستی آن را به اپ اضافه کنید، در مرحله‌ی بعد موشن سنسور را به پریز برق متصل کنید، در صورت پشتیبانی روتر از WPS کافی است تا کلید WPS موجود بر روی حسگر را فشار دهید تا موشن سنسور توسط mydlink Home شناسایی شود، در غیر این صورت باید عملیات راه‌اندازی را به صورت دستی و در طی چند گام ساده، انجام دهید.

    راه‌اندازی موشن سنسور

    ویژگی‌ها

    پس از راه‌اندازی موشن سنسور، می‌توانید آن را در لیست دستگاه‌های شناسایی شده توسط mydlink Home مشاهده کنید. در منوی تنظیمات موشن سنسور، بخش‌هایی نظیر فعال/غیر فعال کردن حسگر، لیستی از آخرین حرکت‌های تشخیص داده شده، تغییر میزان حساسیت حسگر، زمان‌بندی فعالیت در طول روز و اطلاعات دستگاه، وجود دارد.

    موشن سنسور

    در بخش زمان‌بندی فعالیت، می‌توان بازه‌های زمانی دلخواهی را برای فعالیت دستگاه در طول روز یا در طول هفته، تعریف کرد. این بخش دو حالت ابتدایی و پیشرفته دارد، در بخش ابتدایی می‌توان چرخه‌های ۱۵، ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ دقیقه‌ای برای فعالیت دستگاه در طول روز تعیین کرد، این چرخه‌ها را می‌توان به روزهای مختلف هفته نسبت داد. اما در حالت پیشرفته امکان تعیین چرخه‌های متفاوت برای هر روز از هفته فراهم شده است.

    موشن سنسور

    دی‌لینک امکان اتصال موشن سنسور با سایر دستگاه‌های سری Connected Home را نظیر سوکت SmatPlug و دوربین Wide-Eye نیز فراهم کرده است. برای این منظور در اپلیکیشن mydlink Home بخشی به نام My Actions در نظر گرفته شده است. با مراجعه به این بخش می‌توان هر ترتیب فعالیتی را برای دستگاه‌های یاد شده، ایجاد کرد. به عنوان مثال می‌توان تعیین کرد که پس از تشخیص حرکت توسط موشن سنسور، آباژور متصل به سوکت اسمارت‌پلاگ، روشن شود، یا پس از تشخیص حرکت، دوربین واید-آی شروع به ثبت ویدیو کند.

    موشن سنسور

    همچنین دی‌لینک پشتیبانی از سرویس IFTTT را به تمام دستگاه‌‌های Connected Home، از جمله موشن سنسور اضافه کرده است. به کمک این سرویس می‌توان عملکردهایی مانند ارسال پیامک، انتشار پستی در Slack، فعال‌سازی آلارم، فعال کردن سیستم روشنایی خانه و تغییر رنگ چراغ‌ها حین تشخیص حرکت را نیز، تعریف کرد. حتی می‌توانید از طریق IFTTT تعیین کنید که اگر در منزل یا محل کار خود نیستید و سنسور متوجه‌ی حرکتی شد، از طریق ایمیل یا اعلانیه به شما اطلاع رسانی شود. در این حالت حتی می‌توانید از دیگر محصول دی-لینک که یک دوربین است کمک گرفته و تصویر ثبت شده را بر روی گوشی هوشمند خود مشاهده کنید.

    سوکت هوشمند Wi-Fi SmartPlug

    اسمارت پلاگ نام محصول دیگری از سری Connected Home است که شرکت دی‌لینک با هدف هوشمندسازی خانه‌ها، به بازار عرضه کرده است. این دستگاه، سوکت برق هوشمندی است که قابل برنامه‌ریزی است و می‌توان جریان برق آن را در بازه‌های زمانی مختلف، قطع یا وصل کرد. طراحی اسمارت‌پلاگ نیز همانند موشن‌سنسور ساده است. در نمای مقابل این دستگاه، سوکت و کلید پاور قابل مشاهده است. در بخش کناری آن نیز یک کلید WPS در نظر گرفته شده است که برای اتصال به شبکه به کار می‌رود.

    پریز هوشمند دی-لینک

    مشخصات فنی Wi-Fi SmartPlug

  • IEEE 802.11n استاندارد وای‌فای
  • پشتیبانی از اپ mydlink Home
  • سازگار با iOS 6 یا بالاتر و اندروید 4.0 یا بالاتر
  • ابعاد ۹۰ در ۶۱ در ۳۵.۵ میلی‌متر و وزن ۱۲۵ گرم
  • حفاظت در برابر داغی بیش از حد (overheat)
  • زمان‌بندی جریان برق
  • آمار میزان مصرف انرژی
  • پشتیبانی از Push Notification
  • پشتیبانی از اسمارت ریموت کنترل
  • ورودی متناوب ۱۰۰ تا ۱۲۵ ولت
  • روند راه‌اندازی

    راه‌اندازی اسمارت پلاگ روندی مشابه موشن سنسور دارد. پس از پایان مرحله‌ی شناسایی اولیه که با اسکن کد QR داخل جعبه یا به صورت دستی انجام می‌شود، کافی است تا کلید WPS موجود در سمت راست اسمارت پلاگ را فشار دهید تا عملیات راه‌اندازی و شناسایی دستگاه توسط mydlink Home پایان یابد.

    ویژگی‌ها 

    در منوی تنظیمات اسمارت پلاگ در داخل mydlink Home، کلید پاور (جهت فعال/غیر فعال کردن دستگاه)، Thermal، Meter، زمان‌بندی فعالیت دستگاه در طول روز و در نهایت بخش اطلاعات دستگاه قابل مشاهده است.

    اسمارت پلاگ

    در بخش Meter می‌توان میزان مصرف برق دستگاه متصل به اسمارت پلاگ را مدیریت کرد، به این صورت که ابتدا میزان مصرف برق ماهانه‌ تعیین و یک حد آستانه برای آن انتخاب می‌شود، چنانچه میزان مصرف برق به آن حد آستانه رسید، به کاربر هشدار داده می‌شود، ضمن آنکه نموداری نیز فراهم شده است که از طریق آن می‌توان مصرف برق را به صورت روزانه کنترل کرد. 

    در داخل اسمارت پلاگ یک حسگر تشخیص دما نیز تعبیه شده است که دمای دوشاخه‌ی دستگاه متصل به اسمارت پلاگ را کنترل می‌کند. در بخش Thermal می‌توان این دما را مشاهده کرد. ضمن آنکه امکان تعیین یک دمای حدی نیز وجود دارد تا در صورت نزدیک شدن دمای دوشاخه به این دمای حدی، جریان برق قطع شود.

    و در نهایت، بخش زمان‌بندی نیز عملکردی مشابه بخش زمان‌‌بندی موشن سنسور دارد، می‌توان بازه‌های زمانی مختلفی برای فعال و غیر فعال شدن دستگاه، در طول روز یا به صورت هفتگی مشخص کرد. 

    لازم به ذکر است که دی‌لینک، اسمارت پلاگ را نیز همانند موشن سنسور با IFTTT سازگار کرده است. بنابراین می‌توان وظایفی را مانند روشن شدن چراغ‌های بیرون هنگام به صدا در آمدن زنگ در، روشن کردن قهوه‌ساز در هنگام طلوع آفتاب، فعال شدن سیستم روشنایی خانه وقتی Nest در حالت هوم قرار می‌گیرد، خاموش شدن چراغ‌ها در زمان خروج شما از منزل، استفاده از Alexa برای روشن کردن چراغ‌ها با اسمارت پلاگ و روشن شدن چراغ‌ها در زمان ورودتان به منزل، تعریف کرد. علاوه بر این‌ها می‌توانید از صدها سرویس دیگر IFTTT در این ابزار استفاده کرد و حالت‌های بسیاری را ایجاد کرد. به عنوان مثال می‌توانید تعیین کنید که چراغ اتاقتان در زمانی که مایل به بیدار شدن هستید روشن شود یا اگر مایل هستید زمان خاصی که در خانه حضور ندارید چراغی بصورت مرتب روشن و خاموش شود تا دیگران متوجه‌ی نبودن شما در خانه نشوند.

    دوربین نظارتی WIDE EYE

    دی‌لینک دوربین نظارتی WIDE EYE را با قابلیت‌های متنوعی همچون فیلم‌برداری در دو رزولوشن 720p و 360p، پشتیبانی از کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی تا ۱۲۸ گیگابایت، حسگر تشخیص حرکت و دو LED مادون قرمز برای ثبت تصاویر واضح و روشن در تاریکی، به بازار عرضه کرده است. علیرغم داشتن قابلیت‌ها و ویژگی‌های متعدد، دوربین نظارتی WIDE EYE، ابعاد بسیار کوچک و طراحی جمع و جوری دارد. 

    دوربین هوشمند دی-لینک

    مشخصات فنی

  • IEEE 802.11n استاندارد وای‌فای
  • پشتیبانی از اپ mydlink Home
  • سازگار با iOS 6 یا بالاتر و اندروید 4.0 یا بالاتر
  • ابعاد ۹۵.۷ در ۹۵.۷ در ۱۳۷.۴ میلی‌متر و وزن ۱۶۳ گرم (تنها دوربین)
  • سنسور ۱ مگاپیکسلی CMOS با اندازه‌ی ۱/۲.۷ اینچ
  • ۵ متر دید در شب با ال‌ای‌دی اینفرارد
  • ۸ برابر زوم دیجیتال
  • میکروفن داخلی
  • فاصله‌ی کانونی ۱.۲ میلی‌متر
  • گشودگی دیافراگم F1.8
  • زاویه‌ی دید ۱۸۰ درجه
  • حداکثر رزولوشن فیلمبرداری 720P با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
  • فشرده‌سازی همزمان با فرمت H.264/MJPEG
  • پشتیبانی از کارت حافظه تا ۱۲۸ گیگابایت
  • روند راه‌اندازی

    روند راه‌اندازی دوربین همانند سایر دستگاه‌های سری Connected Home شرکت دی‌لینک است. در ابتدا با اسکن کد QR‌ موجود در جعبه‌ی دستگاه، شناسایی اولیه صورت می‌گیرد و در نهایت به کمک کلید WPS ارتباط بین گوشی هوشمند و دوربین از طریق روتر برقرار شده و دستگاه یاد شده در لیست دستگاه‌های اپلیکیشن mydlink Home قرار می‌گیرد.

    ویژگی

    پس از راه‌اندازی و انتخاب دوربین از داخل اپلیکیشن mydlink Home، وارد محیط نظارتی دوربین خواهید شد. در این بخش می‌توانید به مواردی همچون انتخاب کیفیت فیلم‌برداری، ثبت تصویر و قطع یا وصل کردن صدا اشاره کرد. در داخل منوی تنظیمات نیز مواردی همچون تشخیص حرکت، تشخیص صوت، تنظیمات تصویر و اطلاعات دستگاه در دسترس هستند.

    واید آی

    در بخش تشخیص حرکت، می‌توان بخشی از تصویر را که باید جهت تشخیص حرکت پایش شود، انتخاب کرد. در بخش تشخیص صوت می‌توان آستانه‌ای برای شدت صدا تعیین کرد (به صورت پیش‌فرض ۸۰ دسی‌بل انتخاب شده است)، این آستانه را می‌توان از بین ۵ حالت ۷۰، ۷۵، ۸۰، ۸۵ و ۹۰ دسی‌بل انتخاب کرد. در بخش تنظیمات تصویر نیز صرفا امکان وارونه کردن آن وجود دارد.

    واید آی

    دی‌لینک دوربین نظارتی WIDE EYE را نیز همانند سایر دستگاه‌های سری Connected Home با سرویس IFTTT  سازگار کرده است، بنابراین می‌توان عملکردهایی نظیر فعال کردن دستگاه Wemo Insight Switch در زمان تشخیص حرکت، فعال کردن چراغ‌های Philips Hue در زمان تشخیص صدایی بلند، ضبط فیلم در زمان به صدا در آمدن زنگ در، ثبت تصویر در زمان روشن شدن دستگاه WeMo Insight Switch، ضبط فیلم هنگامی که Nest در حالت Away تنظیم شده است و دریافت اعلان در زمان تشخیص صدا را تعریف کرد.

    جمع‌بندی

    دی‌لینک با عرضه‌ی دستگاه‌های سری Connected Home قابلیت‌های متعددی را برای کاربران عرضه کرده است، قابلیت‌هایی که می‌توانند در بالا بردن امنیت خانه‌ها بسیار تاثیرگذار باشند و علاوه بر این، برخی از امور را ساده‌تر می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید از سرویس IFTTT برای خودکار سازی بسیاری از کارها استفاده کنید و یا از طریق موبایل خود کنترل روشنایی خانه را بدست بگیرید. دستگاه‌های موشن سنسور، اسمارت پلاگ و دوربین نظارتی واید آی، در بررسی‌های ما عملکرد مناسبی را نشان دادند، اما همانند هر دستگاه دیگری خالی از عیب نبودند. در روند راه‌اندازی این دستگاه‌ها و در حالت دستی، بعضا مشکلاتی در زمینه‌ی شناسایی و اتصال به روتر داشتیم به گونه‌ای که گاهی اوقات مجبور بودیم تا دفعات متعددی این روند را از نو آغاز کنیم که البته بعد از شناسایی و اتصال به شبکه‌ی داخلی، دیگر با چنین مشکلی روبرو نشدیم. مشکل بعدی تاخیر در عملکرد این دستگاه‌ها بود. به عنوان مثال دستگاه موشن سنسور گاهی اوقات حرکات انجام شده را با تاخیرهای چند دقیقه‌ای ثبت و انتقال می‌داد. با این حال می‌توان در برابر کاربردهای متعدد این دستگاه‌ها، از مشکلات یاد شده چشم‌پوشی کرد.

    محصولات مرتبط با خانه‌ی هوشمند دی-لینک با گارانتی و خدمات شرکت ایزی به زودی وارد بازار کشور می‌شوند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات