گزارش «اختصاصی زومیت» از غرفه «Nikon» در نمایشگاه CES 2014

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
مطالعه 7 دقیقه
نیکون بهشت علامندان به عکاسی را در غرفه‌ی خود در نمایشگاه CES ایجاد کرده است.
تبلیغات

تهیه گزارش از غرفه شرکت‌های حوزه دوربین کار ساده‌ای نیست، به جز فوجی که محصولات متمرکز و محدودی دارد، بقیه شرکت‌ها محصولات و لوازم جانبی متعددی دارند. هرچند در میان این محصولات همیشه تعداد محدودی مرکز توجه همگان هستند، اما در مجموع این شرکتها معمولا از نمایشگاه CES بیشتر برای نمایش محصولات معرفی شده در سال گذشته و به نوعی امتحان کردن حضوری محصولات توسط علاقه مندان استفاده می‌کنند. با زومیت همراه باشید.

غرفه نیکون مساحت نسبتا چشم‌گیری داشت و همچون غرفه‌ی فوجی‌فیلم، پر از لنز و دوربین‌هایی بود که از نزدیک می‌توانستید از آنها استفاده کنید. همچنین نمایشگر غول‌پیکری نیز تیزرهای تبلیغاتی محصولات مختلف را پخش می‌نمود.

IMG 1870

یکی از دوربین‌های بسیار پرطرفدار نیکون سری جدید D600 است که مدل جدید آن یعنی دوربین عکاسی نیکون D610 در نمایشگاه در دسترس عموم قرار گرفته بود. خصوصیت بارز این مدل سنسور فریم کامل 24 مگاپیکسلی و قیمت مناسب نسبت به دوربین‌های هم‌رده خود است. البته قیمت خوب در دنیای فریم کامل معنای دیگری دارد، به طور مثال قیمت دوربین 1,700 دلاری دوربین سونی A7 بدون آینده بسیار ارزان به حساب می‌آید.

IMG 1876

برخلاف کانن که لنزهای خود را پشت شیشه به نمایش درآورده، نیکون لنزهای خود را در دسترس عموم قرار داده است. از لنزهای فاصله کانونی ثابت گرفته تا لنزهای عظیم‌الجثه زوم حرفه‌ای که نزدیک به 2 کیلوگرم وزن دارند در این ویترین خود نمایی می‌کردند. هر چه به طبقات بالا مراجعه کنید قدرت خرید شما هم به صفر نزدیک‌تر می‌شود!

IMG 1877

و نمایی نزدیک‌تر از این ویترین را مشاهده می‌کنید که لنزهای قرار گرفته روی آن دل‌ربایی می‌کنند.

IMG 1878

در کنار این لنز حتی خود کاربر هم کوچک به نظر می‌رسد. استفاده از این لنز در ورزش و مخصوصا حیات وحش کاربرد زیادی دارد، چون بعید است حیوانات وحشی با دیدن این لنز جرات حمله به شما را داشته باشند. در نظر داشته باشید که خود دوربین متصل به این لنز وزنی در حدود یک کیلوگرم دارد و از سری کاملا حرفه‌ای و بزرگ D4 است. اما باز هم در کنار این لنز به چشم نمی‌آید.

IMG 1882
IMG 1883

همانطور که مشاهده می کنید نیکون تعداد زیادی از دوربین‌های خانوادگی و غیر حرفه‌ای را به نمایش گذاشته است. این دوربین‌ها انواع مختلف و کارکرد‌های مختلف دارند، اما همگی در چند مورد مشترک هستند، قیمت مناسب و سنسور کوچک. این بازار رو به زوال است و کاربران تلفن هوشمند خود را بیش از پیش جایگزین این دسته محصولات نموده‌اند. شاید دوربین‌هایی که زوم زیادی دارند یا کیفیت نسبتا بالاتری ارائه می‌دهند، هنوز مورد توجه باشند، به طور مثال دوربین L830 با 34 برابر زوم، اندازه مناسب، 3 اینچ ال‌سی‌دی 921 هزار پیکسلی، قیمت 299 دلاری و سنسور 16 مگاپیکسلی BSI یکی از این موارد بود، اما در کل شرکت‌های سازنده دوربین باید هرچه سریع‌تر به فکر نجات این محصولات یا معرفی دسته جدیدی از محصولات باشند. شاید سری QX سونی که به تلفن هوشمند متصل می شود یا گلکسی کمرای سامسونگ دو راه حل اثبات نشده در این زمینه باشد.

IMG 1879

هیچ غرفه‌ای بدون گل سر سبد نیست. نیکون هم از این قاعده مستثنی نیست و با قرار دادن این دوربین در ویترین، یک محصول خارق‌العاده‌ که در آینده‌ای نزدیک عرضه خواهد شد را به نمایش درآورد. دوربین D4s نسخه بهبود یافته D4 است که به گفته مسئول غرفه قرار است در زمینه های مختلف از جمله سرعت و دقت فوکوس اتوماتیک بهبود داده شود. هرچند خود دوربین D4 یکی از سریع‌ترین دوربین‌های روی کره‌ی زمین است و با سنسور بسیار حساس 16 مگاپیکسلی فریم کامل خود هر موجود متحرکی را شکار می‌کند، با این حال رقابت سنگینی که دوربین 1Dx کانن برای این دوربین ایجاد کرد، نیکون را مجبور به پاسخ کرد. این دوربین در ماه‌های آتی عرضه خواهد شد و هنوز اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی و زمان عرضه‌ی آن وجود ندارد.

IMG 1881
دوربین عکاسی D4s نیکون

علاقه مندان به سرک کشیدن در کار دیگران باید از این بخش لذت ببرند. باینوکلر(یا دوربین دو چشمی) و تلسکوپ های موجود در این ویترین کیفیت بالایی را برای دوست‌داران این دسته محصولات به ارمغان خواهند آورد. البته قیمت این محصولات خیلی در دسترس همگان نیست.

IMG 1887

نیکون همانند کانن از رقم فروش لنزهای خود برای تبلیغات استفاده نموده و 80 میلیون لنز فروخته شده تاکنون را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد. باید دانست که این موفقیت به هیچ عنوان کوچک نیست و تا حدی برای دیگر شرکتها به غیر از کانن غیر قابل انجام به نظر برسد.

IMG 1872

نکته جالب و هیجان انگیز دیگر غرفه نیکون xxArray بود که از 68 دروبین DSLR تشکیل شده بود و از شما یک شمایل سه بعدی تولید می کرد. دوربینهایی که در این مجموعه استفاده شده بود دو مدل D5200 و D5300 بودند که همه آنها با استفاده سیستم بی‌سیم شرکت نیکون با یکدیگر هماهنگ هستند و در یک لحظه همگی عکس می‌گیرند. این اطلاعات سپس به کامپیوتر منتقل شده و نتیجه، مدلی سه بعدی از فرد است. احتمالا اگر قصد خرید یک پرینتر سه بعدی را دارید و می‌خواهید مجسمه خود را با دقت بسیار پرینت کنید، این یک گزینه مناسب برای شما است. البته هزینه آن تا حدی زیاد است.

IMG 1874
IMG 1875

نظر شما در مورد غرفه‌ی محصولات نیکون در نمایشگاه CES چیست؟ کدامیک از محصولات نیکون، بیش از همه نظر شما را به خود جلب کرده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات